Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen snarest utarbeide
og fremme forslag om en helhetlig strategi for utvidet bruk av velferdsteknologi.
II
Stortinget ber regjeringen nedsette et etikk-
og lovutvalg som skal se på etiske og juridiske problemstillinger
knyttet til en utvidet bruk av velferdsteknologi, og fremlegge resultatet
for Stortinget.
III
Stortinget ber regjeringen snarest fremme de nødvendige
lovendringsforslag for raskt å kunne ta i bruk sporings- og lokaliseringshjelpemidler
for pasienter med ervervet mental svikt, som selv ikke motsetter
seg dette.»
Forslagsstillerne mener velferdsteknologi i
for liten grad er tatt i bruk i Norge og at erfaringer gjort i flere
andre land tilsier at Norge har et stort, uutnyttet potensial på
dette området. Sporingsteknologi for pasienter med kognitiv svikt
er én av flere teknologiske nyvinninger forslagsstillerne mener
raskt kan tas i bruk i større utstrekning.
Det redegjøres i dokumentet for bruk av velferdsteknologi
i Danmark, Sverige, Skottland og enkelte andre land.
Forslagsstillerne mener at utvidet bruk av velferdsteknologiske
løsninger vil reise en rekke etiske og juridiske problemstillinger
som må drøftes nærmere.
Etter forslagsstillernes syn er det et stort
potensial i å ta i bruk ny teknologi i helse- og omsorgssektoren,
men de understreker at det må skje på en sikker måte uten at det
kommer i konflikt med den enkeltes personlige integritet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Thomas Breen, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Kari Kjønaas
Kjos, Per Arne Olsen og Erlend Wiborg, fra Høyre, lederen Bent Høie, Sonja
Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun
Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Line Henriette Hjemdal, er enig med forslagsstillerne i
at velferdsteknologi åpner nye muligheter for å gi mennesker med
bistands- eller pleiebehov anledning til å føle selvstendighet og
trygghet og til i større grad å klare seg på egen hånd i dagliglivet.
Ny teknologi kan være til støtte for både brukere, pårørende og ansatte
i helse- og omsorgssektoren. Teknologi kan aldri erstatte menneskelig
kontakt og omsorg, men det kan være et viktig supplement i et helhetlig
helse- og omsorgsperspektiv.
Komiteen vil peke på det regjeringsnedsatte utvalget
som leverte NOU 2011:11 Innovasjon i omsorg, hvor dette gikk som
en rød tråd gjennom hele utredningen. Komiteen registrerte
det store engasjementet som har vært i forbindelse med høringen av
denne utredningen.
Komiteen er tilfreds med at helse-
og omsorgsministeren har satt Helsedirektoratet i gang med å utarbeide
et faglig grunnlag for en ny delplan under Omsorgsplan 2015 som
omhandler teknologi.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
registrerer at regjeringen har varslet en stortingsmelding som skal
følge opp NOU 2011:11, hvor de politiske perspektivene på å møte
de demografiske utfordringene fra 2025 skal drøftes. Flertallet mener
at dette sammen med en utarbeidelse av en delplan under Omsorgsplan
2015 ivaretar forslag I og II.
Flertallet har videre registrert
at helse- og omsorgsministeren har varslet å sende nødvendige lovendringsforslag
på høring så raskt som mulig for å kunne ta i bruk sporings- og
lokaliseringshjelpemidler. Dette ivaretar forslag III.
Flertallet foreslår at dokumentet
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti er tilfredse med at det er
kommet en bred politisk støtte til en økt oppmerksomhet og satsing
på velferdsteknologi. Disse medlemmer mener at om
vi skal sikre valgfrihet og verdighet i omsorgen, er satsing på
teknologi og innovasjon nødvendig. Nye løsninger gir kvalitet og
kapasitet.
Disse medlemmer viser til at
pleie- og omsorgssektoren står overfor store utfordringer i de kommende
årene med økt behov for tjenester og usikkerhet rundt rekrutteringen
av et tilstrekkelig antall ansatte. Skal vi løse utfordringene i
pleie- og omsorgssektoren i takt med at oppgavene blir flere, og det
blir vanskeligere å finne nok folk til å løse dem, må vi tenke nytt.
Disse medlemmer viser til at
det ofte og som regel riktig understrekes at teknologi ikke kan erstatte
mennesker. Det er en viktig presisering, men den kan også nyanseres.
Nye teknologiske løsninger kan erstatte mennesker på noen områder.
Det kan bidra til å frigi kapasitet for ansatte – og kan gjøre det lettere
å leve uten å føle at man hele tiden er pleietrengende.
Ny teknologi kan også bidra til å gi pleie-
og omsorgstrengende mer frihet, selvstendighet og verdighet – ved
å gi dem muligheten til selv å utføre og få utført oppgaver uten
å være avhengig av andre mennesker. Disse medlemmer mener
i denne sammenheng det er viktig å understreke at det også er et verdighetselement
i ny teknologi, som i senger som kan snu eldre mens de sover, så
de ikke er avhengige av at et annet menneske kommer inn på rommet mens
de sover.
Disse medlemmer viser til at
de fleste eldre ønsker å bli boende hjemme så lenge som mulig, og er
positive til utviklingen av teknologi som gjør dette både lettere
og tryggere. Det gir både økt livskvalitet og letter presset på
den offentlige omsorgstjenesten.
Disse medlemmer vil understreke
den rollen private aktører har som pådrivere med å utvikle og forbedre
teknologi som kan tas i bruk i pleie- og omsorgssektoren. Disse
medlemmer mener det er viktig med et godt samarbeid mellom
det offentlige og private utviklere og leverandører av omsorgsteknologiske
løsninger. Slik kan teknologien godt formes etter de behov det offentlige
har som bestiller i en tidlig fase.
Disse medlemmer viser til at
disse partier har utviklet en rekke politiske tiltak som skal bidra
til utvikling og implementering av ny teknologi innen pleie- og
omsorgssektoren. Disse medlemmer vil understreke
verdien av å øke forskningen på velferdsteknologi og igangsette
lokale, statlig finansierte utviklingsprosjekter innenfor velferdsteknologi. Disse
medlemmer har ment det bør utvikles et nasjonalt senter
som kan være en motor i videre utvikling og iverksetting av omsorgsteknologi,
og er glade for oppmerksomhet om dette. Det bør arbeides systematisk
for utvikling av tilstrekkelig kompetanse i utdanningene i skjæringsfeltet
mellom helse og teknologi, og det bør utarbeides en nasjonal strategi
for kompetanseheving og -spredning som legger til grunn pleie- og
omsorgstjenestenes behov.
Disse medlemmer mener det er
viktig at kommunene spiller en viktig rolle som pådrivere for implementering
av ny teknologi i sine tjenester, og støttes i sitt arbeid med dette. Disse
medlemmer mener det kan være behov for at staten endrer finansieringsordninger
og refusjonssystemer slik at hele helsetjenesten blir belønnet for
å ta i bruk ny teknologi.
Disse medlemmer understreker
behovet for å stille strenge krav til personvern som ivaretar pasientenes
selvråderett og rett til beskyttelse av sensitive og private helseopplysninger. Disse
medlemmer mener det er viktig at spørsmål om personvern blir
en del av Stortingets behandling av stortingsmeldingen om velferdsteknologi.
Disse medlemmer vil fremheve
at velferdsteknologi vil kunne gi personer med pleie- og bistandsbehov
større frihet i institusjon og også muligheten til å bo lengre hjemme
for dem som måtte ønske det. Disse medlemmer viser
til at velferdsteknologi kan benyttes på mange områder, og at denne
teknologien i svært liten grad er benyttet i Norge.
Disse medlemmer viser til at
velferdsteknologi også vil være meget nyttig for de ansatte. Ny
velferdsteknologi vil kunne gjøre arbeidsdagen mindre belastende
og føre til at det blir enklere å stå lenger i jobben.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at politiet på politiforum.no 18. oktober
2012 viser til samme utfordring som forslagsstillerne. De viser
der til flere dødsfall og leteaksjoner som kunne vært unngått ved bruk
av sporing og lokaliseringshjelpemidler. Disse medlemmer registrerer
også at politiet i Oslo så langt i år har rykket ut over 100 ganger
med store ressurser for å finne forsvunnede demente. Disse medlemmer viser
til at dette er ressurskrevende og medfører menneskelige lidelser
og i ytterste konsekvens dødsfall.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til behovet for å få fortgang
på arbeidet. Det å få nedsatt et etikk- og lovutvalg til å se på
de etiske og juridiske problemstillingene vil kunne medføre åpning
for bruk av velferdsteknologi på langt flere områder. Disse
medlemmer viser også til flere av pilotprosjektene i Norge
som har gode resultater, og til erfaringene fra andre land. Det
er derfor viktigere med en helhetlig strategi som sikrer at ny velferdsteknologi
raskere tas i bruk, enn en fremtidig stortingsmelding.
Disse medlemmer viser til forslag
III som åpner opp for bruk av sporings- og lokaliseringshjelpemidler
raskest mulig så lenge personene det gjelder ikke har motsatt seg
dette. Disse medlemmer er glad for at regjeringen
nå varsler at lovforslagene skal ut på høring. Disse medlemmer mener
at dette bør skje raskt da vi allerede har mye erfaring fra de land
som allerede har innført dette.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest utarbeide
og fremme forslag om en helhetlig strategi for utvidet bruk av velferdsteknologi.»
«Stortinget ber regjeringen nedsette et etikk-
og lovutvalg som skal se på etiske og juridiske problemstillinger
knyttet til en utvidet bruk av velferdsteknologi, og fremlegge resultatet
for Stortinget.»
«Stortinget ber regjeringen snarest fremme de nødvendige
lovendringsforslag for raskt å kunne ta i bruk sporings- og lokaliseringshjelpemidler
for pasienter med ervervet mental svikt, som selv ikke motsetter
seg dette.»
Forslag fra Fremskrittspartiet og
Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen snarest utarbeide
og fremme forslag om en helhetlig strategi for utvidet bruk av velferdsteknologi.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen nedsette et etikk-
og lovutvalg som skal se på etiske og juridiske problemstillinger
knyttet til en utvidet bruk av velferdsteknologi, og fremlegge resultatet
for Stortinget.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen snarest fremme de nødvendige
lovendringsforslag for raskt å kunne ta i bruk sporings- og lokaliseringshjelpemidler
for pasienter med ervervet mental svikt, som selv ikke motsetter
seg dette.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:102 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Gjermund Hagesæter, Jon Jæger Gåsvatn,
Bente Thorsen og Vigdis Giltun om å utvide bruk av velferdsteknologi
i helse- og omsorgssektoren – vedlegges protokollen.
Det vises til brev av 14. mai 2012 fra helse- og omsorgskomiteen
vedrørende ovennevnte, der de bes om min uttalelse til følgende
representantforslag:
I
Stortinget ber regjeringen snarest utarbeide
og fremme forslag om en helhetlig strategi for utvidet bruk av velferdsteknologi.
II
Stortinget ber regjeringen nedsette et etikk-
og lovutvalg som skal se på etiske og juridiske problemstillinger
knyttet til en utvidet bruk av velferdsteknologi, og framlegge resultatet
for Stortinget.
III
Stortinget ber regjeringen snarest femme
de nødvendige lovendringsforslag for raskt å kunne ta i bruk sporings-
og lokaliseringshjelpemidler for pasienter md ervervet mental svikt,
som selv ikke motsetter seg dette
I St.meld. nr. 7 (2008–2009) Et nyskapende og bærekraftig Norge,
valgte regjeringen ut helse- og omsorgstjenesten som satsingsområde
for innovasjon og fornyelse. På denne bakgrunnen nedsatte regjeringen
et utvalg for innovasjon og omsorg (Hagen-utvalget) som la fram
sin innstilling NOU 2011:11 – Innovasjon i omsorg – 16. juni 2011.
Utredningen har vært på høring, og den har skapt stort engasjement.
Utvalgets perspektiver og forslag har fått bred oppslutning på tvers
av vanlige skillelinjer. På enkelte områder er det også betydelig
utålmodighet. Det gjelder særlig spørsmålet om omlegging av omsorgstjenestene
med større vekt på velferdsteknologi og rehabilitering, og behovet
for nye virkemidler i kommunalt innovasjonsarbeid.
På denne bakgrunnen har jeg allerede bedt Helsedirektoratet om
å utarbeide et faglig grunnlag for en ny delplan under Omsorgsplanen
– Teknoplan 2105. Helsedirektoratet er bedt om å utforme et faglig grunnlag
og et praktisk opplegg for implementering av velferdsteknologi i
de kommunale omsorgstjenestene.
Omsorgssektoren må, på samme måte som de fleste andre sektorer,
gjøre seg nytte av og forbedre kvaliteten på sine tjenester ved
bruk av teknologi. Undersøkelser viser at mange ønsker å bo hjemme
så lenge som mulig, selv når de har behov for omsorgstjenester.
Framover kan det tenkes at utviklingen i velferdsteknologi vil skape
bedre forutsetninger for å understøtte utviklingen av hjemmebaserte tjenester
og gi brukerne større uavhengighet av hjelpeapparatet. De kommunale
omsorgstjenestene vil både i dag og i fremtiden være arbeidsintensive
og avhengige av det konkrete møtet mellom mennesker. Teknologi vil
aldri kunne erstatte menneskelig omsorg og fysisk nærhet. Velferdsteknologi
kan imidlertid gi mennesker nye muligheter til selvstendighet og trygghet,
og til å klare seg på egenhånd i dagliglivet. Ulike former for teknologi
kan fungere som støtte både til brukere, pårørende og ansatte i
helse- og omsorgstjenesten.
Bruk av velferdsteknologi, og spesielt sporings- og varslingsteknologi,
reiser en rekke etiske og personvernmessige spørsmål, spesielt når
den benyttes der det kanskje er mest bruk for den, overfor mennesker
med demens eller alvorlig svikt i kognitive funksjoner. Jeg har
derfor bedt Helsedirektoratet vurdere om det er behov for særskilt
regulering av området og hvordan dagens regelverk i så fall bør
endres. Helsedirektoratet er bedt om å komme med forslag til konkret
utforming av eventuelle endringsforslag.
Jeg er opptatt av at vi skal kunne utnytte velferdsteknologi
til beste for brukerne av helse- og omsorgstjenesten. Jeg vil derfor
så raskt det er mulig sende på høring nødvendige lovendringsforslag
for å sikre dette.
Regjeringen har besluttet å følge opp NOU 2011:11 Innovasjon
i omsorg gjennom en egen stortingsmelding. I denne meldingen vil
vi trekke opp perspektivene og utforme en politikk med nye løsninger
for omsorgsfeltet for perioden fram mot de store demografiske utfordringene
omsorgssektoren står overfor i tiårene fra 2025. Meldingen skal
legge grunnlaget for fornyelse gjennom kommunalt innovasjons- og
utviklingsarbeid på omsorgsfeltet og drøfte muligheter og løsninger
på fremtidens omsorgsutfordringer, med vekt på teknologi, boformer, eier-
og driftsformer, forskning og utvikling.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 15. november 2012
Bent Høie |
Thomas Breen |
leder |
ordfører |