Stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Per Sandberg,
Laila Marie Reiertsen og Vigdis Giltun fremmet 5. oktober 2012 følgende
forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremme de nødvendige lovendringsforslag slik at offentlige etater
seg imellom kan utveksle informasjon der det foreligger mistanke
om straffbart brudd på regelverk.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om nødvendige lovendringer for å sikre at politiet raskt får tilgang
til informasjon fra aktuelle offentlige registre når politiet har
skjellig grunn til mistanke om at en straffbar handling er begått.
3. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om nødvendige lovendringer for å sikre PST tilgang til informasjon
fra aktuelle offentlige registre når PST registrerer sak om en konkret
person.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
Dokument 8:7 S (2012–2013), Representantframlegg frå stortingsrepresentantene
Robert Eriksson, Per Sandberg, Laila Marie Reiertsen og Vigdis Giltun
om at offentlige etater kan utveksle informasjon seg imellom for
å avdekke kriminalitet.
Komiteen vil fastslå viktigheten
av taushetsplikten offentlige tjenestemenn har når det gjelder personlige
forhold en får tilgang til gjennom sitt virke og i møte med samfunnsborgere. Komiteen understreker
at denne taushetsplikten er en vesentlig forutsetning for tillitsforholdet
mellom tilbyder av offentlige tjenester og brukere av tjenesten.
Når flere instanser, gjerne lokalt, skal samarbeide om tiltak og
eventuell inngripen i borgerens rettssfære eller private rom, oppstår som
regel dilemmaer om hvor langt taushetsplikten går i forhold til
informasjonsplikten i og mellom etater.
Komiteen viser til at disse dilemmaene
og aktuelle tiltak drøftes i Meld. St. 7 (2010–2011) Kampen mot
organisert kriminalitet.
Komiteen mener at det finnes
tilfeller hvor samfunnets beste bør komme foran personvernet, og
hvor informasjonsplikten bør gå foran taushetsplikten for å bedre
det tverrsektorielle kriminalitetsforebyggende arbeidet.
Komiteen viser til brev fra justis-
og beredskapsministeren til justiskomiteen, datert 13. november
2012 (vedlagt):
«Taushetsplikten er imidlertid ikke absolutt. Eksempelvis
følger det av forvaltningsloven § 13 b første ledd nr. 6 at taushetsplikt
etter samme lov § 13 ikke står i veien for at forvaltningsorganet anmelder
eller gir opplysninger om lovbrudd til påtalemyndighetene eller
vedkommende kontrollmyndighet når det finnes ønskelig av allmenne
omsyn eller forfølgning av lovbruddet har naturlig sammenheng med
avgiversorganets oppgaver.»
Komiteen viser til at justis-
og beredskapsministeren videre i nevnte brev minner om at endringen
i straffeloven § 139 som ble vedtatt ved lov 25. juni 2010 nr. 47,
er en skjerping på dette området og en utvidelse av avvergingsplikten.
Komiteen registrerer at forslagsstillerne
viser til eksempler som peker på områder der det av samfunnsmessige
hensyn kan være aktuelt å endre reglene for hva som skal være taushetsbelagt. Komiteen viser
til at dette er noe regjeringen allerede har satt fokus på. Komiteen viser
i denne sammenheng til justis- og beredskapsministerens uttalelse
til Aftenposten 26. september 2012, som også er omtalt av forslagsstillerne.
Komiteen viser videre til Meld.
St. 7 (2010–2014) Kampen mot organisert kriminalitet, hvor man peker
på nødvendigheten av god informasjonsdeling. Departementet sier
i meldingen at de vil vurdere bestemmelser i norsk lovgivning for om
mulig å lette det tverrsektorielle, kriminalitetsforebyggende arbeidet.
Departementet påpeker også viktigheten av samarbeid og informasjonsdeling
med næringslivet for å bekjempe kriminalitet.
Komiteen mener, som det også
pekes på i Meld. St. 7 (2010–2011) Kampen mot organisert kriminalitet,
at en mulig måte å løse utfordringer knyttet til informasjonsutveksling
på, er gjennom lovendring, og viser til at oppfølging av meldingen
pågår i departementet.
Komiteen er glad for at det er
satt ned en interkommunal arbeidsgruppe som skal se på taushetsplikten
og eventuelle behov for å justere denne for å ivareta dagens utfordringer. Komiteen imøteser
at regjeringen vil følge opp 22. juli-kommisjonens anbefaling om
gjennomgang av taushetsbestemmelsene for å legge til rette for at
PST får anledning til effektivt å etterprøve sine hypoteser om mulige
terrorforberedelser, og for at andre etater kan overlevere informasjon
hvis de mistenker terror. Komiteen mener likevel
at regelverket må innebære en god balanse mellom alle de hensyn
som gjør seg gjeldende. Komiteen ser frem til resultatet
av arbeidet regjeringen nå har igangsatt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremme de nødvendige lovendringsforslag slik at offentlige etater
seg imellom kan utveksle informasjon der det foreligger mistanke
om straffbart brudd på regelverk.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om nødvendige lovendringer for å sikre at politiet raskt får tilgang
til informasjon fra aktuelle offentlige registre når politiet har
skjellig grunn til mistanke om at en straffbar handling er begått.
3. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om nødvendige lovendringer for å sikre PST tilgang til informasjon
fra aktuelle offentlige registre når PST registrerer sak om en konkret
person.»
Komiteens medlemmer fra Høyre vil fremheve
politiets behov for rask tilgang til særskilte offentlige registre
for å bekjempe alvorlig kriminalitet, eksempelvis Kripos' behov
for søkemuligheter i passregisteret for å kunne finne barn som er,
eller har vært, utsatt for seksuelle overgrep. Tidligere hadde Kripos
denne muligheten, men den ble fjernet ved forskriftene til politiregisterloven.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om nødvendige
lovendringer for å sikre politiet tilgang til ikke-sensitiv informasjon
fra offentlige registre ved mistanke om alvorlig kriminalitet.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
lovendringsforslag slik at offentlige etater seg imellom kan utveksle
informasjon der det foreligger mistanke om straffbart brudd på regelverk.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om nødvendige
lovendringer for å sikre at politiet raskt får tilgang til informasjon
fra aktuelle offentlige registre når politiet har skjellig grunn
til mistanke om at en straffbar handling er begått.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om nødvendige
lovendringer for å sikre PST tilgang til informasjon fra aktuelle
offentlige registre når PST registrerer sak om en konkret person.
Forslag fra Høyre:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen fremme sak om nødvendige
lovendringer for å sikre politiet tilgang til ikke-sensitiv informasjon
fra offentlige registre ved mistanke om alvorlig kriminalitet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:7 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Per Sandberg, Laila
Marie Reiertsen og Vigdis Giltun om at offentlige etater kan utveksle
informasjon seg imellom for å avdekke kriminalitet – vedlegges protokollen.
Det vises til Justiskomiteens brev 17. oktober 2012
med anmodning om departementets uttalelse i anledning ovennevnte
forslag fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Per Sandberg,
Laila Marie Reiertsen og Vigdis Giltun.
Til sammen ivaretar de ulike offentlige etater
oppgaver over et meget bredt spekter. Generelt er reglene om taushetsplikt
for det en offentlig tjenestemann får vite om noens personlige forhold, en
vesentlig forutsetning for den tilliten mellom forvaltningen og
den enkelte som vårt samfunn er avhengig av. Taushetsplikten er
imidlertid ikke absolutt. Eksempelvis følger det av forvaltningsloven
§ 13 b første ledd nr. 6 at taushetsplikt etter samme lov § 13 ikke
står i veien for at forvaltningsorganet anmelder eller gir opplysninger
om lovbrudd til påtalemyndigheten eller vedkommende kontrollmyndighet
når det finnes ønskelig av allmenne omsyn eller forfølging av lovbruddet
har naturlig sammenheng med avgiverorganets oppgaver. Til sammen
har vi et omfattende regelverk om taushetsplikt og rett og plikt
til å formidle opplysninger videre til andre organer for ulike kategorier
av offentlige tjenestemenn og utøvere av ulike profesjoner.
Regelverket om forholdet mellom taushetsplikt og
rett og plikt til å gi informasjon, er stadig i utvikling. Som eksempel
nevner jeg den endring av straffeloven § 139 som ble vedtatt ved
lov 25. juni 2010 nr. 47, som innebærer en skjerping og utvidelse
av den såkalte avvergingsplikten. Hva offentlig ansatte bør være
forpliktet eller ha anledning til å formidle til andre offentlige
organer, må bero på grundige avveininger av blant annet de behov
for fortrolighet som er knyttet til oppgaveløsingen og hensynet
til kriminalitetsbekjempelse. Jeg nevner her at uttrykkene «straffbart
brudd på regelverk» og «straffbar handling», i prinsippet spenner
over alt fra små trafikkforseelser til grov voldsutøvelse og terror.
På bakgrunn av regjeringens forebyggingsstrategi
(Regjeringens strategi for forebygging: Fellesskap – trygghet –
utjevning (Departementene 2009)) er det opprettet en interdepartemental
arbeidsgruppe for å gjennomgå regelverk om informasjonsplikt og
taushetsplikt. Hensikten med gjennomgåelsen er å sikre mer effektiv
informasjonsutveksling mellom etater i tilfeller som berører vitale
hensyn knyttet til liv, helse og livsvilkår. For tiden avventer
arbeidsgruppen en kartlegging av praksis i regi av Helse- og omsorgsdepartementet.
Videre har 22. juli-kommisjonen påpekt at regler om taushetsplikt
kan hindre at PST får tilgang til den kritisk nødvendige informasjon
for å kunne avdekke terror, og uttalt blant annet følgende (NOU
2012:14 side 388):
«Taushetsbestemmelsene i sin alminnelighet kan være
velbegrunnet, men kommisjonen ser i lys av 22/7 et behov for en
gjennomgang av slike bestemmelser for å legge til rette for at PST
får anledning til effektivt å etterprøve sine hypoteser om mulige
terrorforberedelser, og for at andre etater kan overlevere informasjon
hvis de mistenker terror. Med mindre særlige personsensitive forhold
tilsier noe annet, bør PST, der tjenesten har grunnlag for en hypotese
om terror, gis anledning til å undersøke all tilgjengelig offentlig
informasjon om en person i løpet av firemånedersperioden. Dersom
hypotesen ikke kan underbygges, må informasjonen slettes, i tråd
med PSTs vanlige registreringsregler. Støttes hypotesen, kan informasjonen
beholdes og bearbeides i arbeidsregisteret.
Kommisjonen
ser at informasjon fra helse- og sosialvesenet innebærer særlige
problemstillinger knyttet til privatlivets fred. Likevel bør også
regelverket innenfor disse sektorene gjennomgås for å påse at bestemmelsene
er rimelig balansert mellom integritetshensyn og hensynet til politiets
legitime behov. Der helse- eller sosialetater har hjemmel til å
gi informasjon fra seg, bør PST gis tilgang.»
Jeg vil følge opp denne anbefalingen fra 22. juli-kommisjonen
og det arbeidet som for øvrig er i gang med å gjennomgå reglene
om taushetsplikt. Målet må være at regelverket skal innebære en god
balanse mellom alle de hensyn som gjør seg gjeldende.
Oslo, i justiskomiteen, den 5. februar 2013
Per Sandberg |
Jenny Klinge |
leder |
ordfører |