I etterkant av stortingsvalget har departementet evaluert
gjennomføringen av valget ved å foreta en bred spørreundersøkelse
til kommuner og fylkeskommuner.
OSSE (Organisasjon for samarbeid og sikkerhet i
Europa) gjennomførte en begrenset valgobservasjon ved valget.
I 2009 ble for første gang kirkevalg og stortingsvalg
avholdt samtidig. Kirken er selv ansvarlig for gjennomføring av
kirkevalget, og valget er grundig evaluert av kirken selv.
Ved stortingsvalget 2009 prøvde departementet ut
en designløsning for nytt valgutstyr i valglokalene i fire kommuner,
mens nye stemmesedler ble prøvd ut i ett fylke. Forsøket ble evaluert av
velgere og valgmedarbeidere under valgtinget og i etterkant av valggjennomføringen.
Stortingets fullmaktskomité omtalte i sin innstilling
til Stortinget om godkjenning av valget (Innst. 1 S (2009–2010))
noen problemområder rundt valggjennomføringen.
Statistisk sentralbyrås offisielle valgstatistikk
fra stortingsvalget i 2009 blir nærmere omtalt i proposisjonen.
Departementet viser til at evaluering av gjennomføringen
av valg er et meget nyttig instrument når det skal vurderes eventuelle
endringer i regelverket. Evalueringen gir gode svar på hva som eventuelt
ikke fungerer like bra. Departementet ser det også som svært positivt
at funn fra evalueringen benyttes aktivt i kommunene. Det er viktig
at den enkelte kommune tar seg tid til å evaluere egen gjennomføring.
Dette gir et godt erfaringsmateriale. Funn fra evalueringen vil
også bli benyttet i opplæringsøyemed i forkant av neste valg.
Tilgjengelighet til valglokalene er et særskilt tema
ved valget i 2011. Departementet viser til at den nye diskrimineringsloven
er iverksatt og stiller krav til aktiv tilrettelegging i offentlige lokaler.
I tillegg til den generelle evalueringen vil departementet ved neste
valg særskilt ta sikte på å evaluere tilrettelegging og tilgjengelighet
til valglokaler.
Departementet viser til at formålet med tidligstemmeordningen
er på en enkel måte å tilrettelegge for valg for enkelte grupper
som ellers ikke ville fått stemt. Departementet mener ikke det er
hensiktsmessig å innføre en fullskalaordning for forhåndsstemmegivning
fra 1. juli innenriks. I Norge tilrettelegges det for en relativt omfattende
forhåndsstemmegivning sammenlignet med andre land.
Velgere som ønsker å tidligstemme, må henvende
seg til kommunen og avtale tid for å avgi stemme, mens det ved ordinære
forhåndsstemmemottak fra 10. august er muligheter til å stemme ved
ett eller flere godt organiserte forhåndsstemmemottak på ulike steder
i kommunen. Ordinær forhåndsstemmegivning gir et mye mer omfattende
tilbud, både med hensyn til åpningstider og antallet stemmesteder,
enn det tidligstemmeordningen gjør.
Noen av høringsinstansene har pekt på at det kompliserer
tidligstemmeordningen at det ikke foreligger ordinære stemmesedler
med kandidatnavn per 1. juli. Departementet ser imidlertid ikke
dette som et stort problem. Inntil de ordinære stemmesedlene foreligger,
skal velgerne benytte departementets generelle stemmeseddel. Velgere
som ønsker å gi personstemmer kan eventuelt benytte utskrifter av
godkjente valglister, for eksempel fra Internett. Alle valglister skal
være ferdig godkjent innen 1. juni. For øvrig peker departementet
på at det er kommunene eller fylkeskommunene selv som skaffer ordinære
stemmesedler og dermed har mulighet til å påvirke når disse skal
være ferdige.
Departementet viser til at tidligstemmeordningen
er ny, og at det bør høstes ytterligere erfaringer fra hvordan ordningen
virker ved valget i 2011. For å sikre en god gjennomføring vil departementet
sørge for at tidligstemmeordningen blir tema også under opplæringen
i forkant av neste valg.
Ved forrige valg pekte departementet på at det ved
valg av forhåndsstemmested særlig må vurderes hvordan man når ungdom.
Valgstyrene ble derfor oppfordret til å vurdere stemmegivning på videregående
skoler, folkehøgskoler og universiteter/høyskoler.
Evalueringen viser at vel 20 prosent av kommunene
har hatt tilbud på universitet og videregående skoler. Departementet
mener dette er bra. Generelt gis det imidlertid tilbakemeldinger
på at slike steder ikke alltid er egnet for stemmemottak. Noen oppgir
at få stemmer mottas, andre at stedet er lite sentralt og at andre lokaler
dermed er bedre egnet. Tilsvarende vurderinger gjøres når det gjelder
sykehus.
I Innst. 69 S (2010–2011) ba kontroll- og konstitusjonskomiteen
departementet «leggja til rette for å utvida ordninga med bemanna
stemmelokale på universitet og høgskular ved framtidige val».
Det er kun i underkant av 20 prosent som ikke har
vurdert tilrettelegging for stemmegivning på videregående skoler.
Enkelte av disse sier at spørsmålet vil bli vurdert ved neste valg.
Tallene viser etter departementets vurdering at lokale forhold må
være utslagsgivende for om det tilrettelegges for stemmegivning
på disse stedene. Kommunene bør derfor ikke pålegges å tilrettelegge
for stemmegivning på videregående skoler, universitet og høgskoler.
Departementet oppfordrer imidlertid kommuner som ikke har vurdert
slik stemmegivning om å gjøre det i forkant av neste valg.
Departementet mener det heller ikke er grunn
til å pålegge forhåndsstemmegivning på andre særskilte steder utover
det som alt følger av loven. Kommunene må foreta sine egne vurderinger
ut fra kravet til best mulig tilrettelegging basert på de lokale
forholdene.
I tillegg til det som er sagt om tilrettelegging
på videregående skoler, universitet og høgskoler, peker departementet
på to forhold som bør vies mer oppmerksomhet foran neste valg; bruk
av rådhus og kjøpesenter som sted for stemmegivning.
Tradisjonelt tilrettelegger svært mange kommuner
forhåndsstemmemottak i rådhus og/eller servicetorg, noen ganger
som eneste sted. Departementet mener kommunene bør vurdere om dette
faktisk sikrer best mulig tilgjengelighet og tilrettelegging. Det
er viktig å sikre god deltakelse ved valg og dermed å legge stemmegivning
til steder der velgerne ferdes. Evalueringen viser at det gis gode
tilbakemeldinger på forhåndsstemmemottak på kjøpesenter. Det er
i dag god infrastruktur i tilknytning til kjøpesenter, samtidig
som kjøpesentre normalt har god tilgjengelighet og er godt tilrettelagt
for alle, uavhengig funksjonsevne.
Departementet vil oppfordre det enkelte valgstyre
til en grundig gjennomgang av sted for forhåndsstemmegivning med
tanke på hvordan det best kan tilrettelegges for valg og ut fra
best mulig tilgjengelighet for velgere.
Dette temaet vil bli viet særlig oppmerksomhet ved
opplæring i forkant av neste valg. Departementet vil også omtale
i valghåndboken hvordan stemmegivning best kan tilrettelegges på kjøpesenter.
Departementet viser til resultatet av evalueringen
av stortingsvalget 2009 og mener at den uttrykker at det er lokale
forhold som er avgjørende for tilrettelegging for valg, totalt sett
for hele forhåndsstemmeperioden og for hensiktsmessigheten av todagers
valgting. Departementet peker på viktigheten av god tilrettelegging
og tilgjengelighet, slik at velgerne gis de beste muligheter til
å delta ved valg.
Departementet viser til at det ikke er krav
i loven til minimum åpningstid i valglokalene. Etter departementets
vurdering er det ikke hensiktsmessig med slike regler. Siden antallet
velgere som hører til hvert valglokale varierer sterkt, vil også behovet
for når lokalet skal åpne og stenge, samt hvor lenge det er åpent,
variere sterkt fra kommune til kommune. Dette er forhold som best kan
vurderes av det enkelte valgstyre lokalt. Behovet for kveldsåpne
valglokaler er særlig fremtredende i større kommuner og i såkalte pendlerkommuner.
Det er derfor naturlig at valglokalene rundt om i landet vil stenge
til ulike tidspunkter.
Departementet ser at det er en utfordring for
landets valgstyrer å nå ut til velgerne med informasjon om valglokalenes
ulike åpningstider. I dag gis valginformasjon via ulike medier,
som for eksempel på valgkort til alle velgere, ved husstandsbrosjyrer,
ved kunngjøringer i aviser, på kommunenes nettsider og via radio
og fjernsyn. Det er viktig at kommunene informerer godt lokalt om
valglokalenes åpningstider.
Departementet viser til at både stemmestyrene og
valgstyrene er pålagt å bokføre alt som behandles på valgtinget,
jf. valgloven § 10-7, jf. valgforskriften § 41. Departementet viser
til at formularer for protokollering og disses krav formelt er en
forskrift og at kommunene er forpliktet til å benytte disse. Av
formularene fremgår at antallet kryss i manntallet skal avstemmes
mot stemmer avgitt og at avvik skal grunngis.
Departementet viser til at det er store variasjoner i
antall stemmeberettigede i kretsene – fra ca. 4 i den minste kretsen
til over 10 000 i de største, noe som gjør at det er vanskelig å
gi pålegg om standardiserte løsninger for hvordan lokalene skal
utformes. Ulikheter i kretsene tilsier noe ulik organisering og
logistikk i valglokalene.
Etter departementets vurdering kan organiseringen
av valgtinget bidra til å redusere muligheten for feil, og departementet
mener at stemmegivningen i valglokalet har tre sentrale elementer
som skal gjennomføres ved stemmestyrets bord:
1. valgfunksjonæren
skal krysse av i manntallet for velgerens navn
2. valgfunksjonæren skal stemple stemmeseddelen
3. velgeren skal legge stemmeseddelen i
urnen.
Det er viktig at disse tre elementene utføres
i nær sammenheng og i nevnte rekkefølge. I tillegg må valgfunksjonærer
ha oppmerksomhet og kontroll over alle disse punktene. Stemmeurnen
bør plasseres på eller i umiddelbar nærhet av sted for avkryssing
i manntallet og for stempling av stemmeseddel. Urnen skal ikke plasseres
på et sted i lokalet der den er uten tilsyn. Valgfunksjonæren må
være påpasselig når det gjelder å kontrollere at velgeren legger
stemmeseddelen i urnen, og at denne er stemplet. Dersom en velger forlater
lokalet uten å avgi stemme, bør dette registreres og protokolleres
i stemmestyrets møtebok hvis mulig.
Departementet vil i valghåndboken gi anbefalinger
om logistikk i valglokalet og gjennomføring av valgtinget. Temaet
vil også bli gitt stor oppmerksomhet under valgopplæringen i forkant
av kommende valg.
Norsk Form arrangerte i 2008 Statens designkonkurranse,
med temaet «Valg og demokrati». Konkurransen ble støttet av departementet.
Vinnerløsningen «Blanke Ark» inneholdt ny grafisk profil, med funksjonelle løsninger
for valgavlukker, valgurner, stemmesedler og skiltprogram til bruk
utenfor og inne i valglokaler. Vinnerløsningen la stor vekt på universell
utforming og et fleksibelt og transportabelt system for innredning
av valglokaler.
Designløsningen er utformet etter prinsippet
om universell utforming, og departementet vil oppfordre kommunene
til å gå til innkjøp av hele eller ulike deler av løsningen når
nytt valgutstyr skal anskaffes. Både stemmeavlukker og stemmeseddelurner
i løsningen er særlig godt utformet med tanke på tilrettelegging
for alle velgere uansett funksjonsevne.
Når det gjelder å gjøre designløsningen for
valglokaler og valgutstyr synlig og tilgjengelig, vil departementet,
i samarbeid med Valgforum, sørge for å opprette en nettportal, der
de ulike elementene presenteres og der kommunene kan bestille og
kjøpe deler eller hele løsningen. Det er laget en egen informasjonsfilm
om løsningen. Denne er tilgjengelig på departementets nettsider
valg.no.
Departementet ønsker å sikre en god valgopplæring
og har etablert et samarbeid med Valgforum på dette området.
Departementet ser det som viktig at departementet
engasjerer seg i valgopplæring også lokalt, og vil derfor fortsette
samarbeidet med Valgforum. Departementet vil også se på hvordan
samarbeidet med fylkesmenn og fylkeskommuner kan utvikles i en positiv
retning for opplæring av kommunale valgmedarbeidere.
Både departementet og kommuner/fylkeskommuner
har informasjonsansvar ved valg. Departementet har overordnet ansvar
for valgavviklingen og for den generelle informasjonsvirksomheten.
Departementet viser til at informasjonsbehovet er
stort foran hvert valg. I 2011 skal det også gjennomføres forsøk
med nedsatt stemmerettsalder og med stemmegivning over Internett. Dette
vil gi økt behov for informasjon, blant annet for at velgerne og
valgmedarbeidere skal være orientert om de vil bli berørt av forsøkene eller
ikke. Departementet vil, sammen med forsøkskommunene, utvikle egne
informasjonsopplegg. For øvrig vil departementet også ved valget
i 2011 gjennomføre omfattende informasjonskampanjer for å bidra
til kunnskap om valg generelt og spesielt om hvordan stemme skal
avgis.
Kommunenes informasjonsansvar vil være et sentralt
tema på opplæringskonferanser i forkant av kommunestyre- og fylkestingsvalget
2011.
Departementet har de siste årene delt ut midler
til ulike organisasjoner gjennom en egen tilskuddsordning. Formålet
med denne ordningen er å øke stemmeberettigedes kunnskap om valget
og/eller øke valgdeltakelsen. Til sammen 24 organisasjoner er tildelt
tilskudd til å gjennomføre ulike tiltak ved valget i 2011. Totalt
deles det ut 5 000 000 kroner. Tiltakene er rettet mot ungdom, innvandrere
og velgere med behov for særskilt tilrettelegging er prioritert.
Det er også lagt vekt på mangfold, både når det gjelder tema, tiltak,
organisasjoner og aktører. At slike tiltak har en effekt i forhold
til økt demokrati- og valgforståelse, engasjement og deltakelse
vitner rapportene fra tilskuddsmottakerne om, selv om det isolert
sett er vanskelig å måle effekt i forhold til valgdeltakelse. Departementet
mener imidlertid det har en verdi at ulike organisasjoner gis anledning
til å informere egne grupper.
Ved stortingsvalget 2009 fikk valgloven ny bestemmelse
om at brudd på bestemmelsen i § 9-9 kan medføre ileggelse av overtredelsesgebyr. Bestemmelsen
setter forbud mot offentliggjøring av valgresultater og prognoser
som er laget på grunnlag av undersøkelser som er gjort på valgdagen(-e)
før kl. 21.00 på valgdagen mandag. Myndighet til å ilegge overtredelsesgebyr
ved forsettlig eller uaktsom overtredelse av valglovens bestemmelse
ble lagt til Medie-tilsynet.
Ved valget i 2009 ila Medietilsynet en mediebedrift
et gebyr for overtredelse på valgloven § 9-9 ved at de offentliggjorde
sin valgdagsmåling før fristen. Tilsynet var videre kjent med at
det samtidig ble sendt tekstmelding til personer som hadde forhåndsbestilt
resultat av valgdagsmålingen direkte til mobiltelefon. Aktøren svarte
at tilsynets observasjon er korrekt, og at en menneskelig svikt
førte til at valgdagsmålingen ble publisert for tidlig. Mediebedriften
understreket at de så svært alvorlig på hendelsen og beklaget det
inntrufne.
Norsk Redaktørforening (NR) har orientert departementet
ved kopi av brev til Medietilsynet, at foreningen er kritisk til
Medietilsynets håndtering av overtredelsen ved valget i 2009. NR
har tatt Medietilsynets vedtak til etterretning, men mener at det
i dette tilfellet burde vært tilstrekkelig med en advarsel eller
en symbolsk bot.
Forskrift om valg til Sametinget, gitt i medhold av
sameloven, regulerer gjennomføringen av sametingsvalg.
Valgdeltakelsen ved sametingsvalget 2009 var på
69,3 prosent, hvilket viste en nedgang på 3,3 prosentpoeng i forhold
til valget i 2005. Det var store variasjoner i valgdeltakelsen i
de ulike valgkretsene.
Departementets evaluering viste at 41 av 314 kommuner,
det vil si 13 prosent, hadde avholdt valg til Sametinget på valgdagen.
Fokus i evalueringen var ellers knyttet til spørsmål om eventuell
sammenblanding av de to valgene.
Et overveiende flertall av kommunene opplevde lite
problemer med forveksling av stemmesedler.
Samlet sett melder kommunene om få feil ved avvikling
av sametingsvalg og stortingsvalg, noe som kan godskrives god informasjon
og organisering av de to ulike valgene. Sametinget evaluerer selv
gjennomføringen av sametingsvalget 2009.
Kirkemøtet fastsetter regler for kirkevalgene med
hjemmel i kirkeloven, og Kirkerådet har overordnet ansvar for all
informasjon om valgene. Kirkens egne organer er ansvarlig for gjennomføringen
av valget lokalt. Kirkevalget skal holdes samtidig med kommunestyre-
og fylkestingsvalget, likevel slik at det første kirkelige valget
skulle gjennomføres samtidig med stortingsvalget 2009. Dette er
bestemt i avtale av 10. april 2008 om det framtidige forholdet mellom
stat og kirke. Denne avtalen forutsatte at kirkevalget skulle legges
til lokaler i umiddelbar nærhet av lokaler som ble benyttet ved
stortings- og sametingsvalget 2009.
Det framgår at 40 prosent av kommunene ikke opplevde
problemer med samlokalisering av valgene. Ca. 60 prosent av kommunene
har imidlertid pekt på utfordringer ved å arrangere ulike valg samtidig,
som for eksempel rekruttering til stemmestyrer, forvirring blant
velgere på grunn av ulike åpningstider til de forskjellige valg,
lite samordning av skilting og hvor velgere skulle avgi stemme.
Ca. 1/3 av kommunene mente at kirkevalget ikke var godt nok forberedt
og planlagt, at det var uheldig med sammenblanding av ulike valg
og at organiseringen førte til stort press på kommunalt ansatte
og kommunens forhold til publikum.
Gjennomføringen av kirkevalget evalueres av kirken
selv.
Departementet viser til at overordnet ansvar
for kirkevalgene ligger hos Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet.
Kommunal- og regionaldepartementet vil gjennom dialog med kommunene
gi råd til hvordan det bør tilrettelegges lokalt for å forhindre
sammenblanding av valgene.
Departementet presiserer at selv om kommuner yter
bistand ved tilrettelegging og gjennomføring av kirkevalg, skal
dette ikke gå på bekostning av gjennomføringen av kommunestyre-
og fylkestingsvalget. Departementet vil også foran valget i 2011
ha oppmerksomhet på dette for å sikre en korrekt gjennomføring av
ordinære valg.