Ved EØS-komiteens beslutning nr. 181/2012 av 28. september
2012 ble vedlegg XIX (Forbrukervern) til EØS-avtalen endret. Endringen
ble gjort for å innlemme europaparlaments- og rådsdirektiv (EU)
nr. 83/2011 av 25. oktober 2011 om forbrukerrettigheter, om endring
av rådsdirektiv (EØF) nr. 13/1993 om urimelige avtalevilkår og av
europaparlaments- og rådsdirektiv (EF) nr. 44/1999 om forbrukerkjøp
og om oppheving av rådsdirektiv (EØF) nr. 577/1985 om dørsalg og
av europaparlaments- og rådsdirektiv (EF) nr. 7/1997 om fjernsalg.
Som ledd i EUs arbeid med utviklingen av kontraktsretten
gjennomgikk Europakommisjonen åtte sektordirektiver og fremmet 8. oktober
2008 et forslag til direktiv om forbrukerrettigheter. Forslaget
var omfattende og tok sikte på å erstatte direktiv om fjernsalg,
om dørsalg, om forbrukerkjøp og om urimelige avtalevilkår. Direktivforslaget
var totalharmonisert, noe som vil si at EØS-statene i sin nasjonale
lovgivning ikke kan innføre eller opprettholde regler som avviker
fra direktivet.
Kommisjonens forslag ble behandlet av Rådet og
Europaparlamentet etter medbestemmelsesprosedyren. Forslaget viste
seg å være kontroversielt. Forslaget ble dels kritisert for å sette
et for lavt nivå på forbrukerbeskyttelsen. Dels skapte prinsippet
om totalharmonisering problemer med å komme til politisk enighet.
Direktivet ble vedtatt som europaparlaments- og rådsdirektiv (EU)
nr. 83/2011 om forbrukerrettigheter av 25. oktober 2011. Resultatet
av forhandlingene mellom Rådet og Parlamentet ble et direktiv med
vesentlig mindre anvendelsesområde enn Kommisjonens forslag. Regler
om forbrukerkjøp og urimelige avtalevilkår ble tatt ut av direktivet,
slik at det nå omfatter regler om informasjonskrav ved forbrukerkontrakter,
opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenfor fast
utsalgssted, regulering av leveringstiden i forbrukerkjøp, risikoens
overgang til forbrukeren ved sendekjøp samt visse andre enkeltstående
forbrukerrettigheter. Det betyr at direktivet blant annet omfatter
virkeområdene til direktiv (EØF) nr. 577/1985 (dørsalgsdirektivet) og
direktiv (EF) nr.7/1997 (fjernsalgsdirektivet).
Forbrukerrettighetsdirektivet bygger på prinsippet
om totalharmonisering, men det er anledning til å gi avvikende regler
der direktivet uttrykkelig sier at det er adgang til det.
Medlemsstatene skal vedta de lover og forskrifter
som er nødvendige for å etterkomme direktivet innen 13. desember
2013.
Direktivet nødvendiggjør endringer i flere lover. Angrerettsloven
må endres på en del punkter. Det er ikke tatt stilling til om gjennomføring
av direktivet best kan skje ved endringer i gjeldende lov eller
ved en ny lov.
Gjennomføring av direktivet vil videre kreve
endringer i forbrukerkjøpsloven og håndverkertjenesteloven, og vil
kreve lovregulering om forbrukerkontrakter som i dag til dels er
regulert av ulovfestet kontraktsrett. Det vil også kunne bli aktuelt
med endringer i finansavtaleloven.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
vil i samarbeid med Justis- og beredskapsdepartementet fremme en
egen proposisjon til Stortinget med forslag til nødvendige lovendringer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Olov
Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
viser til Europakommisjonens forslag til direktiv om forbrukerrettigheter
som tok sikte på å erstatte direktivene om fjernsalg, om dørsalg,
om forbrukerkjøp og om urimelige avtalevilkår. Direktivforslaget
var totalharmonisert, noe som vil si at EØS-statene i sin nasjonale
lovgivning ikke kan innføre eller opprettholde regler som avviker
fra direktivet.
Komiteen er videre kjent med
at forslaget ble dels kritisert for å sette et for lavt nivå på
forbrukerbeskyttelsen, noe som ville gi forbrukerne i Norge dårligere
beskyttelse enn det en har i dag.
Komiteen er derfor fornøyd med
at det endelige direktivet kun på svært begrensede områder reduserer
norske forbrukeres rettigheter, mens det på andre områder innebærer
en styrking av forbrukerrettighetene.
Komiteen viser her blant annet
til rett til å gå fra avtalen innen 14 dager ved fjernsalg og salg utenfor
fast utsalgssted hvor en del av unntakene i eksisterende lov vil
bli borte. Komiteen viser til at det vil bli endringer
i regler som begrenser angreretten i henhold til gjeldende lov.
Spesielt vil norske forbrukere få redusert forbrukerbeskyttelse
når det gjelder telefonsalg og salg utenfor fast utsalgssted.
Komiteen viser her til artikkel
5 om selgers/tjenesteyters plikt til å gi informasjon til forbrukere
før avtaleinngåelse ved annet enn fjernsalg og salg utenfor fast
utsalgssted. Komiteen understreker at den informasjonen
skal gis før en kjøps- eller tjenesteavtale inngås.
Komiteen vil videre vise til
artikkel 6 om selgers/tjenesteyters plikt til å gi informasjon til
forbrukere før avtaleinngåelse ved fjernsalg og salg utenfor fast
utsalgssted.
Komiteen viser videre til artikkel
18, 20 og 21 som alle bidrar til å styrke forbrukerrettighetene.
Komiteen vil understreke betydningen
av at i tillegg til de endringene direktivet vil medføre i norsk
rett, er det viktig å merke seg de endringene direktivet vil medføre
i andre europeiske lands rett fordi det også vil påvirke norske
forbrukere ved at de oppholder seg i EU/EØS-land og også gjennom
handel over nett fra EU/EØS-land.
Komiteenvil
også understreke betydningen av at på mange områder og i mange land
vil direktivet inneholde en betydelig styrking av forbrukerrettighetene.
Komiteen er kjent med at direktivet
nødvendiggjør endringer i flere lover, blant annet angrerettsloven,
forbrukerkjøpsloven og håndverkertjenesteloven, og vil kunne kreve lovregulering
av forbrukerkontrakter som i dag til dels er regulert av ulovfestet
kontraktsrett. Det vil også kunne bli aktuelt med endringer i finansavtaleloven
og avtaleloven.
Familie- og kulturkomiteens utkast til innstilling har
blitt forelagt utenriks- og forsvarskomiteen som slutter seg til
familie- og kulturkomiteens utkast og har ingen ytterligere merknader.
Tilrådingen fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til
proposisjonen og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens
beslutning nr. 181/2012 av 28. september 2012 om innlemmelse i EØS-talen
av direktiv (EU) nr. 83/2011 om forbrukerrettigheter (forbrukerrettighetsdirektivet).
Familie- og kulturkomiteen har følgende spørsmål
til statsråden i forbindelse med behandlingen av Prop. 45 S (2012-2013)
Godkjenning av EØS-komiteens beslutning om innlemmelse i EØS-avtalen
av direktiv om forbrukerrettigheter (forbrukerrettighetsdirektivet):
«På side 3 i proposisjonen står det at ”Gjennomføring
av direktivet vil medføre en svekking av forbrukerbeskyttelsen på
noen punkter, mens det på andre vil bli klarere regler og styrking
av forbrukernes rettigheter”.
Hva innebærer rent
konkret denne svekkingen av forbrukerbeskyttelsen, og hvilke klarere
regler og styrking av forbrukerens rettigheter siktes det til?»
Barne-, likestillings-, og inkluderingsdepartementet,
som sammen med Justis- og beredskapsdepartementet er ansvarlig for
gjennomføringen av forbrukerrettighetsdirektivet i norsk rett, arbeider
med å analysere direktivet og avklare tolkningsspørsmål. Nedenfor
fremgår de sentrale punktene, men denne oversikten er ikke uttømmende:
Direktivet oppstiller meget omfattende krav
til informasjon som skal gis forbrukeren før en kjøps- eller tjenesteavtale
inngås. Informasjonskravene er mer vidtrekkende enn gjeldende lov- og
ulovfestede informasjonskrav i norsk rett. Direktivet medfører
på dette punktet en styrking av forbrukerens rettsstilling.
Direktivet inneholder en del oppdateringer av
informasjonskravene sammenlignet med gjeldende angrerettlov, herunder
oppdatering i lys av utviklingen, som for eksempel at den næringsdrivende
skal gi informasjon om e-postadresse. Det er også styrkede krav
når det gjelder opplysninger om digitale varer og tjenester, derunder
funksjonalitet og samvirkningsevne for digitalt innhold med maskinvare.
Etter gjeldende lov er avtaler som inngås ved
at forbrukeren tilkaller den næringsdrivende (typisk tilkaller en
rørlegger) unntatt. Etter direktivet skal informasjonsplikten gjelde
også for denne typen avtaler, men med mulighet for begrenset informasjonsplikt
ved enkelte typer oppdrag under verdi av 200 euro.
Når det gjelder informasjon som skal gis til
forbrukeren før avtaleinngåelse, vil direktivet innebære en styrking
av forbrukerrettighetene ved at nøkkelinformasjon skal fremheves
tydelig umiddelbart før bestilling ved fjernsalg. Forbrukeren skal
også gjøres i stand til å vite akkurat når han eller hun inngir
en bindende bestilling, ved en «bestill med forpliktelse til å betale»-knapp
ved netthandel.
Gjeldende lov inneholder en rekke unntak fra
angreretten. En del av disse vil forsvinne med gjennomføring av
direktivet, mens andre unntak vil komme til. Det vil også bli endringer
i regler som begrenser angreretten.
Etter gjeldende norsk rett gis det særlig høy
forbrukerbeskyttelse ved noen salgsformer. Det gjelder telefonsalg
(der den næringsdrivende ringer uanmodet til forbrukeren) og salg
utenfor fast utsalgssted (dørsalg, gatesalg, messesalg, homeparties
og lignende) der følgende særregler gjelder:
Få unntak for angreretten,
den næringsdrivende må betale tilbake kjøpesummen før forbrukeren returnerer
varen og den næringsdrivende betaler retur av varer.
Ubetinget angrerett, også der den næringsdrivende
har påbegynt en tjeneste. Dette kan for eksempel være der omreisende
håndverkere tilbyr maling av hus. Om arbeidet påbegynnes umiddelbart
og forbrukeren angrer seg etter 10 dager, er det på malerens risiko
og forbrukeren trenger ikke å betale.
Ved gjennomføring av direktivet vil det ikke være
mulig å særbehandle disse salgsformene. De generelle reglene vil
da måtte gjelde. Det betyr for eksempel at forbrukeren må betale
for den del av en tjeneste som allerede er utført idet angreretten
benyttes.
Direktivets regler om levering av varen ved
forbrukerkjøp skjerper kravene til leveringstiden der denne ikke
er avtalt mellom partene, og innebærer derfor en styrking av forbrukerens rettsposisjon.
Direktivets regler om risikoovergang i forbrukerkjøp
avviker noe fra gjeldende norske regler, og innebærer en styrking
av forbrukerkjøperens rettsposisjon.
Denne bestemmelsen vil innebære en styrking av
forbrukerrettighetene. Det er krav om at dersom selger/tjenesteyter
har oppgitt telefonnr som vedkommende kan kontaktes på etter avtaleinngåelse,
skal ikke forbrukeren betale mer enn grunntakst (ikke teletorg-nummer
og lignende). Dette vil i praksis bety at selgeren ikke skal ha
mulighet for å tjene penger på telefonhenvendelser fra kjøperen
knyttet til inngått kjøp. (Dette gjelder imidlertid ikke etter-serviceavtaler
som kjøperen inngår frivillig. ) En slik bestemmelse har vi ikke
i gjeldende rett.
Avslutningsvis vil jeg understreke at i tillegg
til de endringer direktivet vil medføre i norsk rett, er det viktig
å merke seg de endringer direktivet vil medføre i andre europeiske
lands rett fordi også dette vil påvirke norske forbrukere. Norske forbrukere
reiser mye i Europa og handler i ustrakt grad på nettet. På mange
områder og for mange land vil direktivet inneholde en betydelig styrking
av forbrukerrettighetene. Dette gjelder for eksempel angrefristens
lengde som i en del land i dag er 7-10 dager, spesifikke og tydelige krav
til informasjon og klar melding til forbrukere som handler på nettet
om når i prosessen de binder seg til kjøp. Selv om norske regler
ofte vil gjelde for norske forbrukere, vil direktivet medføre en
betydelig fordel fordi europeiske nettsteder og selgere vil måtte
bedre forbrukervernet. At det er like regler i landene kan selvsagt
også være en fordel for forbrukerne.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 7. februar 2013
Gunn Karin Gjul |
Kåre Simensen |
leder |
ordfører |