Samlet utgiftsbevilgning til Forsvarsdepartementet
i 2011 utgjorde 42 871 mill. kroner. Inntektsbevilgningen i 2011
utgjorde 5 336 mill. kroner. Forsvarsdepartementet har ansvaret
for fire virksomheter og ett selskap.
Riksrevisjonen har avgitt tre avsluttende revisjonsbrev
uten merknad, og ett revisjonsbrev med merknad til Forsvaret.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at flere av de
forholdene som tas opp under Forsvaret også har gitt grunnlag for
merknad tidligere år.
Riksrevisjonen har tatt opp kritikkverdige forhold
rundt Forsvarets bruk av FIF 2.0 flere ganger de siste årene. Riksrevisjonen
ser alvorlig på at nær halvparten av Forsvarets driftsanskaffelser
i 2011, nær tre år etter at FIF 2.0 ble innført, ikke fulgte hovedprosessen
i systemet. Riksrevisjonen vil peke på at det er viktig at hovedprosessen
benyttes for anskaffelser for at bruken av budsjettmidler skal fanges
opp i forpliktelsesregnskapet. Mangelfull bruk går ut over kvaliteten
på budsjettprognosene, noe som igjen kan påvirke Forsvarets muligheter
for å utøve effektiv økonomistyring.
Riksrevisjonen viser til Innst. 211 S (2011–2012)
til Dokument 1 (2011–2012) og Innst. 101 S (2011–2012) til Dokument
3:9 (2010–2011), hvor kontroll- og konstitusjonskomiteen særlig hadde
merket seg at IT-forvaltningssystemet SAP i så liten grad ble brukt
i anskaffelsesprosesser. Komiteen viste til at et avansert økonomi- og
regnskapssystem (FIF 2.0), ikke i større grad har bidratt til å
bedre kvaliteten på budsjettprognosene og den økonomiske styringen.
Komiteen forventet at Forsvarsdepartementet sørget for at Forsvaret
svært raskt iverksatte tiltak for å rette opp i dette.
Riksrevisjonen har merket seg departementets opplysning
om at hovedprosessen ble fulgt i 80 prosent av tilfellene i mai
2012, og at planen er å øke måltallet til minimum 90 prosent i løpet
av kommende langtidsplanperiode. Riksrevisjonen forutsetter at departementet
følger opp forholdet særskilt i styringsdialogen med Forsvaret.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at betydelige
mengder materiell ikke var regnskapsført i FIF 2.0 som forutsatt.
Riksrevisjonen har de siste årene tatt opp flere forhold rundt etablering
av et komplett, sentralt materiellregnskap i FIF 2.0. Forsvarsdepartementet
opplyste i svaret til Dokument 1 for 2010 at det fortsatt sto igjen arbeid
med å få etablert et komplett, sentralt materiellregnskap.
Riksrevisjonen merker seg at Forsvarsdepartementet
viser til at forsvarssjefen har informert om at Forsvaret har god
regnskapsmessig kontroll over materiellbeholdningene. Riksrevisjonen
registrerer at Forsvarsdepartementet opplyser videre å være kjent
med at det finnes materiell som ikke er kodifisert og lagt inn i
materiellregnskapet, og at dette regnskapsføres lokalt i påvente
av overføring til sentralt register.
Riksrevisjonen er kritisk til at det ikke ble
ført ammunisjonsregnskap i godkjent regnskapssystem lokalt ved avdelingene
i sjø- og luftforsvaret. Mangelfull regnskapsføring av ammunisjon er
tatt opp tidligere av Riksrevisjonen, senest for revisjonen av 2009-regnskapet.
I svaret til Dokument 1 for 2010 presiserte statsråden at et komplett
og sentralt materiellregnskap skal være på plass så snart som mulig,
og at dette også inkluderer lokale beholdninger av ammunisjon.
Riksrevisjonen har merket seg at Forsvarsdepartementet
vil følge opp materiellforvaltningen løpende gjennom styringsdialogen
med Forsvaret, og at beholdningene av ammunisjon ved lokale avdelinger
legges inn i SAP i løpet av 2012.
Riksrevisjonen konstaterer at Forsvaret har
kompetanse- og kapasitetsutfordringer på flere sentrale områder
innen støttevirksomhet for logistikk, og at dette tidvis har fått
følger for flere forsvarsgreners tilgang på viktig materiell og
mulighet for å drive nødvendig øving og trening.
Forsvarsdepartementet vedgår at Forsvaret har kompetansemessige
utfordringer, og at det på flere områder er behov for bedre og riktigere sammensatt
kompetanse.
Riksrevisjonen vil minne om at et nytt system
for å forbedre og effektivisere kompetansestyringen i Forsvaret
har vært varslet i flere årlige budsjettproposisjoner siden 2008,
og senest i Prop.1 S (2010–2011) hvor det framgår at det i 2011 fortsatt
skulle være fokus på arbeidet med å få på plass et system for kompetansestyring.
Riksrevisjonen er kritisk til at et slikt kompetansestyringssystem
fortsatt ikke er etablert, men merker seg at kompetansesituasjonen
som helhet vil bli tatt opp i en egen stortingsmelding.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det fortsatt avdekkes
mangler ved etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser,
og at det avdekkes mangler i internkontrollen. Svakheter i anskaffelsesprosessene
har vært tatt opp av Riksrevisjonen gjennom mange år, og de tiltakene som
har blitt iverksatt har ikke hatt forventet effekt.
Riksrevisjonen merker seg Forsvarsdepartementets
opplysninger om at det i 2011 og 2012 er iverksatt en rekke tiltak
for bedre etterlevelse av anskaffelsesregelverket, for eksempel
rekruttering av personell med riktig kompetanse.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at nær halvparten av
42 mellomstore investeringsprosjekter som er revidert, var forsinket
med ett år eller mer i forhold til opprinnelige planer. Åtte av
disse var forsinket med minst tre år. Revisjonen omfattet ikke store
investeringsprosjekter. Riksrevisjonen mener å kunne dokumentere
at forsinkelsene i de reviderte mellomstore prosjekter i stor grad
skyldes ressurssituasjonen i FLO. Riksrevisjonen merker seg at departementet
viser til leverandørforsinkelser som hovedårsak til forsinkelser
i flere store investeringsprosjekter.
Riksrevisjonen vil peke på at forsinkelser i
leveranser av materiell over tid kan svekke den operative evnen.
Riksrevisjonen registrerer at det er iverksatt
tiltak for å styrke kompetansen og gjennomføringskapasiteten innenfor
Forsvarets investeringsvirksomhet. Riksrevisjonen har også merket
seg at departementet gjennom styringsdialogen med Forsvaret vil
gi klare prioriteringer knyttet til investeringsporteføljen.
Riksrevisjonen ser alvorlig på utfordringene med
bemanning av teknisk personell om bord på fregattene. Riksrevisjonen
vil peke på at fregattene er komplekse systemer som stiller høye krav
til kompetanse. Mangel på kvalifisert personell for gjennomføring
av daglig drift og periodisk vedlikehold kan føre til problemer
med å holde fartøyene i operativ stand. Riksrevisjonen har merket
seg Forsvarsdepartementets opplysninger om en anstrengt personellsituasjon innenfor
de deler av FLO som skal understøtte Sjøforsvarets operative struktur,
og at det vil ta noe tid før iverksatte tiltak gir nødvendig effekt.
Forsvarsdepartementet har ikke svart på hvordan planene
for å sikre bemanning til fregattene – som departementet opplyste
om i forbindelse med revisjonen for 2006, jf. Dokument nr. 1 (2007–2008)
– er fulgt opp, og hvordan resultatet er evaluert. Riksrevisjonen
merker seg departementets opplysning om at seilingsaktivteten for
2011 var oppe på det nivået som var planlagt for utløpet av langtidsplanperioden,
men at departementet likevel følger utviklingen nøye.
Av tidligere rapporterte forhold er følgende
saker avsluttet:
Følgende saker vil bli fulgt opp i den løpende
revisjonen:
etatsstyring av Forsvarsbygg
materiellforvaltning
driftsanskaffelser
regnskaps- og årsavslutning – betaling
før forfallsdato
forsinkelser i investeringsprosjekter
styrkeproduksjon og operativ virksomhet
virksomhetsstyring
LOS-programmet
forvaltning av forsvarssektorens eiendom,
bygg og anlegg
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen har avgitt tre avsluttende revisjonsbrev uten
merknad, og ett avsluttende revisjonsbrev med merknad til Forsvaret.
Komiteen viser videre til at
Riksrevisjonen har vesentlige merknader knyttet til regnskapene
for Forsvarets materiellforvaltning, til styrkeproduksjon og operativ
virksomhet, til anskaffelser, til forsinkelser i investeringsprosjekter
og til regnskapet for de nye fregattene.
Komiteen vil vise til at Riksrevisjonen
ser alvorlig på at nær halvparten av Forsvarets driftsanskaffelser
i 2011, nær tre år etter at FIF 2.0 ble innført, ikke fulgte hovedprosessen
i systemet, da hovedprosessen skal brukes for anskaffelser for at
bruken av budsjettmidler skal fanges opp i forpliktelsesregnskapet,
og dermed forbedre Forsvarets muligheter for å utøve effektiv økonomistyring. Komiteen registrerer
at hovedprosessen ble fulgt i 80 prosent av tilfellene i mai 2012. Komiteen forutsetter
i likhet med Riksrevisjonen at departementet i styringsdialogen
med Forsvaret særskilt følger opp dette forholdet.
Komiteen merker seg i likhet
med Riksrevisjonen at Forsvarsdepartementet vil følge opp materiellforvaltningen
løpende gjennom styringsdialogen med Forsvaret, og legger til grunn at
beholdningene av ammunisjon ved lokale avdelinger ble lagt inn i
IT-forvaltningssystemet SAP i løpet av 2012.
Komiteen merker seg videre at
Forsvarsdepartementet vedgår at Forsvaret har kompetansemessige
utfordringer, og at det på flere områder er behov for bedre og riktigere
sammensatt kompetanse. Komiteen venter at kompetansesituasjonen
i Forsvaret i sin helhet vil bli tatt opp i en egen, kommende stortingsmelding.
Komiteen konstaterer at Riksrevisjonen
fastslår at tiltak som har blitt iverksatt for å møte svakheter
i anskaffelsesprosesser ikke har hatt forventet effekt, men at Forsvarsdepartementet for
eksempel arbeider for å rekruttere personell med riktig kompetanse.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
ser alvorlig på at nær halvparten av 42 mellomstore investeringsprosjekter
som er revidert, var forsinket med ett år eller mer i forhold til
opprinnelige planer, og at åtte av disse var forsinket med minst
tre år. Ifølge Riksrevisjonen kan disse forsinkelsene i stor grad
komme av ressurssituasjonen i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO). Komiteen vil
vise til at Stortinget tidligere ved flere anledninger har kritisert
store forsinkelser i Forsvarets investeringsprosjekter. Komiteen merker
seg at Forsvarsdepartementet gjennom styringsdialogen med Forsvaret
vil gi klare prioriteringer knyttet til investeringsporteføljen.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
ser alvorlig på utfordringene med bemanning av teknisk personell
om bord på fregattene. Fregattene er komplekse systemer som stiller
høye krav til kompetanse. Komiteen merker seg at Forsvarsdepartementet
medgir at det vil ta noe tid før iverksatte tiltak innenfor deler
av FLO, som skal understøtte Sjøforsvarets operative struktur, vil
gi nødvendig effekt. Komiteen vil understreke viktigheten
av at arbeidet med å sikre høy operativ evne for fregattene prioriteres av
Forsvarsdepartementet. Komiteen merker seg departementets
opplysning om at seilingsaktiviteten for 2011 var oppe på det nivået
som var planlagt for utløpet av langtidsperioden 2009–2012.
Komiteen merker seg til slutt
at tidligere rapporterte forhold knyttet til anskaffelse av feltsykehus,
krav til effektivisering og informasjonssikkerhet er avsluttet av
Riksrevisjonen, mens blant annet materiellforvaltning, driftsanskaffelser,
forsinkelser i investeringsprosjekter og forvaltning av forsvarssektorens eiendom,
bygg og anlegg er av de sakene som Riksrevisjonen vil følge opp
i den løpende revisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Riksrevisjonen registrerer at det
er avvik mellom styrkestrukturens behov for logistisk understøttelse
og støtteapparatets kapasitet og evne til å dekke dette behovet.
Dette påvirker Forsvarets operative evne ved at avdelinger ikke
får nødvendig trening og øving.
Disse medlemmer merker seg at
det har vært varslet at Forsvaret skal iverksette et strategisk arbeid
for å gjøre noe med sektorens kompetanseutfordringer, i budsjettproposisjonene
for 2008, 2009, 2011 og 2012 og forventer at Forsvaret nå gir dette
arbeidet prioritet.