Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, støtter
regjeringens ønske om å videreføre dagens markedsreguleringssystem
med Landbrukssamvirket som markedsregulator. Markedet for jordbruksprodukter
er avhengig av markedsordninger som kan stabilisere markedet. Dette
er særlig viktig i et lite marked som det norske, med betydelig
geografisk ubalanse mellom produksjons- og forbrukerområdet. Modellen
sikrer avsetning for bønder i hele landet til forutsigbare priser,
og sikrer samtidig tilgang til norske råvarer for både næringsmiddelindustrien og
forbrukere. Den norske modellen er basert på at bønder tar ansvar
for overproduksjon og finansierer tiltak som gjennomføres av samvirkeorganisasjonene
slik at en kan få et balansert marked. Denne modellen har vist seg
å være velfungerende og effektiv. Flertallet mener denne
modellen må videreføres. Flertallet viser til at
det påhviler regulator et betydelig ansvar med å følge med på svingninger
i markedet, slik at markedet balanserer og forbrukerne betjenes på
en god måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er ikke opptatt av hvem som eier foredlingsforetakene,
så lenge det finner sted god og virksom konkurranse som gir forbrukerne
de beste produktene og godt utvalg til konkurransedyktige priser.
Hvis produsentene finner det rasjonelt og lønnsomt å eie produksjonsforetakene
sammen, er dette positivt.
Disse medlemmer mener vi trenger
en viss regulering av markedsbalansen i både kjøtt- og melkesektoren,
men vil vise til at markedsreguleringen, slik den er organisert
i dag, er konkurransevridende for aktørene i foredlingssektoren
ved at den er tillagt samvirket.
Disse medlemmer viser til at
i enkelte jordbrukssektorer har svært mange aktører valgt å stå utenfor
samvirket, men at de selvsagt er like fullverdige bønder som de
som er i samvirket og at også deres behov skal ivaretas på en like
god måte som de øvrige også når det gjelder markedsreguleringen.
Disse medlemmer mener dagens
ordning gir enkeltaktører et annet innsyn i markedet enn andre ved
å opptre både som kommersiell aktør og regulator. Det betyr blant
annet at styret i de store samvirkeforetakene, som også er forretningsmessig
ansvarlig for resultatene, har et unikt innsyn i markedsbalansen
og samtidig har myndigheten til tidsmessig og strategisk å velge reguleringsstrategi. Disse
medlemmer vil understreke at markedsreguleringen er et samfunnsoppdrag
hvor utvelgelsen til å utføre oppdraget må baseres mer på et kostnadseffektivt
og konkurransenøytralt standpunkt enn på hvem som er eierne av det
selskap som utfører oppdraget.
Disse medlemmer vil understreke
at dagens ordninger gir et ulikt konkurranseforhold mellom markedsaktørene
og dermed også en betydelig fare for konkurransevridning, noe som
til slutt kan gå ut over pris og tilbud til forbrukerne.
Disse medlemmer vil understreke
at en ikke ønsker at det som i dag er en privat ordning skal avløses
av en offentlig ordning, men at en ønsker at private monopolers
eksklusive innsyn i markedet skal opphøre. Bøndene betaler i dag for
dette via omsetningsavgiften. Det vil være naturlig at denne fjernes
og at ordningen finansieres på annen måte.
Disse medlemmer vil at markedsreguleringen
skal gjennomføres av en uavhengig regulator og mener det i første
omgang bør nedsettes et uavhengig utvalg som kan gjennomgå de forskjellige
ordningene, deres finansiering og funksjoner og fremme forslag til
en regulatorordning hvor markedets aktører gjerne kan delta, men hvor
alle får den samme markedsinformasjon til samme tid.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i meldingen omtaler reformen av markedsordningen for
storfekjøtt i 2009 som en samlet komité stilte seg bak i Innst.
375 (2008–2009). Disse medlemmer stilte seg imidlertid
ikke bak at denne modellen skulle være den fremtidige modellen for
markedsregulering av svin, sau/lam og egg slik det nå fremgår av
meldingen. Henvisningen i Innst. 375 (2008–2009) fra en samlet komité
var til at partene i det årets jordbruksoppgjør var enige om å velge
den såkalte «volummodellen». Det kan imidlertid ikke henføres til
de forskjellige partier som ikke var noen del av partene i jordbruksoppgjøret.
Disse medlemmer legger til grunn
at det ved fremtidige endringer av dagens målprisordning påses at
ny modell tilfredsstiller nødvendige krav til måloppnåelse, nøytralitet
med hensyn til konkurranse og nødvendig kostnadseffektivitet, samt
at volummodellen evalueres og vurderes mot andre alternativ før
det tas stilling til eventuelle nye modeller.
Disse medlemmer viser til at
opplysningskontorenes virksomhet er viktig for bøndene og for hele
verdikjeden for mat og at slik virksomhet bygger en bevissthet om
norske produkter som er tjenlig i en økt internasjonal konkurranse.
Finansieringen via omsetningsavgiften sikrer at alle aktører deltar
i finansieringen på en likeverdig måte og bør derfor videreføres
i stedet for å etablere to løsninger for å foreta innkreving av
midler, noe som fremstår som urasjonelt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av markedsreguleringsordningene for å se om disse fungerer godt
nok for alle aktører i verdikjeden, samt fremme forslag til endringer
som særlig tar hensyn til forbrukerne og til å fremme lik konkurranse
mellom aktørene i næringen.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti peker på at den norske jordbruksproduksjonen
foregår under barske naturforhold og har betydelige variasjoner
geografisk og mellom sesonger og år. Når produksjonen skal foregå med
et nasjonalt lønns- og kostnadsnivå, tilsier det at den norske jordbruksproduksjonens
hovedoppgave vil være å forsyne det innenlandske markedet. Sikker
markedsadgang for produsentene er viktig for en landsdekkende jordbruksproduksjon.
Dette medlem viser til at markedsbalansering er
en krevende, men avgjørende forutsetning for en god ressursutnyttelse
i hele verdikjeden, for en sikker forsyning av matindustri og forbrukere og
for en stabil og forutsigbar prisdannelse for både produsent og
forbruker.
Dette medlem mener derfor at
markedsordninger også framover skal være et sentralt verktøy i den
nasjonale landbrukspolitikken, og ønsker å videreføre ansvars- og
arbeidsdelingen mellom myndigheter og næring med finansiering, styring
og drifting av markedsordningene.