Komiteen viser til
at hendelsene 22. juli 2011 aktualiserer spørsmålet om hvorvidt
eksisterende lovgivning i tilstrekkelig grad rammer forberedelseshandlinger
når det bare er én gjerningsperson inne i bildet, såkalt soloterrorisme.
Det er en tendens at senere tids forsøk på – og faktiske terrorhandlinger
– i Europa begås av personer som opererer alene og bevisst unngår tilknytning
til nettverk.
Komiteen er bekymret for at lovverket
slik det nå er utformet ikke fanger opp for eksempel medlemskap
i terrororganisasjoner og opphold i treningsleire for kommende terrorister. Komiteen er
imidlertid enig med justisministeren i at personvern, frihet og
trygghet for borgerne må debatteres under ett. Videre slutter komiteen seg
til justisministerens påminnelse om at man alltid må spørre seg
om dagens metoder er utnyttet tilstrekkelig før man innfører nye
bestemmelser.
Komiteen viser til brev fra PST
til Justisdepartementet av 1. november 2011 der PST fremsetter ulike
forslag til lovendringer vedrørende terrorlovgivningen og PSTs metodebruk.
PSTs forslag
«knytter seg i hovedsak til følgende områder:
Spørsmål om ytterligere
kriminalisering av forberedelseshandlinger
Spørsmål om å utvide adgangen til å anvende tvangsmidler
med grunnlag i straffeloven § 147 b, § 147 c og eksportloven § 5
(…)
Spørsmål om å innføre nye tvangsmidler.»
Komiteen har merket seg at Justis-
og beredskapsdepartementet nå arbeider med et høringsnotat om blant
annet kriminalisering av forberedelse til terrorhandlinger, særlig
hva angår såkalt soloterrorisme. Det tas sikte på at høringsnotatet
sendes ut i vår. I arbeidet vil innspillene som PST har fremmet
overfor departementet bli vurdert. I tillegg arbeider departementet
med lovforslag etter høringen av Metodekontrollutvalgets utredning.
Det er ventet at en proposisjon, hvor det også inngår spørsmål knyttet
til soloterrorisme, vil foreligge tidlig i 2013. Komiteen imøteser
også en ekstern gjennomgang av ressurssituasjonen i PST slik at
Stortinget har et best mulig grunnlag for behandling av PSTs fremtidige
budsjetter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, viser til at Stortinget gjennom budsjett- og
lovproposisjoner og stortingsmeldinger gis informasjon om PST, både
med hensyn til tjenestens budsjett og ressurser, dens organisering, oppgaver
og prioriteringer, det generelle trusselbildet mv. I tillegg orienteres
Stortinget på hensiktsmessig måte om spørsmål av spesielle sikkerhetsmessige
utfordringer.
Komiteen har merket
seg at Justis- og beredskapsdepartementet tar sikte på å avklare
mandat og rammer for en ekstern gjennomgang av ressurssituasjonen
i PST innen første kvartal 2012. Arbeidet planlegges gjennomført
i 2012. Komiteen forutsetter at Stortinget vil bli
konsultert på egnet måte.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget viser til at regjeringen har varslet
en ekstern gjennomgang av PST og ber om at regjeringen i den forbindelse
legger vekt på kompetanse- og resurssituasjonen for å sikre at PST
har tilstrekkelige ressurser og kompetanse til blant annet å overvåke
ulike miljøer i et bredt forebyggende perspektiv.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at det er viktig å sikre en ekstern
gjennomgang av kompetanse- og ressurssituasjonen til PST og vurdere
oppgavestrukturen til PST nærmere. Forventningsavklaringer knyttet
til hva en slik tjeneste er i stand til å levere av sikkerhet må
stå i forhold til den faktiske ressurssituasjonen og tilgjengelige
metoder. Disse medlemmer viser til at Stortinget,
som bevilgende myndighet, har behov for mer kunnskap om PSTs ressurssituasjon,
hvilke oppgaver som prioriteres opp og ned, samt hvilke utfordringer
som ansees størst for utføringen av oppdragene som gis. Disse
medlemmer viser til at opposisjonen i flere år har etterlyst
en ekstern gjennomgang av ressurs- og bemanningssituasjonen i PST.
Dette ble til slutt lovet av tidligere justisminister Storberget
under redegjørelsen i Stortinget den 10. november. Disse
medlemmer understreker at Stortingets informasjonsbehov
må dekkes på adekvat måte, og at det forutsettes en nær dialog med
samtlige av Stortingets partier om hvilken form som velges for å
dekke dette behovet. Disse medlemmer imøteser at regjeringen
initierer en slik dialog.