Komiteen viser til
at objekteier har et selvstendig ansvar for å sikre sine arealer
og verdier, jf. sikkerhetsloven § 17b. I tillegg har politiet et ansvar
for å ivareta sikkerheten i situasjoner hvor det foreligger en særlig
trussel. Som ledd i dette arbeidet forhåndsutpeker politidistriktene objekter
som forberedes lagt under politimessig beskyttelse. Forsvaret fører
i tillegg oversikter over nøkkelpunkter som er av avgjørende betydning
for forsvarsevnen og det militære forsvar. I tillegg åpner lovgivningen
for sikring av objekter innen enkelte sektorer, jf. blant annet
energiloven (lov 29. juni 1990 nr. 50) kapittel 9. Komiteen understreker
viktigheten av at pågående arbeid med objektsikring i ulike etater gir
en god oversikt over objekter som må sikres.
Komiteen viser til at Forskrift
om objektsikkerhet trådte i kraft 1. januar 2011. I henhold til dette
reglementet pålegges virksomheter overfor overordnet departement
å foreslå hvilke objekter som er skjermingsverdige etter sikkerhetsloven. Objekteiere
som ligger utenfor departementenes styringslinje må følges opp spesielt
fra det enkelte departement. I henhold til det samme regelverket
påligger det departementene å utpeke objekter innen sitt myndighetsområde,
basert på gitte kriterier. Komiteen vil understreke betydningen
av at virksomheter og departementer gjennomfører de plikter som
følger av objektsikkerhetsforskriften.
Komiteen viser til at førstegangsfastsettelse
av sikkerhetsklassifisering og vurdering av tiltak mot etterretningstrussel
i forbindelse med klassifisering, skal skje senest to år etter ikrafttredelsen
av regelverket, dvs. i løpet av 2012. Gjennomføringen av sikkerhetstiltak
på bakgrunn av fastsatt sikkerhetsklassifisering mv. skal skje så
raskt som mulig, og senest tre år etter ikrafttredelsen, dvs. i
løpet av 2013. Komiteen understreker betydningen
av at dette følges opp innen de angitte tidsfristene.
Komiteen er innforstått med at
liv og helse må ha førsteprioritet med hensyn til politiets innsats. Iverksettelsen
av polititaktiske tiltak, herunder objektvakthold for sikringsverdige
objekter, må til enhver tid vurderes ut fra trusselsituasjon, trusselbilde,
ressurstilgang og skadepotensial. Komiteen vil imidlertid
understreke behovet for en beredskapsplan for terrorangrep som ivaretar
hensynet til liv og helse og samtidig avsetter politiressurser til
sikring av de mest utsatte objektene med tanke på å avverge nye
angrep – nettopp av hensyn til liv og helse.
Komiteen peker i denne sammenheng
også på betydningen av responstiden fra andre aktuelle samarbeidspartnere. Komiteen mener
det er viktig at politiet initierer bistandsbehov på et så tidlig
tidspunkt som mulig, samtidig som man må kunne forvente initiale
tiltak i andre ansvarlige etater og virksomheter. Komiteen vil understreke
betydningen av at komiteens signaler vedrørende beskyttelse
av utsatte objekter legges til grunn i regjeringens arbeid med resultatreformen,
samfunnssikkerhetsmeldingen og langtidsplanen for Forsvaret.
Komiteen har merket seg at en
arbeidsgruppe under ledelse av Forsvarsdepartementet er nedsatt
for å utarbeide forslag til en overordnet instruks om utpeking og
klassifisering av objekter som skal sikres med sikringsstyrker.
Det tas sikte på at dette arbeidet ferdigstilles innen utgangen av
februar 2012. Komiteen imøteser dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre har
videre, med en viss grad av forbauselse, registrert hvor lang tid
det tok etter 22. juli å sikre regjeringskvartalet,
UD, Stortinget mv. på en betryggende måte. Disse medlemmer er overrasket
over at det ikke forelå klare rutiner for hvordan det skulle gjennomføres
nødvendige sikringstiltak ved disse viktige samfunnsinstitusjonene. Disse
medlemmer erkjenner at det ikke er mulig å oppnå fullstendig
sikkerhet i samfunnet, men stiller spørsmål ved om sikringen av
sikringsverdige objekter tok for lang tid etter at bomben gikk av.