Stortinget har nylig vedtatt endringer i pensjonsskattereglene,
jf. Prop. 1 LS (2010–2011) Skatter og avgifter 2011 og Innst. 3
S (2010–2011). Endringene gir i hovedsak lettelser for pensjonister
med lav til middels inntekt, men det finnes noen unntak. Dette kan
gjelde ektepar der den ene ektefellen har lav eller middels pensjonsinntekt
og dermed rett til det nye skattefradraget eller skattebegrensning
for uføre, mens den andre har svært lav eller ingen annen inntekt. Denne
gruppen har til nå fått skatten beregnet under ett etter skattebegrensningsregelen.
Den andre gruppen er pensjonister med høye renteutgifter, men så
lav inntekt at de er skattlagt etter skattebegrensningsregelen.
I Prop. 1 LS (2010–2011) avsnitt 8.9 åpnes det for
overgangsregler for den førstnevnte gruppen, og varsles at departementet
i samarbeid med Skattedirektoratet vil utarbeide retningslinjer
for en lempeligere praktisering av den skjønnsbaserte skattebegrensningsregelen
i skatteloven § 17-4 i en overgangsperiode.
I en flertallsmerknad i finanskomiteens budsjettinnstilling
bes det om at overgangsreglene gis et bredere anvendelsesområde
enn det som beskrives i Prop. 1 LS (2010–2011):
«Flertallet påpeker viktigheten av at Finansdepartementet
gir overgangsregler som begrenser skatteskjerpelsen som følge av
de nye reglene, for eksisterende pensjonister med svak skatteevne.
I tillegg til den skattytergruppen som nevnes i proposisjonen, ektepar
der bare den ene er pensjonist med rett til det nye skattefradraget, bør
overgangsreglene også kunne omfatte enkelte skattytere med netto
negativ kapitalinntekt. Skattenedsettelsen bør fases ut over noen
år. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget med eventuelle
bevilgningsmessige konsekvenser på nyåret.»
Finansdepartementet legger opp til at overgangsreglene
skal gis av departementet i forskrifts form, og de skal innebære
at det nye skattenivået fases gradvis inn over tre år for de aktuelle
skattytergruppene. Overgangsreglene vil omfatte flere skattytere
enn det ble lagt opp til i Prop. 1 LS (2010–2011), ettersom de skal
gjelde alle som oppfyller gitte, objektive kriterier, og ikke være
skjønnsbaserte. Den vedtatte lovhjemmelen til å gi overgangsregler
anses for å være et tilstrekkelig grunnlag for å gi overgangsreglene, selv
om de blir mer omfattende enn forutsatt. Overgangsreglene vil gi
et provenytap på om lag 400 mill. kroner påløpt og 320 mill. kroner
bokført i 2011. I foreliggende proposisjon foreslås de nødvendige
bevilgningsmessige endringer i statsbudsjettet for 2011.