Den planlagte reduksjonen i flytimeproduksjon som
det vises til påvirker ikke nytteverdien av anskaffelsen. Reduksjonen
er et utslag av optimaliseringer gjort i programmet for å effektivisere produksjonen
av samme operative evne. Nødvendige flytimer i treningsprogrammet
for den enkelte pilot er redusert gjennom bruk av avanserte simulatorer,
og antall piloter nødvendig for å gi ønsket operativ evne er redusert
gjennom et endret operasjonsmønster og optimalisert tilrettelegging
av QRA og høy luftmilitær beredskap (HLB’er).
Kostnadsberegningene fra 2008 er basert på en årlig
flytimeproduksjon på 12480 timer. I denne sammenheng var levetidskostnaden
(basert på 12 480 timer, totalt 56 fly, 62 piloter og en tobaseløsning)
beregnet til 254 mrd. 2012- kroner.
2) I
Vedlegg 2 omtales svingninger i dollarkurs som det største usikkerhetsmomentet
for investeringssummen for kjøp av jagerfly. Jagerflyene betales
vel med dollar opptjent via petroleumssektoren, slik at dette blir
en mer teoretisk valutakostnad for norske rapporteringsformål. Hvordan
vurderer departementet dette?
Dersom petroleumsinntektene øker som følge av økt
dollarkurs, vil ikke dette få noen direkte konsekvenser for forsvarsbudsjettet.
Flyttes hele hovedanskaffelsen ett år ut i tid,
forventes det at kostnadene ved selve flyanskaffelsen reduseres
med om lag 900 mill. 2012-kroner sammenlignet med kostnadsanalysen
fra januar 2012, alt annet holdt likt. Denne reduksjonen oppnås
hovedsakelig gjennom lavere enhetskostnad for flyene.
Da alle kostnadsberegninger er gjort med en
realprisvekst utover ordinær inflasjon på 2 % og underliggende nåverdibetraktninger
er gjort med en diskonteringsrente på 2 %, vil ikke en flytting av
kostnadene i tid ha noen betydning for nåverdien av disse. Diskonteringsrenten
på 2 % er gitt fra Finansdepartementet og er iht. deres anbefalinger
og veileder i samfunnsøkonomisk analyse. Alle kostnadsestimatene
er oppgitt i reelle 2012-kroner og er derfor ikke neddiskontert.
En endring i diskonteringsrente vil ikke påvirke disse.
Det forventes en viss reduksjon i enhetsprisen over
tid som følge av lærekurveeffekter i produksjonen. Endringen i totalkostnad,
som er angitt over, skyldes endret påvirkning av realprisvekst og
lærekurveeffekt som en følge av endring i tid/volum i anskaffelsesplanen.
4) Hva
er endringen i anskaffelseskostnad dersom man i 2018 kun får levert
11 fly, og 13 året etter, ellers alt likt? Svar ønskes i 2012-kroner. Hvordan
påvirkes nåverdien? Svar ønskes også ved 1 og 3 pst. diskonteringsrente.
Forskjellen i flypris fra 2018 til 2019 forventes
å utgjøre om lag 25 mill. 2012-kroner pr. fly. Vurdert i forhold
til basisen fra kostnadsanalysen av januar 2012 reduseres kostnadene
ved flyanskaffelsen med om lag 20 mill. kroner ved en slik leveranseprofil,
alt annet holdt likt. Nåverdien vil ikke endres med annet enn prisforskjellene.
Kampfly er en avgjørende kapasitet for den norske
forsvarsstrukturen. Kampflyvåpenets evne vil i betydelig grad også
definere hvilken forsvarsambisjon som vil kunne møtes. Samtidig
er anskaffelse av nye kampfly en betydelig investering.
Som det er redegjort for i kapittel 6 i Prop.
73 S (2011-2012) har regjeringen vært opptatt av å finne løsninger
for å sikre den vedtatte forsvarsambisjonen samt ambisjon for kampflyvåpenet, og
samtidig unngå at dette ikke i utilbørlig grad låser det økonomiske
handlingsrommet på statsbudsjettet i årene som kommer. Etter regjeringens
syn representerer den løsningen som er beskrevet i Prop. 73 S (2011-2012)
en balansert løsning i så måte.
Endring av anskaffelsesår for partner før kontrahering
kan iht. PSFD MOU skje årlig gjennom oppdatering av Annex A til
nevnte MOU. Annex A brukes for å planlegge produksjon og andre programaktiviteter,
og er et verktøy for å verifisere at flyprodusenten kan levere som
planlagt. Joint Program Office (JPO) koordinerer denne mot flyprodusenten.
Våre første flyanskaffelser vil bli foretatt
under separate årlige kontrakter (Low Rate Initial Production, LRIP).
Senere (tentativt fra 2020) vil disse gå over til «Multiyear Procurement» (MYP)
kontrakter som omfatter flyleveranser over flere år (inntil 5 år
av gangen). Endring av anskaffelsesår etter kontraktsinngåelse under
en LRIP-kontrakt vil innebære at man terminerer flyene under denne
kontrakten. Det må da betales for de kostnader som er påløpt i takt
med produksjonens forløp under den spesifikke kontrakten samt leverandørens
termineringskostnader. Under en MYP-kontrakt anses friheten som
større så lenge volumet opprettholdes, men også her må merkostnader
påregnes avhengig av når endringene inntreffer.
Anskaffelseskostnadene er i meget stor grad
påvirket av svingninger i dollarkurs, da en stor andel av utgiftene
skal betales i dollar. Hvis kursen øker med 1 krone over hele anskaffelsesperioden,
vil kostnadene for selve flyanskaffelsen, alt annet holdt likt,
øke med om lag 4,8 mrd. kroner i forhold til kostnadsberegningen
fra januar 2012. Nåverdien vil øke noe mindre da realprisveksteffekten
på prisstigningen vil bli kompensert av diskonteringsrenten.
Den motsvarende effekten vil man se om kursen faller
med 1 krone.
Kostnadsanalysen for F-35 programmet gir en forventet
anskaffelseskost på 60,1 mrd. kroner. Dette betyr at prosjektet
med 50 % sannsynlighet kan realiseres innenfor denne rammen. Prosjektets
anbefalte usikkerhetsavsetning er på 11 mrd. kroner. Med denne som
reserve vil prosjektet med 85 % sannsynlighet ikke overstige sine
rammer. Av usikkerhetsavsetningen utgjør våpeninvesteringsdelen
om lag 2 mrd. kroner. Usikkerhetsavsetningen er ikke lagt ut i tid
og vil derfor tilsvare nåverdi.
Kostnadsberegningene er gjort med en realprisvekst
på 2 %. Hvis realrenten for selve flyanskaffelsen, alt annet holdt
likt, øker med et prosentpoeng, til 3 % realprisvekst, vil dette
utgjøre en kostnadsøkning på om lag 1,6 mrd. kroner for selve flyanskaffelsen.
Økes realprisveksten til 5 % vil kostnadene for selve flyanskaffelsen
øke med om lag 4,9 mrd. kroner. Nåverdien vil, så lenge diskonteringsrenten holdes
fast også øke, men i mindre grad, da en kun får renters rente effekt
på rentedifferansen mellom realprisvekst og diskonteringsrente.
Basert på kostnadsanalysen fra januar 2012 har anskaffelseskostnadene
en utbetalingsprofil i reelle 2012-kroner som i tabellen under. Regjeringen
har i behandlingen av Prop. 73 S (2011-2012) gjort endringer i gjennomføringen av
anskaffelsen på en slik måte at utbetalingsprofilen er betydelig
flatet ut i investeringsfasen.
LCC kostnadene (levetidskostnadene) omfatter alle
kostnader beregnet i kostnadsanalysen fra januar 2012, både investeringskostnader,
driftskostnader og gjennomføringskostnader.
[Figur:]
Hvor store de enkelte utbetalinger vil bli i
nominelle verdier vil være usikkert så lenge ordinær inflasjon frem
i tid ikke er kjent. Modellmessig legger F-35 programmet til grunn
en forventet inflasjon tilsvarende Norges banks inflasjonsmål på
2,5 %. En teoretisk beregnet nominell pengestrøm kan derfor regnes
ut ved å la de enkelte utbetalinger forente seg med 2,5 % årlig med
basis i 2012.
Hvordan de ulike kostnadsanalysene har utviklet seg
over tid uttrykt i 2012-kroner er gjengitt i tabellen nederst på
side 157 i vedlegg 2 til Prop. 73 S (2011-2012). Tabellen er gjengitt
under.
Tall i mrd. reelle 2012-kroner | Høsten 2006 | Høsten 2008 | Våren 2010 | Januar 2012 |
Anskaffelseskostnad (P-50) | --- | 60 | 61 | 60 |
Levetidskostnad (P-50) | 128 til 257 | 254 | --- | 230 |
Kostnadsrammen for nye kampfly er anslått til ca.
71 mrd. kroner. Dette inkluderer en usikkerhetsavsetning på 11 mrd.
kroner ut over forventet kostnad. Usikkerhetsavsetningen er det tillegget
som beregnes for at Forsvaret med 85 % sannsynlighet (P85) skal
kunne gjennomføre anskaffelsen innenfor rammen. Det er denne rammen
som oppgis når prosjekter fremmes for Stortinget for godkjenning,
og som oppdateres i det årlige forsvarsbudsjettet. Usikkerhetsavsetningen
nyttes til å håndtere styringen i gjennomføringen av programmet
for å sikre at prosjektet holdes innenfor den totale rammen. Usikkerhetsavsetningen
er derfor ingen konkret allokering av midler, men et påslag på den
planlagte rammen for å øke sannsynligheten for at rammen totalt
sett vil holde. I den grad usikkerhetsavsetningen skulle bli benyttet
vil midlene bli ført i budsjettet det enkelte år de benyttes. Midlene
vil ikke føres i statsbudsjettet med mindre det er besluttet at
de anvendes.
Programkontoret i USA, Joint Programme Office
(JPO), er ansvarlig for at utbedring av feil og mangler ift. kravspesifikasjon
blir utbedret av produsenten. Dette ansvaret utøver JPO også på vegne
av de 9 partnerne.
En utsettelse av hovedanskaffelsen av F-35 med et
år er besvart i spørsmål nr 3. Hvis hovedanskaffelsen utsettes med
tre år vil dette gi om lag samme pris for flyanskaffelsen som i
kostnadsanalysen fra januar 2012, men de tidsdrevne kostnadene i
prosjektet samt levetidskostnadene vil øke som følge av lengre gjennomføringstid.
Tilsvarende vil i enda større grad gjelde hvis hovedanskaffelsen
utsettes med fem år. Her vil i tillegg realprisveksten ta igjen
utflatningen av enhetsprisene på fly så selve flyanskaffelsen vil bli
om lag 1 mrd. kroner dyrere. Nåverdien vil som tidligere kun påvirkes
av endret enhetspris for fly.
Levetidskostnadene for F-35-anskaffelsen er gjort
for en 30-års levetid og baserer seg på kostnadselementer og ikke
verdibetraktninger. Det er antatt at flyene vil ha lengre teknisk
levetid enn 30 år og dermed ha verdi etter dette. Hverken en eventuell
teknisk restverdi, salgsverdi eller avhendingskostnad er beregnet,
da usikkerheten ved disse vil være svært stor og de kostnadsberegninger
som er gjort etter 2008 ikke har hatt til hensikt å sammenligne
forskjellige kandidater.
Kostnadseffektivet og strategisk nytte har vært sentrale
kriterier i utforming og valg av baseløsning. Det er regjeringens
vurdering at den anbefalte løsningen er den løsning som balanserer konstandeffektivitet
og strategisk nytte best.
Ved utredning av de ulike baseløsningene ble
det lagt til grunn det driftskonseptet som ble utredet i forbindelse
med St.prp. nr. 36 (2008-2009) med en planlagt årlig produksjon
på over 11 000 timer.
Antallet timer som kan produseres fra en base påvirkes
av flere faktorer, herunder basens evne til å håndtere nødvendige
flybevegelser ifm. taxing/avgang/landing, samt tilgang på tilstrekkelig luftrom
for trening og øving. Utredningen viser at en årlig produksjon på
over 11 000 flytimer fra Ørland er fullt mulig. Den fremtidige årlige planlagte
flytimeproduksjonen er beregnet til 8 050 flytimer, hvorav 10% er
planlagt gjennomført deployert til andre baser. Det er således fullt mulig
å øke produksjonen ved Ørland hvis dette skulle være ønskelig på
et senere tidspunkt.
Det er ikke mulig konkret å forutsi hva kostnaden
ved å operere fra Rygge med militære fly etter at Forsvaret eventuelt
har trukket seg som operatør, da dette avhenger av hvilke vilkår Forsvaret
forhandler seg frem til med ny operatør. Det er imidlertid mulig
å gjøre noen sammenlikninger med lignende situasjoner. Med dagens
samarbeidsavtale med Avinor betaler Forsvaret basert på hvor mange
prosent av flybevegelsene som er militære pr kalenderår. På Gardermoen
har vi typisk betalt i underkant av 1 % av de kostnader som er inkludert
av avtalen. Flyplassdriften på Gardermoen er beregnet til ca. 300
mill. kroner, Forsvaret betaler dermed i underkant av 3 mill. kroner
pr. år.
For Rygges del ville en slik avtale innebære
at Forsvaret måtte betale iht prosentvis fordeling av en flyplassdrift
som er beregnet til ca. 90 mill. kroner pr. år.
Videre pågår det flere prosesser som vil kunne ha
betydning for hva Forsvaret skal betale for flybevegelser på sivile
flyplasser. Det er bl.a. iverksatt et arbeide med ny forskrift om
beredskap, som omhandler gråsonen mellom fred og krise. Denne er
ment å regulere kompensasjon av for eksempel gjennomføring av høy
luftmilitær beredskap fra en sivil flyplass under ulike forhold.
Det pågår også et arbeid med utkast til en egen forskrift om takstregulativ
for militære flyvninger fra offentlige flyplasser.
Det er på det nåværende tidspunkt følgelig ikke grunnlag
for å stadfeste nøyaktig hva en slik kostnad vil kunne være.
Det vises til svar på komiteens spørsmål nr.
39 til Prop. 73 S av 2. mai 2012.
Behovet knyttet til pendlerkostnader vil avhenge av
en rekke faktorer, herunder antall og kategori personell som faktisk
flytter hvor, geografisk avstand, tiden endringene vil foregå over
og ikke minst en rekke individuelle forhold. I tillegg er det muligheter
for å påvirke behovet gjennom god planlegging og lederskap. Det
er i gjennomføringsfasen at det reelle behovet knyttet til pendlerkostnader
blir klarlagt, eksempelvis etter at løsningene er ferdig drøftet.
Det er i forsvarssjefens fagmilitære råd gjort
vurderinger knyttet til omfanget av omstillingsmidler og det er
beregnet et behov på om lag 100 mill. kroner over den første 4-årsperioden.
Det samme er lagt til grunn for det som er presentert i proposisjonen.
Basert på de erfaringer som ligger fra tidligere omstillinger og
de relativt lange tidshorisontene som legges til grunn for gjennomføring
av det samlede antall tiltak foreslått i proposisjonen, vurderes
dette kostnadsestimatet å være en rimelig forutsetning. Disse midlene blir
ikke fordelt på tiltak forskuddsvis, men beholdes på strategisk
nivå og fordeles basert på de årlige budsjettprosessene når det
reelle behovet er vurdert og godkjent.
Det vises til svar på komiteens spørsmål nr.
84 til Prop. 73 S av 2. mai 2012.
Annet
Heimevernets maritime utdannings- og kompetansemiljø
ved Haakonsvern har i dag tre funksjoner, som henholdsvis kompetansesenter, oppsettende
enhet og kommando. Avviklingen av kommandofunksjonen påvirker ikke
de to øvrige funksjonene. Det er derfor ikke beregnet endrede kostnader
ifm. dette tiltaket. Den fagmilitære begrunnelsen for tiltaket er
lagt til grunn og det vises til svar på komiteens spørsmål nr. 58
b. til Prop. 73 S av 2. mai 2012.