Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Ola Elvestuen,
vil vise til at det er et bredt flertall i Stortinget som står bak
norsk utviklings- og bistandspolitikk. FNs tusenårsmål er det sentrale
mobiliseringsgrunnlaget for en felles kamp mot fattigdom og en ledetråd
for norsk utviklingspolitikk slik den er nedfelt i Innst. S. nr.
93 (2004–2005), jf. St.meld. nr. 35 (2004–2005) og i Innst. S. nr.
269 (2008–2009), jf. St.meld. nr. 13 (2008–2009). Komiteen vil videre
vise til at Norge har tatt et særskilt ansvar for tusenårsmålene
4 og 5 – barne- og mødrehelse. I den forbindelse dobles det norske bidraget
til vaksinealliansen GAVI frem mot 2015.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke
at det også er et bredt flertall i Stortinget som støtter det høye
nivået på norsk bistand, som i Prop. 1 S (2011–2012) er foreslått
til 27,8 mrd. kroner for 2012.
Komiteen vil gi uttrykk
for at det derfor er viktig at det godtgjøres at pengene brukes
fornuftig og at vi til enhver tid må ha et kritisk blikk. Det er
på denne bakgrunnen viktig at Riksrevisjonen ser på resultatorienteringen
innen ulike deler av norsk bistand.
Komiteen har som en del av behandlingen
av Dokument 3:4 (2010–2011) hatt møter i New York med FNs utviklingsprogram
(UNDP), med FNs befolkningsfond (UNFPA), med FNs Barnefond (UNICEF)
og med den norske FN-delegasjonen. I Washington har komiteen hatt møte
med representanter for Verdensbanken.
Komiteen har videre hatt åpen
kontrollhøring med UNDPs nordiske kontor, med tre private organisasjoner
– Kirkens Nødhjelp, Redd Barna og Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond
(SAIH), med Transparency International Norge og med miljø- og utviklingsminister
Erik Solheim. Komiteen har også sendt spørsmål til
utenriksminister Jonas Gahr Støre, som forvalter 6,7 mrd. kroner
av det totale bistandsbudsjettet. Brevveksling og stenografisk referat
fra høringen er vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
i dokumentet sier at:
«Målet for undersøkelsen har vært å vurdere i hvilken
grad Utenriksdepartementet gjennom resultatorientering og kvalitetssikring
bidrar til resultatoppnåelse i norsk langsiktig bistand.»
Riksrevisjonen har tatt for seg både bilateral
bistand, multilateral bistand og bistand kanalisert via organisasjonene
Kirkens Nødhjelp og Redd Barna.
Komiteen har merket seg at Utenriksdepartementet
i sitt svar til Riksrevisjonen er enig i at det er behov for forbedringer
av forvaltningen av bistanden. Det er viktig for å sikre bedre resultatoppnåelse. Komiteen har
videre merket seg at Utenriksdepartementet etter Riksrevisjonens undersøkelse
har opprettet en «sentral kontrollenhet» med forebygging og oppfølging
av økonomiske misligheter som hovedoppgave. I 2009 ble det også
innført nye standardiserte rutiner for forvaltning av tilskuddsmidler.
Komiteen mener at en viktig del
av resultatorienteringen og resultatmålingene er at midlene når
fram til de utpekte målgruppene og at de gir resultater i henhold
til politisk vedtatte målsettinger. Resultatfokus og kvalitetssikring
må derfor stå sentralt i norsk bistands- og utviklingsarbeid. Dette
for å sikre at bistandsmidler og andre utviklingsrelaterte tiltak
bidrar til å gjennomføre FNs tusenårsmål om blant annet fattigdomsbekjempelse,
mødrehelse, matsikkerhet og klima.
Komiteen viser til at Norge har
sluttet seg til den såkalte Pariserklæringen som understreker nasjonalt
eierskap, det vil si mottakerlandenes egne utviklingsstrategier
som grunnlag for norsk bilateral utviklingsbistand. Dette prinsippet
understrekes også i Prop. 1 S (2011–2012) der det blant annet heter
at «samarbeidslandenes strategier og prioriteringer skal være styrende». Komiteen er
enig i prinsippet og vil i den forbindelse vise til at valg av samarbeidsland blant
annet er basert på en vurdering av mottakerlandets utviklingspolitikk. Komiteen vil blant
annet vise til at statsråd Erik Solheim under høringen sa:
«Det er regjeringene i de landene som er ansvarlige,
og det er landene selv som må komme ut av fattigdom, men vi kan
assistere og hjelpe til, og temaene her i dag er jo: Hvordan gjør
vi det på en mest mulig effektiv måte, og hvordan gjør vi det, slik
at pengene faktisk når fram til det som er formålet, slik det er
definert av Stortinget? Det oppfatter jeg som de sentrale spørsmålene.
Virker dette? Kommer pengene fram? Og også: Hvilke tiltak har vi
for å hindre at noen penger blir misbrukt på veien gjennom korrupsjon
eller annet. Men det er altså utviklingslandene selv som er ansvarlige
for sin utvikling – vi kan bare hjelpe dem.»
Komiteen vil imidlertid understreke
at prinsippet om å basere seg på nasjonale utviklingsplaner i samarbeidslandene
ikke fratar norske bistandsmyndigheter ansvaret for resultatorientering
og kvalitetssikring av norsk bistand og vil i den forbindelse vise
til Innst. S. nr. 93 (2004–2005), jf. St.meld. nr. 35 (2004–2005).
De tidligere NORAD-kontorene i samarbeidslandene
er i dag innlemmet i de norske ambassadene. Det ble tatt opp i høringen
at dette kan ha forringet implementeringen av bistand ute i felten
og svekket samarbeidet med lokale NGOer og FN-organisasjoner. Dette
fordi utestasjonene ikke alltid har den nødvendige bistandsfaglige
kompetanse. Komiteen vil vise til Utenriksdepartementets
svar til Riksrevisjonen om at det alltid er rom for et bedre samspill med
ambassadene. Videre skriver miljø- og utviklingsministeren at:
«Når det spesifikt gjelder resultatfokuset i FN-organisasjonens
landprogrammer vil jeg sørge for at Norad også i større grad trekkes
med i vurderingene.»
Når det gjelder de private bistandsorganisasjonene,
har komiteen merket seg at både Kirkens Nødhjelp
og Redd Barna i rapporten opplyser at forvaltningsmessig kapasitet
ikke alltid er noe lokale samarbeidspartnere prioriterer. Komiteen vil
vise til at de fleste norske frivillige hjelpeorganisasjoner opererer
gjennom lokale organisasjoner med lokal kunnskap og kompetanse.
Det sivile samfunnet på lokalt nivå spiller ofte en helt avgjørende
rolle for å sikre gjennomføring av tiltak og prosjekter. Men det stiller
også krav til de norske NGOene i oppfølging og kontroll. Komiteen vil
vise til at det også i Dokument 1 for de siste to år har vært anmerkninger
fra Riksrevisjonen når det gjelder lokale samarbeidspartnere for
de norske frivillige organisasjonene, blant annet i Angola. Det er
viktig at departementet ser til at organisasjonenes oppfølging av
lokale partneres regnskapsføring og forvaltning er tilfredsstillende.
Komiteen har også merket seg
at man i flere samarbeidsland ser et økende antall donorer og stadig
mer fragmentering av givere og programmer, noe som utfordrer resultatorienteringen
og effektiviteten av bistanden. Mangel på koordinering bidrar til
oppsplitting av velferdstilbud og prosjekter.
Dette har også gjennom en årrekke vært tilfellet med
de ulike FN-organisasjonenes prosjekter ute i felten, der hver enkelt
organisasjon har hatt sin egen administrasjon. Komiteen har
merket seg at opprettelsen av UN Resident Coordinator for noen år
siden bedret noe på dette, en posisjon som UNDP stort sett har innehatt. Komiteen vil
i den forbindelse også vise til FN-reformen «One UN», et pilotprosjekt
i noen land der målet er en ytterligere koordinering i hvert enkelt
mottagerland. Komiteen er kjent med at Norge spilte
en viktig rolle i arbeidet med One UN-reformen ved at statsminister
Jens Stoltenberg satt i den gruppen som arbeidet reformen fram. Komiteen vil
be departementet følge opp arbeidet med å bedre koordineringen av
FN-organisasjonene ute i felten, også gjennom sitt styreverv i og
annen kontakt med UNDP.
Komiteen vil for øvrig vise til
at det i rapporten framkommer at UNICEF har stor kapasitet i felt, og
at organisasjonens oppfølging av lokale partneres regnskapsføring
vurderes som tilfredsstillende.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
er kritisk til at «uformelle konsultasjoner og alliansebygging i
Utenriksdepartementets arbeid med FNs fond og programmer gjør det
vanskelig å dokumentere helheten i den norske oppfølgingen». Komiteen har
derfor både under møtene i New York og under høringen tatt dette spørsmålet
opp. Komiteen erkjenner at den daglige kontakten
er viktig for utøvelse av kontroll med organisasjoner som UNDP og
UNICEF, men vil likevel påpeke at av hensyn til dokumentasjon og
etterprøvbarhet av departementets arbeid, er også styrearbeid og
aktiv deltagelse i styremøter nødvendig. Komiteen registrerer
at Utenriksdepartementet i sitt svar til Riksrevisjonen om dette
blant annet sier at departementet vil vurdere nærmere både personelloppsett
og organisering av arbeidet med FNs fond og programmer. Riksrevisjonen
skriver i sin uttalelse at de ser positivt på at departementet vil
utarbeide retningslinjer for norsk styredeltagelse i FNs fond, programmer
og særorganisasjoner, og at departementet vil iverksette umiddelbare
tiltak for å bedre dokumentasjonen av det norske styrearbeidet.
Komiteen vil bemerke at strukturen
i flere FN-organisasjoner fører til sterk administrasjonsstyring.
Blant annet er styrene store og tungrodde, det er årlige skifter
av styreledere og for sjeldne styremøter. Selv om blant annet UNDP
i møte med komiteen understreket at Norge i styret har klare og
sterke stemmer, mener komiteen at det kreves betydelig
administrativ kapasitet til å følge opp enkeltprosjekter og holde daglig
og ukentlig kontakt med FN-systemet. Komiteen mener
derfor at det er behov for styrket personellmessig kapasitet i oppfølgingen av
de store beløpene som kanaliseres til FNs utviklingsprogrammer-
og prosjekter og til annen multilateral bistand.
Komiteen viser til at regjeringen
har gjennomført vurderinger av multilaterale organisasjoner i 2009
og 2010. Komiteen anser dette som positivt, men etterlyser
langt klarere og mer systematiske budsjettkonsekvenser, i tråd med resultatene
av evalueringene. Komiteen mener at norske bistandsmidler
bør kanaliseres til multilaterale organisasjoner som er effektive,
har høy måloppnåelse og hvis arbeid er i tråd med norske utviklingspolitiske
prioriteringer.
Komiteen vil vise til forslag
i Prop. 1 S (2011-2012) om at 1,981 mrd. kroner av den multilaterale
bistanden skal gå til multilaterale finansinstitusjoner, herunder
Verdensbanken. En vesentlig del vil være regnskogmidler, dette fordi
Verdensbanken og de regionale utviklingsbankene har et apparat som
kan sikre en forsvarlig forvaltning av regnskogmidlene der det mangler lokal
infrastruktur til å håndtere dem.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at man må ha større fokus på kvalitet og
ikke på kvantitet i norsk bistand.
Disse medlemmer slutter seg til
konklusjonene i årlige internasjonale undersøkelser som påviser
at mange u-land har høy grad av korrupsjon, lav grad av økonomisk
frihet, begrenset grad av demokrati, og svak beskyttelse av eiendomsrettighetene.
Etter disse medlemmers syn skyldes dette ikke urettferdige
internasjonale maktstrukturer eller utbytting, men mangel på politisk
vilje til utvikling i den politiske ledelsen i disse landene. Disse
medlemmer erkjenner at mange utviklingsland gjør betydelige
fremskritt på en rekke områder, men at dette i hovedsak ikke skyldes
bistand.
Disse medlemmer er kjent med
at Norge i perioden 1960 til 2005 ga bistand til u-landene tilsvarende
315 mrd. kroner, og at regjeringen har hatt ett uttalt mål om at
Norge skal gi mer enn 1 pst. av BNI til bistand. Etter disse
medlemmers oppfatning tar et slikt fokus søkelyset bort fra
de underliggende årsakene til fattigdom og hvordan kvalitet, mer
enn kvantitet er avgjørende for om bistanden når frem til de som trenger
den.
Disse medlemmer mener at antallet
land som mottar bistand er for høyt. Norge bør konsentrere bistanden
til vesentlig færre land, som vi da kan lære oss å kjenne godt.
Dette må gjennomføres i et samarbeid med øvrige giverland.
Disse medlemmer viser til at
Riksrevisjonens undersøkelse omfatter Utenriksdepartementets arbeid
med bilateral bistand hvor det er sett på forvaltningen av sju sentrale
bistandstiltak innen helse og utdanning i Nepal og Tanzania. Undersøkelsen
av multilateral bistand omfatter norsk styredeltakelse i FNs utviklingsprogram
(UNDP), FNs barnefond (UNICEF) og FNs befolkningsfond (UNFPA). Disse
medlemmer viser til at Riksrevisjonens rapport fastslår
at resultatorienteringen i norsk bistand er mangelfull. Utenriksdepartementets
forvaltning av langsiktig bistand er preget av svakheter ved planlegging
og oppfølging av bistanden, samt begrenset antikorrupsjonsarbeid.
Dette medfører risiko for manglende måloppnåelse. Selv om Utenriksdepartementet
i sin forvaltning av bistandsmidlene har utviklet og implementert
viktige tiltak, er det likevel klare forbedringsmuligheter innen
bilateral bistand og norsk oppfølging av FN.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiets utviklingspolitikk tar sikte på å løfte
mennesker ut av fattigdom og skape grunnlag for vekst og utvikling
gjennom å bygge ned toll- og handelsbarrierer, sletting av illegitim
statsgjeld, sikring av eiendomsrettigheter for det brede lag av
befolkningen, korrupsjonsbekjempelse, utvikling av infrastruktur,
satsning på helse og utdanning, kanalisering av bistand gjennom
frivillige organisasjoner og globale fond, forsterket nød- og katastrofehjelp,
økt satsning på handelsfasilitering og bistand til strukturelle
tiltak som fremmer demokrati, rettsstat og markedsøkonomi. Alle tiltak
som støttes skal bli gjenstand for grundig evaluering, resultatmåling
og regnskapskontroll.
Disse medlemmer viser til og
støtter konklusjonene i studier som slår fast at bistand i det store
og hele ikke har bidratt til økonomisk vekst i u-landene. Videre
mener disse medlemmer at bistanden i flere tilfeller
har bidratt til å svekke den sosiale kontrakten mellom politikerne
og innbyggerne i mottakerlandet, til å øke korrupsjonen, til å holde
autoritære og totalitære statsledere ved makten og sågar til å forlenge krig
og konflikt for på den måten å undergrave politisk utvikling og
fattigdomsreduksjon.
Disse medlemmer har registrert
at det ifølge flere studier er flere donorer og bistandsorganisasjoner
enn noen gang. Bistandsbyråkratiet er enormt og hvert år foretas
det over 35 000 transaksjoner knyttet til bistand, 85 pst. av disse
er på under 7 mill. kroner og de fleste bistandsavhengige afrikanske
land leverer hvert år inn over 10 000 donorrapporter. Norge som
i 2009 ga bistand til 112 land med prosjekter ned i marginal størrelsesorden
bidrar, etter disse medlemmers mening, sterkt til
dette byråkratiet.
Utenriksdepartementet hevder å ha tatt i bruk
reviderte retningslinjer for forvaltningen av bistanden samt styrket
innsatsen mot korrupsjon ved blant annet å opprette Sentral kontrollenhet og
en varslingskanal. Tiltakene er ment å styrke forutsetningene for
bedre resultatoppnåelse i bistanden. Disse medlemmer merker
seg at undersøkelsen av bilateral bistand likevel viser svakheter
i departementets planlegging, oppfølging og forebygging av korrupsjon.
Departementets vurderinger av om bistandstiltakene oppfyller grunnleggende
kvalitetskrav er mangelfulle, noe som øker risikoen for svak måloppnåelse.
Det gjelder for eksempel vurderinger av kvaliteten på resultatindikatorene
og tiltak mot korrupsjon. I tillegg er departementets oppfølging
av resultater mangelfull, noe som reduserer muligheten til å forbedre
resultatoppnåelsen underveis.
Undersøkelsen av multilateral bistand viser
at Utenriksdepartementets arbeid for å bedre FNs resultatoppfølging
ikke er høyt nok prioritert. Norsk innsats i FN-organisasjonenes
styrer viser varierende oppfølging av organisasjonenes resultatrapportering
og tilsynsfunksjoner. I tillegg er den norske oppfølgingen svakt
dokumentert. Manglende dokumentasjon svekker muligheten for målrettet
og langsiktig oppfølging av organisasjonene, noe som forsterkes
av hyppige personellutskiftninger i departementet. Det er uheldig at
Utenriksdepartementet ikke benytter sin posisjon i styrene godt
nok til å få økt kunnskap om bistandens resultater og bidra til
et mer effektivt FN, hevdet riksrevisor Jørgen Kosmo da undersøkelsen
ble presentert. Disse forhold ble også tatt opp i møter med den
norske FN-delegasjonen i New York og med departementet under høringen.
Disse gav ulike forklaringer.
Disse medlemmer mener at Norge
som en av verdens største bidragsytere til FN, i langt sterkere
grad må utnytte denne posisjonen både for å følge opp og innskjerpe
kontrollrutinene overfor de ulike organisasjonene, og for å presse
gjennom nødvendige reformer i FN-systemet.
Korrupsjon er utbredt i Norges samarbeidsland. Utenriksdepartementet
hevder at man har arbeidet aktivt med å utvikle tiltak for å avdekke og
håndtere korrupsjon i bistanden. Undersøkelsen viser likevel at
departementets vurderinger av tiltak mot korrupsjon er mangelfulle i
den bilaterale bistanden, og at Norge har en begrenset oppfølging
av antikorrupsjonsarbeidet i FNs fond og programmer. Riksrevisjonen hevder
det er positivt at departementet vil arbeide videre med å styrke
innsatsen mot korrupsjon, noe disse medlemmer slutter
seg til. UD hevder ifølge rapporten at man er enig i at det er behov
for forbedringer i departementets forvaltning og vil benytte undersøkelsen
til å gripe fatt i utfordringene.
Disse medlemmer mener rapporten
med all tydelighet viser at man ikke har hatt tilstekkelig fokus
hverken på resultatoppnåelse i bistand eller korrupsjonsbekjempelse. Disse
medlemmer viser også til en serie om norsk bistand i Aftenposten
29.–31. oktober 2011. Artikkelserien redegjør for omfattende misbruk
og korrupsjon av bistandsmidler til Tanzania over en 12 års periode.
Prosjektene har manglet tilfredsstillende regnskapsførsel og internkontroll.
Dette er systemer som må være på plass før utbetalingene finner
sted. Eventuelle avvik må få umiddelbar oppfølgning og konsekvenser
før videre finansiering. Dette vil etter disse medlemmers vurdering
bidra til å oppfylle formålet med bistanden og man slipper store
og kostbare granskninger i ettertid.
Disse medlemmer vil påpeke at
det er viktig med åpenhet om disse spørsmål. Disse medlemmer forventer
at forhold som avdekkes ikke blir forsøkt holdt skjult slik en kan
få inntrykk av i artikkelserien i Aftenposten. Skal Norges nulltoleranse
mot korrupsjon ha troverdighet i praksis, må det være full åpenhet
om disse spørsmål.
Disse medlemmer har merket seg
konklusjonene i studien «Anti-corruption Approaches: A Literature
Review» utgitt av Norads evalueringsavdeling i januar 2009, som
understreker at forskningen på området er i stand til å spore få suksesser
knyttet til virkningene av bistandsfinansierte antikorrupsjonstiltak.
Samtidig registrerer disse medlemmer at rapporten slår fast at mangelen
på politiske vilje i mottakerlandets regjering ofte er den avgjørende
forklaringsfaktoren i forhold til manglende resultater.
Disse medlemmer viser også til
Representantforslag 140 S (2009–2010) fra Fremskrittspartiet om
krav til antikorrupsjon og åpenhet i bistanden. Forslaget viste
til det internasjonale åpenhetsinitiativet i bistanden, International
Aid Transparency Initiative (IATI), som ble etablert under Høynivåforumet
om bistandseffektivitet i Accra, Ghana i september 2008, og har
som mål å øke tilgjengeligheten av og tilgang til informasjon om
hvordan bistanden brukes og hva den oppnår. Initiativet samler donorland,
utviklingslandenes regjeringer, ikke-statlige organisasjoner og
bistandseksperter for på best mulig måte å legge frem løsninger
på hvordan slik informasjon kan deles og gjøres tilgjengelig. I
forslaget ble det konkret foreslått å sette krav til alle mottaksland
av norsk bistand om at landet har tilsluttet seg åpenhetsinitiativet i
bistanden.
Disse medlemmer ønsker å føre
en bærekraftig utviklingspolitikk hvor målet er at utviklingslandene
skal kunne klare seg uten overføringer fra Vesten.
Komiteen vil avslutningsvis
bemerke at undersøkelsene i Dokument 3:4 (2010–2011) daterer seg
primært til 2007, og at i en del av de sakene som blir tatt opp
har departementet og NORAD endret rutiner etter at undersøkelsene
ble gjennomført.