Jeg viser til brev datert 10. mai 2012 fra Familie- og
kulturkomiteen på Stortinget. Jeg viser også til brev fra komiteen
datert 2. november 2011 og til mitt svar 8. november 2011. Komiteen
ber om Kulturdepartementets vurdering av representantforslaget (Dok
8:7 S (2011-2012)) og av styret i Norges idrettsforbund og olympiske
og paralympiske komité (Idrettsstyret) sitt vedtak av 3. mai 2012.
Amatørboksing og annen kampaktivitet som tillater
knockout er regulert i Lov av 15. juni 2001 om organisert kampaktivitet
som tillater knockout (knockoutloven) og tilhørende Forskrift om sikkerhetsbestemmelser
til loven av 31. august 2001. Profesjonell boksing er regulert i
Lov om forbud mot profesjonell boksing av 12. juni 1981.
Forslagsstillerne foreslår å åpne for profesjonell boksing
i Norge. Idrettsstyret foreslår i sitt vedtak av 3. mai 2012 å oppheve
Lov om forbud mot profesjonell boksing. Idrettsstyret har imidlertid
ikke tatt stilling til om de ønsker å åpne for profesjonell boksing
i Norge. Idrettstyret mener profesjonell boksing gjennom en eventuell
oppheving av loven vil bli underlagt knockoutloven og dens sikkerhetsbestemmelser.
Dette vil innebære at alle kampaktiviteter som tillater knockout
(inkludert profesjonell boksing) vil bli vurdert likt, og etter
samme lov. Idrettsstyret har i sitt vedtak ikke tatt stilling til
om det bør gjøres even-tuelle endringer i sikkerhetsbestemmelsene til
knockoutloven.
Forslagsstillerne ber også regjeringen fremme forslag
til endringer i lovverket som er tilpasset internasjonale regler
for amatørboksing. Idrettsstyret har i sitt vedtak ikke tatt direkte stilling
til dette forslaget. Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske
komité mener det er naturlig at det er det aktuelle særforbundet, Norges
Bokseforbund, som selv tar initiativ til eventuelle endringer i
sikkerhetsbestemmelsene som følge av internasjonale regelendringer
i sin idrett.
Jeg tar Idrettsstyrets vedtak til etterretning,
og vil nedsette et utvalg som skal se på de juridiske sidene av
en eventuell sammenslåing av Lov om forbud mot profesjonell boksing
og knockoutloven. Utvalget vil også se nærmere på hvilke regelendinger
Det internasjonale bokseforbundet (AIBA) har vedtatt. Utvalgets
endelige mandat og sammensetning vil bli fastsatt senere.
Eventuelle forslag til endringer av lovverket
må vurderes i forhold til hvilke helsemessige konsekvenser endringene
kan få for utøverne.
På bakgrunn av utvalgets hovedkonklusjoner og en
helhetsvurdering, vil jeg vurdere om det er grunnlag for å fremme
forslag til endringer av lovverket overfor Stortinget.