Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til at regjeringen i Prop. 105 L (2010–2011) foreslår å innføre
en plikt for politiet eller påtalemyndigheten til å etterforske
når barn dør plutselig og uventet, uten hensyn til om det foreligger mistanke
om straffbare forhold. Komiteen viser til at regjeringen
i tillegg foreslår endringer i straffeloven 1902 og straffeloven
2005 slik at straffebudet mot vold i nære relasjoner uttrykkelig
omfatter vold mot nåværende eller tidligere samboer.
Komiteen understreker
viktigheten av at vold og overgrep mot barn blir oppdaget, etterforsket og
straffeforfulgt. Komiteen viser til at Stortinget
den 4. mars 2010 vedtok å be regjeringen om å fremme forslag om
endringer i straffeprosessloven hvor det innføres en ubetinget etterforskningsplikt
ved plutselig og uventet barnedød.
Komiteen viser til at regjeringens
foreslåtte endringer i straffeprosessloven vil gi politiet en ubetinget
rett til å etterforske tilfeller der barn dør plutselig og uventet.
Denne tilgangen kombineres med en plikt i påtaleinstruksen til å
sette i gang en slik etterforskning. Komiteen mener ubetinget
etterforskningsplikt er et godt tiltak for å avdekke dødsfall som
følge av straffbare forhold. De foreslåtte endringene vil etter komiteens syn
derfor bidra til å styrke rettssikkerheten for barn, og være et
viktig bidrag i kampen mot vold i nære relasjoner. Komiteen vil
også vise til at flere av høringsinstansene har uttrykt at også
hensynet til de pårørende vil bli bedre ivaretatt med en slik løsning.
Komiteen mener det er positivt,
og i tråd med justiskomiteens innstilling, jf. Innst. 163 L (2009–2010),
at regjeringen foreslår at etterforskningsplikten skal gjelde for
alle barn under 18 år.
Komiteen vil nok en gang understreke
den viktige rollen helsepersonell har for å avdekke straffbare handlinger,
og at helsepersonells meldeplikt derfor må overholdes. Politiet
skal ha melding om alle tilfeller av plutselig og uventet barnedød,
og skal også motta melding om eventuelle tilfeller hvor det sies
nei til dødsstedsundersøkelse.
Komiteen viser til at regjeringen
har forpliktet seg til å gi et obligatorisk tilbud om dødsstedsundersøkelse
i regi av helsevesenet ved alle tilfeller av plutselig og uventet
barnedød der barnet er i alderen 0–3 år. Dette er en videreføring
av Barnedødsårsaksprosjektet (2001–2004) hvor det ble gitt tilbud
om frivillig dødsstedsundersøkelse etter plutselige og uventede
dødsfall blant barn under 4 år i helseregion sør og øst.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Den norske legeforenings høringsuttalelse til Justisdepartementet
datert 17. februar 2011. Legeforeningen peker på at opplysninger
fra den innførte dødsstedsundersøkelsen som nedtegnes i barnets
journal vil være omfattet av taushetsplikten, men at helsepersonelloven
§ 24 og § 36 i visse tilfeller kan tenkes å åpne for at taushetsbelagte
opplysninger kan gis til politiet.
Flertallet har merket seg Folkehelseinstituttets
informasjonsskriv til foreldre som takker ja til dødsstedsundersøkelse,
hvor det blant annet står:
«Selv om de som gjennomfører dødsstedsundersøkelsen
i utgangspunkt har taushetsplikt, kan informasjon om funn fra dødsstedsundersøkelsene
etter omstendighetene, likevel bli gitt til politiet.»
Flertallet er kjent med at regjeringen
som ledd i sin forebyggingsstrategi har iverksatt et interdepartementalt
arbeid på embetsmannsnivå for å gjennomgå regelverket for informasjonsplikt
og taushetsplikt, samt dets betydning for praksis. Hensikten er
å sikre en mer effektiv informasjonsutveksling mellom etater i tilfeller
som berører vitale hensyn knyttet til liv, helse og livsvilkår.
Flertallet har merket seg at
meldeplikten i forskrift om legers melding til politiet om unaturlig dødsfall
er til vurdering. Flertallet ber regjeringen følge
nøye med på utviklingen, og dersom reglene om taushetsplikt står
i veien for at etterforskningsplikten får den tilsiktede virkningen,
ber flertallet regjeringen vurdere endringer i helsepersonells
taushetsplikt.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at regjeringspartienes initiativ om innføring av etterforskningsplikt
for politiet når barn dør plutselig og uventet, først kom etter
at det har vært fremmet to representantforslag fra stortingsrepresentanter
fra Høyre om innføring av obligatorisk dødsstedsundersøkelse ved
plutselig og uventet spedbarnsdød.
Disse medlemmer mener at obligatoriske dødsstedsundersøkelser,
i større grad enn ved innføring av en etterforskningsplikt, vil
styrke barns rettssikkerhet.
Disse medlemmer viser til at
ovennevnte representantforslag om innføring av obligatorisk dødsstedsundersøkelse
når spedbarn dør plutselig og uventet, ville ha medført at helsepersonell og
politifaglig kompetanse ville ha blitt forent i arbeidet med å finne
dødsårsaken til barnet. Dermed ville en ha fått ny kunnskap om årsakene
til at spedbarn dør plutselig og uventet. Barnedødsårsaksprosjektet
er et godt eksempel på at det fortsatt er et stort behov for mer kunnskap
på feltet, selv om prosjektet frembrakte viktig kunnskap om disse
problemstillingene. Disse medlemmer understreker
at det i rapporten fra Barnedødsårsaksprosjektet ble anbefalt at
det blir innført obligatoriske dødsstedsundersøkelser.
Disse medlemmer viser til at
leger i dag har plikt til å melde fra til politiet hvis det er grunn til
å tro at et dødsfall er «unaturlig». Dette er blant annet eksemplifisert
ved at dødsfallet har ukjent årsak og døden har inntrådt plutselig
og uventet. Når spedbarn eller små barn dør plutselig og uventet,
vil dette regelmessig være å anse som unaturlig, og politiet vil
således motta melding om dødsfallet fra lege. Sakkyndig likundersøkelse
skal foretas når det er «grunn til mistanke om at noens død er voldt
ved en straffbar handling».
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er imidlertid ikke overbevist om at en obligatorisk
dødsstedsundersøkelse vil kunne defineres som en «hus-inkvisisjon»
etter Grunnloven § 102. Disse medlemmer vil understreke
at det kun er dødsstedet som vil være gjenstand for undersøkelse,
og at husstandsmedlemmene i forkant vil være varslet om undersøkelsen.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser videre
til behandlingene av de forannevnte representantforslagene om innføring
av obligatorisk dødsstedsundersøkelse. Disse medlemmer støtter
de synspunktene som tidligere er fremkommet fra Høyre.
Komiteen viser til
at regjeringen foreslår endringer i straffeloven 1902 § 219, og
at bakgrunnen for forslaget er at Høyesterett i dom 31. mars 2011
kom fram til at straffeloven § 219 første ledd bokstav a ikke omfatter
vold mot tidligere samboer.
Komiteen viser til at bestemmelsen
ble vesentlig endret ved lov 21. desember 2005, og lovendringen
fulgte opp Kvinnevoldsutvalgets forslag om et eget straffebud mot
vold i nære relasjoner, jf. NOU 2003:31. Komiteen viser
også til at det av Ot.prp. nr. 113 (2004–2005) går fram at departementet
la til grunn at begrepet «samboer» etter loven skulle likestilles
med begrepet «ektefelle».
Komiteen viser til at arbeidet
mot vold i nære relasjoner har høy prioritet, og at regjeringen
har igangsatt flere viktige tiltak for forebygging og for å øke
rettssikkerheten til ofrene. Komiteen viser til at
denne dommen vil få flere uheldige konsekvenser ved at tidligere
samboere ikke vil få det samme vernet og de samme rettighetene som
tidligere ektefeller. Og komiteen viser til at etter
Høyesteretts avgjørelse og inntil de foreslåtte lovendringene trer
i kraft, vil barn av tidligere samboere ikke være vernet av § 219 med
mindre barnet er under lovbryterens omsorg eller i hans husstand.
Komiteen er derfor glad for at
regjeringen raskt har foreslått endringer i straffeloven § 219 slik
at ordlyden nå blir i samsvar med det Stortinget tidligere har uttrykt.