Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Oskar J. Grimstad, Henning Skumsvoll og
Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn Lødemel og
fung. leder Siri A. Meling, og fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette
Hjemdal, peker på at verden står overfor store utfordringer
i energisektoren, både for å opprettholde energiforsyningen og for å
redusere klimagassutslipp. Sikker tilgang til energi er nødvendig
for å sikre fortsatt økonomisk vekst og utvikling, og energietterspørselen fra
utviklingslandene og de nyindustrialiserte landene er ventet å øke
raskt i årene fremover. Samtidig er bruk av energi den viktigste
kilden til utslipp av klimagasser. Verden må derfor møte et økende
energibehov samtidig som utslippene av klimagasser må reduseres
med mellom 50–85 prosent innen 2050.
Flertallet peker videre på at
energipolitikk også er viktig i den politiske debatt i Norge. I
årene fremover vil vi i energipolitikken bli stilt overfor viktige
valg. Norge har fra naturens side store energiressurser som gjør
oss til en betydelig energinasjon. Vi har store ressurser av både
olje, gass, vann, vind og bioenergi. Utfordringen fremover er å
få til en helhetlig bruk av de ulike energiteknologier, slik at
man møter energibehovet i nasjonen på en miljøvennlig og kostnadseffektiv
måte.
Flertallet viser til at ved å
koble våre energiholdige råvarer med kunnskap og kapital har Norge
blitt en av verdens fremste energinasjoner. Energiressursene har
bidratt til stor verdiskaping, sysselsetting og velstand. I tillegg
har vi utviklet næringsklynger innen petroleumssektoren og vannkraft,
som er blant de ledende i verden på teknologi, forskning og utvikling.
Norsk industri har over flere tiår benyttet trygg, miljøvennlig
og rimelig tilgang på strøm til å utvikle en stor og slagkraftig
prosessindustri, som foredler miljøvennlig vannkraft til varer som omsettes
på verdensmarkedet. Mye vannkraft har gitt lave strømpriser og høy
forsyningssikkerhet til husholdninger. Et overordnet mål for politikken
må være å sørge for høy grad av forsyningssikkerhet av elektrisk
kraft til konkurransedyktige priser også i fremtiden.
Flertallet peker på at det i
Stortingets klimaforlik fra 2008 var enighet om en målsetting om 30
TWh ny fornybar energi og energieffektivisering innen 2016. Det
er vedtatt en intensjonsavtale med Sverige om et felles marked for
el-sertifikater for elektrisk kraft fra fornybare energikilder fra
1. januar 2012. Sertifikatmarkedet er ventet å øke produksjonen
av elektrisk kraft betydelig fra særlig vindkraft, småskala vannkraft
og elektrisk kraft fra bioenergi. Det er ennå uklart hvilke forpliktelser
EUs fornybardirektiv vil pålegge Norge, men det er helt klart at
implementering av fornybardirektivet vil medføre krav om en betydelig
økt andel fornybar energi i vår energiproduksjon.
Flertallet understreker at selv
om vi de kommende årene vil gå mot et økende kraftoverskudd, så
er vi likevel i dag i en situasjon der kraftforsyningen er sårbar
i tørrår, noe de to siste vintrene har gitt oss en påminnelse om.
På kort sikt er det lite man kan gjøre når magasinene om høsten
viser lav fyllingsgrad. Problemene rundt kraftforsyningen i tørrår
er noe som kun kan løses over tid. Dessuten er det selv i år med
god fyllingsgrad betydelige regionale ubalanser. Flertallet peker
på at foruten Midt-Norge er også kraftforsyningen sårbar i både
Bergensområdet, Stavangerområdet og i Finnmark.
Flertallet peker på at den viktigste
faktoren for om vi kommende år kan utnytte de mulighetene en kraftig
forbedret kraftbalanse kan gi oss, er utbygging av overføringsnettet
for elektrisk kraft. Et tilfredsstillende utbygd nett er en forutsetning
for at potensialet for ny kraftproduksjon skal bli utløst. I flere
deler av landet er det i dag ikke mulig å realisere ellers lønnsomme småkraftprosjekter
på grunn av manglende nettkapasitet. Hvis ny kraftproduksjon dessuten
blir «innelåst» på grunn av manglende nettkapasitet ut av regionen,
vil lave kraftpriser føre til at prosjekter ikke blir realisert.
En kraftig styrking av det innenlandske overføringsnettet for elektrisk
kraft er derfor nødvendig, både for å sørge for en tilfredsstillende
kraftforsyning i alle deler av landet og for å utløse prosjekter
som i dag ikke lar seg realisere på grunn av manglende nettkapasitet.
Flertallet har merket seg at
Statnett nylig har lagt frem sin nettutviklingsplan for kraftnettet, der
selskapet går gjennom de utfordringer norsk kraftforsyning står
overfor det neste tiåret. Statnett presenterer her ambisiøse planer
for å styrke så vel det innenlandske kraftnettet som overføringsforbindelsene
til utlandet, og varsler at de planlegger investeringer på om lag
40 mrd. kroner frem til 2020. Dette er en betydelig del av samfunnets
midler.
Flertallet peker på at dagens
nettinvesteringer finansieres dels av husholdningene, dels av industrien
og dels av energiprodusentene etter en nærmere angitt kostnadsfordeling.
Overskudd fra utenlandskablene blir brukt til å redusere kostnadene
for brukerne av sentralnettet. I lys av kombinasjonen store nettinvesteringer
parallelt med at ny kraftproduksjon sannsynligvis vil føre til økt
eksport til utlandet, vil det etter flertallets mening
være naturlig å vurdere om kostnadsfordelingen er optimal.
Videre mener komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Høyre at det vil være naturlig
å vurdere om Stortinget bør få disse store investeringene til behandling
på linje med investeringer i petroleumssektoren og investeringer
i samferdsel. Det er et tankekors at det planlegges milliardinvesteringer
uten at Stortinget er trukket inn i denne prosessen. En stortingsbehandling
vil gjøre at ulike berørte parter i større grad vil kunne få anledning
til å uttale seg. Det vil også gi et klarere forhold mellom Stortinget
og Statnett.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at regjeringens varslede energimelding vil komme tidligst i
2012. Flertallet mener at det haster med å få en
vurdering av fremtidig fordeling av nettkostnader.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Regjeringen bes i løpet av 2011 legge frem
en sak for Stortinget med fokus på dagens fordeling av nettkostnader
med bakgrunn i at stadig mer ny energiproduksjon vil være rettet
mot eksportmuligheter, samt at det foreligger store investeringsplaner
i nettinfrastruktur i årene fremover.»
Flertallet peker på at det tar
ca. 10 år fra et stort energiprosjekt initieres til det er ferdig
utbygget. Da er det viktig at politiske målsettinger, støtteordninger,
myndighetsapparat og regelverk er koordinert, slik at man unngår
store forsinkelser eller samfunnsøkonomisk lite optimale resultater,
som følge av usammenhengende politisk tilnærming.
Flertallet peker på at Stortingets
klimaforlik og EUs fornybardirektiv legger viktige føringer for
energipolitikken i Norge i årene fremover.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Espen Granberg Johnsen, Marianne Marthinsen,
Tor-Arne Strøm og Eirin Sund, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre
Serigstad Valen, og fra Senterpartiet, Knut Magnus Olsen,
viser til vedlagt brev fra olje- og energiministeren til komiteen,
datert 8. desember 2010. Her viser statsråden til at den helhetlige
energipolitikken som er trukket opp i regjeringens politiske plattform
for perioden 2009–2013, ligger fast. Regjeringens visjon er at Norge
skal være en miljøvennlig og verdensledende energinasjon.
I brevet omtales blant annet regjeringens langsiktige
satsing på ny fornybar energiproduksjon, effektivisering og begrensing
av energibruken, styrking av overføringsnettet, fangst og lagring av
CO2. Videre er også kortsiktige tiltak for å mestre en tørrårssituasjon
omtalt.
Disse medlemmer foreslår:
«Dokument 8:26 S (2010–2011) – om representantforslag
fra stortingsrepresentantene Elisabeth Røbekk Nørve, Frank Bakke-Jensen, Øyvind
Halleraker, Siri A. Meling og Nikolai Astrup om en stortingsmelding
om en helhetlig energipolitikk – vedlegges protokollen.»
Komiteen mener det
er viktig å se klimautfordringen, energipolitikken og næringsutviklingen
i sammenheng – for å bidra til å løse verdens klima- og energiutfordringer
og samtidig se muligheter for norsk verdiskaping.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til olje-
og energiministerens pressemelding fra 13. desember 2010, der han
varsler en bred gjennomgang av kraft- og energibalansen i en egen
energimelding. I den forbindelse vil det bli nedsatt et energiutvalg
som skal se på den langsiktige utviklingen i kraft- og energibalansen
fram mot 2030 og 2050. Utvalgets arbeid vil danne et viktig grunnlag
for stortingsmeldingen.
Flertallet er tilfreds med at
utvalget skal utrede og vurdere sentrale faktorer som påvirker energi-
og kraftbalansen i Norge. Utvalget skal vurdere regionale energi-
og kraftbalanser. Videre skal utvalget ta for seg sammenhengen mellom
energiutviklingen og muligheter for verdiskaping, sysselsetting,
kompetanse- og teknologiutvikling.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
det er positivt at regjeringen omsider varsler en energimelding,
men påpeker at energiutvalget som er nedsatt for å gå igjennom den
langsiktige utviklingen i kraft- og energibalansen, først skal avgi
sin innstilling vinteren 2012. Dette medfører at en energimelding
sannsynligvis først vil komme til Stortinget tidligst høsten 2012,
noe som etter dette flertallets mening er på et sent
tidspunkt.
Dette flertallet mener det er
viktig at en energimelding også behandler en helhet knyttet opp
mot både klimautfordringen og næringsutvikling, og merker seg at
energiutvalget som er nedsatt, også har fått i mandat å utrede disse spørsmålene.