Ved behandlingen av St.prp. nr. 90 (1988–1989) Om
endringar på statsbudsjettet for 1989 under kapittel administrert
av Utanriksdepartementet og Departementet for utviklingshjelp sluttet Stortinget
seg til at Norge skulle delta i, og gi tilskudd til NORSAD-fondet.
NORSAD-fondet ble opprettet i 1990 av fire nordiske land og 11 land
i det sørlige Afrika, og har som siktemål å bidra til økonomisk
utvikling og uavhengighet gjennom å stille til rådighet finansiering
for små og mellomstore bedrifter i de 11 afrikanske landene.
Norge har skutt inn 43,4 mill. DKK i fondet. NORSAD-fondets
samlede netto eiendeler per mai 2011 utgjør 75 mill. USD. NORSAD-fondet eies
av de 15 medlemslandene, representert ved deres respektive utenriksdepartementer.
NORSADs struktur er vurdert som gammeldags og
dårlig tilpasset dagens situasjon i regionen. De 15 eierne har derfor
fattet enstemmig representantskapsvedtak om at institusjonen i sin nåværende
form skal nedlegges, og at fondets eiendeler og heftelser overføres
til et nytt aksjeselskap, New Norsad Inc., som skal opprettes 1. september
2011. Halvparten av aksjene i selskapet skal fordeles mellom de
11 medlemmene fra det sørlige Afrika, og den andre halvparten mellom
Sverige (17 pst.), Danmark (11 pst.), Finland (11 pst.) og Norge
(11 pst.). Verdien av de norske aksjene utgjør om lag 8,25 mill.
USD.
New Norsad Inc. skal være et unotert, ordinært aksjeselskap
registrert i Botswana. Selskapet skal ha samme formål som det eksisterende NORSAD-fondet.
Aksjonærene skal være nasjonale utviklingsbanker og finansieringsinstitusjoner
i de 11 landene. NORSADs representantskap ønsker at aksjene skal
overdras vederlagsfritt til disse institusjonene, og at disse i
tillegg skal skyte inn ny kapital i selskapet.
Swedfund, Finnfund og det danske Industrifondet
for udviklingslænderne vil overta hhv. de svenske, finske og danske
aksjene. Regjeringen mener at den naturlige aksjonæren på norsk
side vil være Statens investeringsfond for næringsvirksomhet i utviklingsland
(Norfund). Det legges opp til at Norfund kan skyte inn ny kapital
i selskapet gjennom tegning av tilleggsaksjer i selskapet, innenfor
de investeringsmidler Norfund har tilgjengelig.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås det at Norges
aksjer i det nye selskapet New Norsad Inc. overdras vederlagsfritt
til Norfund. Overdragelsen medfører ingen budsjettmessige konsekvenser.
Omdanningen av NORSAD-fondet til New Norsad
Inc. innebærer en annen benyttelse av de aktuelle midlene enn det
Stortinget vedtok ifm. behandlingen av St.prp. nr. 90 (1988–1989).
Videre vil en overdragelse av verdiene i NORSAD-fondet/New Norsad
Inc. fra Utenriksdepartementet til Norfund innebære at verdiene
overdras fra rettssubjektet staten, til rettssubjektet Norfund.
Det bes derfor om Stortingets samtykke til at overdragelsen kan
finne sted, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IV under kapittel
23 Komiteens tilråding.
Ved behandlingen av Prop. 37 S (2010–2011) Endringar
i statsbudsjettet for 2010 under Utanriksdepartementet samtykket
Stortinget i at Utenriksdepartementet i 2010 kunne fravike bevilgningsreglementet
§ 3 andre ledd ved å skrive ut såkalte gjeldsbrev for tilskudd av midler
til den brasilianske utvik-lingsbanken (BNDES) for klima- og skogsatsingen
i Brasil. Tilskudd til klima- og skogsatsingen i Brasil bevilges
over kap. 166 Miljø- og bærekraftig utvikling mv., post 73 Klima-
og skogsatsingen. Med hjemmel i Stortingets vedtak ble det i 2010 overført
og utgiftsført 1 257,3 mill. kroner til Utenriksdepartementets gjeldsbrevkonto
i Norges Bank. Det foreslås at ordningen med gjeldsbrev for klima-
og skogsatsingen i Brasil videreføres til også å gjelde for 2011,
jf. forslag til romertallsvedtak.
Norge har politisk forpliktet seg til å bidra
med opp til 1 mrd. USD til Amazonasfondet fram til 2015, dersom
Brasil lykkes i å redusere avskogingen. Amazonasfondet er en viktig
kanal for Norges innsats for å redusere utslippene av klimagasser.
Størrelsen på Norges tilskudd til Brasil i 2011 vil avhenge av resultatene
av målingene av avskogingen i Brasil. Verifiserte data for avskoging
vil først være tilgjengelige i andre halvår 2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VII under kapittel
23 Komiteens tilråding.