Forslagsstillerne fremmer i dokumentet følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag for å igangsette arbeidet med å avvikle fylkeskommunen som
selvstendig folkevalgt forvaltningsnivå, slik at fylkestingsvalget
i 2011 blir det aller siste.»
I representantforslaget redegjøres det nærmere for
bakgrunnen for og utviklingen av fylkeskommunene fram til og med
den største oppgaveforflytningen fant sted i 2002, da spesialisthelsetjenesten
ble overtatt av staten gjennom de nyopprettede helseforetakene.
Det vises i dokumentet videre til at ettersom
den mye debatterte regionreformen ble vedtatt i 2008 som et forsøk
på å rettferdiggjøre fylkeskommunenes eksistensberettigelse, har
80 pst. av riksveiene, med dertil hørende fergestrekninger, blitt overlatt
til fylkeskommunene. I tillegg er 49 pst. av eierskapet i Innovasjon
Norge blitt overført til fylkeskommunene.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at regionreformen
ble en svært så amputert utgave av en reform hvis vyer var å redusere
de fortsatt eksisterende 19 fylkeskommunene til mellom seks og åtte
regioner. Det fylkeskommunale byråkratiet har økt i omfang som følge
av reformen.
Fylkeskommunens oppgaver er anlegg og vedlikehold
av fylkesveier, planlegging av og støtte til kollektivtrafikk, videregående
opplæring, folkehelse, tannpleie, kulturminnevern, kulturarbeid,
regional utvikling og arealforvaltning. Disse offentlige oppgavene
er i stor grad viktige for landets innbyggere, men forslagsstillerne
kan ikke se at en overgang fra et trenivåsystem til et tonivåsystem
(stat og kommune) skulle forringe arbeidet på disse områdene.
I dokumentet redegjøres nærmere for de ulike oppgavene.
Forslagsstillerne mener at man i forlengelsen
av å avvikle fylkeskommunen som selvstendig folkevalgt forvaltningsnivå
også bør gjennomgå kommunestrukturen. Forslagsstillerne ønsker at mer
makt desentraliseres og at oppgaver løses så nær innbyggerne som
mulig. Ettersom landets kommuner er svært forskjellige både når
det gjelder befolkningsstørrelse, demografisk sammensetning og geografisk
utbredelse, medfører dette at man i større grad må legge til rette
for kommunesammenslåinger, og utvikle og forbedre de ordninger som
i dag finnes tilgjengelig for eventuelle interessenter. Forslagsstillerne
legger vekt på at kommunesammenslåinger skal være frivillige, og
at innbyggerne har siste ordet i saken gjennom folkeavstemninger.
Dette forutsetter vesentlig styrking av incentiver som gjør det økonomisk
attraktivt å gjennomføre kommunesammenslåinger.
Forslagsstillerne viser til at den mye omtalte
regionreformen, som ble behandlet i forbindelse med fremleggelsen
av St.meld. nr. 12 (2006–2007), ikke førte til en hensiktsmessig
endring i oppgavefordeling mellom forvaltningsnivåene. Forslagsstillerne
er klar over at en overgang fra et trenivåsystem til et tonivåsystem
i offentlig forvaltning er en krevende oppgave med store samfunnsmessige,
juridiske, økonomiske og politiske endringer. Forslagsstillerne
vil samtidig peke på at en slik overgang kan ha en lang rekke positive
effekter, og at det vil frigjøres betydelige økonomiske ressurser
som kan brukes for å styrke primærkommunene, som er de viktigste
velferdsprodusentene og som folk i det daglige har et nærere forhold
til enn fylkeskommunen.
Det vises for øvrig til dokumentet for nærmere beskrivelse
av forslaget.
Kommunal- og forvaltningskomiteen ba i brev av
27. april 2011 om kommunal- og regionalministerens vurdering av
forslaget. Statsrådens svarbrev av 25. mai 2011 følger vedlagt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Gjermund
Hagesæter og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael Tetzschner,
fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki Holmås, fra Senterpartiet,
Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold,
viser til representantforslag (Dokument 8:132 (2010–2011)) fra representantene Gjermund
Hagesæter, Per-Willy Amundsen og Åge Starheim om å avvikle fylkeskommunen som
selvstendig forvaltningsnivå.
Komiteen viser til at fylkeskommunen
var en sentral del av regionreformen som ble behandlet i St.meld.
nr. 12 (2006–2007) og gjennom Ot.prp. nr. 10 (2008–2009) Lov om
endringer i forvaltningslovgivningen mv. (gjennomføring av forvaltningsreformen).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til svarbrev fra statsråden
av 25. mai 2011 (vedlagt) og avviser forslaget om å avvikle fylkeskommunen.
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet og Høyre viser til at endringene som
ble gjort i oppgavefordelingen mellom forvaltningsnivåene var ment
å gi fylkeskommunen flere oppgaver, og dermed økt status. Disse medlemmer mener
at regionreformen ikke har gitt fylkeskommunene noen økt status
i befolkningen, valgdeltagelsen er betydelig lavere enn ved kommunevalg,
og fylkeskommunen skaper i liten grad lokalpolitisk engasjement.
I sitt svarbrev til komiteen sier statsråd Liv Signe Navarsete:
«Eit levande og desentralisert demokrati med brei
deltaking er grunnleggjande for å møte samfunnsutfordringane på
ein god måte.»
Det er disse medlemmer helt enige
i. Problemet er at fylkeskommunen ikke bidrar til dette, det er
primærkommunene som bidrar til et levende og desentralisert demokrati
med bred deltagelse.
Disse medlemmer mener at fylkeskommunen
bør nedlegges, og at oppgavene fordeles mellom stat og kommuner.
Fylkestingsvalget høsten 2011 bør være det siste, og ved valget
i 2015 bør avviklingen av det tredje forvaltningsnivået være et
faktum.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag for å igangsette arbeidet med å avvikle fylkeskommunen som
selvstendig folkevalgt forvaltningsnivå, slik at fylkestingsvalget
i 2011 blir det aller siste.»
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag for å igangsette arbeidet med å avvikle fylkeskommunen som
selvstendig folkevalgt forvaltningsnivå, slik at fylkestingsvalget
i 2011 blir det aller siste.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:132 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Gjermund Hagesæter, Per-Willy Amundsen
og Åge Starheim om å avvikle fylkeskommunen som selvstendig forvaltningsnivå
– avvises.
Eg viser til brev dagsett 27. april 2011 frå
kommunal- og forvaltningskomiteen med oversending av Representantforslag
132 S (2010 – 2011) frå stortingsrepresentantane Gjermund Hagesæter,
Per-Willy Amundsen og Åge Starheim om å avvikle fylkeskommunen som
sjølvstendig forvaltningsnivå.
Eit levande og desentralisert demokrati med
brei deltaking er grunnleggjande for å møte samfunnsutfordringane
på ein god måte. Regjeringa vil leggje til rette for eit levande
folkestyre lokalt og regionalt med folkevalde som utnyttar lokale og
regionale fortrinn til beste for innbyggjarane, næringslivet og
samfunnet elles. Ut frå dette meiner regjeringa at vi skal ha tre
forvaltningsnivå i Noreg, og at fylkeskommunen skal vidareførast
som folkevald nivå.
Med verknad frå 1. januar 2010 blei det overførd nye
oppgåver til fylkeskommunane og Oslo kommune på fleire sektorar.
Overføringa av oppgåver blei varsla i St.meld. nr. 12 (2006-2007) Regionale
fortrinn – regional framtid. Regjeringa varsla i meldinga både ei
oppgåvereform og igangsetjing av ein prosess med vurdering av den
regionale inndelinga. Måla for reforma var knytta til eit forsterka
folkestyre og demokrati på lokalt og regionalt nivå, ei meir samordna
og effektiv offentleg forvaltning, verdiskaping og sysselsetjing
basert på lokale og regionale fortrinn og effektiv ivaretaking av
nasjonale mål.
Ot.prp. nr. 10 (2008 – 2009) Om lov om endringer
i forvaltningslovgivningen (gjennomføring av forvaltningsreformen)
inneheld dei samla framlegga til konkrete lovføresegner om overføring av
oppgåver til fylkeskommunane frå 1. januar 2010.
Dei konkrete oppgåvene og verkemidla som følgde
med desse hadde som mål å styrke fylkeskommunen som regional utviklingsaktør.
For å gje eit samla bilete av forvaltningsreforma, inneheld denne
lovproposisjonen også ein omtale av dei oppgåvene som blei overførde
gjennom proposisjonar frå nokre av fagdepartementa. Proposisjonen
oppsummerar også dei prosessane som hadde vore gjennomførde over
heile landet med vurdering av endringar i fylkesinndelinga. Desse
prosessane resulterte ikkje i framlegg til endringar sidan vedtaka
frå fylkestinga og Oslo bystyre ikkje var samanfallande på ein slik
måte at dei gav grunnlag for å endre fylkesgrenser på frivillig
basis.
Endringane i oppgåvefordelinga mellom forvaltningsnivåa
og styrkinga av fylkeskommunane gjennom forvaltningsreforma har
førebels verka kort tid. Eg kan ikkje sjå at det er grunnlag for
å reversere denne reforma. Dei oppgåvene som fylkeskommunane fekk
ansvaret for krev eit større befolkningsunderlag enn det einskildkommunar
kan utgjere. Busetnaden og geografien i landet vårt vil også i framtida
krevje ein differensiert kommunestruktur. Mange offentlege oppgåver
blir best løyste i eit geografisk perspektiv mellom landet som heilskap
og den avgrensinga som kommunane representerer. Dessutan er det oppgåver
som krev meir ressursar i form av økonomi og spesialisert kompetanse
enn det ein einskild kommune vanlegvis kan ha til rådvelde. Dette
er bakgrunnen for overføring av fleire oppgåver til fylkeskommunane
frå 2010. Dei aktuelle oppgåvene må løysast ut frå regionale perspektiv
og under ansvar av dei folkevalde i den einskilde fylkeskommunen,
eller gjennom samarbeid mellom fleire fylkeskommunar. Eg kan ut
frå dette ikkje slutte meg til dei alternative løysingane til oppgåvefordeling
som er skisserte i representantforslaget.
Når det gjeld økonomiske tilskot frå staten
ved kommunesamanslåingar, som forslagsstillarane også peikar på,
viser eg til at staten våren 2010 auka støtta til kommunar som har
slått seg saman ved at alle eingongskostnader som departementet
finn naudsynte for å etablere ein ny kommune, blir dekka. I Prop.
115 S (2010 – 2011) Kommuneproposisjonen 2012 har
departementet gjort framlegg om å utvide perioden for inndelingstilskot
frå 15 til 20 år, der dei siste 5 åra er ei nedtrapping.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 8. juni 2011
Heikki Holmås |
Trond Helleland |
leder |
ordfører |