Det fremmes i proposisjonen forslag om at Likestillings-
og diskrimineringsombudet får ansvar for å føre tilsyn med at norsk
rett og forvaltningspraksis samsvarer med de forpliktelser Norge
får hvis FN-konvensjonen av 13. desember 2006 om rettighetene til
mennesker med nedsatt funksjonsevne ratifiseres. Det foreslås endringer
i diskrimineringsombudsloven for å lovfeste dette ansvaret.
Lovendringen gjennomfører konvensjonens artikkel
33 andre ledd om nasjonalt tilsyn med gjennomføring av konvensjonen.
Det skal utpekes en eller flere uavhengige nasjonale instanser for
å fremme, verne om og overvåke gjennomføringen av konvensjonen.
Ombudet tilfredsstiller de relevante kravene
i de såkalte Paris-prinsippene for institusjoner som skal fremme
og beskytte menneskerettighetene, jf. vedtak av 20. desember 1993
i FNs generalforsamling.
Ombudet skal gjøre selvstendige og uavhengige vurderinger
av status for gjennomføring av rettighetene i konvensjonen og myndighetenes
etterlevelse av pliktene etter konvensjonen. Ombudet skal være pådriver
og overvåker, mens ansvaret for gjennomføringen av konvensjonen skal
ligge hos de politiske myndigheter og forvaltningen.
Etter konvensjonen artikkel 33 tredje ledd skal sivilsamfunnet,
og særlig mennesker med nedsatt funksjonsevne og deres organisasjoner,
delta i overvåkingsprosessen. Ombudet har allerede avklart hvordan
denne medvirkningen skal skje med representanter for funksjonshemmedes
organisasjoner. Funksjonshemmedes organisasjoner er også representert
i ombudets brukerutvalg.
Lovforslaget må ses i sammenheng med Prop. 106
S (2011–2012) om samtykke til ratifikasjon av FN-konvensjonen av
13. desember 2006 om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne,
jf. Innst. 203 S (2012–2013). Norge kan ikke ratifisere konvensjonen
før norsk rett er i samsvar med konvensjonens krav.
Spørsmålet om ratifikasjon av FN-konvensjonen om
rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne har vært på
høring.
Når det gjelder nærmere omtale av de enkelte bestemmelser,
vises det til proposisjonens kapittel 5.
De nye tilsynsoppgavene faller i stor grad sammen
med oppgaver Likestillings- og diskrimineringsombudet allerede har
etter diskrimineringsombudsloven og diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Lovendringen får dermed ikke økonomiske eller administrative konsekvenser
av betydning.
Som ledd i komiteens behandling av Prop. 105
L (2011–2012) ble det 9. oktober 2012 avholdt felles høring med
Prop. 106 S (2011–2012) om samtykke til ratifikasjon av FN-konvensjonen
av 13. desember 2006 om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Følgende deltok på høringen:
Norges Handikapforbund
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon
Norsk Forbund for Utviklingshemmede
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Norsk senter for menneskerettigheter
Norges Blindeforbund
Plan Norge
Atlas-alliansen
International Commission of Jurists
We Shall Overcome.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, er tilfreds med at FN-konvensjonen om rettighetene
til mennesker med nedsatt funksjonsevne blir ratifisert.
Konvensjonens artikkel 33 omhandler nasjonal gjennomføring
og overvåkning. Likestillingsombudet får ansvar for å føre tilsyn
med at norsk rett og forvaltningspraksis samsvarer med de forpliktelser
Norge får ved ratifiseringen.
Komiteen legger til grunn at
diskrimineringsombudsloven endres slik at tilsyn med gjennomføring
av FN-konvensjonen for mennesker med nedsatt funksjonsevne legges
til Likestillings- og diskrimineringsombudet.
Komiteen viser til at ombudet
skal gjøre selvstendige og uavhengige vurderinger av status for gjennomføringen
av rettighetene i konvensjonen og myndighetenes etterlevelse av
pliktene etter konvensjonen.
Komiteen viser også til at ombudet
skal være pådriver og overvåker, mens ansvar for gjennomføring ligger
hos de politiske myndigheter og forvaltningen.
Komiteen slutter seg til de foreslåtte
endringer i Prop. 105 L (2011–2012).
Komiteen viser til at lovforslaget
må ses i sammenheng med Prop. 106 S (2011–2012) om samtykke til
ratifikasjon av FN-konvensjonen av 13. desember 2006 om rettighetene
til mennesker med nedsatt funksjonsevne, jf. Innst. 203 S (2012–2013). Komiteen registrerer
at departementet foreslår at Likestillings- og diskrimineringsombudet
får ansvar for å føre tilsyn med at norsk rett og forvaltningspraksis
samsvarer med de forpliktelser Norge vil få ved ratifikasjon av konvensjonen.
Komiteen vil bemerke at det er
viktig at Likestillings- og diskrimineringsombudet får tildelt nok
ressurser til å kunne ivareta et forsvarlig tilsyn av FN-konvensjonen
om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser i denne sammenheng til de
respektive partiers forslag til statsbudsjett for 2013, der det
bevilges 1,5 mill. kroner til Likestillings- og diskrimineringsombudet
til dette formålet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i diskrimineringsombudsloven
(tilsyn med gjennomføring av FN-konvensjonen om rettighetene til
mennesker med nedsatt funksjonsevne)
I
I lov 10. juni 2005 nr. 40 om Likestillings- og diskrimineringsombudet
og Likestillings- og diskrimineringsnemnda skal § 1 tredje ledd
ny nr. 3 lyde:
3. De forente nasjoners internasjonale
konvensjon av 13. desember 2006 om rettighetene til mennesker med
nedsatt funksjonsevne.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i arbeids- og sosialkomiteen, den 21. februar 2013
Robert Eriksson |
Tove Linnea Brandvik |
leder |
ordfører |