Samlet utgiftsbevilgning til Barne-, likestillings- og
inkluderingsdepartementet i 2011 utgjorde 47 153 mill. kroner. Inntektsbevilgningen
i 2011 utgjorde 1 270 mill. kroner. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
har ansvaret for ti virksomheter.
Riksrevisjonen har avgitt sju avsluttende revisjonsbrev
uten merknad, og tre avsluttende revisjonsbrev med merknad til henholdsvis
barne-, ungdoms- og familieetaten, Fylkesnemndene for barnevern
og sosiale saker og Kontaktutvalget mellom innvandrerbefolkningen
og myndighetene.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det er et
uakseptabelt høyt nivå av feil i saksbehandlingen av foreldrepenger.
Feil i beregning og utbetaling kan ha stor betydning for foreldre
i forbindelse med svangerskap, fødsel og adopsjon. Mange av feilene
har sammenheng med komplekst regelverk og fortolkninger. Riksrevisjonen
har merket seg at departementet har satt i gang arbeid med forbedring
og forenkling på dette området i dialog med Arbeidsdepartementet
og arbeids- og velferdsetaten. Riksrevisjonen er kritisk til at
tiltakene er lite forpliktende og at det ikke er satt konkrete mål
for når tiltakene skal tre i kraft. Riksrevisjonen vil understreke
viktigheten av at dette arbeidet gis høy prioritet.
Bufetat ble etablert som statlig virksomhet
i 2004. Riksrevisjonen har hvert år hatt merknader til Bufetats
gjennomføring av primæroppgaver. Riksrevisjonen er bekymret for
at kvaliteten på tjenester til barn, unge og familier i sårbare
situasjoner ikke er i samsvar med fastsatte mål og gjeldende regelverk.
Bufetat får revisjonsbrev med merknad for følgende
forhold:
Riksrevisjonen ser alvorlig på at meklingsordningen
i familievernet på mange områder ikke fungerer som forutsatt. Meklingen
er obligatorisk ved samlivsbrudd når foreldre har felles barn under
16 år. Meklingen skal sikre enighet om foreldreansvar, barnets bosted
og omfang av samvær. Barnets beste skal være utgangspunktet for
avtalen.
Riksrevisjonen er kritisk til de store forskjellene i
tilbudet innad og mellom regionene. Det er blant annet manglende
overholdelse av ventetid, ulike prosedyrer og metodikk i arbeidet
med høykonfliktsaker og forskjeller i bemanning og produktivitet.
Som følge av dette kan ivaretakelsen av barnas beste bli tilfeldig.
Riksrevisjonen merker seg at departementet tar kritikken
alvorlig, og Riksrevisjonen ser positivt på ulike tiltak med sikte
på å etablere en felles tjenestemodell som utjevner forskjellene.
Riksrevisjonen stiller imidlertid spørsmål ved om de skisserte tiltakene
er tilstrekkelig målrettede og effektive til å gi et geografisk
likeverdig familieverntilbud innen rimelig tid.
Riksrevisjonen konstaterer at familievernet
fortsatt ikke klarer å overholde ventetiden, men merker seg at ventetiden
i første tertial 2012 er redusert. Riksrevisjonen er videre kritisk
til at det har vært liten utvikling i familievernkontorenes samarbeid
med domstolsapparatet i høykonfliktsaker. Tiltak på dette området
framstår som lite konkrete.
Riksrevisjonen vil peke på at kvaliteten i Bufetats
mål- og resultatstyring er svak. Konsekvensen er at verken direktorat
eller departement får den informasjonen som er nødvendig for å iverksette
riktige tiltak som vil bedre måloppnåelsen. Riksrevisjonen merker
seg at departementet vil iverksette tiltak som skal styrke mål-
og resultatstyringen, og forutsetter at disse følges opp.
Riksrevisjonen vil også peke på at embetsoppdraget
til Fylkesmannen ikke er tydelig nok og er spørrende til om tilsynsrapportene
tilfredsstiller departementets behov for styringsinformasjon. Riksrevisjonen
merker seg at departementet vil vurdere behov for endringer i retningslinjer
og embetsoppdrag.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det er flere brudd
på arbeidsmiljøloven og hovedtariffavtalen i staten. Det er blant
annet brudd på arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid per døgn,
lengden på sammenhengende vakter og for korte friperioder mellom
vakter. I tillegg er det feil i utbetaling av godtgjørelser i henhold
til hovedtariffavtalen. Systemet er lite brukervennlig, og Bufetat
benytter i liten grad kontrollmuligheter som kunne ha avdekket brudd.
Riksrevisjonen ser positivt på at Bufetat og
departementet vil iverksette flere konkrete tiltak og merker seg
at departementet vil følge opp i styringsdialogen at tiltakene gjennomføres
og får ønsket effekt.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at Bufetat fortsatt ikke
klarer å utnytte kapasiteten i det spesialiserte tilbudet Multifunksjonell
behandling i institusjon og nærmiljø (MultifunC) for ungdom i aldersgruppen
14–18 år med alvorlige atferdsvansker. I 2011 utgjorde belegget
i institusjonene 72 prosent av plasskapasiteten, og dette var uendret
fra 2010. I oppfølgingsdelen var det en utnyttelse på 27 prosent.
Det er vesentlig under resultatkravet om en samlet kapasitetsutnyttelse
på 92 prosent.
Riksrevisjonen konstaterer at Bufdirs tiltak
fortsatt ikke har hatt effekt. Riksrevisjonen merker seg at dersom
tjenesten fortsatt har for lav kapasitetsutnyttelse i 2012, vil
Bufdir bli pålagt å redusere kapasiteten slik at den blir tilpasset
det reelle behovet.
Riksrevisjonen har siden 2008 hatt merknader
til urovekkende lang saksbehandlingstid i Fylkesnemndene for barnevern
og sosiale saker i vedtak om plassering av barn og unge utenfor hjemmet.
Antall saker som ikke behandles innen de fire ukene som er satt
som mål i barnevernloven, har økt fra 89 prosent i 2008 til 91 prosent i
2011.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen har uttalt
at lang saksbehandlingstid i Fylkesnemndene for barnevern og sosiale
saker ser ut til å være et tilbakevendende tema. Selv om departementet har
iverksatt tiltak for å redusere saksbehandlingstiden, slik som tilføring
av ekstra ressurser, ressursutveksling og rutiner for god saksstyring
og omorganisering, har de forventede effektene uteblitt. Komiteen
mener at departementet må forsterke innsatsen og ha en aktiv oppfølging
på feltet.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det ikke har vært
forbedringer i perioden og vil peke på at den lange saksbehandlingstiden
over flere år er uakseptabel. Riksrevisjonen merker seg departementets
svar om at tilførte ressurser og effektivisering av rutiner vil
redusere saksbehandlingstiden, og at det er en positiv utvikling
i første tertial 2012. Riksrevisjonen minner om at det fortsatt
er langt igjen til at saksbehandlingstiden er i tråd med lovens
intensjon om barnets beste. Riksrevisjonen understreker viktigheten
av at departementet aktivt følger opp effektiviseringstiltakene
og også vurderer behovet for andre typer tiltak.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at arkivfunksjonen
i Kontaktutvalget mellom innvandrerbefolkningen og myndighetene
(KIM) har mangler og svakheter som gjør at det ikke er mulig å etterprøve
om virksomhetens primæroppgaver er tilfredsstillende gjennomført.
Riksrevisjonen konstaterer at departementets oppfølging
av KIM ikke har vært tilstrekkelig til å få på plass en forsvarlig
arkivfunksjon. Riksrevisjonen merker seg at departementet vil følge opp
gjennom styringsdialogen at arkivfunksjonen i KIM tilfredsstiller
kravene som framgår av arkivforskriften og god forvaltningsskikk.
Følgende forhold vil bli fulgt opp i den løpende revisjonen:
utfordringer i fastsettelsen
av barnebidrag
svakheter i budsjettering og forvaltning
av bevilgninger til Norsk senter for studier av problematferd og
innovativ praksis AS
brudd på anskaffelsesregelverket i barne-,
ungdoms- og familieetaten
svakheter i styringen av forvaltningsorganer med
særskilte fullmakter
Av tidligere rapporterte forhold er følgende
avsluttet:
Komiteen merker seg
at Riksrevisjonen har avgitt syv avsluttende revisjonsbrev uten merknad,
og tre avsluttende revisjonsbrev med merknad til henholdsvis barne-,
ungdoms- og familieetaten, Fylkesnemndene for barnevern og sosiale
saker og Kontaktutvalget mellom innvandrerbefolkningen og myndighetene.
Komiteen viser til at den i brev
av 31. januar 2013 til Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
stilte spørsmål om foreldrepenger og Bufetat. Statsråden svarte
i brev av 11. februar 2013. Brevet følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
rapport avdekker betydelige svakheter på foreldrepengeområdet. Det
fremkommer et uakseptabelt høyt nivå av feil i saksbehandlingen.
Feil i beregning og utbetaling kan ha stor betydning for foreldre
i forbindelse med svangerskap, fødsel og adopsjon. Komiteen ser
dette som alvorlig.
Mange av feilene har sammenheng med komplekst
regelverk og fortolkninger. Riksrevisjonen har merket seg at departementet
har satt i gang arbeid med forbedring og forenkling på dette området
i dialog med Arbeidsdepartementet og arbeids- og velferdsetaten. Komiteen ser positivt
på dette, og viser til at departementet nylig har sendt forslag
til endringer i regelverket for foreldrepenger på høring. Komiteenunderstreker viktigheten av at dette
arbeidet gis høy prioritet.
Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat)
ble etablert som en statlig virksomhet i 2004. Riksrevisjonen har
hvert år hatt merknader til Bufetats gjennomføring av primæroppgaver. Riksrevisjonen
uttrykker at man er bekymret for at kvaliteten på tjenestene ikke
er i samsvar med fastsatte mål og gjeldende regelverk. Komiteen deler
dette syn.
Komiteen viser til revisjonsbrev
med merknader om svakheter i meklingsordningen i familievernet og
de store forskjellene i tilbudet innad og mellom regionene. Komiteen merker seg
at departementet tar kritikken alvorlig, og ser positivt på ulike
tiltak med sikte på å etablere en felles tjenestemodell som utjevner
forskjellene. Komiteen merker seg at også på dette
felt stiller Riksrevisjonen spørsmål ved om de skisserte tiltakene
er tilstrekkelig målrettede og effektive for å oppnå målene innen
rimelig tid.
Komiteen merker seg videre at
Riksrevisjonen er kritisk til at det har vært liten utvikling i
familievernkontorenes samarbeid med domstolsapparatet i høykonfliktsaker.
Multifunksjonell behandling i institusjon og nærmiljø
er en gjenganger i Riksrevisjonens rapporter og i komiteens merknader. Komiteen ser
alvorlig på at Bufetat fortsatt ikke klarer å utnytte kapasiteten
i det spesialiserte tilbudet Multifunksjonell behandling i institusjon
og nærmiljø (MultifunC) for ungdom i aldersgruppen 14–18 år med
alvorlige atferdsvansker. I 2011 utgjorde belegget i institusjonene
72 prosent av plasskapasiteten, og dette var uendret fra 2010. I
oppfølgingsdelen var det en utnyttelse på 27 prosent. Det er vesentlig
under resultatkravet om en samlet kapasitetsutnyttelse på 92 prosent.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
konstaterer at Bufdirs tiltak fortsatt ikke har hatt effekt. Komiteen merker
seg at dersom tjenesten fortsatt har for lav kapasitetsutnyttelse
i 2012, vil Bufdir bli pålagt å redusere kapasiteten slik at den
blir tilpasset det reelle behovet.
Når det gjelder Fylkesnemndene for barnevern og
sosiale saker, har Riksrevisjonen helt siden 2008 hatt merknader
om lang saksbehandlingstid. Riksrevisjonen omtaler forholdet som «urovekkende».
Antall saker som ikke behandles innen de fire ukene som er satt
som mål i barnevernloven, har økt fra 89 prosent i 2008 til 91 prosent
i 2011.
Komiteen viser til at den tidligere
har påpekt at lang saksbehandlingstid i fylkesnemndene ser ut til
å være et tilbakevendende tema. Selv om departementet har iverksatt
tiltak for å redusere saksbehandlingstiden, slik som tilføring av
ekstra ressurser, ressursutveksling og rutiner for god saksstyring
og omorganisering, har de forventede effektene uteblitt. Komiteen vil
derfor gjenta og understreke at departementet må forsterke innsatsen
og ha en aktiv oppfølging på feltet. Komiteen ser
svært alvorlig på forholdet.
Komiteen har i likhet med Riksrevisjonen
merket seg departementets svar om at tilførte ressurser og effektivisering
av rutiner vil redusere saksbehandlingstiden, og at det er en positiv
utvikling i første tertial 2012. Komiteen vil dog slutte
seg til Riksrevisjonens påminnelse om at det fortsatt er langt igjen
til saksbehandlingstiden er i tråd med lovens intensjon om barnets beste. Komiteen understreker
viktigheten av at departementet aktivt følger opp effektiviseringstiltakene
og også vurderer behovet for andre typer tiltak.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
finner det kritikkverdig at arkivfunksjonen i Kontaktutvalget mellom
innvandrerbefolkningen og myndighetene (KIM) har mangler og svakheter
som gjør at det ikke er mulig å etterprøve om virksomhetens primæroppgaver
er tilfredsstillende gjennomført. Komiteen merker
seg at departementet vil følge opp dette.
Komiteen merker seg for øvrig
at Riksrevisjonen vil følge opp en rekke forhold i den løpende revisjonen. Komiteen vil
her særlig peke på behovet for å følge opp utfordringer i fastsettelsen
av barnebidrag og brudd på anskaffelsesregelverket i barne‑, ungdoms-
og familieetaten.