Samlet utgiftsbevilgning til Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet i 2011 utgjorde 9 072 mill. kroner. Inntektsbevilgningen
i 2011 utgjorde 1 283 mill. kroner. Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet har ansvaret for 42 virksomheter, fire fond
og ett særlovsselskap.
Riksrevisjonen har avgitt 43 avsluttende revisjonsbrev
uten merknad, og ett avsluttende revisjonsbrev med merknad til Statsbygg.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementet ennå ikke har sørget for
at alle underliggende virksomheter har gjennomført risikostyring
i tråd med regelverket.
Økonomireglementet har siden 2003 stilt krav om
at det skal etableres et system for å vurdere og følge opp risiko
for manglende måloppnåelse. Manglende risikovurderinger kan medføre
at vesentlige avvik knyttet til måloppnåelse ikke identifiseres,
forebygges eller korrigeres.
Riksrevisjonen har i flere år omtalt svakheter ved
departementets styring av fylkesmannsembetene. Mangelfull oppfølging
av risikostyring for embetene kan føre til variasjoner i hvordan oppgaver
prioriteres og løses, og at viktige nasjonalpolitiske mål blir ivaretatt
i varierende grad. Videre har Riksrevisjonen i flere år omtalt svakheter
ved departementets styring av Opplysningsvesenets fond (Ovf) og
at Ovf har hatt manglende helhetlig risikostyring av datterselskapene.
Revisjonen viser at heller ikke Statsbygg og Datatilsynet
kan dokumentere tilfredsstillende overordnet risikoanalyse. Videre
mangler Departementenes servicesenter risikoanalyser av viktige
kjerneområder. For bispedømmerådene er det store variasjoner i tilnærmingen
til hvordan risiko vurderes, om risikovurderinger er grunnlaget
for iverksatte tiltak og om disse er integrert i virksomhetsstyringen.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
viser til at tiltak som er iverksatt for fylkesmannsembetene, blant
annet utvikling av metodikk for risikostyring, har overføringsverdi for
øvrige underliggende virksomheter. Riksrevisjonen forutsetter at
departementet sørger for å utnytte overføringsverdien på best mulig
måte.
Videre viser departementet til at kravene til risikostyring
er tydeliggjort i en ny felles mal for virksomhets- og økonomiinstrukser,
som departementet startet arbeidet med høsten 2011. Departementet
opplyser at risikostyring i underliggende virksomheter vil bli fulgt
tett opp og være en sentral del av styringsdialogen. I oppfølgingen
vil departementet sikre at alle underliggende virksomheter har etablert
gode prosesser for håndtering av risiko, og at risikostyringen framover
faktisk blir i samsvar med anerkjent metodikk. Departementet vil
også sende likelydende brev til alle underliggende virksomheter
for å sikre at håndteringen av risiko i mål- og resultatstyringen
er tilstrekkelig dokumentert i henhold til økonomiregelverkets krav.
Et helhetlig system for risikostyring i Ovf skal være på plass i
2012, og departementet vil vurdere å be Ovf rapportere mer systematisk
om datterselskapene.
Riksrevisjonen forutsetter at departementet iverksetter
nødvendige tiltak for å sikre at underliggende virksomheter faktisk
gjennomfører risikostyring i tråd med regelverket, som ble fastsatt
i 2003.
Riksrevisjonen mener det er kritikkverdig at Statsbygg
ikke har tilpasset systemene slik at Riksrevisjonen kan utføre en
effektiv og målrettet revisjon.
Virksomheter som er omfattet av Riksrevisjonens
revisjon og kontroll, skal legge forholdene til rette slik Riksrevisjonen
finner det hensiktsmessig for å foreta de revisjons- og kontrolloppgaver revisjonen
anser nødvendig.
Revisjonen viser at Statsbygg – med den informasjonen
som var tilgjengelig i hovedbok og andre systemer – ikke effektivt
kunne skaffe en korrekt oversikt som viser alle utbetalinger per kontrakt,
og heller ikke effektivt skaffe en oversikt over hvilke avtaler
som leverandørene har eller har hatt med Statsbygg.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
opplyser at Statsbygg har planlagt å implementere nye datasystemer
som vil forbedre informasjonsflyt og sporbarhet i løpet av 2014. Departementet
opplyser videre at Statsbygg i påvente av nye systemer har foretatt
endringer i eksisterende systemer for å etablere elektronisk sporbarhet
mellom kontrakt og utbetalinger. Det er også utarbeidet ny arkivstruktur
for administrative anskaffelser. Riksrevisjonen har merket seg at
iverksatte tiltak skal kunne gi grunnlag for en effektiv revisjon
allerede for 2012-revisjonen.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at Statsbygg
har brukt lang tid på å få på plass et system for risikostyring
i tråd med regelverket og god praksis.
Økonomireglementet har siden 2003 stilt krav om
at det skal etableres et system for å vurdere og følge opp risiko
for manglende måloppnåelse. Manglende risikovurderinger kan medføre
at vesentlige avvik knyttet til måloppnåelse ikke identifiseres,
forebygges eller korrigeres. Statsbyggs prosess for risikostyring
er ikke i tråd med anerkjent metodikk.
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
opplyser at Statsbygg i ettertid har innsett at prosessen for 2011
– og dokumentasjon av denne – kan forbedres, og viser til at Statsbygg etter
revisjonen har gjennomført justeringer. Departementet opplyser videre
at prosessene vil bli gjennomført og dokumentert i tråd med anerkjent
metodikk, og at dette vil bli fulgt opp i styringsdialogen med Statsbygg.
Av tidligere rapporterte forhold er følgende
saker avsluttet:
Følgende forhold vil bli fulgt opp i den løpende revisjonen:
anskaffelser i Departementenes
servicesenter
informasjonssikkerhet i Departementenes
servicesenter
forvaltning av ikt i Opplysningsvesenets
fond
Videre oppfølging av følgende saker vil bli
rapportert særskilt til neste år:
risikostyring ved
fylkesmannsembetene
risikostyring, styring og oppfølging av
datterselskaper i Opplysningsvesenets fond
Komiteen viser til
at det er avgitt 43 avsluttende revisjonsbrev uten merknad, og ett
avsluttende revisjonsbrev med merknad til Statsbygg.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
finner det kritikkverdig at Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
ennå ikke har sørget for at alle underliggende virksomheter har
gjennomført risikostyring i tråd med regelverket. Komiteen viser
til at økonomireglementet siden 2003 har stilt krav om at det skal
etableres et system for å vurdere og følge opp risiko for manglende måloppnåelse.
Manglende risikovurderinger kan medføre at vesentlige avvik knyttet
til måloppnåelse ikke identifiseres, forebygges eller korrigeres.
Komiteen viser til at den i brev
av 31. januar 2013 til fornyings-, administrasjons- og kirkeministeren
stilte spørsmål om hva departementet har gjort for å sikre at underliggende
etater har gjennomført nødvendige tiltak og fått på plass systemer
som sikrer risikostyring i tråd med økonomireglementet. Statsråden
svarte i brev av 11. februar 2013. Brevet følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen har merket seg at departementet
har pålagt alle underliggende virksomheter å etablere systemer og
rutiner for risikostyring som tilfredsstiller kravene i økonomireglementet,
og at pålegget vil bli tatt opp i etatsstyringsmøter med den enkelte
virksomhet. Komiteen har også merket seg at risikostyring vil
bli tatt opp i ledersamtaler med topplederne i virksomhetene dette
gjelder.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
i flere år har omtalt svakheter ved departementets styring av fylkesmannsembetene.
Mangelfull oppfølging av risikostyring for embetene kan føre til variasjoner
i hvordan oppgaver prioriteres og løses, og at viktige nasjonalpolitiske
mål blir ivaretatt i varierende grad.
Komiteen har også merket seg
at Riksrevisjonen i flere år har omtalt svakheter ved departementets
styring av Opplysningsvesenets fond (Ovf) og at Ovf har hatt manglende
helhetlig risikostyring av datterselskapene. Revisjonen har også
påpekt at heller ikke Statsbygg og Datatilsynet kan dokumentere
tilfredsstillende overordnet risikoanalyse. Videre mangler Departementenes
servicesenter risikoanalyser av viktige kjerneområder.
Komiteen viser til svarbrevet
til Riksrevisjonen fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet,
som viser til at tiltak som er iverksatt for fylkesmannsembetene,
blant annet utvikling av metodikk for risikostyring, har overføringsverdi
for øvrige underliggende virksomheter. Komiteen sier
seg enig med Riksrevisjonen i at man må forutsette at departementet sørger
for å utnytte overføringsverdien på best mulig måte.
Komiteen ser positivt på at departementet
vil tydeliggjøre kravene til risikostyring i en ny felles mal for
virksomhets- og økonomiinstrukser. Departementet opplyser at risikostyring
i underliggende virksomheter vil bli fulgt tett opp og være en sentral
del av styringsdialogen. I oppfølgingen vil departementet sikre
at alle underliggende virksomheter har etablert gode prosesser for
håndtering av risiko, og at risikostyringen fremover faktisk blir
i samsvar med anerkjent metodikk.
Komiteen forutsetter at departementet
iverksetter nødvendige tiltak for å sikre at underliggende virksomheter
faktisk gjennomfører risikostyring i tråd med regelverket, som ble fastsatt
i 2003.
Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
har vesentlige merknader til Statsbyggs regnskap. Riksrevisjonen
mener det er kritikkverdig at Statsbygg ikke har tilpasset systemene
slik at Riksrevisjonen kan utføre en effektiv og målrettet revisjon.
Komiteen vil understreke at virksomheter
som er omfattet av Riksrevisjonens revisjon og kontroll skal legge
forholdene til rette slik Riksrevisjonen finner det hensiktsmessig
for å foreta de revisjons- og kontrolloppgaver revisjonen anser nødvendig.
Revisjonen viser at Statsbygg – med den informasjonen
som var tilgjengelig i hovedbok og andre systemer – ikke effektivt
kunne skaffe en korrekt oversikt som viser alle utbetalinger per kontrakt,
og heller ikke effektivt skaffe en oversikt over hvilke avtaler
som leverandørene har eller har hatt med Statsbygg. Departementet
opplyser at Statsbygg har planlagt å implementere nye datasystemer
som vil forbedre informasjonsflyt og sporbarhet i løpet av 2014.
Departementet opplyser videre at Statsbygg i påvente av nye systemer
har foretatt endringer i eksisterende systemer for å etablere elektronisk
sporbarhet mellom kontrakt og utbetalinger. Det er også utarbeidet
ny arkivstruktur for administrative anskaffelser.
Komiteen har, i likhet med Riksrevisjonen, merket
seg at iverksatte tiltak skal kunne gi grunnlag for en effektiv
revisjon allerede for 2012-revisjonen. Komiteen vil
dog påpeke at man ser svært alvorlig på at Statsbygg har brukt lang
tid på å få på plass et system for risikostyring i tråd med regelverket
og god praksis.
Komiteen har merket seg at en
rekke viktige forhold vil bli fulgt opp av Riksrevisjonen. Dette
gjelder forhold vedrørende Departementenes servicesenter (anskaffelser
og informasjonssikkerhet) og forhold vedrørende Opplysningsvesenets
fond og risikostyring ved fylkesmannsembetene.Komiteen er
tilfreds med dette.