En arbeidsgruppe nedsatt av Skattedirektoratet etter
oppdrag fra Finansdepartementet foreslo i utredning av 28. mars
2008 å innføre et system med omvendt avgiftsplikt i bygge- og anleggsbransjen.
Begrunnelsen for forslaget var at omvendt avgiftsplikt kunne bidra
til å redusere omfanget av merverdiavgiftsunndragelser i bransjen.
Forslaget om omvendt avgiftsplikt er omtalt
i NOU 2009:4 Tiltak mot skatteunndragelser avsnitt 10.6.3.5. Forslaget
ble der ikke vurdert nærmere, siden det har vært gjenstand for separat høring.
Etter merverdiavgiftsloven skal det beregnes
og innbetales merverdiavgift for hvert ledd i omsetningskjeden.
Det er de registrerte næringsdrivende selgerne som skal beregne
og innbetale merverdiavgiften. Avgiftsakkumulasjon unngås ved at
de regi-strerte næringsdrivende har rett til fradrag for inngående
merverdiavgift. Merverdiavgiften blir dermed en endelig belastning
først ved omsetning til kjøper som ikke har fradragsrett, normalt
forbruker.
Departementet ser at omvendt avgiftsplikt kan bidra
til å forhindre enkelte former for merverdiavgiftsunndragelser.
Omvendt avgiftsplikt innebærer imidlertid et brudd med disse grunnleggende
prinsipper i merverdiavgiftssystemet, ved at plikten til å beregne
utgående avgift legges på kjøper og at innbetaling av avgift til
staten kun skjer i siste ledd i omsetningskjeden. Nye unndragelsesformer
kan da oppstå. Innføring av omvendt avgiftsplikt vil også påføre
de næringsdrivende store administrative kostnader. Forslaget fikk
da heller ikke bred støtte i høringsrunden. På denne bakgrunn vil ikke
departementet foreslå å innføre et system med omvendt avgiftsplikt.
Skatte- og avgiftsunndragelser i bygge- og anleggsbransjen bør møtes
med andre tiltak enn å endre merverdiavgiftssystemet.
I proposisjonen redegjøres det nærmere for arbeidsgruppens
rapport, høringsinstansenes merknader og departementets vurderinger.
Departementet har bedt Skattedirektoratet om
å utrede ytterligere tiltak mot skatteunndragelser i bygge- og anleggsbransjen,
og vil eventuelt komme tilbake til Stortinget med dette.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til den nedsatte arbeidsgruppen i
Skattedirektoratet som har foreslått å innføre et system med omvendt avgiftsplikt
i bygge- og anleggsbransjen. Begrunnelsen for forslaget var at omvendt
avgiftsplikt kunne bidra til å redusere omfanget av merverdiavgiftsunndragelser
i bransjen.
Omvendt avgiftsplikt innebærer at det er kjøper som
skal oppkreve avgiften. Omvendt avgiftsplikt vil derfor kunne motvirke
avgiftsunndragelser som består i at selgere ikke oppkrever, innberetter
og betaler avgiften. Videre kan omvendt avgiftsplikt motvirke de
tilfeller der beregning av avgift utelukkende skjer for å gi kjøper fradragsrett.
Skattedirektoratet uttaler at erfaringer fra kontrollvirksomheten
har vist at avgiftsunndragelser benyttes til svarte lønninger, og
en omlegging kan bidra til at slike utbetalinger blir avskåret.
Sverige innførte omvendt avgiftsplikt i byggesektoren
fra 1. juli 2007, og det svenske Skatteverket anslår at omvendt
avgiftsplikt har hatt den effekt at beregning av utgående merverdiavgift
i byggesektoren er økt med omtrent 700 mill. SEK i 2008. I rapporten
fremkommer det at summen indikerer at omvendt avgiftsplikt har hatt
en positiv virkning på unndragelsen av merverdiavgift i byggebransjen.
Når det ikke skal beregnes avgift av bygge- eller anleggstjenester
i omsetningsleddene før fakturering til byggherre, vil det heller
ikke oppstå avgiftstap for selgeren som følge av kjøperens betalingsmislighold. Disse
medlemmer peker på at omvendt avgiftsplikt derfor vil føre
til at statens avgiftstap knyttet til tap på krav vil bli sterkt
redusert for denne bransjen.
Disse medlemmer registrerer at
departementet ser at omvendt avgiftsplikt kan bidra til å forhindre
enkelte former for merverdiavgiftsunndragelser. Disse medlemmer er
også oppmerksomme på at omvendt avgiftsplikt innebærer et brudd
med de grunnleggende prinsipper i merverdiavgiftssystemet, ved at
plikten til å beregne utgående avgift legges på kjøper og at innbetaling
av avgift til staten kun skjer i siste ledd i omsetningskjeden.
I det forslaget som arbeidsgruppen har konkludert med å anbefale, sier
flere høringsinstanser at forslaget innebærer flere uavklarte avgrensningsspørsmål
og at det vil gi store administrative utfordringer, særlig de første
årene, og at ordningen vil ramme de som driver lovlig virksomhet
i dag.
Disse medlemmer viser til regjeringens
handlingsplan mot økonomisk kriminalitet som skal intensivere kontrollvirksomheten
nettopp mot bygge- og anleggsbransjen.
Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn at Finansdepartementet burde se på ulike modeller i samråd
med næringslivet for å se om den kan finne en enklere løsning enn
den arbeidsgruppen har foreslått. Et slikt forslag kunne bli sendt
på høring slik at forslaget ble grundigere behandlet av regjeringen
enn det den har lagt opp til i denne saken.