Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Kjell Børre Hansen, Irene Johansen,
Gerd Janne Kristoffersen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet,
fung. leder Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen og Christian
Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra
Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
behandlingen av Innst. 3 S (2010–2011), jf. Prop. 1 LS (2010–2011),
hvor det i en flertallsmerknad bes om at overgangs-reg-lene gis
et bredere anvendelsesområde enn det som beskrives i Prop. 1 LS
(2010–2011), jf. Innst. 3 S (2010–2011) pkt. 4.3.3.2. Komiteen mener
at Prop. 59 S (2010–2011) ivaretar dette.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative skatteopplegg for pensjonister fremmet i forbindelse
med Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2011, jf. Innst.
3 S (2010–2011). Fremskrittspartiets skatteopplegg ville innebåret
langt lavere skatt for pensjonister enn med regjeringens opplegg. Disse
medlemmer mener pensjonister burde betale mindre skatt,
ikke mer skatt. Disse medlemmers forslag fikk imidlertid
ikke flertall, men disse medlemmer ser det som positivt
at regjeringen utbedrer urimelige utslag av endringene i skattesystemet
for pensjonister og støtter på den bakgrunn regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre ser
de overgangsordninger som foreslås som et utslag av at omleggingen
i pensjonistbeskatningen vedtatt med statsbudsjettet i fjor høst,
har gitt utslag overfor enkelte pensjonistgrupper som regjeringen
ikke hadde forutsett. Disse medlemmer viser til Høyres
forslag til forbedringer av pensjonistbeskatningen i Innst 3 S (2010–2011). Overgangsordningen
vil kortsiktig forbedre situasjonen for de gruppene dette gjelder,
men når den ene gruppen beskrives som «pensjonister med høye renteutgifter,
men så lav inntekt at de er skattlagt etter skattebegrensningsregelen»,
så frykter disse medlemmer at overgangsordningen
bare er en utsettelse av utfordringene som omleggingen av pensjonistbeskatningen
har gitt disse pensjonistene. Høye renteutgifter skyldes som regel
høy gjeld og disse medlemmer ser det som lite sannsynlig
at denne gruppen kan rette opp sin finansielle situasjon i løpet
av en tre-årig overgangsperiode. Disse medlemmer mener
det derfor er grunn til å følge utviklingen i denne gruppen nøye
framover.