I dokumentet ble følgende forslag fremmet 12. januar
2012:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
i løpet av 2012 på grunnlag av en uavhengig og forsk-ningsbasert
gjennomgang av de positive effektene av å fjerne formuesskatt og
dens virkning på norsk, privat eierskap, industri- og næringsutvikling
og arbeidsplasser.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
og begrunnelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir
Micaelsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet,
Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian
Tybring-Gjedde, fra Høyre, Arve Kambe, Jan Tore Sanner og Eli Skoland,
fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen,
og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til at finansministeren
har uttalt seg om forslaget i brev av 26. januar 2012 til finanskomiteen. Brevet
følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at formuesskatt er en skatt på nettoligningsformue utover
et bunnfradrag (750 000 kroner i 2012). Formuesskatten ble innført
i 1881 som erstatning for matrikkelskyldskatt (eiendomsskatt), og ble
da sammen med inntektsskatt det avgjørende virkemidlet for å sikre
prinsippet om skatt etter evne. Formuesskatten er i dag helt grunnleggende
for å sikre skatt etter evne. Formuesskatten blir betalt av privatpersoner,
ikke av foretak eller næringsliv. Flertallet vil
vise til at formuesskatten har blitt endret de senere årene, slik
at det nå er større samsvar mellom den enkeltes skattemessige og
reelle formue. Det har styrket formuesskattens omfordelende egenskaper.
Fortsatt er imidlertid enkelte formues-objekter, i første rekke
fast eiendom, verdsatt betydelig lavere i formuesskatten enn hva
objektene kan omsettes for. Den spesielt lave verdsettingen av egen
bolig (25 pst. av anslått markedsverdi) er begrunnet med et ønske
om å begrense den samlede skattleggingen av egen bolig. Historisk
har vi en svært gunstig skattlegging av egen bolig fordi det har
vært et samfunnsmessig mål at flest mulig skal eie sin egen bolig
av nøktern standard. Internasjonalt sett har dette gitt svært gode
resultater sammenlignet med formålet.
Flertallet vil vise til at også
bebyggelse på næringseiendom verdsettes lavt i formuesskatten, til
40 pst. av anslått markedsverdi. Det nye verdsettingssystemet for
næringseiendom har gitt et større samsvar mellom lignings- og sjablongsmessig
anslått markedsverdi enn tidligere. Internasjonalt er eiendomsskattet
alternativ til formuesskatt. Eiendomsskatten skiller seg fra formuesskatten
ved at eiendomsskatten er en skatt på bruttoformue og dessuten ikke
omfatter finansformue, som er meget skjevt fordelt i befolkningen. Flertallet ser
eiendomsskatten som et mye dårligere virkemiddel sammenlignet med
formålet med formuesskatten, slik vi fikk det i 1881.
Flertallet vil klargjøre at dersom
formuesskatt på børsnoterte aksjer fjernes, vil det ikke være noen
logisk grunn for ikke å fjerne formuesskatten på alle andre finansielle
investeringer (unoterte aksjer, verdipapirer, bankinnskudd mv.). Derfor
er flertallet en sterk tilhenger av formuesskatten
som et grunnleggende prinsipp i skattesystemet for å sikre skatt
etter evne, og da med høye bunnfradrag. Samtidig medfører lave ligningstakster
på egen bolig en skattemessig stimulans til å erverve egen bolig. Flertallet ser dette
som en viktig del av norsk boligtradisjon. Flertallet vil
også peke på at lave ligningsverdier på utleieboliger og boliger
eid av selskaper øker etterspørselen etter boliger fordi mange ønsker
å investere i bolig for å redusere formuesskatten. På denne måten
bidrar lave ligningsverdier til å øke etterspørselen etter boliger
som et investeringsobjekt. Dette medvirker til høyere boligpriser,
noe som er negativt blant annet for førstegangsetablerere.
Flertallet har ellers ingen merknader
og tilrår at forslaget ikke vedtas.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at formuesskatten
har en rekke skadelige effekter som det er lett å se, men som en
forskningsmessig i for liten grad kjenner konsekvensene og omfanget
av:
Den stimulerer til
gjeldsoppbygging og straffer sparing.
Den diskriminerer norsk privat eierskap
til fordel for utenlandsk eller statlig eierskap og gjør dermed
arbeidsplassene mindre trygge, ved at bedriftene blir tappet for
kapital også i enkeltår med underskudd.
Den svekker norsk eierskap gjennom forskjellsbehandling
av norske og utenlandske aksjonærer.
Den svekker næringslivet ved at de deler
av næringslivet som er avhengig av tilgang på privat norsk kapital,
får begrenset kapitaltilgang.
Den svekker gründerskap fordi formuesskatten må
betales basert på fremtidig inntjening, uavhengig av vedvarende
underskudd.
Den tapper distriktene for kapital.
Den vrir investeringene fra produktiv verdiskaping
til skattefavoriserte plasseringsformer.
Disse medlemmer er særlig bekymret
for svekkingen av trygghet rundt arbeidsplasser i distriktene og
det lokale eierskapet. Disse medlemmer merker seg
at representantene for regjeringspartiene ikke deler denne bekymringen.
Disse medlemmer viser til at
Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD) i rapport
om norsk økonomi som ble offentliggjort 15. februar 2012 gav som
en av sine 15 hovedanbefalinger å «undersøke effekten av formuesskatt
på effektive skattesatser, på skattetilpasning og på insen-tiver
til å investere. Fas ut eller reduser formuesskatten dersom avveiningen
mellom økonomisk vekst og omfordeling viser seg å være for uheldig
med tanke på økonomisk vekst». Disse medlemmer sier
seg enige i OECDs påpekning av behovet for en faglig vurdering av
formuesskattens virkning på disse områdene og behovet for å redusere
for-muesskatten for å sikre økonomisk vekst.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
i løpet av 2012 på grunnlag av en uavhengig og forskningsbasert
gjennomgang av de positive effektene av å fjerne formuesskatt og
dens virkning på norsk, privat eierskap, industri- og næringsutvikling
og arbeidsplasser.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre mener at de positive sidene ved å fjerne
formuesskatten er så store at skatten bør fjernes. Disse
medlemmer registrerer like fullt at representantene for regjeringspartiene
stemmer mot fjerning av formuesskatten, til tross for at Senterpartiets
leder i Dagsrevyen 13. desember 2011 hevdet at det er flertall for
å ta bort formuesskatten for arbeidende kapital. Disse medlemmer tror
at større forskningsbasert kunnskap om formuesskattens effekter
vil kunne overbevise representanter fra flere partier om at det
er fornuftig å fjerne formuesskatten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
formuesbeskatning er en urimelig og særnorsk dobbeltbeskatning som
bør fjernes. Formuesskatten tapper bedrifter for kapital, noe som
fører til redusert verdiskaping og derigjennom begrenser kapitalisters
vilje og økonomiske evne til å skape nye arbeidsplasser i Norge.
Formuesskatten er også en skatt på sparing og investering, og er
derfor noe samfunnet burde oppmuntre til, ikke straffe gjennom skattesystemet.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett hvor partiet foreslo, som et skritt på
veien mot å fjerne formueskatten, at prosentsatsen for formueskatt
reduseres fra 1,1 pst. til 0,9 pst. Fremskrittspartiet foreslo samtidig
å øke innslagspunktet for formuesskatt fra 750 000 kroner til 900 000
kroner.
Disse medlemmer mener det er
veldokumentert at formuesskatten har negativ virkning på norsk privat
eierskap, industri- og næringsutvikling og arbeidsplasser, men da
dette synet til nå ennå ikke deles av komiteens flertall, mener disse
medlemmer det vil være et godt tiltak dersom regjeringen
foretar en uavhengig og forskningsbasert gjennomgang for å få dokumentert disse
effektene. Disse medlemmer støtter derfor forslaget.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
i løpet av 2012 på grunnlag av en uavhengig og forsk-ningsbasert
gjennomgang av de positive effektene av å fjerne formuesskatt og
dens virkning på norsk, privat eierskap, industri- og næringsutvikling
og arbeidsplasser.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:47 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Gunnar Gundersen, Jan Tore Sanner og
Arve Kambe om forskning på de positive effektene av å fjerne formuesskatten
– vedtas ikke.
Jeg viser til brev 19. januar 2012, vedlagt
Dokument nr. 8:47 S (2011-2012) representantforslag fra Gunnar Gundersen,
Jan Tore Sanner og Arve Kambe om forskning på de positive effektene
av å fjerne formuesskatten. I dokumentet bes Regjeringen ”legge
frem en sak i løpet av 2012 på grunnlag av en uavhengig og forskningsbasert
gjennomgang av de positive effektene av å fjerne formuesskatt og
dens virkning på norsk, privat eierskap, industri- og næringsutvikling
og arbeidsplasser”.
Regjeringen er åpen på at formuesskatten kan
ha negative virkninger for ressursbruken ved at den kan påvirke
spare- og investeringsbeslutninger. Formuesskatten er ikke spesiell
i så måte. De aller fleste skatter og avgifter vrir ressursbruken. For
eksempel påvirker skatt på arbeidsinntekt insentivene til å arbeide
og dermed arbeidstilbudet, som er en vesentlig rammebetingelse for næringslivet.
Dette må holdes opp mot at skatter og avgifter skal sikre finansieringen
av offentlig tjenesteproduksjon, offentlige velferdsordninger og
for å bidra til utjevning av økonomiske levekår. Formuesskattens
effektivitetsvirkninger kan derfor ikke ses isolert, men må ses
i lys av alternativene. Inntektene fra formuesskatten er anslått
til i overkant av 14 mrd. kroner i 2012, og en eventuell økning
av andre skatter og avgifter i denne størrelsesorden vil i likhet
med formuesskatten medføre et samfunnsøkonomisk tap. En fjerning
av formuesskatten finansiert gjennom økt skatt på arbeid ville neppe
redusert skattesystemets samlede negative virkninger for ressursbruken.
I representantforslaget rettes det oppmerksomhet
mot bl.a. det private eierskapet og kapitaltilgangen til norsk næringsliv.
Dette er viktige hensyn. Regjeringen legger i tillegg vekt på at skattesystemet
skal bidra til en god fordelingsprofil som sikrer skattesystemets
legitimitet i befolkningen. Evalueringsmeldingen (Meld. St. 11 (2010-2011)
viser at formuesskatten er vesentlig for skattesystemets progressivitet.
Denne egenskapen ved formuesskatten lar seg vanskelig erstatte.
Regjeringens beslutning om å videreføre formuesskatten
er forankret i en avveining mellom på den ene siden at formuesskatten
kan ha negative virkninger for ressursbruken og på den annen side
formuesskattens viktige fordelingsegenskaper. Regjeringen vil i
forbindelse med de årlige budsjettene fortsette arbeidet med å forbedre formuesskatten,
der også virkningene for næringslivet vil stå sentralt i de samlede
vurderingene. Jeg ser imidlertid ikke behov for å legge frem en
egen sak i Stortinget om formuesskatten, slik representantene foreslår.
Oslo, i finanskomiteen, den 6. mars 2012
Torgeir Micaelsen |
Per Olaf Lundteigen |
leder |
ordfører |