Komiteen viser til
at god kommunikasjon er avgjørende i all krisehåndtering, både for
å kunne utføre politioperasjoner og for det øvrig rednings- og sikringsarbeidet.
Komiteen mener det er avgjørende
at publikum raskt kommer i kontakt med politiet på 112. Komiteen er
kjent med at Politidirektoratet i brev av 24. januar 2012 har anmodet
hvert enkelt politidistrikt om å planlegge for økt bemanning ved
å styrke 112. Hvert enkelt politidistrikt må også vurdere om det
er behov for bistand til å håndtere mange 112-anrop som følge av
større hendelser, og definere hvilket politidistrikt det er naturlig
å be om nabohjelp fra. Komiteen mener det bør etableres
lokale planverk for slik nabohjelp, og regulere dette i egne samarbeidsavtaler.
Det må videre sikres god informasjonsflyt mellom det belastede politidistriktet
og det distriktet som bistår i å motta nødsamtaler.
Komiteen er kjent med at dersom
et politidistrikt ønsker å inngå en samarbeidsavtale om nabohjelp,
vil Politiets data- og materielltjeneste (PDMT) løse de tekniske
utfordringene basert på Telenors «Feilmottak nødetater». Komiteen er videre
kjent med at PDMT har programmert en viderekoblingsmekanisme som
gjør at kapasiteten til 112-anrop er økt betraktelig. Dersom samtlige
operatører sitter opptatt, vil publikum ikke oppleve at linjen er
opptatt. Komiteen er tilfreds med de tiltak som så
langt er iverksatt for å bedre kapasiteten. Samtidig vil komiteen understreke
viktigheten for publikums trygghet og for muligheten til å gi adekvat
hjelp, at lokale planverk og samarbeidsavtaler for nabohjelp kommer
på plass i samtlige politidistrikt.
Komiteen vil på denne bakgrunn
fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre nødvendige
tiltak for å sikre bedre informasjonsutveksling mellom politidistriktene
ved store hendelser».
Komiteen viser til Stortingets
behandling av St.meld. nr. 22 (2007–2008) i Innst. S. nr. 85 (2008–2009),
der en samlet forsvarskomité skrev følgende i innstillingen:
«Komiteen har merket seg det brede engasjement som
har vært rundt temaet felles nødnummer og felles nødmeldesentraler.
Komiteen anbefaler at man avventer etablering av et felles nødnummer
til det interdepartementale arbeidsutvalget har kommet med sine
konklusjoner. Komiteen ser det som nødvendig å trekke erfaringer
fra de ulike fagmiljøer og andre lands erfaringer rundt dette temaet,
og mener det er viktig å ha en god dialog med de impliserte parter
gjennom hele prosessen. Komiteen mener også erfaringene fra opprettelsen
av felles nødmeldesentral i Drammen må evalueres før en går videre.
Komiteen ber Regjeringen etter ytterligere utredninger å komme tilbake
til Stortinget i en egen sak.»
Komiteen vil understreke at det
fortsatt er stor uenighet i nødetatene om det vil være en fordel
å etablere kun ett nødnummer, eller om en kan opprettholde tre nødnummer
og samarbeide bedre, eventuelt samlokalisere, nødsentraler. Komiteen er
kjent med at regjeringen har besluttet å gjennomføre en pilot med
felles nødnummer og felles nødsentral for politi, brannvesen og helsetjenesten
for en prøvepe-riode på to år, lokalisert til Drammen. Formålet
med pilotprosjektet er å teste ut om dette gir bedre publikumstjeneste,
herunder økt kapasitet til å motta flere nødmeldinger samtidig.
Pilotprosjektet skal evalueres av eksterne konsulenter.
Komiteen mener dette kan danne
erfaringsgrunnlag for vurderingen av om det bør innføres en landsdekkende
løsning med ett nødnummer. Komiteen vil understreke
at den ikke tar endelig stilling til spørsmålet om ett felles nødnummer
på dette tidspunkt, men utelukker ikke at det kan være et virkemiddel
som kan bedre kommunikasjonen mellom nødetatene. Komiteen ønsker
å komme tilbake til dette når evalueringen av nevnte pilotprosjekt
foreligger.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme egen sak
om felles nødnummer, slik Stortinget tidligere har forutsatt.»
Komiteen viser til at det nye
digitale radiosambandet til nød- og beredskapsetatene, Nødnett, skal
bli et viktig bidrag for å samordne redningsressursene. Stortinget
vedtok enstemmig 9. juni 2011 at Nødnett skal bygges i hele Norge. Komiteen understreker
at investeringen i nytt digitalt radiosamband over hele landet er
en av de største satsingene på samfunnssikkerhet noen gang. Det
nye nødnettet skal gi bedre kommunikasjon mellom politi, brannvesen
og helsepersonell og dermed raskere hjelp til publikum ved ulykker
og kriser. Ved å skifte ut gammelt utstyr og nyttiggjøre mulighetene
i ny teknologi styrkes samfunnets evne til å bekjempe organisert
kriminalitet og til å håndtere store ulykker, naturkatastrofer og
mulige terrortrusler. Komiteen understreker betydningen
av framdriften i utbyggingen for raskest mulig å øke samfunnssikkerheten
gjennom å gi nød- og beredskapsetaten et nytt og moderne radiosamband.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
nye nødnettet vil åpne nye muligheter i kommunikasjonen mellom nødetatene. Disse
medlemmer er imidlertid kjent med at implementeringen av
det nye nødnettet også vil bidra til å skape enkelte nye utfordringer,
eksempelvis i kommunikasjonen på tvers av politidistrikt og nødetater. Disse
medlemmer mener det er viktig at det allerede nå igangsettes
et arbeid for å muliggjøre videreutvikling av det nye nødnettet,
slik at det også kan overføres datatrafikk eksempelvis til fremtidige
digitale kartløsninger i utrykningsbiler med oversikt over tilgjengelige
ressurser fra egen nødetat og eventuelt andre nødetater ved store
og alvorlige hendelser eller krisesituasjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Direktoratet for nødkommunikasjon
ble opprettet for å gjennomføre utbyggingen av Nødnett. Disse
medlemmer imøteser en vurdering av om direktoratet skal
videreføres med dagens oppgaver og struktur.
Komiteen har videre
merket seg at regjeringen har lansert en felles nettside for kriseinformasjon til
befolkningen, kriseinfo.no. Direktoratet for samfunnssikkerhet og
beredskap er gitt redaktøransvar for siden. Komiteen er
tilfreds med dette.
Komiteen viser til at samfunnets
sårbarhet knyttet til kritisk infrastruktur er bekymringsfull. Samfunnet
opplevde blant annet brudd i ekomnettet to ganger i løpet av 2011
med store samfunnsmessige konsekvenser. Både telenettet, mobilnettet,
Nødnett og øvrig samfunnskritisk infrastruktur må sikres tilstrekkelig
for bedre å tåle strømbortfall og ekstremvær. Det er viktig at de
offentlige tele- og mobilnetts basestasjoner, som er samlokalisert
med Nødnett, gis forsterket reservestrømskapasitet, med stabil oppetid
og gode reserveløsninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
i etterkant av tragedien 22. juli har vist seg at det ikke eksisterer
et system som viser lokasjonen til de ulike nødetatenes ressurser.
Det betyr at verken politi, ambulanse eller brannvesen kan se hvor
andre nødetaters ressurser befinner seg. Samtidig er det etablert
et system for helsevesenet som sikrer tilgjengelig GPS-informasjon
om lokasjonen til alle landets ambulanser. De fleste politidistrikt
har etablert tilsvarende systemer. Det samme har en del kommuner
innført for sine brann- og redningsetater. Utfordringen ligger i
å få disse systemene til å «snakke sammen» slik at alle nødetatene ved
store hendelser kan få oversikt over hverandres ressurser og plasseringen
av dem. Dette kan også inkludere oversikt over frivillige og offentlige
beredskapsressurser til havs, for eksempel ved å inkludere Redningsselskapet.
Disse medlemmer er kjent med
at det allerede foreligger nødvendig teknologi for å sikre slik
samordning av oversikt over relevante nød- og beredskapsressurser
og mener det er avgjørende at en får satt opp systemene slik at
de vil fungere sammen.
Samtidig mener disse medlemmer at
det er viktig å sikre at størst mulig andel av de tilgjengelige
ressurser i nødetatene er inkludert i en slik ordning med GPS-merking.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen umiddelbart igangsette
arbeidet med å koordinere kartsystemene til nødetatene, slik at
de kan finne lokasjonen på hverandres operative kapasiteter på egne
kartløsninger ved bruk av GPS-teknologi og eksisterende plattformer
for politi, helse og brann. Stortinget forutsetter at dette gjennomføres
innen oktober 2012.»
«Stortinget ber regjeringen umiddelbart igangsette
arbeidet med å implementere GPS-merking på de nød- og beredskapsressursene
som i dag ikke er en del av eksisterende systemer. Tiltaket finansieres
i revidert nasjonalbudsjett for 2012 og budsjett for 2013. Stortinget
forutsetter at dette er gjennomført innen mars 2013.»
Komiteen viser til
at en rekke sentrale aktører innen politi, justis, forsvar, forvaltning,
industri, personvern og akademia har gått sammen i et initiativ
for å etablere et norsk kompetansesenter i informasjonssikkerhet
ved Høgskolen i Gjøvik. Senterets arbeidstittel er «Centre for Security Economics
and Technology» (CSET). Hovedoppgaven er å øke vår nasjonale evne
til å møte landets langsiktige sikkerhetsutfordringer i en ny, digital
virkelighet. Senteret skal fostre kompetanseutveksling på tvers
av sektorer og oppgaver og imellom praksisfeltet og internasjonal forskning. Komiteen er
også kjent med at det er etablert et formelt samarbeid mellom Kripos og
Høgskolen i Gjøvik innen internettrelatert etterforsk-ning og biometri. Komiteen ser
positivt på etableringen av senteret og mener regjeringen bør vurdere
hvordan senteret kan støttes for å videreutvikle arbeidet.