Stortingsrepresentantene Arve Kambe, Eli Skoland,
Svein Flåtten og Lars Myraune fremmet 7. mars 2012 følgende forslag:
«1. Stortinget ber
regjeringen gå gjennom bruken av sanksjoner ved regelbrudd som følge
av feil ved utfylling av skjema, hvor det ikke foreligger noen personlig
vinning.
2. Stortinget ber regjeringen på egnet
vis fremme forslag som innebærer at forvaltningen kan utøve et rimelig
skjønn slik at sanksjonene står i et rimelig forhold til alvoret
i regelbruddet.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michael-sen og lederen Per Sandberg, fra
Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti,
Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser
til Dokument 8:70 S (2011–2012) og mener forslagsstillerne tar opp
en viktig problemstilling for de menneskene som blir berørt.
Komiteen viser til statsrådens
svar til komiteen i brev datert 13. april 2012 (vedlagt), hvor statsråden
opplyser at problemstillingen har blitt gjennomgått av Sanksjonsutvalget
i NOU 2003:15, og statsråden skriver bl.a.:
«Justisdepartementet arbeider med oppfølgingen av
NOU 2003:15, med sikte på at det skal kunne fremmes en proposisjon
i løpet av 2012».
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til dette, og avventer departementets proposisjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre slutter seg til representantforslaget og imøteser
at konkrete lovendringer for å iverksette forslagene fremlegges
for Stortinget i løpet av 2012 i sak som statsråden varsler i sitt
svarbrev datert 13. april 2012.
Disse medlemmer har for øvrig
ingen merknader, og fremmer følgende forslag:
«1. Stortinget ber
regjeringen gå gjennom bruken av sanksjoner ved regelbrudd som følge
av feil ved utfylling av skjema, hvor det ikke foreligger noen personlig
vinning.
2. Stortinget ber regjeringen på egnet
vis fremme forslag som innebærer at forvaltningen kan utøve et rimelig
skjønn slik at sanksjonene står i et rimelig forhold til alvoret
i regelbruddet.»
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen gå gjennom bruken
av sanksjoner ved regelbrudd som følge av feil ved utfylling av
skjema, hvor det ikke foreligger noen personlig vinning.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen på egnet vis fremme forslag
som innebærer at forvaltningen kan utøve et rimelig skjønn slik
at sanksjonene står i et rimelig forhold til alvoret i regelbruddet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:70 S (2011–2012) – om representantforslag
fra stortingsrepresentantene Arve Kambe, Eli Skoland, Svein Flåtten
og Lars Myraune om å innføre et skjønn ved håndheving av regelbrudd
ved skjemautfylling hvor det ikke foreligger noen personlig vinning
– vedlegges protokollen.
Det vises til Justiskomiteens brev 27. mars
2012 med anmodning om uttalelse i anledning komiteens behandling
av ovennevnte forslag. Forslaget gjelder en gjennomgang av bruken
av sanksjoner ved regelbrudd som følge av feil ved utfylling av
skjema uten at det foreligger personlig vinning, og anmodning om
at regjeringen fremmer forslag som innebærer at forvaltningen kan
utøve et rimelig skjønn slik at sanksjonene står i rimelig forhold
til alvoret i regelbruddet. Mitt svar er begrenset til å gjelde
sanksjoner som følge av overtredelse av lovbaserte plikter. Om mangelfull
utfylling av et skjema vil innebære en overtredelse av lovbaserte
plikter i denne forstand, kan bero på om det foreligger en situasjon med
opplysningsplikt. Svaret går heller ikke inn på den særskilte reguleringen
som gjelder på skatte- og avgiftsområdet, og er ikke knyttet til særskilte
næringer.
Totalt sett inneholder lovgivningen en rekke bestemmelser
om sanksjoner for lovovertredelser av ulik art. Bestemmelsene kan
gi hjemmel for straff i tradisjonell forstand, eller for at forvaltningen
kan ilegge sanksjoner, i praksis ofte overtredelsesgebyr. Vilkårene
for at sanksjon kan ilegges varierer, avhengig blant annet av de
vurderinger som er gjort av hva som må til for å oppnå en effektiv
håndheving av regelverket på det aktuelle området.
Sanksjonsutvalgets utredning NOU 2003: 15 «Fra
bot til bedring» inneholder forslag til hvorledes lovbestemmelser
med hjemmel for administrative sanksjoner bør utformes, og til nye bestemmelser
i forvaltningsloven om ileggelse av administrative sanksjoner. Etter
utvalgets syn bør utformingen av hjemler for administrative sanksjoner
baseres på et opportunitetsprinsipp, som innebærer at det skal være
rom for et visst skjønn fra forvaltningens side med hensyn til om det
skal ilegges en administrativ sanksjon når vilkårene for dette er
oppfylt. Videre mener utvalget at det i utgangspunktet bør være
et skyldkrav knyttet til administrative sanksjoner som innebærer
at sanksjon bare kan ilegges ved forsett eller uaktsomhet. Utvalget
ser likevel at det på visse områder (enkelte «masseforvaltningsområder»)
kan være behov for et tilnærmet objektivt ansvar fordi det er vanskelig
eller unødig ressurskrevende å undersøke om det foreligger forsett
eller uaktsomhet (NOU 2003: 15 side 184-185). Anbefalingene fra
Sanksjonsutvalget gjenspeiles i en del av de hjemler for administrative
sanksjoner som er gitt de senere årene. Justisdepartementet arbeider
med oppfølgningen av NOU 2003: 15, med sikte på at det skal kunne fremmes
en proposisjon i løpet av 2012.
Oslo, i justiskomiteen, den 22. mai 2012
Per Sandberg |
Ulf Leirstein |
leder |
ordfører |