Jeg viser til brev fra familie- og kulturkomiteen av
21. desember 2011, vedlagt representantforslag fra stortingsrepresentantene
Øyvind Håbrekke, Laila Dåvøy, Rigmor Andersen Eide og Geir Jørgen
Bekkevold om en pappastrategi for etablering av likeverdig foreldreskap.
Friheten til å velge mellom ulike samlivsformer og
familieetableringer har endret seg svært mye de siste tiårene –
fra forbudet mot å leve sammen uten å være gift til å ha samme rett
til å gifte seg, uansett seksuell orientering. Det er nå like rettigheter
for barn, uavhengig av om foreldrene er gift eller samboere. Lesbiske
par har fått samme rett til å bli vurdert for assistert befruktning
som heterofile par. Ekteskap er ikke lenger per definisjon mellom
mann og kvinne. Skilsmissetallene er høye, men det sier også noe
om friheten til å velge seg ut av et samlivsforhold som ikke fungerer.
Det er ikke lenger stigmatiserende å være skilt, eller ikke bo fast
sammen med barna etter samlivsbrudd. Flere foreldre avtaler delt bosted
for barna etter samlivsbrudd i dag enn for bare noen år tilbake.
Formell diskriminering av lesbiske og homofile har opphørt, og homofiles rettigheter
som foreldre er blitt styrket. Familiekonstellasjonene er etter
hvert mangfoldige og omfatter gjerne både mine, dine og våre barn, eller
bare mor/barn eller far/barn. Mye av dette er resultat av aktive
politiske valg, og familiepolitikken må innrettes slik at den ivaretar denne
bredden.
Samfunnsutviklingen, den teknologiske utviklingen
og den medisinske utviklingen, politiske endringer og holdningsendringer
gir oss nye muligheter, men reiser også etiske spørsmål knyttet
til reproduksjon, etablering av morskap, farskap og foreldreskap.
Debatten rundt barn født av surrogatmor er et eksempel på nye problemstillinger
som har oppstått. Jeg er derfor enig med forslagstillerne at vi
trenger en prinsipiell og bred diskusjon rundt temaet likeverdig
foreldreskap og pappastrategi.
Utgangspunktet må være at de som har satt barn til
verden har et ansvar for å sørge for at barna blir ivaretatt på
en best mulig måte. Ønsket om å bli foreldre er en sterk drivkraft
for mange.
Prinsippet om barnets beste står sentralt i
norsk lovgivning, og dette prinsippet medfører at barn må sikres
et godt foreldreskap uavhengig av tilblivelsesmåte og seksuell orientering
hos foreldrene. Forslagsstillerne synes imidlertid å mene at det
utelukkende skal legges vekt på biologi eller eventuelt adopsjon
når det gjelder dette foreldreskapet. Jeg mener det er en for snever tilnærming
til dagens virkelighet. Jeg minner om at Stortinget har vedtatt
endringer i lovverket Ot.prp. nr. 33 (2007-2008) Om
lov om endringer i ekteskapsloven, barnelova adopsjonsloven, bioteknologiloven
mv (felles ekteskapslov for heterofile og homofile par), der
det ble lagt avgjørende vekt på barnets behov for trygge juridiske
rammer og likebehandling av barnegrupper ved innføring av nye bestemmelser
i blant annet barneloven, som forslagsstillerne nå ønsker å endre.
Regjeringen har som mål å gi kvinner og menn samme
reelle muligheter. Likestillingsarbeidet må skje både i arbeidslivet
og i hjemmet. Regjeringen arbeider for å legge til rette for at kvinner
som ønsker det skal kunne delta i større grad i arbeidsliv og politikk.
Samtidig arbeides det for at menn i større grad kan bruke tid hjemme
og med sine barn, slik de fleste ønsker. Som det er vist til i St.meld.
nr. 8 (2008-2009) Om menn, mannsroller og likestilling,
synes en likestilt praksis i hjemmet og familien å bidra til mer
robuste samliv og redusere risikoen for samlivsbrudd. Derfor er
likestilt foreldreskap og en styrking av menns rolle og funksjon
i samliv og omsorg for barn viktige elementer i en helhetlig familiepolitikk.
Farsrollen er i endring og de fleste småbarnsforeldre
er i dag mer opptatt av å delta i omsorgen for barna på en bredere
måte enn tidligere. Vi ser en utvikling fra en farsrolle med hovedvekt
på å være økonomisk forsørger til i større grad å føle mer ansvar
for alle sider av omsorgsrollen. Dette er en positiv og villet utvikling,
og jeg ønsker å legge til rette for at denne utviklingen kan fortsette.
Jeg viser i denne forbindelse til Meld. St. 6 (2010-2011) Likestilling for likelønn, og Likestilling 2014 – Regjeringens handlingsplan
for likestilling mellom kjønnene. I sistnevnte handlingsplan
er det gitt en mest mulig samlet framstilling av politiske mål,
strategier og tiltak for likestilling mellom kjønnene. Planen skal
være et hjelpemiddel for å gjennomføre og videreutvikle likestillingspolitikken
i årene framover, samt bidra til god diskusjon om likestilling og
økt engasjement blant både kvinner og menn. Dette er viktig. Menn
og kvinner som lever i likestilte parforhold og i hovedsak deler
likt på husarbeid eller omsorg for barn, oppgir å ha høyere livskvalitet
enn andre. Det er også mindre vold i familier med likestilte foreldre.
Likestilling i samlivet innebærer at partene har et felles ansvar
for å utvikle parforholdet i tråd med begge parters ønske og behov,
og for å forebygge og løse konflikter slik at begge parter og eventuelle barn
får sine behov ivaretatt på en god måte.
Foreldre som deler foreldrepermisjonen får flere barn
og bryter samlivet sjeldnere enn andre. Fedre som har vært alene
hjemme med barn under foreldrepermisjonen følger dem opp bedre enn fedre
som ikke har hatt aleneansvaret for barnet under foreldrepermisjonen.
Dessuten bruker fedre som tar ut fedrekvote mindre tid på jobb også når
barna blir eldre. Fars permisjon påvirker videre mors lønnsutvikling
– mors framtidige lønn øker for hver måned far tar permisjon.
Økt satsing på likestilling mellom kjønnene
i familie- og arbeidslivet er med andre ord en ”vinn-vinn” situasjon
– det er samfunnsøkonomisk lønnsomt, samtidig som det bidrar til
stabile og varige samliv til beste for både voksne og barn.
Forslag I: Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å fjerne pater est – prinsippet
i barnelova.
Pater est-regelen er sentral i familieretten
i de fleste land i verden, og innebærer at morens ektefelle antas
uten videre å være far til barna hun føder.
Spørsmålet om pater est-regelen bør oppheves eller
endres er nettopp vurdert av Farskapsutvalget i NOU 2009: 5 Farskap og annen morskap. Utvalget foreslo
i sin utredning å beholde regelen, og begrunnet dette med at regelen
har dype røtter i det norske samfunnet og har hatt alminnelig tilslutning
her i landet over generasjoner. Utvalget konkluderte med at det
ikke burde foreslås endringer i dette. Spørsmålet har i ettertid
vært på høring, og alle høringsinstanser med unntak av én støttet
dette. En endring kan derfor ikke sies å ha støtte i høringen.
Jeg anser på denne bakgrunn spørsmålet tilstrekkelig
utredet og kan ikke se at det er formålstjenelig å utrede dette
nærmere.
Forslag II: Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om endring av §§ 4 og 9, samt øvrige
relevante paragrafer i barnelova, slik at far og farsansvaret tillegges
samme betydning som mor og morsansvaret.
Forslagsstillerne viser til at Den europeiske menneskerettighetskonvensjon
(EMK) fastslår at det er en menneskerett å kjenne sin mor og far. Videre
slår FNs barnekonvensjon (BK) fast at barn har rett til å kjenne
sine foreldre – barnet skal registreres umiddelbart etter fødselen
og skal fra fødselen ha rett til et navn, rett til å erverve et
statsborgerskap, og så langt det er mulig, rett til å kjenne sine
foreldre og få omsorg fra dem.
Jeg forstår forslaget dit hen at representantene mener
sæddonasjonsordningen utgjør en adgang til å fraskrive seg ansvar
og rettigheter i forhold til egne barn, og at dette blir feil fordi
ansvaret ved å sette barn til verden bør være like stort for kvinner
og menn.
Forslagsstillerne viser til at en sædgiver i
dag kan være opphav til åtte barn, uten å ha noen juridiske eller
økonomiske forpliktelser overfor barna. Donorbarn har heller ikke
juridiske rettigheter overfor sitt opphav. Både adgangen til sæddonasjon
fra fremmed donor og barnelova § 4 viser at lovverket i dag legger
til grunn at menn har et betinget ansvar for egne barn, mens mødres
ansvar tillegges større vekt. Representantene mener barneloven §
9 illustrerer dette. Etter første ledd framgår det at ”Dersom ein
mann blir utpeikt som far etter DNA-analyse, skal dom seiast for
at han er faren”, mens det etter femte ledd følger at ”Sædgiveren
kan ikkje dømast til far.”. Forslagsstillerne ønsker å likestille
farsansvar med morsansvar. Fars arveanlegg er ikke mindre viktig
eller mindre verdt enn mors.
Barneloven er en generell lov om barn og foreldre.
Barneloven gjelder for så vel de barn som har en mor og en far og
de som har en mor og en medmor, enten de bor sammen eller ikke,
og for de barna som har kun én forelder. Barneloven skal legge til
rette for at barnets beste skal gjelde uansett hvilken familieform
barnet vokser opp i. Hensynet til barnets beste er et overordnet
hensyn både ved utforming og ved tolking og anvendelse av prinsippene
for etablering og endring av foreldreskap. Spørsmålet om hvem som
er barnets far eller mor er avgjørende i en rekke rettslige sammenhenger,
og det rettslige foreldreskap for et barn bør sikres så tidlig som
mulig.
Reglene i barnelovens kapittel 2 om hvem som er
mor, far eller medmor til barnet, er prosessuelle regler for etablering
av foreldreskap og utløser ikke i seg selv rettigheter og plikter
for foreldre-barn forholdet. Bestemmelsen om at sæddonor ikke kan
dømmes til far, kom inn i barneloven i forbindelse med lov 12. juni
1987 nr. 68 om kunstig befruktning. Bakgrunnen var å skape familierettslig
klarhet for de barn som blir født etter kunstig inseminasjon, se
Ot.prp. nr. 25 (1986-87). Ettersom vi ikke lenger tillater anonym
sæddonasjon i Norge, må imidlertid donoren samtykke i at navnet
registreres i donorregisteret. Barnet har rett til å bli opplyst om
sædgivers identitet ved fylte 18 år.
Når foreldreskapet er etablert, følger de nærmere rettigheter
og plikter i forholdet mellom foreldre og barn av barnelovens øvrige
bestemmelser om foreldreansvar, bosted, samvær og forsørgingsplikt.
Bestemmelsene differensierer ikke mellom mors ansvar og fars ansvar,
men fokuserer på ansvaret som hviler på begge foreldrene i kraft av
det å være forelder. Loven er tydelig på dette. Forhold som er av
betydning for rekkevidden av foreldrenes ansvar og rettigheter,
er i hvilken rolle man opptrer som forelder, for eksempel er avgjørelsesmyndigheten
forskjellig ettersom en er bosteds- eller samværsforelder. Det er
etter mitt syn ikke behov for å endre loven på en slik måte som
representantene foreslår.
Jeg viser for øvrig til at barnelovens bestemmelser
om foreldreansvar, bosted og samvær, nylig er gjennomgått av Barnelovutvalget
i et perspektiv der begge foreldre anses å være like viktige for
barnet i NOU 2008:9 Med barnet i fokus – en
gjennomgang av barnelovens regler om foreldreansvar, bosted og samvær,
jf. Ot.prp. nr. 104 (2008-2009) Om lov om endringer
i barnelova mv (flytting, delt bosted, samvær, vold mv.).
Stortinget vedtok endringer i loven med hovedmålsetting å styrke
det likeverdige foreldreskapet.
I 2008 ble ekteskapsloven endret. Formålet var
å åpne for ekteskap mellom to av samme kjønn, med samme rettigheter
som ekteskap mellom to av motsatt kjønn. Som en konsekvens av dette ble
det i Ot.prp. nr. 33 (2007-2008) Om lov om endringer
i ekteskapsloven, barnelova, adopsjonsloven, bioteknologiloven mv.
(felles ekteskapslov for heterofile og homofile par) foreslått
at sæddonasjon og assistert befruktning også skulle tilbys lesbiske
par som er gift eller er samboer i ekteskapslignende forhold. Stortingets flertall
sluttet seg til dette. I proposisjonen ble det vist til at det er
ingen påvist forskjell mellom barn oppvokst i likekjønnspar og barn
som har vokst opp i heterofile familier. Det er ingen forskjell
i barnas evne til å få eller beholde venner, i psykiske og sosial
velbefinnende eller når det gjelder kjønnsutvikling. Foreldrenes
seksuelle identitet påvirker ikke barnets kjønnsutvikling. Når det
gjelder sæddonasjonsordningen og eventuelle følger av mangel på
genetisk bånd mellom barnet og en av foreldrene, viser jeg til merknadene
til forslag III nedenfor.
Forslag III: Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om endring av bioteknologiloven slik
at tilbudet med sæddonasjon fra fremmed donor over tid avvikles.
Bruk av donorsæd som behandling for barnløshet
har vært praktisert i Norge siden 1930-årene, men først fra 1970-årene
i organiserte former. Frem til 1987 var eneste lovregulering et
krav om at behandlingen måtte skje ved offentlige sykehus. I 1987
fikk vi en egen lov om kunstig befruktning. Siden 1994 har behandling
med donorsæd vært regulert i bioteknologiloven.
Da dagens bioteknologilov ble vedtatt i 2003,
ble tilbudet om behandling med donorsæd videreført. Dette lovforslaget
ble fremmet av Regjeringen Bondevik II. Samtidig ble sædgivers
anonymitet opphevet, og barnet fikk rett til opplysninger om sædgiver.
Inseminasjon med donorsæd er en enkel behandlingsform
og kan etter gjeldende rett gis til heterofile par der mannen er
befruktningsudyktig og til lesbiske par. Lesbiske par har hatt tilbud om
assistert befruktning siden 1. januar 2009 etter ikrafttredelsen
av lovendringene som likestilte heterofile og lesbiske/homofiles
rett til å inngå ekteskap. Lesbiske par utgjør om lag halvparten
av parene som behandles med donorsæd.
Helse- og omsorgsdepartementet er i gang med arbeidet
med å evaluere dagens bioteknologilov. Evalueringen ble bestilt
av Stortinget i forbindelse med behandlingen av bioteknologiloven
i 2003, jf. Innst. O. nr. 16 (2003-2004). I juni 2009 fikk Helsedirektoratet
i oppdrag å kartlegge status og utvikling på fagområdene som reguleres av
bioteknologiloven, jf. rapporten ”Evaluering av
bioteknologiloven – Status og utvikling på fagområdene som reguleres
av loven”.
Ifølge Helsedirektoratets evalueringsrapport
viser studier av familier som har fått barn ved hjelp av sæddonasjon,
at mangelen på genetisk bånd mellom barnet og en av foreldrene ikke
virker negativt på utviklingen av et godt forhold mellom barnet
og foreldrene (s. 57). Flere studier viser at dette er velfungerende
familier. Det som rapporten imidlertid peker på som viktig, er åpenhet
overfor barnet om at det er blitt til gjennom sæddonasjon.
Bioteknologinemnda fikk i juni 2011 i oppdrag
å gjennomgå Helsedirektoratets rapport og avgi uttalelse til Helse-
og omsorgsdepartementet. Nemnda har ikke reist spørsmål ved ordningen med
donorsæd.
Evalueringen av bioteknologiloven vil bli en viktig
sak for regjeringen fremover. Regjeringen legger ikke opp til å
avvikle ordningen med donorsæd.
Jeg vil også legge til at forslaget klart vil
begrense lesbiskes muligheter for å bli foreldre, en konsekvens
som vil være i strid med regjeringens politikk.
Forslag IV: Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å endre adopsjonsloven slik at
adopterte barn sikres rett til en mor og en far.
Jeg oppfatter at forslaget fra representantene gjelder
spørsmål om hvorvidt enslige fortsatt bør kunne få adoptere og hvorvidt
det fortsatt bør være adgang til adopsjon av et barn der adopsjonen
fører til at barnet får foreldre av samme kjønn.
Vårt gjeldende regelverk tar utgangspunkt i
det grunnleggende prinsipp om at en adopsjon skal være til barnets
beste. Prinsippet om barnets beste er nedfelt i adopsjonsloven,
FNs barnekonvensjon av 20. november 1989, Haagkonvensjonen 29. mai
1993 om vern av barn og samarbeid ved internasjonale adopsjoner
og revidert europeisk konvensjon 27. november 2008 om adopsjon av
barn. Norge har ratifisert konvensjonene med virkning fra henholdsvis, 7. februar
1991, 1. januar 1998 og 1. september 2011.
Den reviderte europeiske konvensjon om adopsjon
av barn har bestemmelser om at landene i sin interne rett skal tillate
at et barn adopteres av par av forskjellig kjønn som er gift med
hverandre og av en person, dvs. av enslige. Statene kan også utvide
konvensjonens anvendelsesområde til å omfatte par av samme kjønn
som er gift med hverandre eller har inngått registrert partnerskap.
Det er viktig også å understreke at det er omsorgsevnen, og ikke
om man er gift eller enslig, eller hvilken seksuell legning man
har, som avgjør om man skal bli godkjent som adoptivforeldre eller
ikke.
Regjeringen mener det er bra at enslige kan
godkjennes som adopsjonsforeldre. Dette synet gjenspeiles også i
den reviderte europeiske konvensjon om adopsjon av barn, som forutsetter
at det skal være en adgang for enslige til å adoptere barn.
I dag er det rundskriv Q-0972 om utenlandsadopsjon
med retningslinjer for undersøkelse og godkjenning av adoptivhjem
som legges til grunn for behandlingen av søknaden.
I rundskrivet vises det til at adopsjonsloven
ikke inneholder bestemmelser om forbud mot at enslige får adoptere,
men at det har vært ført en restriktiv praksis ut fra den oppfatning
at det gir barn større trygghet å ha to foreldre. Det følger av
rundskrivet at adopsjonsbevilling i utgangspunktet bare bør gis
til enslig adopsjonssøker hvis det allerede før adopsjonen er etablert
en spesiell tilknytning til barnet for eksempel gjennom slektskap,
fosterbarnsforhold, el. Unntak kan gjøres hvis søkeren har spesielle
ressurser i forhold til barn, for eksempel ved utdanning eller arbeidserfaring
med barn.
Antall enslige søkere og antall enslige som
får forhåndssamtykke til adopsjon av barn fra utlandet har i de
siste årene gått markant ned. Bakgrunnen for dette er blant annet
at de fleste landene Norge samarbeider med, ikke åpner for adopsjon
til enslige.
Også når det gjelder adopsjon av et barn her
i landet, vil det være tilfeller der det vil være til barnets beste
å bli adoptert av en enslig. Som forslagstillerne selv nevner vil
et eksempel kunne være der barnets opprinnelige foreldre er døde
og barnet har en særlig tilknytning til enslig søker. Det avgjørende
vil imidlertid alltid være hvorvidt adopsjonen vil bli til det konkrete
barnets beste. Dette utgangspunktet gjelder både i utenlands- og
innenlandsadopsjonene.
Utvalget som ble nedsatt for å foreta en gjennomgang
av adopsjonsfeltet har i NOU 2009: 21 Adopsjon – til barnets beste
også konkludert med at det fortsatt skal være mulig for enslige
å adoptere barn. Samtidig peker utvalget på at praksis bør være
streng av hensyn til å gi barnet størst mulig sikkerhet for en god
omsorgssituasjon fremover. Utvalget mener at det forhold at barnet
har én omsorgsperson i stedet for to, vil utgjøre en ekstra risikofaktor
som må vurderes særskilt. Utvalget diskuterer nærmere spørsmålet
i forhold til de ulike situasjoner som kan føre fram til en adopsjon.
Departementet er i ferd med å vurdere utvalgets utredning, herunder forslag
om krav som bør stilles til adopsjonssøkere.
Spørsmålet om hvorvidt det bør være adgang til adopsjon
av et barn der adopsjonen fører til at barnet får foreldre av samme
kjønn, ble grundig diskutert og vurdert i forbindelse med at ekteskapsloven
og adopsjonsloven ble vedtatt endret av Stortinget 17. juni 2008.
Endringen, som trådte i kraft 1. januar 2009 førte til at par av samme
kjønn kan inngå ekteskap og søke om adopsjon på lik linje med heterofile.
Også revidert europeisk konvensjon av 27. november
2008 om adopsjon av barn åpner, som nevnt, for at landene i sin
interne rett kan ha bestemmelser som gir par av ulike kjønn mulighet
for å adoptere et barn.
En adopsjonsadgang for ektepar av samme kjønn
handler først og fremst om at homofile par gis en mulighet til å
bli vurdert som adoptivforeldre på lik linje med heterofile par.
Som tidligere nevnt er det ikke holdepunkter for å si at heterofile
par er bedre omsorgspersoner enn par av likt kjønn. Det er først
og fremst kvaliteten på relasjonene mellom barn og foreldre som
er avgjørende for barnet og dets utvikling, og ikke om barnet vokser
opp med foreldre av motsatt kjønn. Hensynet til barnets beste er
et grunnleggende vilkår i gjeldende adopsjonslov og det avgjørende
hensynet ved behandlingen av adopsjonssøknaden. Det skal derfor
alltid foretas en konkret vurdering av opplysningene i den enkelte
sak, ut fra hva som er til barnets beste.
Forslag V: Stortinget
ber regjeringen vurdere mandatet til likestillingsutvalget, slik
at utvalget bes om å gå gjennom lovverket, med sikte på å likestille
menn og kvinners ansvar for barn.
Likestillingsutvalget ble oppnevnt ved kongelig resolusjon
12. februar 2010 for å utrede norsk likestillingspolitikk med utgangspunkt
i livsløp, etnisitet og klasse. Utredningen skal leveres høsten
2012. I oktober 2010 fikk utvalget en presisering av mandatet knyttet
til å utrede de eksisterende institusjonelle og organisatoriske rammene
for likestillingsarbeid i offentlig regi på sentralt, regionalt
og lokalt nivå. Denne delen av utvalgets arbeid ble levert i form
av NOU 2011:18 Struktur for likestilling 15. november 2011.
På bakgrunn av at utvalget skal levere en omfattende
utredning høsten 2012, og allerede innenfor utvalgets oppnevningsperiode
har levert en delutredning, ønsker ikke regjeringen å belaste utvalget
med ytterligere oppdrag.
Forslag VI: Stortinget
ber regjeringen legge fram en egen sak om hvordan farsansvaret kan sikres
og styrkes ytterligere, og der følgende elementer vurderes:
hvordan alle foreldre
kan sikres selvstendige rettigheter til uttak av foreldrepermisjon
gi alle fedre rett til omsorgspermisjon
med lønn i to uker etter fødsel/omsorgsovertakelse
om begge foreldre kan innkalles til kontroller
på helsestasjonen
om begge foreldre kan motta utbetaling
av barnetrygd
å endre rutinene for kontakt mellom barnehage/skole
og foreldrene ved at begge foreldrene inviteres til foreldresamtaler
og –møter, og at det blir en hovedregel med rutinemessig veksling
mellom kontakt med mor og far ved sykdom
styrke tilbudet om foreldreveiledning over
hele landet, inkludert rådgivning og megling rettet mot foreldre
etter samlivsbrudd
ta initiativ til et samarbeid med arbeidslivsorganisasjonene
med fokus på holdninger i arbeidslivet til fedres og mødres likeverdige
ansvar
I dagens foreldrepengeordning har far rett til
fedrekvote hvis både mor og far har opptjent rett til foreldrepenger.
Hvis bare far har opptjent rett til foreldrepenger, kan han ta ut
inntil 38/48 uker hvis mor etter fødselen går ut i arbeid eller
studier. Kravet til aktivitet hos mor er begrunnet i at man ikke
ønsker å gi foreldrepenger til far når mor likevel er hjemme og
kan ta seg av barnet. Regjeringen har i likelønnsmeldingen, Meld.
St. 6 (2010-2011) Likestilling for likelønn,
sagt at den vil beholde aktivitetskravet, men samtidig se nærmere
på grupper av fedre som i dag er forhindret fra å ta ut foreldrepenger
med tanke på å vurdere endringer i deres uttaksmuligheter. Dette
gjelder fedre i familier der mor er i aktivitet og orienterer seg
mot yrkeslivet, men ikke har mulighet til å tilpasse seg lovens
aktivitetskrav.
Alle fedre har lovfestet rett til to ukers omsorgspermisjon
ved fødsel. Lønnskompensasjon under fraværet beror på avtale med
arbeidsgiver. I offentlig sektor og deler av privat sektor har far rett
til lønn under sin omsorgspermisjon. Spørsmål om rett til betalt
omsorgspermisjon har vært på høring. Det vises til omtale i pkt.
2.3.4 i likelønnsmeldingen.
Det er den som har barnet boende fast hos seg, som
har rett til barnetrygd. I de fleste tilfeller tilstås barnetrygden
automatisk. Barnetrygden utbetales da til mor, hvis ikke foreldrene
har gitt Arbeids- og velferdsetaten melding om at barnetrygden skal
utbetales til far. Automatisk tilståelse av barnetrygd forutsetter
at en av foreldrene legges inn som forventet mottaker. Det er altså
praktiske hensyn bak ordningen. Foreldrene kan velge at far skal
motta barnetrygden dersom de ønsker det.
Godt og tett samarbeid med barnas hjem er en vesentlig
kvalitet ved en god barnehage. Barnehageloven og rammeplan for barnehagene
gir føringer for hvordan samarbeidet mellom foreldrene og barnehage
skal være. For å sikre samarbeidet skal hver barnehage ha et foreldreråd
og et samarbeidsutvalg. Rammeplanen sier videre at barnehagen bør
legge til rette for en bredest mulig medvirkning fra foreldre i
planlegging, dokumentasjon og vurdering av barnehagens pedagogiske
virksomhet.
Dette omtales i St. meld. nr. 41 (2008-2009) Kvalitet i barnehagen, der regjeringen
fremhever at mødre og fedre utgjør en viktig ressurs for utviklingen
av og kvaliteten på barnehagetilbudet lokalt og nasjonalt. Foreldre
har rett til medvirkning, og barnehagens ledelse har ansvar for å
invitere foreldre til å delta aktivt i planleggingen og vurderingen
av barnehagens kvalitet og innhold. Personalet i barnehagen har
ansvar for å invitere foreldrene til medvirkning.
Alle foreldre til barnehagebarn bør få tilbud
om jevnlige samtaler med det pedagogiske personalet i barnehagen,
og det er derfor foreslått i meldingen at et forslag om at barnehagen
skal tilby minst to foreldresamtaler per år, skal sendes på høring.
Dette vil omfatte både mor og far.
I de tilfellene der foreldrene ikke bor sammen, vil
utgangspunktet være det samme som ovenfor, men det vil da være barneloven
som regulerer kontakten mellom barnehage og forelder. Opplæringsloven
og forskriftene til denne har generelle bestemmelser om samarbeid
med foreldre, men verken lov eller forskrifter spesifiserer hvordan
dette skal gjøres i praksis der foreldrene ikke bor sammen. Det
vil derfor være opp til den enkelte skole/skoleeier hvilke rutiner
man har for kontakt med foreldre/foresatte. Det forutsettes at skolen
tar ansvar for å få til gode løsninger i hvert enkelt tilfelle,
og jeg legger til grunn at barnehage og skole i hvert enkelt tilfelle søker
å komme fram til så gode løsninger som mulig til barnets beste.
Jeg er enig i at foreldreveiledning er et viktig
og betryggende tiltak. Regjeringen har derfor gjennom årene gitt
betydelig støtte til kursene, og jeg håper kommunene vil fortsette
å prioritere dette i framtiden. Jeg legger til at regjeringen i
inneværende år vil sørge for å styrke oppfølgningen og veiledningen
av foreldre som har barn i barnevernet. For øvrig vil jeg framheve
mekling, hjelp til foreldresamarbeid og samtalegrupper i regi av
familievernkontorene som viktige tilbud til familier med høyt konfliktnivå.
Arbeidslivet har en nøkkelrolle når det gjelder
å gi mødre og fedre mulighet til en god balanse mellom arbeid og
familieliv. I den nylig framlagte handlingsplanen for likestilling
mellom kjønnene er ett av tiltakene å etablere en møteplass for
likestilling i arbeidslivet der departementet og partene i arbeidslivet
kan samarbeide om konkrete, praktiske tiltak. Det er avholdt et
første møte. Her ble det blant annet diskutert om man kan utvikle
en mal for en livsfasesamtale mellom vordende mødre og fedre og deres
nærmeste overordnede. Målet med samtalen er å sette i gang refleksjon
rundt hvordan man kan balansere jobb og familie, og å informere
om rettigheter og muligheter. Det har også de to siste årene blitt
arrangert en nasjonal og fire regionale konferanser om familievennlig
arbeidsliv. Hensikten med disse har vært å skape bevissthet og engasjement
for et familievennlig arbeidsmiljø også for menn.