Norsk fiskerinæring er en tradisjonelt viktig næring
som både i historisk perspektiv og i moderne tid har stor betydning
for arbeidslivet langs kysten og for hele landets velferd. Norge
eksporterte sjømat for 53,8 mrd. kroner i 2010. Av dette utgjorde
fiskerinæringen 38 pst., eller 20,4 mrd. kroner. For å sikre videre
utvikling i fiskerinæringen mener forslagsstillerne det er viktig
å sikre gode, forutsigbare rammebetingelser.
I 2002 la Bondevik II-regjeringen frem St.meld. nr.
20 (2002–2003) Strukturtiltak i kystfiskeflåten.
Da regjeringen Stoltenberg II tiltrådte i 2005,
ble det raskt varslet såkalt strukturfrys. Likevel ble det etter
to år konkludert med at det var behov for videre strukturordning,
da regjeringen Stoltenberg II la frem St.meld. nr. 21 (2006–2007) Strukturpolitikk
for fiskeflåten. Regjeringens forslag skilte seg på enkelte sentrale
punkter fra det som var fremlagt av regjeringen Bondevik II, ved
at regjeringen foreslo ordningen som folkelig omtales som 2 + 2
eller 3 + 1. Stortingets mindretall, bestående av partiene Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, ønsket å opprettholde kvotetakene
som var gjeldende for kystflåten før strukturfrysen 20. oktober
2005, altså en ordning som kan omtales på folkemunne som 3 + 3,
jf. Innst. S. nr. 238 (2006–2007).
Forslagsstillerne viser til at forskjellsbehandlingen
mellom ulike deler av kystfiskeflåten har resultert i det som oppfattes
som A-, B-, C- og D-lag. A-laget er kystfiskefartøy på over 15 meter som
strukturerte før 2005, og som har tre kvoter av hvert slag. B-laget
er kystfiskefartøy på over 15 meter som strukturerte etter 2005,
og som har to kvoter av hvert slag. C-laget er kystfiskefartøy mellom
11 og 15 meter som kan doble kvotegrunnlaget av enten torsk eller
sild. D-laget er kystfiskefartøy under 11 meter som ikke har struktureringsmuligheter.
Forslagsstillerne mener det er viktig at reguleringen
av hele næringen jevnlig blir gjenstand for evaluering for å sikre
fremtidig lønnsomhet, attraktivitet og rekruttering. I denne sammenheng er
det av stor betydning å lytte til næringen selv. Forslagsstillerne
viser til fiskeribladet Fiskaren 7. oktober 2011 som meldte at langt
over 90 pst. av delegatene på landsmøtet i Norges Fiskarlag høsten
2011 støttet landsstyrets forslag om å gi alle, uansett båtlengde,
de samme mulighetene til å sanke tre kvoter av både sild og torsk.
Et forslag om å stanse struktureringen av kystflåten på dagens nivå
fikk bare støtte av seks av 69 representanter på landsmøtet.
Forslagsstillerne registrerer at spørsmålet
om strukturering har vært gjenstand for politisk uenighet, men mener
dette ikke bør forhindre at det tas grep for noen del av flåten.
I denne sammenheng vil forslagsstillerne særlig peke på behovet for
å rette opp forskjellsbehandlingen av fartøy over 15 meter.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, har merket seg
at forslagsstillerne i dette representantforslaget tar opp forslag
om at det skal være like struktureringsmuligheter for kystfiskefartøy
over 15 meter. Det har i løpet av de senere år vært fremmet og gjennomført
ulike struktureringstiltak innen fiskerinæringen for å kunne få
på plass en flåtestruktur som er tilpasset det ressursgrunnlaget
en har å fiske på, kombinert med det å kunne ha en moderne og økonomisk
lønnsom flåte. Komiteen vil vise til at både når
det gjelder fiskefartøyenes gjennomsnittsalder og lønnsomheten innen
de forskjellige fiskeriene, varierer dette i betydelig grad.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansens brev av 15. desember
2011, hvor det vises til St.meld. nr. 21 (2006–2007) som beskriver
hva som er regjeringens politikk på området. Flertallet understreker
at regjeringens strukturpolitikk ligger fast slik den er beskrevet
i stortingsmeldingen, og viser videre til den politiske plattformen for
regjeringen, som påpeker at regjeringen vil videreføre dagens strukturpolitikk. Flertallet slutter
seg til fiskeri- og kystministerens konklusjon om at det er viktig
å sikre stabile og forutsigbare rammevilkår for næringen og at de sentrale
elementene i regjeringens strukturpolitikk ligger fast.
Flertallet viser til at statsråden
er åpen for å vurdere og eventuelt gjennomføre endringer og tilpasninger
innenfor rammene av dagens strukturpolitikk.
Flertallet viser videre til at
regjeringen har varslet at arbeidet med en ny stortingsmelding om
fiskeri- og havbrukspolitikken er i gang, og at meldingen skal legges
fram i løpet av inneværende stortingsperiode. Flertallet vil
i den forbindelse peke på at mulighetene for økt verdiskaping og
bedre lønnsomhet i fiskeriene må være et sentralt tema som drøftes
i meldingen.
Flertallet har merket seg at
deler av fiskerinæringen har hatt en god utvikling i 2011, men er
samtidig opptatt av at man i fremtiden kan styrke næringen videre.
I den forbindelse er det viktig å ta tilstrekkelig hensyn til den
konjunkturfølsomhet som ligger i fiskerinæringen.
Flertallet foreslår at forslaget
avvises.
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser
til at mens deler av fiskerinæringen, som f.eks. ringnotflåten,
går veldig godt, er det andre som sliter betydelig for å kunne få
på plass en god lønnsomhet som igjen vil kunne gi grunnlag for en
helt nødvendig fornyelse. Som et eksempel i den forbindelse vil kunne
nevnes bl.a. banklineflåten.
Disse medlemmer vil vise til
at de senere års endringer i struktureringstiltakene også har medført
at en har fått store variasjoner innen rammevilkårene for de enkelte
grupper og rederier, avhengig av om man har vært innenfor den ene eller
annen fartøygruppe, om man har kunnet benytte seg av de ordninger
som har funnet sted før disse er blitt endret igjen, og ikke minst
ut ifra om en på det gjeldende tidspunkt har hatt økonomiske muligheter
til å kunne gjøre seg nytte av de muligheter som det er blitt lagt
til rette for. Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til de struktureringstiltak som ble foreslått og senere vedtatt
som et resultat av behandlingen i St.meld. nr. 20 (2002–2003) Strukturtiltak
i kystfiskeflåten. I og med at man i meldingen fokuserte på kystflåten,
gjelder dette fartøygrupper under 28 meter. Man valgte da å dele
inn denne gruppen i fire fartøygrupper. Dette var fartøyer under
10 meter, fartøy mellom 10 og 15 meter, fartøy mellom 15 og 21 meter,
og den siste gruppen ble da 21 til 28 meter. Den ordningen som kom
på plass hadde som intensjon å gjøre det mulig å slå sammen kvoter
fra flere fartøy under forutsetning av at et fartøy ble kondemnert
og at man måtte akseptere en avkortning i strukturkvoten på 20 prosent
som skulle komme alle fartøy i samme gruppe til gode. I tillegg
ble det også fremmet forslag om et strukturfond som skulle virke
over 5 år og gi kondemneringstilskudd til fartøy under 15 meter for
de som fisket i adgangsbegrensede fiskerier. Etter at man fikk regjeringsskifte
i 2005, fikk man raskt en frys av struktureringsordningen, og det
skulle gå et par år før regjeringen Stoltenberg igjen la frem en
stortingsmelding om strukturpolitikk. Dette skjedde gjennom fremleggelsen av
St.meld. nr. 21 (2006–2007) Strukturpolitikk for fiskeflåten. Disse
medlemmer vil vise til at denne igjen medførte at det ble
foreslått endringer i struktureringsordningen og at man reduserte
det antallet kvoter som kunne samles på et fartøy. I forbindelse
med Innst. S. nr. 238 (2006–2007) fremkommer det at partiene Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ønsket å gå tilbake til ordningen
før regjeringen valgte å fryse struktureringstiltakene 20. oktober
2005, og dermed gjeninnføre det kvotetaket som blir omtalt som 3
+ 3, mens regjeringspartiene en 2 + 2- eller 3 + 1-ordning når det
gjelder kvotetaket per fartøy. De endringer som er gjort de senere
år har medført at en ikke har bare fått et A- og B-lag, men i tillegg
også fått et C- og D-lag i og med at alle fartøygrupper ikke er
innlemmet i struktureringsordningen. Samtidig er de begrensninger
som er foretatt i ordningen av en slik karakter at mange, grunnet høye
kostnader og begrenset varighet for hvor lenge en opprettholder
kvotetildelingen, ikke vil kunne gjøre seg nytte av ordningen fordi
de økonomiske forutsetninger ikke gir grunnlag for dette.
Disse medlemmer mener det er
svært viktig for norsk fiskerinæring å ha gode og langsiktige rammebetingelser
som gjør det mulig å ha en differen-siert og lønnsom fiskeflåte
som er både moderne og fremtidsrettet, og ikke minst tilpasset det
ressursgrunnlaget en til enhver tid skal kunne høste av. Da må man
ha en struktureringsordning som er tilpasset den virkelighet som befinner
seg ute i næringen, og som vil kunne ivareta næringens ønske om
fornying og modernisering. Vi ser at fiskerinæringen også er i sterk
konkurranse med offshore-sektoren vedrørende det å kunne rekruttere
mannskap. Denne konkurransen vil ikke bli mindre i fremtiden. Dersom
fiskerinæringen skal kunne forbli lønnsom og konkurransedyktig på
dette området, må en kunne tilby en attraktiv arbeidsplass både
når det gjelder arbeidsforhold og lønnsbetingelser. Skal en klare
å få dette til, er det av avgjørende betydning at en har en moderne
og lønnsom flåte som er tilpasset ressursgrunnlaget. Dersom disse
betingelsene ikke er på plass, vil en på lang sikt gradvis bygge
ned lønnsomheten og konkurransekraften en er avhengig av. Disse medlemmer vil
også vise til de særskilte problemer som banklineflåten i dag har,
knyttet til det å finne lønnsomhet innen sitt fiskeri. Dette er
en fartøygruppe som leverer fisk av svært høy kvalitet, men som
har utfordringer knyttet til eldre fartøy og lav lønnsomhet. Denne
gruppen har også et stort behov for å kunne strukturere. I den forbindelse
mener disse medlemmer at kvotetaket for denne fartøygruppen
bør kunne økes til 5.
Disse medlemmer har merket seg
den debatten som finnes i fiskerinæringen om hvorvidt også de minste
fartøygruppene bør kunne få på plass en struktureringsordning slik
at en også innen disse fartøygruppene vil kunne få en moderne flåte
med god lønnsomhet og dermed også tilpasset det ressursgrunnlaget
en kan høste av. Vi ser i dag en utvikling innen denne fartøygruppen
med mer hurtiggående båter og en teknologiutvikling som gjør hver
enkelt mer effektiv. Dette skjer i en tid der en også sliter med
rekruttering til yrket. Disse medlemmer mener at regjeringen
bør legge frem forslag til en struktureringsordning også for de
minste fartøygruppene. Dette er også i tråd med signaler som kommer
fra Norges Fiskarlag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for like struktureringsmuligheter
for kystfiskefartøy over 15 meter senest i løpet av våren 2012.
Ordningen skal legge 3 + 3-prinsippet til grunn.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
en struktureringsordning også for den minste delen av fiskeflåten
som i dag ikke har denne typen ordninger. Saken legges frem for
Stortinget i løpet av våren 2012.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at kvotetaket
for banklineflåten økes til 5.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede en økning
av kvotetaket for bankline-flåten til 5 kvoter, og komme tilbake
til Stortinget med forslag til tiltak som kan øke lønnsomheten til
denne flåtegruppen.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen sørge for like struktureringsmuligheter
for kystfiskefartøy over 15 meter senest i løpet av våren 2012.
Ordningen skal legge 3 + 3-prinsippet til grunn.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
en struktureringsordning også for den minste delen av fiskeflåten
som i dag ikke har denne typen ordninger. Saken legges frem for
Stortinget i løpet av våren 2012.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen sørge for at kvotetaket for
banklineflåten økes til 5.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen utrede en økning
av kvotetaket for banklineflåten til 5 kvoter, og komme tilbake
til Stortinget med forslag til tiltak som kan øke lønnsomheten til
denne flåtegruppen.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:33 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Frank Bakke-Jensen, Øyvind Halleraker,
Bjørn Lødemel og Svein Flåtten om like struktureringsmuligheter
for kystfiskefartøy over 15 meter – bifalles ikke.
Jeg viser til brev 6. desember 2011 hvor det
bes om en vurdering av ovennevnte representantforslag. Forslaget
lyder:
«Stortinget ber regjeringen
sørge for like struktureringsmuligheter for kystfiskefartøy over
15 meter senest i løpet av våren 2012.»
Regjeringen har beskrevet sin strukturpolitikk
i St.meld. nr. 21 (2006–2007). I meldingen konkluderte regjeringen
med at det er behov for å videreføre strukturordninger i framtiden,
men foreslo samtidig justeringer i en del strukturvirkemidler, i
forhold til hva som ble vedtatt av regjeringen Bondevik II.
Et av regjeringens sentrale forslag i meldingen var
å senke kvotetaket i strukturkvoteordningen for kystfiskeflåten
over 15 meter. Hovedbegrunnelsen var kystflåtens særlige betydning
for aktivitet og sysselsetting i mange kystsamfunn, som skaper behov
for større varsomhet i struktureringen enn det regjeringen Bondevik
II la opp til. Mer konkret gikk forslaget ut på å senke kvotetaket
fra tre til to ganger fartøyets egen kvote, men likevel tre ganger
fartøyets egen kvote for fartøy som bare strukturerer i en av de to
hovedgruppene av fiskerier, henholdsvis torskesektoren og pelagisk
sektor. Som representantene viser til omtales regjeringens forslag gjerne
som et kvotetak på 2+2 eller 3+1, mens det gamle kvotetaket omtales
som 3+3. Det ble videre åpnet for at de som allerede hadde strukturert
ut over det nye kvotetaket i medhold av den gamle ordningen, kunne
beholde sine tildelte strukturkvoter i henhold til tidligere vedtak.
I forbindelse med næringskomiteens behandling av
stortingsmeldingen oppsummerte daværende fiskeri- og kystminister
Helga Pedersen i et brev til komiteen de viktigste hensynene bak
forslaget om å senke kvotetaket. Bl.a. skrev hun følgende:
«For kystfiskeflåten har regjeringen, på bakgrunn
av et flertallsforslag fra strukturutvalget, foreslått å senke kvotetaket.
Det er flere grunner for dette forslaget. For det første bidrar
et lavere kvotetak til å bremse struktureringen i kystfiskeflåten,
uten at det går på bekostning av intensjonene bak strukturordningen.
For det andre kan et lavere kvotetak forhindre en utvikling hvor
det viktigste for den enkelte er å skaffe seg et størst mulig kvotegrunnlag,
på bekostning av kvalitet og fisket etter arter med lavere fangstverdi.
For det tredje viser en opptelling foretatt av Fiskeridirektoratet
at det er fåtall fartøy som 'stanger' i kvotetakene i alle fiskerier
hvor de har deltakeradgang.
Forslaget om endrede
kvotetak er således begrunnet i regjeringens vurdering av hvor balansepunktet
mellom de bedriftsøkonomiske og de samfunnspolitiske hensyn ligger
i forhold til dette spørsmålet.»
Regjeringens forslag om å senke kvotetaket for kystflåten
over 15 meter fikk støtte av regjeringspartiene, men ikke av noen
opposisjonspartier.
Det er viktig for meg å understreke at regjeringens
strukturpolitikk slik den er beskrevet i nevnte stortingsmelding,
ligger fast. Dette er ikke til hinder for at jeg er åpen for å vurdere
og eventuelt gjennomføre endringer og tilpasninger innenfor rammene
av dagens strukturpolitikk. Det er viktig å ha oppmerksomhet om
hva som er nødvendig for å bidra til en utvikling som sikrer lønnsomhet
og fornying i fiskeflåten.
Jeg forstår imidlertid representantenes forslag om
like struktureringsmuligheter for kystflåten over 15 meter som et
forslag om å gjeninnføre kvotetaket som gjaldt under Bondevik II
(3+3). Representantenes forslag innebærer dermed en reversering
av regjeringens politikk om en mer varsom strukturering for kystfartøy
over 15 meter.
Behovet for en varsom strukturering i kystfiskeflåten
er etter min mening fortsatt til stede. De ulike hensynene som daværende
statsråd Pedersen viste til i sitt brev til Stortinget, står seg
godt også i dag. Det er viktig å balansere de bedriftsøkonomiske
hensynene opp mot den samfunnsmessige rollen kystfiskeflåten har
langs store deler av kysten. Det er videre slik at det fortsatt er
rom for videre strukturering i denne fartøygruppen, innenfor gjeldende
kvotetak.
Representantene viser til at det er stor oppslutning
i Norges Fiskarlag om å heve kvotetaket i kystflåten over 15 meter.
Jeg har god kontakt med næringen og er kjent med at flere ønsker
å heve kvotetaket. Samtidig registrerer jeg at det er mange ulike
meninger om hvordan strukturkvoteordningene bør utformes, herunder
nivået på kvotetakene. Jeg er enig med representantene i at det
er viktig å sikre stabile og forutsigbare rammevilkår for næringen.
Nettopp derfor mener jeg at det er viktig at de sentrale elementene
i regjeringens strukturpolitikk ligger fast over tid.
Oslo, i næringskomiteen, den 6. mars 2012
Terje Aasland |
Harald T. Nesvik |
leder |
ordfører |