1. Det
vises til spørsmål 4 og 5 med svar i komiteens skriftlige spørsmål
av 2. mai. Spørsmålene må sees i sammenheng. I svar til spørsmål
4 har FD valgt å kopiere en tabell fra FMR som viser kostnader ved
endringsforslagene og ikke en total aggregering til det samlede
beslutningsunderlag. Komiteen er godt kjent med denne tabellen,
men spørsmålet gjaldt bakgrunnsanalysene og vurderingene for de
tallene som fremkommer i tabellen. I svaret til spørsmål 5 om sporbarhet
velger FD å vise til at det finnes ”beregningsmodeller og regneark”
i elektronisk form som underlag og at ekstern kvalitetskontroll
er foretatt for enkeltelementer.
a) Det ønskes en samlet oppstilling som viser rammene
for de enkelte hovedelementer som inngår i beslutningsgrunnlaget
for FMR aggregert til et nivå som gir den totale/samlede budsjett/planramme
for forslaget.
b) Det ønskes videre
en tilsvarende oppstilling av de overordnede endringsforslag i forhold
til FMR som gir det aggregerte og totale budsjett/planunderlag for
Prop. 73 S. Komiteen ønsker med andre ord å få en oversikt over
rammene for hovedelementene og totalbudsjett fordelt over den kommende
4 år med plantall for de enkelte år.
c) Dessuten er det
ønskelig med en mer overordnet oppstilling som viser hvordan rammen
er tenkt fordelt i et langtidsperspektiv.
a) Økonomiske hovedstørrelser lagt til grunn
i FMR:
Mrd. 2012-kroner | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Materiellinvestering | 8,09 | 8,30 | 8,35 | 8,45 | 8,55 |
Infrastrukturinvestering | 1,78 | 1,66 | 1,66 | 1,60 | 1,60 |
Fellesfinansiert infrastruktur | 0,22 | 0,23 | 0,21 | 0,22 | 0,20 |
Merutgifter operasjoner i utlandet | 1,23 | 1,23 | 1,23 | 1,23 | 1,23 |
Øvrig drift | 29,21 | 29,10 | 29,05 | 28,98 | 28,94 |
Midlertidig økning av forsvarsramme for
kampflyinvesteringer | 0,00 | 0,03 | 0,81 | 1,59 | 3,93 |
Samlet forsvarsramme | 40,53 | 40,56 | 41,31 | 42,07 | 44,46 |
For ordens skyld presiseres det at driftsrammen (øvrig
drift) er reelt videreført 2012-nivå, konsekvensjustert for midlertidige
oppgaver som bortfaller i perioden. Frigjorte midler tilbakeføres
til materiellinvesteringer iht. tidligere planer. Infrastrukturinvesteringer
er tilpasset behovet for fornyelse og ivaretakelse av forsvarssjefens
anbefalte basetiltak, eksklusive kampflybase. I tillegg reduseres
posten noe for avslutning av ekstraordinært vedlikehold av festningsverk.
For operasjoner i utlandet la forsvarssjefen til grunn at ev. endrede
oppdrag ville gi endret tildeling, og at nivået her således ikke ville
påvirke den øvrige forsvarsøkonomien. Forsvarssjefen anbefalte en
total midlertidig økning i rammene for anskaffelse kampfly og kampflybase
på 37,5 mrd. kroner.
Endringsforslagene i FMR, som ble presentert
i svar på spørsmål nr. 4 av 2. mai, innebærer en omfordeling av
midler til høyere prioritert virksomhet innenfor «øvrig drift».
Midlene prioriteres hovedsakelig til styrket drift av moderne materiell
i hele Forsvaret, styrket trening i Heimevernet og flere ansatte
på lavere nivå i Hæren.
b) Det vises
til svar av 19. april på spørsmål nr. 1 til kapittel 10 om fordelingen
av de overordnede endringsforslag i LTP i forhold til FMR. Økonomiske
rammer for hovedelementene og totalbudsjettet fordelt over de kommende
fire år fremgår av tabellen under.
c) Foreløpige økonomiske rammer lagt til
grunn i LTP:
[Figur:]
Det understrekes at de tall som oppgis i tabellen over
er foreløpige plantall for implementeringen av langtidsplanen. Arbeidet
med nærmere konkretisering av implementeringen pågår. Sammen med
Stortingets behandling av langtidsplanen, vil dette arbeidet kunne
medføre justeringer i det tallgrunnlaget som her er oppgitt. Eventuelle
endringer vil bli ivaretatt både i forbindelse med iverksettingen
av planen og i de kommende budsjetter fremmes for Stortinget.
Det har vært kontinuerlige vurderinger av modellen
og det er foretatt flere justeringer med sikte på å optimalisere
ordningen. ISL står jevnlig på agendaen i departementets ledergruppe
og andre relevante fora hvor Forsvarets øverste ledelse er representert.
Kronologisk oversikt over evalueringer og tiltak:
August 2004: Som
en konsekvens av innføringen av nytt investeringskonsept i forsvarssektoren,
ble flere grensesnitt og avdelinger endret. En vesentlig endring
var omstrukturering av avdelingen for forsvarspolitikk og langtidsplanlegging
for å styrke Forvarsdepartementets fokus på og rolle i materiellinvesteringsprosessene.
Desember 2006: Departementet og Forsvarsstaben
flyttet inn i nytt ledelsesbygg. Full samlokalisering muliggjorde
reduksjon av overlappende ansvarsområder og dobbeltarbeid. I denne
sammenhengen ble både funksjoner samlet og en større grad av integrerte
prosesser iverksatt.
2004-2006: Ytterligere integrering ble
vurdert, men ikke gjennomført. Situasjonssenteret ble overført
fra Forsvarsstaben til departementet. Forsvarsstaben ble videre
omorganisert med ny fellesstab og personell-, økonomi- og styringsstab.
2007-2008: Departementet opprettet et eget prosjekt
for å vurdere endringer og tiltak for videreutvikling av Forsvarets
øverste ledelse. En viktig konklusjon fra dette utredningsarbeidet var
at det ikke burde foretas ytterligere integrering av etatsledelsen
i departementet. Dette ble begrunnet med hensynet til klare og entydige ansvars-
og myndighetslinjer mellom nivåene i ledelsesstrukturen. Utredningsarbeidet
dannet grunnlaget for de anbefalinger regjeringen fremla for Stortinget
i St.prp. nr. 48 (2008-2009) om endringer i Forsvarets ledelsesstruktur.
Følgende ble i denne forbindelse besluttet og gjennomført:
Forsvarssjefens
direkte underlagte sjefer (generalinspektører og tilsvarende funksjoner)
ble etablert som et eget ledelsesnivå under etatsledelsen og samlokalisert
med egne underliggende enheter.
Omorganisering og rendyrking av Forsvarsstaben
som støtte til forsvarssjefen i utøvelsen av hans rolle som etatssjef.
Dette innebar overføring av operasjonsavdelingen, inkludert situasjonssenteret,
fra departementet til Forsvarsstaben.
Sammenslåing av Forsvarets operative hovedkvarter
og landsdelskommando nord.
Sammenslåing av departementets og forsvarssjefens
kommunikasjonsenheter.
Januar 2010: Stillingen som assisterende
militær departementsråd ble nedlagt, blant annet for å tydeliggjøre
rollene i den øverste militære ledelsen.
En fullt oppsatt 2. bataljon med taktisk støtte
og logistikkstøtte – slik den var planlagt i inneværende langtidsplan
hadde en driftsprofil på om lag 400 mill. kroner årlig. Bataljonen
med støttesystemer er organisert og utrustet med lettpansrede hjul-
og beltekjøretøyer. Den anbefalte innretningen av 2. bataljon i
LTP er at den settes opp med lettere kjøretøy som allerede er anskaffet.
Dette medfører betydelig lavere materielldriftskostnader. Støttestrukturen
blir tilpasset den anbefalte innretningen for 2. bataljon og løsningen
gir dermed lavere personelldriftskostnader. Lettere og mindre materiell
samt et noe lavere antall personell i enheten medfører videre lavere
driftskostnader på etablissement, bygg og anlegg. Dette forklarer
i sum den forskjellen som påpekes i spørsmålet.
Forsvarsdepartementet har etablert en programfunksjon
for å lede og koordinere det videre arbeidet med kompetansereformen,
herunder også arbeidet med stortingsmeldingen. Programmet er organisert
med en styringsgruppe og et programkontor ledet av en programdirektør.
Programkontoret skal på vegne av styringsgruppen ivareta overordnet
ledelse og koordinering av alle aktiviteter i kompetansereformen.
Styringsgruppen ledes av departementsråden i Forsvarsdepartementet
og består i tillegg av Sjef for avdeling for personell- og fellestjenester
i Forsvarsdepartementet og Sjef for Forsvarsstaben. Det vil også
bli etablert en utvidet styringsgruppe, som i tillegg styringsgruppen
nevnt over vil beståav forsvarssjefen, Forsvarets personaldirektør,
direktør for Nasjonal Sikkerhetsmyndighet, administrerende direktør
for Forsvarets forskningsinstitutt , direktør for Forsvarsbygg, assisterende
departementsråd og FDs øvrige avdelingssjefer.
Rapporten fra forstudien en vedlagt.
Forsvaret og øvrige etater vil være tett integrert
i gjennomføringen og styringsstrukturen for arbeidet. Forsvarssjefen
vil som etatssjef være øverste ansvarlig for gjennomføringen av
reformen i Forsvaret, mens programfunksjonen har det overordnede
ansvaret på sektornivå i forhold til å lede og koordinere reformarbeidet,
herunder å utforme og initiere ytterligere tiltak, kvalitetssikre,
støtte og sikre fremdrift i prosesser på sektor- og etatsnivå, samt
tilrettelegge og fasilitere nødvendig politikkutforming.
Kostnaden ved å etablere ACCS på Mågerø er på om
lag 60 millioner kroner. Det planlagte prosjektet for fornyelse
av boliger ved Mågerø har en tentativ planramme på 24 mill. kroner.
Ja, ved ett tilfelle i 2002 ved CRC Mågerø.
CRC Sørreisa overtok Mågerøs oppgaver og ansvarsområde i Sør-Norge,
og drev kontroll og varslingsoperasjoner i hele Norge i perioden Mågerø
hadde driftsavbrudd.
Kostnadene ved å installere ACCS ved et nyopprettet
operasjonssenter på Reitan er på om lag samme nivå som om ACCS skulle
bli etablert på Mågerø, altså om lag 60 mill. kroner.
Kostnaden for installasjon av ACCS er ikke tatt med
i kostnaden på 198 mill. kroner ved etablering av NAOC. Utviklingen
av luftoperasjonssentra i NATO (CAOC’er) medfører installasjoner
av ACCS, og det er naturlig at fremtidig luftoperasjonssenter eller
videreføring av dagens luftseksjon (J-3 luft) ved FOH på Reitan
også utstyres med ACCS når dagens systemer er utrangert. En fremtidig
installasjon av ACCS ved Reitan er derfor lagt som forutsetning for
beregningene. En avvikling av Mågerø medfører derfor totalt sett
en kostnadsreduksjon når det gjelder implementering av ACCS i Norge.
Prosjekt for levetidsforlengelse av radarer
er godkjent og har som formål å øke levetiden for 2-dimensjonale
radarer fra 2016 frem til 2024, og for 3-dimensjonale radarer fra
2018 til 2026. Prosjektet inkluderer også levetidsforlengelse av én
radar i Østlandsområdet. Et annet prosjekt «Sensorer for militær
luftromsovervåkning» er planlagt fremlagt for Stortingets godkjenning senest
2015. Anskaffelsen av disse sensorene er planlagt fra og med 2022
og fremover, og prosjektet skal sørge for forbedret dekning i prioriterte
områder.
10. I
USA har nylig US Defense Security Cooperation Agency (DSCA) informert
kongressen om salg av 42 F-35A til Japan til en samlet kostnad av
10 milliarder USD, tilsvarende en enhetskostnad på 238 millioner
USD pr fly. Hvordan vurderer departementet kostnadsutviklingen i
F-35-prosjektet i lys av disse opplysningene?
Estimater fra Defense Security Cooperation Agency
(DSCA) av den totale kostnaden knyttet til salg til Japan inkluderer
en rekke faktorer som er unike for den japanske anskaffelsen og
vurderes derfor ikke å gi riktig indikasjon på den generelle kostnadsutviklingen
i F-35-prosjektet. Japan deltar som kjent ikke i det internasjonale F-35-partnerskapet
og vil derfor kjøpe F-35 under andre betingelser enn Norge. I tillegg
antas estimatet fra DSCA å inkludere en rekke tjenester og systemer
ut over selve flyene, slik at totalkostnaden ikke kan brukes som
et grunnlag for å beregne enhetskostnaden. Kostnadsutviklingen for
den norske F-35-anskaffelsen vurderes fortsatt å være i samsvar
med det kostnadsgrunnlaget som har blitt fremlagt for Stortinget
gjennom Prop. 73 S (2011-2012). Generelt vil nye kunder utenfor
F-35-partnerskapet gi en positiv effekt på prisen Norge skal betale.
Når F-35 skal operere fra flyplasser i sør vil
det være naturlig å benytte primært Rygge, Gardermoen og Sola, da
disse er godt egnet for operasjoner med F-35.
Rullebanene på Kjeller (5025 fot) og Kjevik (6600
fot) er betydelig kortere enn NATO standard (8000 fot), som er kravet
for tilfredsstillende operativ rullebanelengde. En rullebanelengde
kortere enn NATO standard vil gi begrensninger på maksimum mulig
avgangs-/landingsvekt, og medføre bruk av bremseskjerm og behov
for bremsewire ved enden av rullebanen. Kjevik har i dag ingen bremsewire,
mens det kun er bremsewire på enden av den vestre delen av rullebanen
på Kjeller. De operative flatene, rullebane-, taksebane- og oppstillingsplassdekke
gir marginale begrensinger på begge steder.
Hvis det med “å operere” i spørsmålstillingen menes
en enkel landing, forflytning og parkering på de operative flatene
og deretter avgang, vil både Kjevik og Kjeller kunne anvendes. Ved kontinuerlige
operasjoner, for eksempel ved etablering av HLB på Kjeller eller
Kjevik, vil det være svært store begrensninger i forbindelse med
avgang og landing, på grunn av svært korte rullebanelengder og manglende
bremsewire. Ingen av stedene har tilfredsstillende fasiliteter for parkering
av fly under tak, i tillegg til at det er begrenset tilgjengelighet
på flater som gir mulighet for eventuell bygging av midlertidige parkeringsfasiliteter.
Disse flyplassene vurderes derfor ikke egnet til operasjoner med
F-35.
For det første kan pålegg bare gis i krig, ved krise,
og i andre ekstraordinære situasjoner. Med krise menes i følge forarbeidene
(jf. Ot. prp. nr. 65 (2003-2004)) ”krigsliknende situasjoner, når krig
truer, terroranslag, sabotasje og naturkatastrofer”. Med ”andre
ekstraordinære situasjoner” menes fredssituasjoner hvor tungtveiende samfunnsinteresser
må ivaretas”. Forarbeidene forutsetter at bestemmelsen bare brukes
dersom det ikke har latt seg gjøre å finne frivillige løsninger.
Pålegg kan rettes mot ”enhver aktør innen luftfarten”.
Dette er ment som en samlebetegnelse på alle selskaper og andre
juridiske enheter som yter tjenester som naturlig kan sies å være
en del av luftfartsindustrien. Pålegg kan også gis til enkeltpersoner.
Grensen må trekkes etter en konkret vurdering av hvordan de hensynene
som nevnes i dette svaret gjør seg gjeldende i det enkelte tilfellet.
Den pålegget rettes mot har krav på vederlag dersom
pålegget fører til et netto økonomisk tap. § 13-9 gir ikke vedkommende
nødvendigvis et rettskrav på full kompensasjon, men det sier seg selv
at politiske vurderinger lett vil tilsi full kompensajon dersom
det dreier seg om et pålegg som ikke gis i nær tilknytning til en
krise som truer vesentlige samfunnsinteresser. Det er naturlig å
se hen til de avveininger som ble foretatt forut for beredskapslovgivningen
fra 1950-tallet.
§ 13-9 ble tilføyd ved lov i 2004 og har aldri
blitt brukt. Det er ikke vedtatt noen utfyllende forskrift til bestemmelsen.
Beslutningsprosedyrene er nedfelt i Beredskapssystemet
for Forsvaret, som er gradert. Disse kan gjøres tilgjengelig for
komitéen om ønskelig.
i. Hvilken del av beredskapslovgivningen
regulerer Forsvarets bruk av sivile lufthavner i ”krise”?
I alvorlige internasjonale krisesituasjoner
vil gjeldende beredskapslovgivning kunne komme til anvendelse også
for Forsvarets bruk av sivile lufthavner. Luftfartslovens § 13-9
(beredskap) omhandler i hvilke situasjoner Samferdselsdepartementet
(SD) kan gi pålegg om at sivile aktører skal yte bistand, herunder
i krisesituasjoner og blant annet etter behov i forbindelse med
militære luftoperasjoner. Dette er dog ingen selvstendig hjemmel
for Forsvaret. Det vil derfor bero på en forutgående dialog mellom
Samferdselsdepartementet og Forsvarsdepartementet hva gjelder Forsvarets
behov i denne sammenheng. Forsvarets nærmere bruk av disse ressursene
er ikke regulert i luftfartsloven eller beredskapslovgivningen for
øvrig.
ii. Er ”krise” i denne
sammenhengen å forstå som et formelt begrep?
Krise er et generelt samlebegrep og enhver krisesituasjon
må vurderes konkret i forhold til om beredskapslovgivningen eller
deler av denne vil komme til anvendelse. Deler av beredskapslovgivningen
dekker krisesituasjoner, herunder typisk luftfartsloven, andre deler
dekker situasjoner med krig eller krig truer eller hvor rikets selvstendighet
eller sikkerhet er i fare. I lovgivning og liknende hvor uttrykket
«krise» benyttes, må krise anses som et formelt begrep og begrepets rettslige
innhold må vurderes ut i fra den enkelte lovs virkeområde og formål.
iii. Hvordan avgjøres eventuelt
hvorvidt landet er i ”krise”? Hvem fatter en slik beslutning?
Regjeringen vil være øverste myndighet med ansvar
for krisehåndtering og vil dermed være den instans som avgjør om
en situasjon skal vurderes som en krise.
Forsvarets andel av kostnadene for flyplassdrift påløper
uavhengig av om det er militær drift eller gjennom avtale med sivil
operatør. Det totale antallet militære flybevegelser pr. år påvirker Forsvarets
andel av kostnadene. HLB aktiviteten omfatter svært få flybevegelser
i forhold til de totale bevegelsene, og vil ikke utgjøre signifikant
utslag. Iverksetting av HLB vil medføre at åpningstiden for tårntjenesten
samt brann- og havariberedskap må utvides. Det vil i denne sammenhengen
påløpe kostnader for Forsvarets uavhengig av hvem som har konsesjon.
e) I sitt svar på komiteens skriftlige spørsmål
nr. 18, av 8. mai, skriver departementet at det er ”iverksatt et
arbeide med ny forskrift om beredskap, som omhandler gråsonen mellom
fred og krise”. Hva er status for dette arbeidet, og når vil en
slik forskrift foreligge?
Det er nedsatt en arbeidsgruppe som foretar
en innledende vurdering av behovet for en forskriftsregulering av
dette forholdet.
Det foreligger ikke planer om anskaffelse av
en nasjonal kapasitet for luft-til-lufttanking. Norge deltar imidlertid
i et bredt anlagt arbeid i regi av EDA (European Defence Agency)
som ser på ulike alternativer for å effektivisere og styrke europeisk
lufttankingskapasitet, herunder et flernasjonalt samarbeid om anskaffelse
og drift av en felles lufttankingskapasitet.
Komiteens spm. nr. 68 av
2/5: Hva er de løpende og påløpte pendlerkostnadene i forbindelse
med etableringen og driften av FOH?
FDs svar av 4/5: Forsvaret
har til enhver tid pendlere. Ved omstillinger vil det i en overgangsperiode
være et noe høyere antall pendlere enn ved en normal driftssituasjon,
og dermed midlertidig noe høyere pendlerkostnader. Dette vil over
tid normalisere seg.
Flyttingen fra Jåtta til Reitan har ikke gitt
noen vesentlig økning av pendlingen. FOH har oppgitt at samlet antall
pendlere til FOHK og LDKN før omorganiseringen var 73, mens det
i dag er 92 personer som har pendlerstatus i FOH.
Når det gjelder de faktiske påløpte pendlerutgiftene
i dette tilfellet lar dette seg vanskelig konkretisere på en dekkende
måte. Forsvaret har en rekke forskjellige reisearter, for eksempel
basert på ulike typer tjenestereiser og ulike typer hjemler for
rettighets- og velferdsreiser. Deler av disse utgiftene dekkes
av den enkelte avdeling, mens deler dekkes sentralt av Forsvarets
logistikkorganisasjon/transport. Nedbrytingen av kontoplanene i
Forsvarets regnskaper er ikke av en slik art at den gir grunnlag
for å isolere et konsistent og helhetlig sett av pendlerutgifter.
15. I
departementets svar til komiteen den 19. april (spm nr. 1 kap 1,
side 7) fremkommer det at Forsvarsbygg ved utgangen av 2008 hadde
totalt utleid 3,76 kvadratmeter til Forsvaret. Hvor lå disse kvadratmeterne
og hva ble de benyttet til og er disse 3, 76 kvadratmeterne fortsatt
disponert av Forsvaret?
Ved en inkurie falt «millioner» ut fra departementets
svar på dette spørsmålet. Forsvarsbygg hadde ved utgangen av 2008
totalt utleid 3,76 millioner kvadratmeter.
Ved utgangen av 2011 benyttet Forsvaret om lag 3,45
millioner kvadratmeter, med følgende fylkesvise fordeling:
[Figur:]
Med operativ modenhet menes at flyet har nådd et
teknologisk nivå der det kan løse de oppdrag som er forutsatt. Etter
hvert som flyet utvikles og testes, utvides det godkjente manøvreringsområdet
for flyet (maksimal hastighet, høyde og angrepsvinkel mm.) samtidig
som både flyets programvare og godkjente våpentyper gradvis utvides.
Dette gjøres gjennom de såkalte Block-versjonene på flyet. Fly levert
i 2015/2016 vil leveres med Block 2B/3I som gir en operativ modenhet
betegnet som «Initial Warfighting Capability». Dette er mer enn
tilstrekkelig for å benytte flyene til konvertering og initiell
trening. Fly levert fra 2017 vil etter planen leveres med Block
3F konfigurasjon som gir en operativ modenhet med «Full Warfighting
Capability». Ettersom alle flyene etter planen skal oppgraderes
etter hvert som nye Block oppgraderinger blir tilgjengelige, vil
også de flyene som leveres i 2015/2016 få samme operative modenhet
samtidig som flyene i hovedleveransen.
17. I
tabellen på side 19, vedlegg 1, svar på spørsmål fra komiteen av
19. april er investeringsbehovet for øvrige EBA investeringer 4855 millioner
(tallverdi ikke oppgitt for tabell). Hva er innbefattet i denne
investeringen, da flyoperative flater er spesifisert?
I svar på spørsmål nr. 13 av 12. april er «Øvrige EBA
investeringer» for kampflybasealternativet Bodø oppgitt til 4 855
mill. kroner. Dette tallet er beregnet gjennom å sammenlikne det
generiske EBA behovet for en enbase for kampfly, med eksisterende
EBA på Bodø hovedflystasjon i dag. Det udekkede behovet på Bodø
er så kostnadsberegnet på følgende måte:
Base: | Bodø hovedflystasjon | | | | |
Byggkategori | Prosjekt | Bygg/ Spes obj | Udekket behov (m²) | Kostnad
(kr/m² BTA) | Prosjektkostnad
(mill. kr) |
100 | Administrasjonsbygg | Bygg | 10 050 | 33 600 | 338 |
200 | Undervisningsbygg | Bygg | 1 606 | 36 000 | 58 |
310 | Messebygg | Bygg | 2 528 | 42 000 | 106 |
400 | Befalsforlegninger | Bygg | 14 800 | 28 800 | 426 |
410 | Mannskapsforlegninger | Bygg | 3 970 | 27 600 | 110 |
430 | Boliger | Bygg | 0 | 25 200 | 0 |
500 | Våpen-/kjøretøyverksteder | Bygg | 28 800 | 33 600 | 968 |
520 | Varmgarasje | Bygg | 1 350 | 20 400 | 28 |
560 | Ammolager | Bygg | 5 150 | 60 000 | 309 |
| Annet | | | | |
550 | Varmlager | Bygg | 1 760 | 22 800 | 40 |
100 | Gradert kontorbygg | Bygg | 4 000 | 40 000 | 160 |
700 | Brannstasjon | Bygg | 2 000 | 36 000 | 72 |
220 | Idrettshall | Bygg | 3 000 | 26 400 | 79 |
| Støy på basen | | | 0 | 490 |
| Sum | | | | 3 183 |
| Usikkerhetspåslag | | | 1 672 |
| Tall brukt i konseptuell løsning | | | | 4 855 |
Avhending av statlig fast eiendom gjennomføres iht.
Avhendingsinstruksen fastsatt ved kongelig resolusjon av 19. desember
1998. I instruksens kapittel 3.1 fremkommer det at avhending skal skje
på den måten som gir det beste økonomiske resultat for staten.
Dette innebærer at selgende enhet, i dette tilfellet Forsvarsbygg
Skifte Eiendom, må vurdere hvilken metodikk som ved et salg vil
gi beste økonomiske resultat. Forsvarsbygg Skifte Eiendom har tidligere
avhendet eiendom både etter omfattende regulering og utviklingsarbeid
og som «as is».
De verdiestimater som er beregnet i tilknytning til
valg av kampflybase har tatt utgangspunkt i et «as is» salg. På
det nåværende tidspunktet har ikke Forsvarsdepartementet grunnlag
for å legge andre forutsetninger til grunn på dette punktet. Dette
innebærer nødvendigvis ikke at salget faktisk blir gjennomført som
et «as is» prosjekt. Hvilken metodikk som skal brukes ved et eventuelt
salg av eiendomsmassen i Bodø vil avklares i den videre prosessen.
Kunngjøring av et eventuelt salg er beskrevet
i Avhendingsinstruksen samt i fullmakten fra Stortinget til Forsvarsdepartementet
om avhending av fast eiendom( Prop. 1 S (2010-1011), romertallsvedtak
VIII), hvor Forsvarsbygg Skifte Eiendom på Forsvarsdepartementets
vegne pålegges en utvidet varslingsplikt ovenfor berørt fylkeskommune
og kommune. Forsvarsbygg Skifte Eiendom har godt innarbeidede rutiner
for kommunikasjon av de forskjellige salgsobjekt som ivaretar markedets
behov for informasjon samt reglene knyttet til god forvaltning.
Forsvarets base- og støttestruktur skal først
og fremst bidra til å sikre at Forsvaret kan løse sine oppgaver
og må derfor ta utgangspunkt i behovene knyttet til den operative
virksomheten, det vil si daglig styrkeproduksjon og operasjoner. Operative
hensyn har, sammen med hovedprinsippene nevnt nedenfor, være retningsgivende for
basevalgene:
langsiktig balanse
mellom Forsvarets operative struktur, styrkeproduksjon, baser og
støttevirksomhet
mer kosteffektive løsninger for sektorens
samlede aktivitet
Forsvarets virksomhet skal konsentreres
i noe større grad enn i dag
endringer i basestrukturen må ivareta behovet for
langsiktig fleksibilitet.
Lokaliseringsløsningen for nye kampfly er i
tråd med ovennevnte og primært gjort for å sikre at Forsvaret kan
løse sine oppgaver knyttet til den operative virksomheten, det vil
si daglig styrkeproduksjon og operasjoner. Det er også lagt til
grunn at den operative virksomheten bør gjennomføres så kosteffektivt
som mulig, det vil si at løsningen bør ha lavest mulig drifts- og
investeringskostnader, samtidig som de operative behovene tilfredsstilles.
For kampflybasevalget har konsekvenser knyttet til støy vært en
viktig faktor bak avgjørelsen, både med hensyn til valg av fremskutt
operasjonsbase og hovedbase.
20. QRA
beredskapen på Bodø løses i dag av ca en skvadron, dette i følge
opplysninger gitt komiteen ved besøk på lokasjonen. Har statsråden
og Forsvarets ledelse tatt opp denne ressursbruken med ansvarlige
på Bodø, da dette oppdraget skal løses med kun to fly i beredskap
pluss ett reservefly?
QRA beredskapen løses i dag av to fly på beredskap
med et reservefly. Imidlertid er det behov for et antall på ca.
20 flygere for å kunne bemanne denne beredskapen kontinuerlig. Dette har
sammenheng med at det gjennom året, i tillegg til roterende bemanning
av beredskapen, skal gjennomføres styrkeproduksjon for opprettholdelse
av nødvendig kompetanse på pilotene samt ivareta avvikling av pålagt
ferie og fritid, permisjoner, sykdom mm. Således kreves det et antall
flygere som tilsvarer om lag en skvadronsstørrelse for å ivareta
QRA-beredskapen kontinuerlig over tid. En fremskutt operasjonsbase
på Evenes vil også kreve en styrkebrønn på ca. 20 flygere, men styrkebrønnen
vil befinne seg på Ørland og i mindre grad på Evenes. Deler av det
operative personellet vil derfor rotere fra hovedbasen.
Det forefinnes et gjennomgående scenariogrunnlag
som anvendes i forsvarsplanleggingen. Scenariogrunnlaget forvaltes
av FFI og nyttes i en rekke sammenhenger, blant annet som grunnlag
for gjøre vurderinger innenfor materiellanskaffelser, strukturvurderinger,
operative spill, evneanalyser osv. Også i forkant av utarbeidelsene
av FMR er det foretatt gjennomganger for å avdekke strukturens styrker
og svakheter opp mot de ønskede kapasiteter og nivå. Basert på det
foreliggende scenariogrunnlag og det ambisjonsnivået som er angitt
i Prop. 73 S (2011-2012) vil den anbefalte strukturen vil være
i stand til å løse Forsvarets oppgaver med den ambisjon som er lagt
til grunn.
Det er det samme scenariogrunnlaget som er nyttet
i forbindelse med valg av kampfly som i øvrig forsvarsplanlegging.
Det er således samsvar mellom de premisser som lå til grunn for
valg av kampfly og de som er benyttet i arbeidet med ny langtidsplan.
Det foreligger ingen konkrete planer om å gjennomgå
og/eller endre rekvisisjonsloven. I alvorlige internasjonale krisesituasjoner
vil gjeldende beredskapslovgivning, herunder rekvisisjonsloven,
kunne komme til anvendelse.
Ved å fremskynde leveransen i forhold til opprinnelig
plan vil det kunne være behov for enkelte modifikasjoner på de første
flyene som følge av erfaringer som gjøres i det pågående testprogrammet,
fordi flyene leveres før disse modifikasjonene har rukket å bli
innarbeidet i produksjonslinjen. Dette vurderes fullt ut håndterbart
og vil ikke ha konsekvenser da flyene det primært er snakk om vil
bli benyttet til treningsfly. De nødvendige modifikasjoner vil bli
gjort på disse som en del av det planlagte oppgraderingsprogammet
for den norske F-35-flåten.
Da kontrakten for levering av en løsning for toppskytter
på IVECO ble signert sommeren 2010, hadde Forsvaret så gode kunnskaper
som mulig om både kjøretøyets tekniske egenskaper og vektpåvirkning
fra takmontert utstyr. Det var i forkant av prosjektet gjennomført
stabilitetsmålinger hos en kvalifisert og uhildet tredjepart for
å kartlegge kjøretøyets egenskaper med tanke på vekt på tak. Dette,
sammen med dialog med produsenten av kjøretøyet, dannet retningslinjene
for vektbegrensningen til utstyret.
Det å produsere en ny materielløsning innebærer utviklingsarbeid.
Under utviklingsarbeidet med toppskytterløsningen på IVECO støtte
man på uforutsette problemer. Det viste seg under testing av utstyret
at dette påvirket andre sikkerhetsrelaterte forhold, og tårnløsningen
kunne, med kjøretøyet i sidehelling, i enkelte tilfeller låse seg slik
at rotasjon av tårnet ikke var mulig. Disse problemene er nå løst.
Kystvaktens aktivitet angitt i patruljedøgn
for de siste fire år er gjengitt sammen med gjennomførte fiskeriinspeksjoner
i tabell som følger:
| 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
Patruljedøgn | 4187 | 3601 | 3485 | 3599 |
Fiskeriinspeksjoner | 1776 | 1784 | 1757 | 1719 |
Norge har inngått en bilateral Memorandum
of Understanding (2007)som regulerer sikkerhets-, forsvars-
og beredskapssamarbeid mellom Norge og Island. Intensjonen i denne
avtalen er å fremme mulighetene for besøk, øvelser og annen forsvarsvirksomhet.
Den omhandler ikke luftovervåking spesielt.
USA foresto forsvaret av Island fra 1951 gjennom
en bilateral MoU. Da USA bestemte seg for å trekke ut sine styrker
fra Island (2006) garanterte de fremdeles gjennom ”dynamic
and mobile means” at de fortsatt skulle forsvare Island i krise
og krig. I fredstid ville imidlertid ikke USA lenger alene garantere
for luftovervåking (Air Policing). Det
ble da enighet om at NATO skulle overta ansvaret for det islandske
luftrommet i fredstid og det ble etablert en rotasjonsordning blant
villige nasjoner.
Denne ordningen benevnes som NATO Airborne Surveillance and Interception Capabilities
Iceland. Så langt har Norge bidratt med F-16 jagerfly ved
to slike rotasjoner i 2009 og 2011.