Kommunal- og regionaldepartementet fremmer i proposisjonen
forslag om enkelte endringer i lov 28. juni 2002 nr. 57 om valg
til Stortinget, fylkesting og kommunestyrer (valgloven) og i lov 25.
september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven).
Det fremmes forslag til følgende endringer i
valgloven:
En plikt for folkeregistret
til å etablere et foreløpig manntall pr. 1. april, basert på stemmerettsvilkårene,
til kontroll av valglister – valgloven § 2-5.
En rett til å be seg fritatt fra å stille
til valg – valgloven § 3-4.
Krav om at listekandidater ikke kan tjenestegjøre
som stemmemottakere eller valgfunksjonærer – valgloven §§ 8-2 og
9-3.
Krav til forsegling av valgurner under
stemmegivningen – valgloven §§ 8-4 og 9-5.
Lørdag skal likestilles med helligdager
ved beregning av frister etter loven – valgloven § 15-5.
Det fremmes samtidig forslag til følgende endring
i kommuneloven:
Det foreslås at endringer vedrørende begrensninger
i valgbarhetsvilkårene for listekandidater, samt at de ikke kan
tjenestegjøre som stemmemottakere eller valgfunksjonærer, ikke iverksettes
før etter valget i 2011.
Ved brev av 31. mai 2010 sendte Kommunal- og regionaldepartementet
på høring forslag om endringer i valgloven. I høringsnotatet redegjorde departementet
også for evalueringen av stortingsvalget i 2009. Departementet har
mottatt høringsuttalelser fra 101 instanser. Av disse skriver 18
at de ikke har merknader til departementets forslag.
Etter anmodning fra departementet har DIFI utredet
alternativer for organisering av valgarbeidet på statlig nivå. Deres
rapport «Valgets kval? Utredning for etablering av en sentral valgenhet»,
DIFI rapport 2010:3, ble sendt på høring 11. mai 2010. Totalt 74
instanser har avgitt uttalelse til rapporten.
Høringsuttalelsene er nærmere presentert i proposisjonen.
Departementet viser til at i Norge nytes en
høy grad av tillit til at valggjennomføringen er korrekt. Dette
er imidlertid et forhold som krever kontinuerlig fokus slik at tilliten
opprettholdes. Departementet peker derfor på viktigheten av at det
ikke innføres system- og regelendringer uten at det er gode grunner
til dette. Gjennomføring av valg krever at det etableres et omfattende
apparat i hver enkelt kommune, med mange detaljerte rutiner som
alle valgfunksjonærer må sette seg inn i for å sikre en korrekt
valggjennomføring. Valget gjennomføres annet hvert år og er ingen
rutineoppgave, noe som gir utfordringer med hensyn til å sikre kontinuitet.
All erfaring tilsier at system- og regelendringer bidrar til at
risikoen for feil øker. Feilene kan føre til at velgere ikke får
stemt, eller til at stemmer blir forkastet. Departementet mener
det er viktig å utvise varsomhet med å innføre endringer som gjelder
selve stemmegivningen, dersom det ikke er åpenbare grunner som gjør
seg gjeldende.