Samlet utgiftsbevilgning til Olje- og energidepartementet
i 2011 utgjorde 27 001 mill. kroner. Inntektsbevilgningen i 2011
utgjorde 161 842 mill. kroner. Olje- og energidepartementet har ansvaret
for tre virksomheter, tre fond og seks selskaper.
Riksrevisjonen har avgitt fire avsluttende revisjonsbrev
uten merknad, og to avsluttende revisjonsbrev med merknad til Norges
vassdrags- og energidirektorat og Konsesjonsavgiftsfondet.
Riksrevisjonen er kritisk til at Olje- og energidepartementet
i liten grad har fastsatt målstruktur med tilhørende styringsparametre
i styringen av underlagte etater. Riksrevisjonens kontroll viser at
det er vanskelig å skille beskrivelse av mål fra tilstandsbeskrivelse,
hovedutfordringer og strategier. Det er også vanskelig å skille
mellom mål, oppgaver og aktiviteter. Riksrevisjonen vil peke på
at mål- og resultatstyring er grunnleggende for hva virksomheten
skal oppnå. Riksrevisjonen har merket seg at departementet arbeider med
forbedringer av beskrivelsen i Prop. 1 S og tildelingsbrevene til
etatene. Riksrevisjonen har videre merket seg at departementet vil
forbedre målstrukturen for styring av etatenes virksomhet, med blant
annet bruk av styringsparametre og systematiske evalueringer, som
et av virkemidlene for å gi helhetlig og balansert informasjon om
virksomhetene og utviklingen av resultater og måloppnåelse over
tid. Riksrevisjonen ser det slik at bruk av hensiktsmessige kvantitative
og kvalitative styringsparametre i etatsstyringen kan bidra til
å sikre at virksomhetens måloppnåelse kan følges opp på en best
mulig måte.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at NVE ikke kunne
legge fram dokumentasjon for utvelgelsen av prioriterte flomvarslingsstasjoner
og hvilke faglige kriterier flomvarslingsstasjonene er valgt ut
fra. Videre ser Riksrevisjonen alvorlig på at det ikke har vært
rutiner på overordnet nivå for å følge opp at den årlige stasjonskontrollen
er gjennomført, og at eventuelle avvik er rettet opp. Riksrevisjonen
legger til grunn at en tilfredsstillende operativ flomvarslingstjeneste er
viktig blant annet for å kunne ha nødvendig beredskap som kan redusere
konsekvensene av flommer forårsaket av klimaendringer med store lokale
nedbørsmengder. Riksrevisjonen har merket seg at NVE har innført
en ny praksis for å behandle og vedta endringer for valg av prioriterte flomvarslingsstasjoner,
og at NVE har presisert og dokumentert de nye rutinene for oppfølging av
nettet av flomvarslingsstasjoner på overordnet nivå. Det omfatter
blant annet å følge opp at stasjonskontrollen blir gjennomført.
Riksrevisjonen har videre merket seg at departementet forutsetter
at de nye rutinene vil bedre NVEs internkontroll for flomvarsling
og tilfredsstille økte krav til en operativ varslingstjeneste.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at NVEs interne styringsdokumenter
ikke er tilpasset anleggsvirksomheten. Riksrevisjonen viser til
at anleggsvirksomheten er en del av NVEs beredskapsorganisasjon,
og forutsetter at det utarbeides interne styringsdokumenter for
å sikre tilfredsstillende internkontroll, og at det blir etablert
beredskapsrutiner og tiltak. Riksrevisjonen har merket seg at departementet
vil følge opp i styringsdialogen at de interne styringsdokumentene
er tilpasset anleggsvirksomheten.
Riksrevisjonen kan ikke bekrefte Konsesjonsavgiftsfondets
regnskap for 2011.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at NVEs interne
kontroll for Konsesjonsavgiftsfondet ikke er tilpasset risiko og
vesentlighet med tilhørende tiltak og kontrollaktiviteter. Riksrevisjonen
viser til at det ikke er foretatt risiko- og vesentlighetsvurdering,
at rutinedokumentene ikke beskriver alle aktivitetene for beregning
og innkreving av konsesjonsavgifter, og at utførte kontroller ikke
blir dokumentert og oppbevart. Videre ser Riksrevisjonen alvorlig
på at det ikke finnes system- og brukerdokumentasjon som beskriver
hvordan kravene i økonomibestemmelsene oppfylles, at det ikke føres
logg i konsesjonsdatabasen (KDB) av endringer i faste data, og at
det ikke finnes dokumentasjon for at beregningsprogrammet for konsesjonsavgifter
er kvalitetssikret. Riksrevisjonen ser også alvorlig på at det ikke
kan legges fram dokumentasjon for beregning av vannføring for en
betydelig del av det utvalget som ble lagt til grunn for etterprøving
av konsesjonsavgift, fordi saksmapper er overlevert Riksarkivet.
Riksrevisjonen har merket seg at NVE har satt
i gang arbeid med å oppdatere rutinebeskrivelsene for Konsesjonsavgiftsfondet
og å utføre risiko- og vesentlighetsvurderinger med nødvendige tiltak
og kontrollaktiviteter. Riksrevisjonen forutsetter at departementet
følger opp NVEs tiltak i styringsdialogen med sikte på at risikofaktorene
skal bringes til et akseptabelt nivå.
Av tidligere rapporterte forhold er følgende
saker avsluttet:
Følgende sak vil bli fulgt opp i den løpende
revisjonen:
Komiteen viser til
at Riksrevisjonens har avgitt fire avsluttende revisjonsbrev uten
merknad, og to avsluttende revisjonsbrev med merknad til Norges
vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Konsesjonsavgiftsfondet.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
er kritisk til hvordan Olje- og energidepartementet i liten grad
har fastsatt målstruktur med tilhørende styringsparametre i styringen
av underlagte etater. Komiteen merker seg at Riksrevisjonens
kontroll viser at det er vanskelig å skille beskrivelse av mål fra
tilstandsbeskrivelse, hovedutfordringer og strategier. I likhet
med Riksrevisjonen ser komiteen at bruk av hensiktsmessige
styringsparametre i etatsstyringen kan bidra til å sikre at virksomhetens
måloppnåelse kan følges opp på en best mulig måte.
Komiteen ser i likhet med Riksrevisjonen
alvorlig på at NVE ikke kunne legge fram dokumentasjon for utvelgelse
av prioriterte flomvarslingsstasjoner og hvilke faglige kriterier
disse er valgt ut fra. Komiteen ser videre alvorlig
på at det ikke har vært rutiner på overordnet nivå for å følge opp
at den årlige stasjonskontrollen er gjennomført, og at eventuelle avvik
er rettet opp. Komiteen har merket seg at NVE har
innført ny praksis for å behandle og vedta endringer for valg av
prioriterte flomvarslingsstasjoner, og forutsetter at departementet
følger opp dette og arbeidet med tilpassingen av interne styringsdokumenter.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen ikke
kan bekrefte Konsesjonsavgiftsfondets regnskap for 2011. Komiteen finner
i likhet med Riksrevisjonen at dette er kritikkverdig, og viser
til at NVEs interne kontroll for Konsesjonsavgiftsfondet ikke er
tilpasset risiko og vesentlighet med tilhørende tiltak og kontrollaktiviteter. Komiteen ser
alvorlig på at det ikke er foretatt risiko- og vesentlighetsvurdering,
at rutinedokumentene ikke beskriver alle aktivitetene for beregning
og innkreving av konsesjonsavgifter, og at utførte kontroller ikke blir
dokumentert og bevart. Det finnes heller ikke system- og brukerdokumentasjon
som beskriver hvordan kravene i økonomibestemmelsene oppfylles.
Komiteen har merket seg at NVE
har satt i gang arbeid med å oppdatere rutinebeskrivelsene for Konsesjonsavgiftsfondet
og å utføre risiko- og vesentlighetsvurderinger med nødvendige tiltak
og kontrollaktiviteter. Komiteen forutsetter at departementet
sikrer tilfredsstillende oppfølging av NVEs arbeid med sikte på
at risikofaktorene skal bringes på et akseptabelt nivå.