Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Christina
Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til representantforslag i Dokument 8:41 S (2011–2012) fra
stortingsrepresentantene Øyvind Håbrekke, Laila Dåvøy, Rigmor Andersen
Eide og Geir Jørgen Bekkevold om en pappastrategi for etablering
av likeverdig foreldreskap, samt statsrådens svarbrev av 26. januar
2012, 27. mars 2012 og 24. april 2012 (vedlegg).
Komiteen er enig i at vi trenger
en prinsipiell og bred diskusjon rundt temaet familieetablering.
Både samfunnsutviklingen, den teknologiske utviklingen, den medisinske
utviklingen og generelle holdningsendringer gir oss nye muligheter,
men reiser også etiske spørsmål knyttet til reproduksjon, etablering
av morskap, farskap og foreldreskap.
Komiteen viser til at folk nyter
stadig større frihet til selv å velge samlivsform og familieform.
Før 1972 var homofili forbudt ved lov i Norge.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til at i
2008 fikk homofile og lesbiske rett til å gifte seg på samme måte
som heterofile par.
Komiteen viser til
at det at folk i større grad får velge hvem de vil tilbringe livet
sitt med, er en ønsket politisk utvikling. Også muligheten til å avslutte
et samliv er en viktig rettighet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti, viser til statsrådens svarbrev der det står:
«Prinsippet om barnets beste står sentralt i norsk lovgivning,
og dette prinsippet medfører at barn må sikres et godt foreldreskap
uavhengig av tilblivelsesmåte og seksuell orientering hos foreldrene.
Forslagsstillerne synes imidlertid å mene at det utelukkende skal
legges vekt på biologi eller eventuelt adopsjon når det gjelder
dette foreldreskapet. Jeg mener det er en for snever tilnærming
til dagens virkelighet.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er glad for at statsråden
er enig med forslagsstillerne i «at vi trenger en prinsipiell og
bred diskusjon rundt temaet likeverdig foreldreskap og pappastrategi».
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener hensynet til barn, skal settes først, og
konstaterer at hvis vi setter barna først, blir ikke det viktigste
voksnes rettigheter, men voksnes ansvar. Dette medlem vil
mobilisere voksne til ansvar for barn og gi menn et like stort ansvar
for barn som kvinner har. Dette medlem ønsker med
dette forslaget en ansvarsreform for voksne i barnelovgivningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at prinsippet om barns
beste tilsier at barn må sikres et godt foreldreskap uavhengig av
tilblivelsesmåte og seksuell orientering hos foreldrene. Disse
medlemmer vil påpeke at representantforslaget ikke handler
om frihet til å velge samlivsform eller om aksept for ulike familieformer. Disse
medlemmer vil understreke at vår tids respekt for og anerkjennelse
av ulike parforhold og familieformer er verdt å ta vare på.
Disse medlemmer viser til at
forslaget om en pappastrategi for etablering av likeverdig foreldreskap
handler om å sikre alle barn en trygg oppvekst og om å sikre alle
foreldre likeverdig tilknytning til sine barn. Disse medlemmer viser
til at statsråden i sitt svarbrev slår fast at «likestilt foreldreskap
og en styrking av menns rolle og funksjon i samliv og omsorg for
barn er viktige elementer i en helhetlig familiepolitikk». Statsråden
ønsker å legge til rette for at utviklingen der fedre i større grad
føler mer ansvar for alle sider av omsorgsrollen, kan fortsette. Disse medlemmer mener
det er et grunnleggende paradoks at den åpenbare forskjellsbehandlingen av
mor og far i lovverket og i praktiske ordninger, eksisterer side
om side med ønsket om likebehandling og ansvarliggjøring.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at tydeligst illustreres forskjellsbehandlingen
av ordningen med sæddonasjon og barnelovens § 4a som slår fast at
et barn må ha en mor, men ikke en far. Dette medlem mener det
er nødvendig med en modernisering av lovverket slik at fedre skal
få samme ansvar for barn som kvinner alltid har hatt.
Dette medlem mener biologi og
slektskap betyr svært mye for veldig mange, men at biologi ikke
betyr alt. Det er enda viktigere at ungene har gode omsorgspersoner
og en trygg oppvekst. Dette medlem mener mange adoptivfamilier og
fosterfamilier er strålende eksempler på det.
Dette medlem mener samfunnsutviklingen viser
at det i dag legges mer vekt på det biologiske foreldreskapet og
ansvaret som følger med det. Dette medlem mener dette
ikke minst kommer til uttrykk etter samlivsbrudd, hvor de fleste
mødre og fedre i vår tid også etter et samlivsbrudd ønsker å ha
regelmessig samvær og følge barna så tett som mulig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, deler forslagsstillernes
oppfatning om at vi har en lang vei å gå før Norge er et likestilt
samfunn.
Forslagsstillerne peker på vold i
nære relasjoner, diskriminering i arbeidslivet og mangel på likelønn,
men et annet flertall, alle unntatt medlemmet fra
Kristelig Folkeparti, kan ikke se at disse spørsmålene berøres i
forslagene fra forslagsstiller.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil vise til den rød-grønne regjeringens satsing på familiepolitikk og
likestilling de siste årene med utvidelse av foreldrepermisjon og
fedrekvoten og full barnehagedekning. Flertallet mener
regjeringen har gjort viktige grep som bidrar til mer likestilling på
hjemmebane og i arbeidslivet.
Flertallet registrerer at forslagsstillerne
bruker de rød-grønnes satsing på likestilling hjemme og på far som
omsorgsperson som argument for flere av sine forslag. Flertallet understreker
at de rød-grønne partienes familiepolitikk baserer seg på foreldre
som omsorgspersoner, og ikke nødvendigvis bare som biologisk opphav.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil fremheve familiens betydning
som grunnleggende byggesten i samfunnet og mener lovverket bør reflektere
at mødre og fedre er likeverdige omsorgspersoner uavhengig av hvordan
familien er sammensatt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre påpeker at det har vært bred politisk enighet om
mye av arbeidet som er gjort for å styrke familien og fremme likestilling
de siste årene, men mener samtidig at dagens ordning med fedrekvote
ikke er rett vei å gå. Fordi familier er forskjellige har de også
forskjellige behov, og familien avgjør derfor bedre enn staten hvordan
permisjonstiden best fordeles mellom foreldrene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det i representantforslaget
nevnes en rekke likestillingsutfordringer som må synliggjøres og
løses, og at det når det gjelder foreldreskap, er et naturlig neste
skritt i arbeidet for likestilling at menn og kvinner likestilles
i ansvaret for barn de setter til verden.
Disse medlemmer mener lovverket
må gi et tydelig signal om at man stiller de samme forventninger
til menn som til kvinner med hensyn til ansvaret for barn.
Disse medlemmer mener at man
samtidig må sikre at øvrige ordninger og velferdstjenester legges
til rette for fedres deltakelse.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil derfor fremme forslag i tråd med dette, jf.
forslagene i representantforslaget.
Komiteen deler forslagsstillernes
oppfatning om at foreldre bærer ansvaret for de barna de setter
til verden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at begge foreldre ansees å være like viktige
for barnet i lys av et likestilt foreldreskap også etter samlivsbrudd. Disse
medlemmer kan ikke se at dette er berørt av forslagsstiller. Disse
medlemmer er av den oppfatning at det er til barnets beste
med god og omfattende kontakt med begge foreldrene, og god kontakt
med begge foreldre vil ofte være til barnets beste også etter et
samlivsbrudd.
Disse medlemmer mener også det
er viktig å fokusere på barns rettigheter når en diskuterer barns
beste. Alle barn har rett til samvær med sine foreldre, og barnets
rettigheter må bli retningsgivende i barneloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at for disse partier
er familien et naturlig, verdifullt og grunnleggende element som
utgjør viktige rammer for barns oppvekst og fremtid. Disse
medlemmer anser familien for å være en svært viktig tradisjons-
og kulturbærer og mener familiens stilling i det norske samfunnet skal
styrkes fremfor at det offentlige i stadig større grad ønsker å
ta avgjørelser for familien.
Disse medlemmer mener det er
et mål å arbeide for mer likestilte foreldre. Disse medlemmer ønsker
et samfunn der alle voksne tar ansvar, både menn og kvinner. Lovverket
skal ansvarliggjøre de voksne. Setter man barn til verden, tar man
på seg et livslangt ansvar, og må stille opp.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at menn må ansvarliggjøres, og samfunnet
må legge til rette for farsrollen i større grad enn i dag. Dette
medlem mener både hensynet til barnets beste og kampen for
likestilling, taler for lovendringer som juridisk likestiller kvinner
og menn når det gjelder ansvaret for egne barn. Full juridisk likestilling
mellom menn og kvinner må imidlertid også ledsages av andre tiltak
som legger bedre til rette for fedres deltakelse. Dette gjelder
både permisjonsordninger og praktiske forhold rundt foreldreskapet, samt
styrket foreldreveiledning og holdningsfremmende tiltak i arbeidslivet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil peke på at foreldre har
en unik rolle som omsorgspersoner og verdiformidlere i samfunnet. Disse
medlemmer vil påpeke at staten aldri kan erstatte foreldrenes
oppdrageransvar, og ser med glede at flere og flere fedre i dag
tar et større selvstendig ansvar på eget initiativ. Disse medlemmer vil
understreke at staten ikke bør regulere familien mer enn nødvendig.
Komiteen viser til
forslag I om å fjerne pater est-prinsippet i barneloven.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til statsrådens svarbrev, side 3, der det står at:
«Spørsmålet om pater est-regelen bør oppheves eller
endres er nettopp vurdert av Farskapsutvalget i NOU 2009: 5 Farskap
og annen morskap. Utvalget foreslo i sin utredning å beholde regelen,
og begrunnet dette med at regelen har dype retter i det norske samfunnet
og har hatt alminnelig tilslutning her i landet over generasjoner.
Utvalget
konkluderte med at det ikke burde foreslås endringer i dette. Spørsmålet
har i ettertid vært på høring, og alle høringsinstanser med unntak
av én støttet dette. En endring kan derfor ikke sies å ha støtte
i høringen.
Jeg anser på denne bakgrunn spørsmålet
tilstrekkelig utredet og kan ikke se at det er formålstjenelig å
utrede dette nærmere.»
Flertallet deler statsrådens
syn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at far bør defineres ut fra
sitt forhold til barnet, ikke ut fra forholdet til barnets mor. Disse
medlemmer foreslår derfor å fjerne pater est-regelen. Disse
medlemmer mener det er fornuftig fordi det gjør at også
gifte menn blir far i kraft av en direkte relasjon til barnet, ikke
fordi han er gift med barnets mor. Disse medlemmer mener
en slik endring bør iverksettes på en enkel måte, ved at også de
menn som blir fedre innenfor ekteskap, må signere et papir på fødeavdelingen,
akkurat slik andre fedre i dag gjør. Disse medlemmer mener
en slik endring styrker relasjonen far/barn og tydeliggjør menns
ansvar.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å fjerne pater est-prinsippet i barneloven.»
Komiteen viser til
forslag II:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av §§ 4 og 9, samt øvrige relevante paragrafer i barnelova, slik
at far og farsansvaret tillegges samme betydning som mor og morsansvaret.»
Komiteen viser til at barneloven
er en generell lov som skal sikre barns rett til omsorgspersoner og
en trygg oppvekst. Barneloven gjelder for alle barn, både de som
har en mor og en far, de som har en mor og en medmor, de som har
foreldre som ikke bor sammen og for barn som kun har én forelder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at et barn får den beste oppveksten ved å vokse
opp med foreldre av ulikt kjønn, og ønsker å begrense homofiles adgang
til adopsjon. Disse medlemmer mener i lys av dette
at de lovendringer som ble gjort i Innst. O. nr. 63 (2007–2008)
må evalueres, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen evaluere virkningene av
lovendringene som ble vedtatt i Innst. O. nr. 63 (2007–2008) og
legge dette frem for Stortinget i egen sak.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at dilemmaet som pekes på i representantforslaget,
er det at mors ansvar for egne barn er tilnærmet absolutt i barneloven,
mens farsansvaret er mer betinget. § 4 slår fast at:
«Eit barn kan ikkje ha både ein far og ei medmor».
Dette medlem viser til at barneloven
bygger på at barnet så langt det er mulig må ha en mor, men trenger
ikke en far.
Dette medlem mener § 4 og øvrige
relevante paragrafer i barneloven bør endres, slik at det tydeliggjøres
at farskapet er like viktig som morskapet, og at fars ansvar for
eget barn er ubetinget og selvsagt.
Dette medlem mener utviklingen
med fars økende deltakelse i barnets oppvekst må understøttes videre,
og at dette må skje ved å legge bedre til rette og ved å tydeliggjøre
at ansvaret er like stort for mødre og fedre. Dette medlem vil
understreke fars betydning for barna og mener det er nødvendig å
fjerne dagens nedtoning av fars status i lovverket som slår fast
at barn ikke trenger fedre.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av §§ 4 og 9, samt øvrige relevante paragrafer i barneloven, slik
at far og farsansvaret tillegges samme betydning som mor og morsansvaret.»
Komiteen viser til
den forestående revideringen av bioteknologiloven, og at flere av
problemstillingene forslagsstillerne berører vil bli drøftet der.
Komiteen viser til forslag III:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av bioteknologiloven slik at tilbudet med sæddonasjon fra fremmed
donor over tid avvikles.»
Komiteen viser til at anonym
sæddonasjon ikke lenger er lov i Norge, og at donoren må samtykke
til at navnet registreres i donorregisteret. Barnet har rett til
å bli opplyst om sædgivers identitet ved fylte 18 år.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til at ordningen med
sæddonasjon har eksistert i Norge i lang tid, og at ordningen fungerer
bra for dem som benytter seg av den. Flertallet ønsker
ikke en avvikling av ordningen.
Flertallet viser til at forslagsstillerne
i forslaget skriver følgende:
«Kan man forvente assistanse fra helsevesenet for
å få barn? Gjelder dette alle eller bare noen? Kan man stille kvalitetskrav
til produktet av denne tjenesten som til andre tjenester?»
Flertallet tar avstand fra å
omtale barn som er unnfanget ved sæddonasjon som produkter. Flertallet vil
advare mot en slik omtale av barn og medmennesker.
Ny teknologi gir nye muligheter, men reiser
også vanskelige etiske dilemmaer. For flertallet er det
en grunnleggende forutsetning at de barna som bor i landet skal
være ivaretatt på en god måte, også juridisk.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti bemerker at den nevnte setningen og produktbetegnelsen,
slik det fremgår av sammenhengen i representantforslaget, er et
uttrykk for en bekymring for en mulig tingliggjøring av barn, hvis
teknikk settes foran etikk. Dette medlem imøteser
at også regjeringspartienes merknader reflekterer omkring en slik
utvikling.
Dette medlem mener at også adgangen
til sæddonasjon fra fremmed donor viser at lovverket i dag legger
til grunn at menn har et betinget ansvar for egne barn, mens mødres
ansvar tillegges større vekt.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring
av bioteknologiloven slik at tilbudet om sæddonasjon fra fremmed
donor over tid avvikles.»
Dette medlem viser til at med
begrepet «sæddonasjon fra fremmed donor» menes sæddonasjon fra en
giver som ikke er del av paret. Dette medlem vil
understreke at alle par som er i gang med prosesser med assistert
befruktning med donorsæd, bør få fullføre disse prosessene som planlagt. Dette
medlem vil også understreke at det legges til grunn at foreldreskap
som er opprettet med utgangspunkt i eksisterende lov, består. Dette
medlem vil videre understreke at spørsmålet om sæddonasjon
er et spørsmål om regulering av assistert befruktning, og ikke et
spørsmål om anerkjennelse av familieformer eller om anerkjennelse
av barn. Alle mennesker er like velkomne og like mye verdt uansett
hvordan vi har kommet til verden. De aller fleste mener noen etiske
grenser for assistert befruktning bør gjelde, selv om det innebærer
at staten ikke benytter alle tilgjengelige tekniske muligheter til
å sikre alle voksne et barn. Dette medlem viser til
at alle partier begrenser ufrivillig barnløses adgang til å få unger. Spørsmålet
er hvor grensen går.
Dette medlem mener ansvaret ved
å sette et barn til verden bør være like stort for kvinner og menn. Dette
medlem ønsker å likestille farsansvar med morsansvar. Fars
arveanlegg er ikke mindre viktige eller mindre verdt enn mors.
Dette medlem mener ordningen
med sæddonasjon ikke er i tråd med det moderne synet på menn, farskap
og ansvar. Dette medlem vil peke på at ordningen
med sæddonasjon, hvor menn oppfordres til å gi bort sine arveanlegg,
er dokumentert brukt i Norge siden 1930-tallet, og at ordningen
således er blitt etablert i en helt annen tid, med helt andre holdninger
til menn, farskap og ansvar.
Dette medlem viser videre til
at en sædgiver i dag kan være opphav til opptil åtte barn, uten
å ha noen juridiske eller økonomiske forpliktelser overfor barna.
Donorbarn har heller ikke juridiske rettigheter overfor sitt opphav.
Barnet har rett til opplysninger om sædgivers identitet ved fylte 18
år. Barnekonvensjonens bestemmelse om barnets rett til å kjenne
sitt genetiske opphav oppfylles således først, paradoksalt nok,
etter at barndommen er over.
Dette medlem mener at praksisen
med bruk av donorsæd ved assistert befruktning på sikt bør avvikles.
Dette medlem viser til at tilbudet
om sæddonasjon har utløst en diskusjon om hvem som har eller ikke
har rett til tilgang på sæddonasjon ved assistert befruktning. Tilbudet
har over lang tid vært tilgjengelig for heterofile par som ikke
kan bruke egen sæd. I 2008 ble det vedtatt at også lesbiske par
skal få tilgang på dette. Et viktig argument i debatten var at disse
diskrimineres i forhold til heterofile par så lenge de ikke får tilgang
til sæddonasjon og assistert befruktning.
Det har i ettertid også blitt hevdet at enslige kvinner
nå blir diskriminert siden de ikke har tilgang til assistert befruktning
ved sæddonasjon. Dette synet innebærer med andre ord at alle kvinner
i utgangspunktet har krav på å kunne få barn ved statens hjelp,
bare i kraft av å være en voksen kvinnelig borger.
Dette medlem mener dette illustrerer
at tilbudet om sæddonasjon har utløst en rettighetstenkning som
utfordrer samfunnets syn på barn og menneskesynet. Dette
medlem stiller spørsmålet om dette også i neste omgang vil medvirke
til at det i større grad stilles kvalitetskrav i form av at man
i mindre grad aksepterer barn med sykdom og ulike former for funksjonsnedsettelser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti merker seg at det i debatten
om surrogati argumenteres med at dette bare er en forlengelse av tilbudet
om assistert befruktning, altså at andres tilgang til en tjeneste
skal gi grunn til å ta nye skritt.
Disse medlemmer understreker
at utviklingen viser behovet for en tydeligere gjennomtenkning av
vårt syn på foreldreskap, morskap og farskap, synet på likeverd
og synet på barn. Disse medlemmer mener en slik gjennomgang
vil øke mulighetene for gode veivalg i grunnleggende spørsmål.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener avveiningene knyttet til avgrensning av
tilbudet om assistert befruktning må ta utgangspunkt i etiske vurderinger
og prinsipielle betraktninger, der barns behov og rettigheter er det
viktigste. Dette medlem vil advare mot at dette området
blir gjenstand for en rettighetstenkning der voksnes ønsker får
hovedoppmerksomhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener familien er en grunnleggende
enhet i samfunnet. Disse medlemmer mener det er viktig å
verne om familien som en selvstendig enhet som eksisterer uavhengig
av staten.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at en utvikling der familien forstås uavhengig
av slektskap, men i stadig større grad som resultat av adopsjon
og donasjon av arveanlegg, vil innebære at det er staten som i økende grad
konsti-tuerer familierelasjoner gjennom lover og vedtak. Det reiser
spørsmålet om familien lever på delegert myndighet fra staten. Dette medlem vil
understreke at familiens autonomi og uavhengighet er en grunnleggende
del av vår samfunnsforståelse.
Komiteen viser til
forslag IV:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å endre
adopsjonsloven slik at adopterte barn sikres rett til en mor og
en far.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
forstår forslaget slik at forslagsstillerne ønsker å hindre enslige
og lesbiske og homofile par adgang til å søke adopsjon.
Flertallet viser til Innst. O.
nr. 63 (2007–2008) om lov om endringer i ekteskapsloven, barnelova,
adopsjonsloven, bioteknologiloven mv. (felles ekteskapslov for heterofile
og homofile par) der spørsmålet om likekjønnede pars rett til å
søke adopsjon er behandlet grundig.
Flertallet mener det ikke er
grunn til å hevde at homofile og lesbiske er mindre egnet til å
være omsorgspersoner enn andre, og kan ikke se noen grunn til å
diskriminere dem i lovverket, slik forslagsstillerne foreslår. Flertallet viser
til at blant andre Barneombudet anbefalte dagens bestemmelser om
homofile og lesbiskes rett til å søke adoposjon, i sin høringsuttalelse
til ekteskapsloven.
Flertallet mener at enslige skal
ha rett til å søke adopsjon, og viser til statsrådens svarbrev der
det står:
«Regjeringen mener det er bra at enslige kan godkjennes
som adopsjonsforeldre. Dette synes gjenspeiles også i den reviderte
europeiske konvensjon om adopsjon av barn, som forutsetter at det
skal være en adgang for enslige til å adoptere barn.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at et barn får den beste oppveksten ved å vokse
opp med foreldre av ulikt kjønn, og ønsker å begrense homofiles adgang
til adopsjon. Disse medlemmer mener i lys av dette
at de lovendringer som ble gjort i Innst. O. nr. 63 (2007–2008)
må evalueres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at man kan være like
god forelder og gi barn en like god oppvekst uansett om man er i parforhold,
homofil, heterofil eller enslig. Disse medlemmer mener
alle bør ha det samme ansvaret når de setter barn til verden, uansett
om du er mann eller kvinne, homofil eller heterofil. Å være homofil
eller heterofil gjør deg ikke til en bedre eller dårligere forelder.
Alle bør ta ansvar når man setter barn til verden. Disse
medlemmer viser til at barn vokser opp i ulike familier, og
et barn som lever i en familie med en forelder kan ha en like god
oppvekst som et annet barn som vokser opp med en mor og en far.
Ulike hendelser i livets gang kan føre til at barn bare har en forelder.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener imidlertid at det er myndighetenes ansvar
å legge til rette for mest mulig optimale oppvekstforhold for barn
som adopteres, og at dette innebærer rett til en mor og en far. Dette medlem mener
at barnelovgivningen må ta utgangspunkt i barnets behov og rettigheter,
og ikke voksnes ønske om barn.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å endre adopsjonsloven slik at adopterte barn sikres rett til en
far og en mor.»
Dette medlem viser til at det
vil kunne oppstå situasjoner, for eksempel hvor begge foreldrene dør,
og hvor de nærmeste med tilknytning til barnet kan være en enslig
eller et likekjønnet par, der det vil være naturlig å åpne for unntak.
Komiteen viser til
forslag V:
«Stortinget ber regjeringen presisere mandatet til likestillingsutvalget,
slik at utvalget bes om å gå gjennom lovverket, med sikte på å likestille menn
og kvinners ansvar for barn.»
Komiteen viser til statsrådens
svarbrev, der det står:
«På grunn av at utvalget skal levere en omfattende
utredning høsten 2012, og allerede innenfor utvalgets oppnevningsperiode
har levert en delutredning, ønsker ikke regjeringen å belaste utvalget
med ytterligere oppdrag.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser også til den rød-grønne regjeringens omfattende innsats på dette
området. Siden 2005 har de rød-grønne utvidet foreldrepermisjonen
med 4 uker til 47 uker dersom foreldrene velger 100 prosent dekning, og
utvidet fedrekvoten fra 5 uker til 12 uker. Flertallet viser
også til Prop. 64 L (2011–2012) om tredelingen av foreldrepermisjonen. Flertallet mener
at barnehagereformen også er en likestillingsreform, som gjør det
mulig for kvinner og småbarnsforeldre å kombinere yrkesliv med det
å få barn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre synes det er viktig at samfunnet gjennom foreldrepermisjonsordningen legger
til rette for at foreldre kan være sammen med barnet. Fordi alle
familier er unike, mener imidlertid disse medlemmer at
familien selv er bedre skikket enn staten til å vite hvordan permisjonstiden
skal deles mellom foreldrene. Disse medlemmer mener
derfor foreldrene selv må få retten til å bestemme hvordan foreldrepermisjonen
skal tas ut.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er behov for en
bred gjennomgang av lovverket, med sikte på å likestille menn og kvinners
ansvar for barn. Disse medlemmer registrerer at statsråden
mener dette verkan kan eller bør gjennomføres av Likestillingsutvalget.
Disse medlemmer mener det uansett
er behov for en slik gjennomgang, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen på egnet måte sikre at
det gjennomføres en bred gjennomgang av lovverket, med sikte på
å likestille menn og kvinners ansvar for barn.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti er enig i at fedrekvoten er et viktig virkemiddel
for at alle mødre og fedre får mulighet til å ta en del av foreldrepermisjonen,
og at barn dermed skal få tilbringe mer tid sammen med sine fedre.
Fedrekvoten bidrar fortsatt til økt likestilling i samfunnet, og
dette er et gode for barn, menn, kvinner, familier og for samfunnet for
øvrig. Dette medlem mener det fortsatt er behov for
fedrekvoten. Dette medlem frykter imidlertid at regjeringens
tredeling med 12 uker forbeholdt hver av foreldrene og kun 20/30
uker til valgfri fordeling, kan gi for lite rom for fleksible løsninger
for familiene. Dette medlem viser til at Kristelig
Folkeparti ønsker en foreldrepermisjon på 68 uker der 10 uker er
forbeholdt hver av foreldrene.
Komiteen viser til
forslag VI:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en egen sak
om hvordan farsansvaret kan sikres og styrkes ytterligere, og der
følgende elementer vurderes:
hvordan alle foreldre
kan sikres selvstendige rettigheter til uttak av foreldrepermisjon
gi alle fedre rett til omsorgspermisjon
med lønn i to uker etter fødsels/omsorgsovertakelse
om begge foreldre kan innkalles til kontroller
på helsestasjonen
om begge foreldre kan motta utbetaling
av barnetrygd
å endre rutinene for kontakt mellom barnehage/skole
og foreldrene ved at begge foreldre inviteres til foreldresamtaler
og –møter, og at det blir en hovedregel med rutinemessig veksling
mellom kontakt med mor og far ved sykdom
styrke tilbudet om foreldreveiledning over
hele landet, inkludert rådgivning og megling rettet mot foreldre
etter samlivsbrudd
ta initiativ til et samarbeid med arbeidslivsorganisasjonene
med fokus på holdninger i arbeidslivet til fedres og mødres likeverdige
ansvar.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til Meld.
St. 6 (2010–2011) Likestilling for likelønn der regjeringen varsler
at en vil vurdere endringer i uttaksmuligheter for de gruppene med
fedre som i dag er forhindret fra å ta ut foreldrepenger. Dette
gjelder fedre i familier der mor er i aktivitet og orienterer seg
mot yrkeslivet, men ikke har mulighet til å tilpasse seg lovens
aktivitetskrav.
Flertallet viser til at alle
fedre har lovfestet rett til to ukers omsorgspermisjon ved fødsel. Lønnskompensasjon
under fraværet beror i dag på avtale med arbeidsgiver. Forslag om
rett til betalt omsorgspermisjon har vært på høring.
Vedrørende forslaget om barnetrygd viser flertallet til
statsrådens svarbrev:
«Automatisk tilståelse av barnetygd forutsetter at
en av foreldrene legges inn som forventet mottaker. Det er altså
praktiske hensyn bak ordningen. Foreldre kan velge at far skal motta barnetygden
dersom de ønsker det.»
Vedrørende forslaget om foreldrekontakt mellom
barnehage/skole vil flertallet vise til St.meld.
nr. 41 (2008–2009) Kvalitet i barnehagen der det fremheves at mødre
og fedre utgjør en viktig ressurs for utviklingen av og kvaliteten på
barnehagetilbudet lokalt og nasjonalt. Foreldre har rett til medvirkning,
og barnehagens ledelse har ansvar for å invitere foreldre til å
delta aktivt i planleggingen og vurderingen av barnehagens kvalitet
og innhold. Personalet i barnehagen har ansvar for å invitere foreldrene
til medvirkning. I den samme meldingen foreslås det derfor å sende
på høring et forslag om at barnehagen skal tilby minst to foreldresamtaler per
år, noe som vil omfatte både mor og far. I de tilfellene der foreldrene
bor fra hverandre, vil utgangspunktet være det samme som for tilfellene ovenfor,
men det vil da være barneloven som regulerer kontakten mellom barnehage
og foreldre.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener derfor at det ikke er behov for innføring av sentrale retningslinjer for
hvordan kontakt mellom barnehage og foreldre bør foregå i praksis. Dette
flertallet forutsetter at barnehagen tar ansvar for å finne gode
løsninger i hvert enkelt tilfelle ut fra hensynet til barnets beste.
Vedrørende forslag om foreldreveiledning,
vil komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra
Kristelig Folkeparti, vise til statsrådens svarbrev der det står:
«Jeg er enig i at foreldreveiledning er et viktig
og betryggende tiltak. Regjeringen har derfor gjennom årene gitt
betydelig støtte til kursene, og jeg håper kommunene vil fortsette
å prioritere dette i framtiden.»
Vedrørende forslag om samarbeid mellom arbeidslivsorganisasjonene
vil flertallet vise til handlingsplanen for likestilling,
der ett av tiltakene er å etablere en møteplass for likestilling
i arbeidslivet der Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
og partene i arbeidslivet kan samarbeide om konkrete praktiske tiltak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er behov for at
Stortinget behandler en helhetlig sak om hvordan farsansvaret kan
sikres og styrkes ytterligere gjennom endring av permisjonsregler,
stønader og andre praktiske forhold.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at regjeringen i likelønnsmeldingen
varslet vurdering av endringer som sikrer flere fedre foreldrepermisjon. Dette
medlem mener det er viktig at flest mulig foreldre kan ta ut
foreldrepermisjon. Dette medlem ser fram til at regjeringen
konkluderer og legger sine forslag fram for Stortinget.
Dette medlem viser til at spørsmålet
om rett til betalt omsorgspermisjon har vært på høring. Dette
medlem mener det er viktig at alle fedre får mulighet til
å tilbringe tid med barn og mor disse dagene, og mener derfor alle
fedre bør ha rett til to ukers lønnet permisjon ved fødsel eller omsorgsovertakelse. Dette
medlem ser fram til at regjeringen konkluderer og legger
sine forslag fram for Stortinget.
Dette medlem forstår at det er
praktiske hensyn bak ordningen med automatisk tilståelse av barnetrygd
og at skolen/barnehagen må ta ansvar for å finne gode rutiner for
kontakt med foreldre/foresatte i de enkelte tilfeller. Dette
medlem mener imidlertid det er viktig å være bevisst på at
myndighetene gjennom en rekke tjenester og ordninger sender ut signaler
om betydningen av foreldreansvar og forventningene til henholdsvis mødre
og fedre, og dette medlem ønsker sterkere markeringer
av at man forventer involvering fra både mor og far, og at dette
slås tydelig fast som et politisk mål.
Dette medlem vil også understreke
behovet for ytterligere styrking av familievernet og foreldreveiledningstilbudet. Dette
medlem mener foreldrekursene bør prioriteres høyere og at
foreldre i alle landets kommuner bør tilbys foreldreveiledning og
aktivt opplyses om tilbudet. Dette medlem mener familievernet
må gis rammer som gir kapasitet og kompetanse på rådgivning og megling,
i tillegg til forebyggende arbeid, terapi, kurs osv.
Dette medlem viser til at statsråden
i sitt svarbrev informerer om at det er avholdt et første møte mellom
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet og partene i
arbeidslivet om konkrete, praktiske tiltak for mer likestilling
i arbeidslivet. Dette medlem vil gi statsråden ros for
dette arbeidet. Dette medlem mener at det er nødvendig
med effektivt, holdningsskapende arbeid og tiltak overfor arbeidslivet
dersom man skal lykkes med å etablere likeverdig foreldreskap mellom
kvinner og menn. Arbeidslivet har en nøkkelrolle når det gjelder
mulighet til å tilpasse arbeidet til familielivet. Det er avgjørende
at arbeidslivet tilpasses familielivet og ikke omvendt. Dette
medlem mener det er behov for ytterligere tiltak som stimulerer
arbeidsgivere til å ha en personalpolitikk med bevisste strategier
for permisjonstakere og arbeidstakere med barn, samt tiltak for
å styrke informasjonen om arbeidstakernes rettigheter i folketrygdloven,
arbeidsmiljøloven og likestillingsloven som på ulike måter sikrer
retten til å tilpasse arbeid og familieliv. Det er viktig at disse
rettighetene faktisk er kjent og brukes i alle bransjer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme en egen sak om
hvordan farsansvaret kan sikres og styrkes ytterligere, og der følgende
elementer vurderes:
hvordan alle foreldre
kan sikres selvstendige rettigheter til uttak av foreldrepermisjon
gjøre det mulig for alle fedre å ta ut
permisjon med lønn i 2 uker etter fødsel/omsorgsovertakelse
sikre at begge foreldre kan innkalles til
kontroller på helsestasjonen
sikre at begge foreldre kan motta utbetaling
av barnetrygd
sikre at rutinene for kontakt mellom barnehage/skole
og foreldre sørger for at begge foreldrene inviteres til foreldresamtaler
og møter
styrke tilbudet om foreldreveiledning over
hele landet, inkludert rådgivning og megling rettet mot foreldre
etter samlivsbrudd
videreføre samarbeidet med arbeidslivsorganisasjonene
med vekt på holdninger i arbeidslivet til fedres og mødres likeverdige
ansvar»