I dokumentet ble følgende forslag fremmet 28. mars
2012:
«Stortinget ber regjeringen iverksette en ordning der
hver enkelt skattebetaler blir informert om hvordan myndighetene
bruker pengene skattebetalerne har betalt inn.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
og begrunnelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir
Micaelsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet,
Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian
Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen,
og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at finansministeren
har uttalt seg om forslaget i brev av 27. april 2012 til finanskomiteen.
Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er enig med forslagsstillerne
i at det er viktig at skattyteren forstår og vet hva skattepengene
brukes til. Statsbudsjettet er vanskelig tilgjengelig informasjon for
mange, og en enkel framstilling som kunne gi alle en pålitelig og
enkel innsikt i hva hver enkelts bidrag til statskassen brukes til,
ville være positivt. Informasjon tilknyttet skatteavregningene er
åpenbart en mulighet, fordi det da sendes ut informasjon til alle
skattytere uansett.
Flertallet ser imidlertid også
betydelige utford-ringer i å få dette til. Statens inntekter består
ikke bare av personlige skatter og avgifter. For Norge er for eksempel
de store inntektene fra oljesektoren helt sentrale for statens sterke
finansielle stilling. Det er ikke en direkte kobling mellom de skatter
og avgifter som betales og det tilbudet den norske stat kan opprettholde. Flertallet mener
imidlertid at det også ville være både nyttig og riktig å få dette
synliggjort overfor den enkelte. Det er også viktig å minne om at undersøkelser
viser at mange skattytere ikke fullt ut skjønner den informasjon
de i dag får. Flertallet ser det som viktig at ny
informasjon i framtiden ikke må gi som resultat at skatteavregningene
blir vanskeligere tilgjengelig for den enkelte.
Flertallet merker seg finansministerens
positive grunnholdning til å se på hvordan enkel informasjon om
hva skattepengene brukes til, kan utformes. Flertallet avventer
departementets vurderinger og ser fram til at disse vil bli presentert
for Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
glad for at flertallet i komiteen stiller seg delvis positiv til
forslaget om å distribuere informasjon til hver enkelt skattyter
om hva skattepengene brukes til. Disse medlemmer registrerer
samtidig at finansministeren, i sitt svarbrev til komiteen, ikke
er fremmed for å innføre en praksis hvor skattyterne blir informert om
hvordan skatteinntektene brukes. Disse medlemmer registrerer
samtidig at finansministeren forsøker å problematisere forslaget,
og at han påpeker alle vanskeligheter som vil måtte avklares før
eventuell implementering. Disse medlemmer har naturligvis
forståelse for at Finansdepartementet må avklare alle forhold rundt en
slik distribusjon.
Disse medlemmer understreker
at oversikten over statens bruk av penger må være komplett, og såpass
detaljert at skattebetalerne kan gjøre seg opp en mening om hvorvidt
skattepengene brukes iht. regjeringens løfter og sånn sett ansvarliggjør
regjeringen for den økonomiske politikken som føres. Det vil være
naturlig å presentere en slik oversikt parallelt med fjorårets oversikt,
slik at skattebetalerne lett kan se hvordan regjeringen har valgt
å prioritere fra et år til et annet.
Disse medlemmer forutsetter samtidig
at utarbeidelse av slik oversikt ikke gir grunnlag for flere ansatte
i noen av de offentlige finansinstitusjonene.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:89 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Christian Tybring-Gjedde, Ketil Solvik-Olsen,
Kenneth Svendsen og Jørund Rytman om informasjon til hver enkelt
skattyter om hva skattepengene brukes til – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev 17. april 2012 fra Stortingets
finanskomité hvor det bes om uttalelse vedrørende Dokument 8:89
S (2011-2012) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Christian Tybring-Gjedde,
Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Jørund Rytman. Temaet er
informasjon til hver enkelt skattyter om hva skattepengene brukes
til.
Representantene fremmer i ovennevnte dokument
følgende forslag:
Stortinget ber regjeringen
iverksette en ordning der hver enkelt skattebetaler blir informert
om hvordan myndighetene bruker pengene skattebetalerne har betalt
inn.
Som begrunnelse for forslaget heter det bl.a.: ”En større bevissthet rundt hva pengene brukes til
vil skape en bedre debatt om offentlig pengebruk, og om man opplever
at man får de tjenestene man er med på å finansiere. Informasjonen er
riktignok allerede tilgjengelig i statsbudsjettets dokumenter, men
dette er vanskelig tilgjengelig for mange personer. En enklere presentasjon
i form av brev til skattyterne vil trolig øke befolkningens interesse
og kanskje trigge nysgjerrigheten til å studere hele eller deler
av statsbudsjettet nærmere.”
Videre er det vist til at slik informasjon bør
”presenteres hensiktsmessig både i et kakediagram og
som en liste der det ved kronebeløp vises hvor mye av skatten man
betaler som går til hvert formål. Informasjonen kan komme i forbindelse med
første skatteberegning og eventuelt skatteoppgjøret.”
I det følgende gis en nærmere
vurdering av forslaget:
Jeg støtter på generelt grunnlag ønsket om å
tilrettelegge for økt bevissthet i samfunnet om hva offentlige midler
brukes til, herunder at det kan vurderes å innføre en ordning hvor
skattebetalerne blir informert om hvordan myndighetene bruker pengene
som utlignes i skatteoppgjørene.
Jeg ser også nytten av at Skatteetaten kan bistå
i å formidle slik folkeopplysning, ev. i forbindelse med skatteoppgjøret.
Det er imidlertid flere kompliserende forhold som må vurderes i
en slik sammenheng. Blant annet vil det være svært komplisert å
legge inn individuelle forutsetninger eller data i en slik presentasjon.
Mindre komplisert vil det være å utstyre skatteoppgjøret med et
generelt ”kakediagram” som, likt for alle, gir en prosentvis inndeling
av offentlige utgifter på ulike, store utgiftskategorier.
Det er ingen direkte kobling mellom hva som
betales i skatt av den enkelte og fordelingen av offentlige utgifter.
Skatteoppgjørene for personlig skattepliktige omfatter inntektsskatt
til kommune, fylkeskommune og stat, formuesskatt til kommune og
stat, og medlemsavgift til folketrygden. Disse skattene omfatter
om lag 40 pst. av alle skatter og avgifter. Resten gjelder store beløp
i petroleumsskatt, annen selskapsskatt, merverdiavgift, arbeidsgiveravgift,
særavgifter mv. Dette reiser flere spørsmål rundt avgrensinger for
informasjonsgrunnlaget, og det blir fort uoversiktlig og komplisert.
En rekke skjønnsmessige avgrensninger vil være nødvendig og må vurderes
nærmere.
Det må også tas i betraktning at prosessene
med å utarbeide skatteoppgjør er kompliserte og tidkrevende. Innføringen
av nye elementer vil komplisere disse ytterligere og kan skape økt tidspress.
Det må derfor vurderes nærmere om slik informasjon til skattyterne
mest hensiktsmessig bør inngå i skatteoppgjøret, eller om det heller
bør formidles gjennom andre kanaler.
Det er med andre ord flere forhold som må vurderes
nærmere før jeg kan ta endelig stilling til representantenes forslag.
Jeg anbefaler at Stortinget stiller seg positiv til ideen om informasjonstiltak
om bruken av skattepengene, men ikke ennå tar standpunkt til iverksetting
av noe konkret opplegg. I stedet bør Finansdepartementet i samarbeid
med Skattedirektoratet først vurdere ulike praktiske løsninger,
som Stortinget så orienteres om.
Oslo, i finanskomiteen, den 22. mai 2012
Torgeir Micaelsen |
Gunnar Gundersen |
leder |
ordfører |