Uførereformen innebærer vesentlige endringer
i reglene for uføreytelsen i folketrygden. Det tas sikte på at lovendringene
skal tre i kraft i 2015 slik at Arbeids- og velferdsetaten skal
ha nødvendig tid til å forberede innføringen av de nye reglene.
De nye reglene for uføretrygden i folketrygden er
forskjellig fra dagens regler for uførepensjon, blant annet ved
at:
Det innføres et nytt
beregningsprinsipp. Uføretrygd skal beregnes som en prosentandel
av inntekten i en relativt kort periode rett før uføretidspunktet
og skattlegges som lønn.
Beregningen forenkles ved at sivilstand
bare skal påvirke minsteytelsen i uføretrygden, mens sivilstand
kan påvirke alle komponentene i dagens uførepensjon.
Det skal ikke lenger ytes ektefelletillegg
til uføretrygden.
Det innføres nye regler for reduksjon av
uføretrygden mot arbeidsinntekt.
To grunnleggende spørsmål er hvem som skal omfattes
av de nye reglene og hvordan reglene skal være for de rundt 300 000
som mottar uførepensjon etter dagens regelverk.
Løsningen må sikre at hensynet til den enkeltes rettigheter
ivaretas. Uførepensjonistene må gis tilstrekkelig tid til å tilpasse
seg nye regler. Personer som allerede mottar uførepensjon bør ikke få
for store endringer i sine ytelser ved omleggingen.
Det er også i samfunnets interesse at den nye uføretrygden
innføres på en enklest mulig måte. Event-uelle overgangsregler bør
ikke strekke seg over for mange år, og bør være innenfor en akseptabel
økonomisk ramme.
Det er ønskelig med en rask innfasing av nye
regler for å unngå å måtte ha flere parallelle beregningsregler
i en lang periode, noe som er administrativt krevende og kan skape
uklarhet blant mottakerne om hvilke regler som gjelder. Fordi uføreytelsen
kan mottas fra fylte 18 til fylte 67 år, vil det potensielt kunne
bli en meget lang periode (49 år) med parallelle beregningsregler
dersom dagens uførepensjonsregler videreføres for dem som mottar
uførepensjon når det nye regelverket trer i kraft.
Det foreslås at de nye reglene for beregning
av uføretrygd bare skal gjelde fullt ut for nye mottakere. Det foreslås
videre at det gis overgangsregler om beregning av uføretrygd til
personer som mottar uførepensjon når det nye regelverket trer i
kraft. For å unngå å ha to parallelle regelverk for uføreytelsen,
legges det opp til at ytelsen til uførepensjonistene overføres (konverteres)
til det nye regelverket på en slik måte at uføreytelsen etter skatt
blir på samme nivå som tidligere.
Enkelte elementer i dagens uførepensjonsregelverk
skal ikke omfattes av konverteringen, men videreføres som separate
tilleggsytelser til den nye uføretrygden. Det gjelder forsørgingstillegg
og de såkalte etterlattefordelene, som etter nærmere vilkår i dag
gis til etterlatte uførepensjonister. Konverteringen skal skje med utgangspunkt
i sivilstanden på konverteringstidspunktet, og at en eventuell endring
av sivilstand på et senere tidspunkt ikke skal få konsekvenser for
uføretrygden til de som har en høyere ytelse enn minsteytelsen.
Det foreslås at det ikke skal gis forsørgingstillegg
for ektefelle i ny uføretrygd. For å sikre at uførepensjonister
med ektefelletillegg ikke går vesentlig ned i ytelse ved overgangen
til nytt regelverk, foreslås det at de som mottar ektefelletillegg
når nytt regelverk trer i kraft, skal beholde dette i en overgangsperiode.
Nye regler for reduksjon av uføretrygd mot arbeidsinntekt
vil kunne medføre store endringer for enkelte som tidligere har
hatt inntekt opp mot 1 G ved siden av uførepensjonen. Det er naturlig med
overgangsregler her slik at de ikke får et for brått fall i samlet
inntekt. Det foreslås derfor at disse mottakerne i årene fra 2015
til og med 2018 skal få en beløpsgrense på 60 000 kroner for arbeidsinntekt
som ikke skal føre til reduksjon av uføretrygden.
Uførepensjonister som forsørger ektefelle har
i dag en høyere minstepensjon enn den ordinære minstepensjonen på
1,85 G for gifte/samboende. Det foreslås at uføre som forsørger
ektefelle under 60 år og i dag har en minstepensjon på 2 G, skal
få den ordinære minsteytelsen for gifte – som er anslått til 2,28 G
– når nye regler trer i kraft. Dette vil sikre de som forsørger
ektefelle under 60 år den samme minsteytelsen etter skatt som i
dag dersom ektefellen ikke har inntekt. Uføre som forsørger ektefelle
som er minst 60 år og hvor ektefellen har inntekt mellom 1 og 2 G, har
i dag en minstepensjon på 2 G. Det foreslås at også disse skal få
den ordinære minsteytelsen for gifte.
Uførepensjonister som forsørger ektefelle over 60
år har i dag en minstepensjon på 3 G dersom ektefellen har inntekt
som ikke overstiger 1 G. Uføre som mottar denne minsteytelsen når
nytt regelverk trer i kraft skal få videreført det samme stønadsnivået
ut den perioden de har fått vedtak om ektefelletillegg for (vedtaksperioden).
Dette gir en overgangsperiode på maksimalt sju år. For å kompensere
for skatteøkningen, må nivået heves for at netto ytelse skal bli
om lag uendret dersom ektefellen ikke har egen inntekt.
Beregningsgrunnlaget for dagens uførepensjonister
skal fastsettes én gang for alle ved overgangen til nytt regelverk.
Ettersom skattereglene på ikrafttredelsestidspunktet vil ha betydning
for hvordan overgangsreglene utformes, vil det være mest hensiktsmessig
at nærmere regler om overgang til ny uføretrygd fastsettes i forskrift.
For personer som allerede bor i utlandet og
har fått sin uførepensjon omregnet i henhold til dagens regler,
legges det til grunn at de nye reglene ikke skal innebære endringer
av betydning i utbetalt ytelse.
Komiteen slutter seg
til at uføretrygden skal skattlegges som arbeidsinntekt når ny uføretrygd innføres.
Dette gjelder både de som kommer fra den gamle ordningen og de som
får ytelsen etter de nye reglene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker at
de som konverteres fra den gamle ordningen skal kompenseres for
økt skatt ved å øke bruttoytelsen slik at de beholder tilnærmet samme
nettoytelse.
Komiteen vil påpeke
at det er flere fordeler ved å beskatte alle i yrkesaktiv alder
etter de samme skattereglene. Det blir forutsigbart for de som kan
kombinere uføretrygd og arbeid, noe som styrker målet om sømløse
overganger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at skattesystemet
er utformet for å ivareta omfordelingshensyn generelt i samfunnet.
Ved å ha felles skatteregelverk vil det være enklere å utforme treffsikre
regler som treffer alle med lik inntekt med de samme omfordelingsprinsippene.
Komiteen har merket
seg at regjeringen vil invitere organisasjonene til en prosess om
utformingen av de offentlige tjenestepensjonsordningene.
Dette med bakgrunn i at brutto pensjonsordningen
gir samordningseffekter som vil kunne medføre at økt uføretrygd
fra folketrygden medfører redusert utbetaling fra den offentlige
tjenestepensjonsordningen.
Det legges til grunn at det sikres at offentlig ansatte
ikke taper kjøpekraft som følge av skatteendringen.
Komiteen merker seg at dette
også kan gjelde de private tjenestepensjonsordningene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er bekymret for at de nye
skattereglene kan få stor betydning spesielt for mottakere av offentlig tjenestepensjon
ved at de vil kunne få en dårligere uførepensjon enn tidligere,
men også mottakere av private tjenestepensjonsordninger kan oppleve
å bli rammet av de nye skattereglene.
Disse medlemmer er kjent med
at regjeringen legger opp til en tilpasning av de offentlige tjenestepensjonene,
slik at offentlig ansattes uføretrygd forventes økt for at skatteomleggingen
ikke skal medføre redusert kjøpekraft. Det er imidlertid ikke gitt
at dette kan løses ved økt innbetaling fra arbeidsgivere i privat
sektor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at endringer i skatteregler ikke må ramme løpende ytelser og effekten
for den uføretrygdede må bli den samme.
Disse medlemmer mener videre
det er viktig at man får til en konverteringsmodell som gir mulighet
for konkrete beregninger.
Disse medlemmer vil varsle at
man vil komme tilbake til dette spørsmålet om det skulle oppstå
utilsiktede virkninger, og vil understreke at dem som konverteres
fra den gamle ordningen og derved får økt bruttoytelse, skal kompenseres slik
at de beholder samme nettoytelse, og ikke en tilnærmet lik ytelse.