Familie- og kulturkomiteen har følgende spørsmål
til statsråden i forbindelse med behandlingen av Prop. 45 S (2012-2013)
Godkjenning av EØS-komiteens beslutning om innlemmelse i EØS-avtalen
av direktiv om forbrukerrettigheter (forbrukerrettighetsdirektivet):
«På side 3 i proposisjonen står det at ”Gjennomføring
av direktivet vil medføre en svekking av forbrukerbeskyttelsen på
noen punkter, mens det på andre vil bli klarere regler og styrking
av forbrukernes rettigheter”.
Hva innebærer rent
konkret denne svekkingen av forbrukerbeskyttelsen, og hvilke klarere
regler og styrking av forbrukerens rettigheter siktes det til?»
Barne-, likestillings-, og inkluderingsdepartementet,
som sammen med Justis- og beredskapsdepartementet er ansvarlig for
gjennomføringen av forbrukerrettighetsdirektivet i norsk rett, arbeider
med å analysere direktivet og avklare tolkningsspørsmål. Nedenfor
fremgår de sentrale punktene, men denne oversikten er ikke uttømmende:
Direktivet oppstiller meget omfattende krav
til informasjon som skal gis forbrukeren før en kjøps- eller tjenesteavtale
inngås. Informasjonskravene er mer vidtrekkende enn gjeldende lov- og
ulovfestede informasjonskrav i norsk rett. Direktivet medfører
på dette punktet en styrking av forbrukerens rettsstilling.
Direktivet inneholder en del oppdateringer av
informasjonskravene sammenlignet med gjeldende angrerettlov, herunder
oppdatering i lys av utviklingen, som for eksempel at den næringsdrivende
skal gi informasjon om e-postadresse. Det er også styrkede krav
når det gjelder opplysninger om digitale varer og tjenester, derunder
funksjonalitet og samvirkningsevne for digitalt innhold med maskinvare.
Etter gjeldende lov er avtaler som inngås ved
at forbrukeren tilkaller den næringsdrivende (typisk tilkaller en
rørlegger) unntatt. Etter direktivet skal informasjonsplikten gjelde
også for denne typen avtaler, men med mulighet for begrenset informasjonsplikt
ved enkelte typer oppdrag under verdi av 200 euro.
Når det gjelder informasjon som skal gis til
forbrukeren før avtaleinngåelse, vil direktivet innebære en styrking
av forbrukerrettighetene ved at nøkkelinformasjon skal fremheves
tydelig umiddelbart før bestilling ved fjernsalg. Forbrukeren skal
også gjøres i stand til å vite akkurat når han eller hun inngir
en bindende bestilling, ved en «bestill med forpliktelse til å betale»-knapp
ved netthandel.
Gjeldende lov inneholder en rekke unntak fra
angreretten. En del av disse vil forsvinne med gjennomføring av
direktivet, mens andre unntak vil komme til. Det vil også bli endringer
i regler som begrenser angreretten.
Etter gjeldende norsk rett gis det særlig høy
forbrukerbeskyttelse ved noen salgsformer. Det gjelder telefonsalg
(der den næringsdrivende ringer uanmodet til forbrukeren) og salg
utenfor fast utsalgssted (dørsalg, gatesalg, messesalg, homeparties
og lignende) der følgende særregler gjelder:
Få unntak for angreretten,
den næringsdrivende må betale tilbake kjøpesummen før forbrukeren returnerer
varen og den næringsdrivende betaler retur av varer.
Ubetinget angrerett, også der den næringsdrivende
har påbegynt en tjeneste. Dette kan for eksempel være der omreisende
håndverkere tilbyr maling av hus. Om arbeidet påbegynnes umiddelbart
og forbrukeren angrer seg etter 10 dager, er det på malerens risiko
og forbrukeren trenger ikke å betale.
Ved gjennomføring av direktivet vil det ikke være
mulig å særbehandle disse salgsformene. De generelle reglene vil
da måtte gjelde. Det betyr for eksempel at forbrukeren må betale
for den del av en tjeneste som allerede er utført idet angreretten
benyttes.
Direktivets regler om levering av varen ved
forbrukerkjøp skjerper kravene til leveringstiden der denne ikke
er avtalt mellom partene, og innebærer derfor en styrking av forbrukerens rettsposisjon.
Direktivets regler om risikoovergang i forbrukerkjøp
avviker noe fra gjeldende norske regler, og innebærer en styrking
av forbrukerkjøperens rettsposisjon.
Denne bestemmelsen vil innebære en styrking av
forbrukerrettighetene. Det er krav om at dersom selger/tjenesteyter
har oppgitt telefonnr som vedkommende kan kontaktes på etter avtaleinngåelse,
skal ikke forbrukeren betale mer enn grunntakst (ikke teletorg-nummer
og lignende). Dette vil i praksis bety at selgeren ikke skal ha
mulighet for å tjene penger på telefonhenvendelser fra kjøperen
knyttet til inngått kjøp. (Dette gjelder imidlertid ikke etter-serviceavtaler
som kjøperen inngår frivillig. ) En slik bestemmelse har vi ikke
i gjeldende rett.
Avslutningsvis vil jeg understreke at i tillegg
til de endringer direktivet vil medføre i norsk rett, er det viktig
å merke seg de endringer direktivet vil medføre i andre europeiske
lands rett fordi også dette vil påvirke norske forbrukere. Norske forbrukere
reiser mye i Europa og handler i ustrakt grad på nettet. På mange
områder og for mange land vil direktivet inneholde en betydelig styrking
av forbrukerrettighetene. Dette gjelder for eksempel angrefristens
lengde som i en del land i dag er 7-10 dager, spesifikke og tydelige krav
til informasjon og klar melding til forbrukere som handler på nettet
om når i prosessen de binder seg til kjøp. Selv om norske regler
ofte vil gjelde for norske forbrukere, vil direktivet medføre en
betydelig fordel fordi europeiske nettsteder og selgere vil måtte
bedre forbrukervernet. At det er like regler i landene kan selvsagt
også være en fordel for forbrukerne.