Brev fra kontroll- og konstitusjonskomiteen til Utenriksdepartementet v/utenriksministeren, datert 7. november 2011

Ad kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av Dokument 3:4 (2010-2011) Riksrevisjonens undersøkelse av resultatorinteringen i norsk bistand

Kontroll- og konstitusjonskomiteen har til behandling Dokument 3:4 (2010-2011) fra Riksrevisjonen om resultatorienteringen i norsk bistand. Som ledd i behandlingen av saken har komiteen hatt møter med tre FN-organisasjoner i New York, blant annet FNs utviklingsprogram (UNDP) i tillegg til den norske FN-delegasjonen. I Washington hadde komiteen møte med Verdensbanken.

Komiteen gjennomførte 25. oktober 2011 en åpen kontrollhøring med miljø- og utviklingsminister Erik Solheim, tre private bistandsorganisajoner (Kirkens Nødhjelp, Redd Barna og SAIH), Transparency International og UNDPs nordiske kontor.

Utenriksministeren forvalter 6,7 milliarder kroner av neste års bistandsbudsjett og har ansvaret for blant annet bistand til Afghanistan, Pakistan og Midt-Østen i tillegg til ren nødhjelp og tiltak til fred, forsoning og demokrati.

Komiteen har på denne bakgrunn følgende spørsmål:

  • 1. Kampen mot korrupsjon er et prioritert satsningsområde i utviklingspolitikken. Det dreier seg både om tiltak mot korrupsjon i forhold til prosjektene og kamp mot korrupsjon i det enkelte lands administrasjon. Har Utenriksdepartementet tilstrekkelig med kontrollmekanismer til å følge dette opp?

  • 2. I handlingsplanen mot økonomisk kriminalitet understrekes det at regjeringen skal bidra til at kampen mot korrupsjon og hvitvasking prioriteres av IMF og Verdensbanken i gjennomgangen av landenes økonomi. Hvordan følger departementet dette opp?

  • 3. En sentral kontrollenhet ble opprettet i Utenriksdepartementet i 2007. Hvordan fungerer denne i dag?

  • 4. Hvordan fungerer koordineringen av FN-organisasjonene ute? UNDP har i mange år innehatt Resident coordinator-ansvaret. Hvordan fungerer nå pilotprosjektet ”One UN”?

  • 5. Et økende antall donorer og stadig mer fragmentering av givere og programmer utfordrer også norsk bistandsforvaltning og skaper et uoversiktlig bilde i det enkelte mottakerland. Hvordan er dette i Afghanistan?

  • 6. Målet for norsk bistand er å føre folk ut av fattigdom – på permanent basis – med utgangspunkt i FNs tusenårsmål. Hvordan vurderer utenriksministeren forutsetningene for resultat/måloppnåelse ved tildeling av bistandsmidler?

  • 7. I Prop 1 S (2011-2012) understrekes det at ”samarbeidslandenes strategier og prioriteringer skal være styrende”. Kan Pariserklæringens understreking av mottakerlandenes egne utviklingsstrategier av og til kollidere med norske myndigheters resultatorientering og kvalitetssikring av norsk bistand?

  • 8. Under kontrollhøringen understreket miljø- og utviklingsministeren at Norge skal ha ”nulltoleranse for korrupsjon i alle deler av vår virksomhet, enten det er nødhjelp eller det er gjennom frivillige organisasjoner eller FN-systemet”. Afghanistan er som kjent et av de mest korrupte land i verden. Hvor store beløp har blitt avdekket som korrupsjon av midlene som har gått til Afghanistan, og hvordan er dette fulgt opp av Utenriksdepartementet?

Av hensyn til den videre fremdrift i saken, ber komiteen om et snarlig svar.