Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Olov
Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til Europakommisjonens forslag til direktiv om forbrukerrettigheter
som tok sikte på å erstatte direktivene om fjernsalg, om dørsalg,
om forbrukerkjøp og om urimelige avtalevilkår. Direktivforslaget
var totalharmonisert, noe som vil si at EØS-statene i sin nasjonale
lovgivning ikke kan innføre eller opprettholde regler som avviker
fra direktivet.
Komiteen er videre kjent med
at forslaget ble dels kritisert for å sette et for lavt nivå på
forbrukerbeskyttelsen, noe som ville gi forbrukerne i Norge dårligere
beskyttelse enn det en har i dag.
Komiteen er derfor fornøyd med
at det endelige direktivet kun på svært begrensede områder reduserer
norske forbrukeres rettigheter, mens det på andre områder innebærer
en styrking av forbrukerrettighetene.
Komiteen viser her blant annet
til rett til å gå fra avtalen innen 14 dager ved fjernsalg og salg utenfor
fast utsalgssted hvor en del av unntakene i eksisterende lov vil
bli borte. Komiteen viser til at det vil bli endringer
i regler som begrenser angreretten i henhold til gjeldende lov.
Spesielt vil norske forbrukere få redusert forbrukerbeskyttelse
når det gjelder telefonsalg og salg utenfor fast utsalgssted.
Komiteen viser her til artikkel
5 om selgers/tjenesteyters plikt til å gi informasjon til forbrukere
før avtaleinngåelse ved annet enn fjernsalg og salg utenfor fast
utsalgssted. Komiteen understreker at den informasjonen
skal gis før en kjøps- eller tjenesteavtale inngås.
Komiteen vil videre vise til
artikkel 6 om selgers/tjenesteyters plikt til å gi informasjon til
forbrukere før avtaleinngåelse ved fjernsalg og salg utenfor fast
utsalgssted.
Komiteen viser videre til artikkel
18, 20 og 21 som alle bidrar til å styrke forbrukerrettighetene.
Komiteen vil understreke betydningen
av at i tillegg til de endringene direktivet vil medføre i norsk
rett, er det viktig å merke seg de endringene direktivet vil medføre
i andre europeiske lands rett fordi det også vil påvirke norske
forbrukere ved at de oppholder seg i EU/EØS-land og også gjennom
handel over nett fra EU/EØS-land.
Komiteenvil
også understreke betydningen av at på mange områder og i mange land
vil direktivet inneholde en betydelig styrking av forbrukerrettighetene.
Komiteen er kjent med at direktivet
nødvendiggjør endringer i flere lover, blant annet angrerettsloven,
forbrukerkjøpsloven og håndverkertjenesteloven, og vil kunne kreve lovregulering
av forbrukerkontrakter som i dag til dels er regulert av ulovfestet
kontraktsrett. Det vil også kunne bli aktuelt med endringer i finansavtaleloven
og avtaleloven.