1.1 Bakgrunn

I henhold til EØS-avtalens artikkel 19 skal Norge og EU med to års mellomrom gjennomgå vilkårene for handelen med basis landbruksvarer (melk, kjøtt, grønnsaker mv.) med sikte på en gradvis liberalisering. Forhandlingene skal i henhold til artikkel 19 skje innenfor rammen av partenes respektive landbrukspolitikk, og videre reduksjoner av handelshindringer skal skje på gjensidig fordelaktig basis.

Norge og EU har tidligere inngått en avtale om økt handel med landbruksvarer i henhold til EØS-avtalens artikkel 19. Den artikkel 19-avtalen ble inngått med virkning fra 1. juli 2003, jf. St.prp. nr. 71 (2002–2003).

Regjeringen besluttet tidlig i 2008 å starte forhandlinger med EU om utvidet handel i henhold til bestemmelsene i artikkel 19. Regjeringen kom til at koblingen i Soria Moria-erklæringen om å avvente artikkel 19-forhandlinger på grunn av WTO-forhandlingene ikke lenger kunne gjelde, siden WTO-forhandlingene hadde dratt så lenge ut i tid. Etter to år med forhandlinger kom Norge og Kommisjonen til enighet om en avtale den 28. januar 2010. Avtalen er senere godkjent i EU ved kommisjonsbeslutning av 27. september 2010 og rådsbeslutning av 8. november 2010. Avtalen vil forelegges Europaparlamentet til godkjenning.

Artikkel 19-avtalen vil ikke iverksettes før tidligst i midten av 2011, dvs. inne i kalenderåret. Det legges til grunn at nye tollkvoter som følge av avtalen skal fordeles på pro rata-basis fra ikrafttredelsestidspunktet til 31. desember 2011.

Avtalen antas å være av særlig viktighet, slik at Stortingets samtykke til inngåelse av avtalen er nødvendig i medhold av Grunnloven § 26, annet ledd.

Avtalen er foreslått inngått ved brevveksling.

Avtalen i uoffisiell norsk oversettelse følger som trykt vedlegg til proposisjonen.

1.2 Forholdet til norsk rett

Avtalen vil kreve større endringer i «Forskrift om fordeling av tollkvoter for landbruksvarer», fastsatt av Landbruksdepartementet 10. oktober 2008, sist endret 25. oktober 2010.

1.3 Administrative og økonomiske konsekvenser

Avtalen innebærer innføring av nye importkvoter til Norge. Disse vil bli administrert av Statens landbruksforvaltning. Arbeidsomfanget er ikke beregnet eksakt, men de nye importkvotene vil medføre noe merarbeid.

Gjennomføring av auksjoner vil gi økte inntekter. Kvotenes størrelse og erfaring fra auksjoner så langt tilsier at inntektene kan anslås til om lag 30 mill. kroner årlig. I tillegg forventes det ekstraordinære auksjonsinntekter på om lag 15 mill. kroner første året avtalen gjennomføres. De 15 mill. kronene er ikke inkludert i budsjettanslaget for 2011.

Tollkonsesjonene som følger av avtalen, vil medføre et årlig provenytap for staten i størrelsesorden 120 mill. kroner. Tallene er heftet med usikkerhet. Det antas at avtalen vil kunne tre i kraft i midten av 2011. Påløpt provenytap som følge av reduserte tollinntekter vil derfor være mindre i 2011, anslagsvis 60 mill. kroner, mens bokført provenytap kan anslås til om lag 50 mill. kroner.

På denne bakgrunn fremmes det forslag om at bevilgningen over kap. 5511 Tollinntekter, post 70 Toll reduseres med 50 mill. kroner, og at bevilgningen over kap. 5511 Tollinntekter, post 71 Auksjonsinntekter fra tollkvoter økes med 15 mill. kroner.

1.4 Konklusjon og tilråding

Regjeringen tilrår at Norge inngår en avtale i henhold til artikkel 19 i EØS-avtalen om handel med landbruksvarer.