Det pekes i meldingen på at deltakelse i demokrati
og sivilsamfunn er sentrale verdier i det norske samfunn, og at
det er viktig for å opprettholde og bygge trygge fellesskap. Regjeringen
vil at alle innbyggere skal ha like muligheter til å påvirke samfunnsutviklingen
gjennom demokratiske virkemidler, som valg og deltakelse i styrende
organer.
Det vises i meldingen til at en rettferdig fordeling
av makt og innflytelse handler om at alle innbyggere skal ha mulighet
til reell påvirkning. Den enkelte innbygger skal ha muligheter til
å ha innflytelse over områder som har stor betydning for eget liv,
ved å ta i bruk sine demokratiske rettigheter og benytte åpne kanaler
for påvirkning. Skal demokratiet ha legitimitet, må det gjenspeile
innbyggerne.
Innvandrere deltar i frivillige organisasjoner,
og en ny generasjon unge med innvandrerforeldre er synlige i det
politiske liv og gjør seg gjeldende innen næringsliv, kulturliv
og i samfunnsdebatten. Sett under ett er personer med innvandrerbakgrunn
likevel i mindre grad enn resten av befolkningen representert i
politiske prosesser og organer.
Økt deltakelse i arbeidsmarkedet og i utdanning gir
økt deltakelse og innflytelse på andre arenaer. Jo lavere inntekt
og utdanning personer har, jo mindre deltar de i politikk og i sivilsamfunn. Graden
av deltakelse i valg og i politikk samsvarer også med graden av
tillit til politiske institusjoner. Regjeringen vil at innvandrere
og norskfødte med innvandrerforeldre skal være bedre representert
i fora for innflytelse og makt. Hovedinnretningen for å oppnå dette
og for å motvirke skjev maktfordeling i samfunnet, er å øke underrepresenterte
gruppers tilknytning til arbeidsmarkedet og sikre like muligheter
for utdanning for alle i samfunnet.
Det pekes i meldingen på at å stemme ved valg er
en sentral demokratisk handling. Regjeringen har som mål at valgdeltakelsen
skal være høy og at velgere i alle lag av folket skal delta i størst mulig
grad, jf. St.meld. nr. 33 (2007–2008). Det er et mål at valgdeltakelsen
blant stemmeberettigede innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre
skal være den samme som for gjennomsnittet i befolkningen. Befolkningen skal
gjenspeiles i politisk representasjon. Derfor er det et mål at innvandrere
skal være representert i alle deler av det politiske systemet. Det
er imidlertid kun norske statsborgere som har stemmerett ved Stortingsvalg
og som er valgbare til Stortinget.
Valgdeltakelsen er lavere for innvandrere samlet sett
enn for resten av befolkningen. Ved de tre siste stortingsvalgene
har deltakelsen totalt sett ligget ca. 25 prosentpoeng lavere enn
for befolkningen i alt. Norskfødte med innvandrerforeldre har høyere
valgdeltakelse enn personer på samme alder som har innvandret, men
noe lavere enn tilsvarende aldersgruppe i hele befolkningen (SSB
2010).
I Norge har innvandrere, også de som ikke er norske
statsborgere, og som fyller eller har fylt 18 år i valgåret, rett
til å stemme ved lokalvalg. Dette gjelder dersom de har vært folkeregistrert bosatt
i landet sammenhengende i mer enn tre år. Nordiske statsborgere
har stemmerett dersom de har innvandret før 31. mai i valgåret.
Denne ordningen er liberal sammenliknet med de aller fleste land
i Europa. Valgdeltakelsen ved lokalvalg er generelt lavere enn ved
stortingsvalg. Ved lokalvalget i 2011 var samlet valgdeltakelse 64
prosent. 43 prosent av norske statsborgere med innvandrerbakgrunn
og 32 prosent av utenlandske statsborgere benyttet stemmeretten
sin ved dette valget (SSB 2012).
Det vises i meldingen til en rekke informasjonstiltak
om valg rettet mot innvandrere.
Det er flere årsaker til at det er lavere valgdeltakelse
blant personer med innvandrerbakgrunn sammenliknet med hele befolkningen.
Det pekes i meldingen på botid, alder, inntekt og utdanning. Selv
om forskjellene i valgdeltakelse til dels kan forklares med ulik
alderssammensetning og sosioøkonomiske forhold, er det likevel stor
variasjon mellom ulike grupper.
Det å stemme ved valg kan forstås som et uttrykk for
at man har tillit til samfunnets institusjoner, demokratiet og tilhørighet
til fellesskapet. Det er imidlertid ikke nødvendigvis en sammenheng mellom
lav valgdeltakelse og lav deltakelse på andre arenaer i samfunnet.
Personer med innvandrerbakgrunn er underrepresentert
i kommunestyrene med 2,5 prosent av representantene etter siste
lokalvalg, mens de utgjorde vel 10 prosent av de stemmeberettigede på
landsbasis. Det er imidlertid store variasjoner mellom kommunene,
og i flere kommuner er innvandrere godt representert i forhold til
sin andel i befolkningen, for eksempel i Oslo, Trondheim og i Drammen.
Kjønnsfordelingen blant kandidater med innvandrerbakgrunn er jevnere
enn for alle kandidatene sett under ett, 51 prosent var menn og
49 prosent kvinner. Det er imidlertid store forskjeller avhengig
av landbakgrunn.
Det pekes i meldingen på at de politiske partiene har
et selvstendig ansvar og en egeninteresse av å nå ut til hele befolkningen
med informasjon og valgmobilisering.
Innflytelse og muligheter for å påvirke samfunnsutviklingen
skjer også gjennom andre arenaer enn gjennom formelle politiske
kanaler, f.eks. gjennom styrer i bedrifter og institusjoner, fagforeninger
og frivillige organisasjoner.
Kontaktutvalget mellom innvandrerbefolkningen
og myndighetene (KIM) er et eksempel på en formalisert arena for
innflytelse.
I flere fylker og kommuner er det også ulike varianter
av regionale og lokale innvandrerråd, med representanter fra innvandrerorganisasjoner.
Videre har myndighetene i mange år gitt tilskudd til
landsdekkende organisasjoner på innvandrerfeltet. I 2012 la regjeringen
om dette tilskuddet og innførte en ny ordning som gir direkte driftsstøtte
til nasjonale ressursmiljøer på integreringsfeltet.
Regjeringen har som mål at sammensetningen i ulike
typer styrer skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Andelen
styrerepresentanter med innvandrerbakgrunn er lav i alle typer styrer,
og økningen de siste årene har vært liten (SSB 2010).
Regjeringen vil benytte sitt statlige eierskap
til å jobbe for at styresammensetningen i enkelte selskapstyper
(ASA, SA) gjenspeiler befolkningen i større grad, jf. Meld. St.
13 (2010–2011) Aktivt eierskap – norsk statlig eierskap i en global økonomi.
Som en oppfølging av tiltak 32 i Handlingsplan for å fremme likestilling
og hindre etnisk diskriminering 2009–2012 har blant annet Senter
for kunnskap og likestilling blitt tildelt midler for å utvikle
og gjennomføre pilotprosjekt med sikte på å øke andelen styremedlemmer
med innvandrerbakgrunn i styrene i offentlig eide foretak.
Fagforeninger har tradisjonelt vært, og er fortsatt,
viktige arenaer for innflytelse i det norske samfunnet. Færre innvandrere
er organisert i fagforeninger enn det som er vanlig i resten av befolkningen.
Det er ulike årsaker til dette; innvandrere er overrepresentert
i deler av arbeidsmarkedet hvor tradisjonelt få ansatte er organisert.
Mange innvandrere har også kortere tid i arbeidslivet og er oftere
midlertidig ansatte enn andre.
Det er positivt at en rekke fagforeninger de
siste årene har jobbet aktivt for å sikre større organiseringsgrad
blant arbeidstakere med innvandrerbakgrunn.
Det pekes i meldingen på at frivillige organisasjoner
og frivillig arbeid har en sterk stilling i det norske samfunn.
Det er en lang tradisjon at innbyggerne slår seg sammen rundt felles
interesser. Innvandrere i Norge deltar også i relativt høy grad
i frivillig arbeid, men ofte på andre arenaer i det sivile samfunn
enn den øvrige befolkningen.
Det fremgår av meldingen at kjennetegn ved Norge
og Norden er sterke og levende sivilsamfunn, høy grad av tillit
til samfunnsinstitusjonene og høy grad av tillit mellom mennesker. Forskning
viser videre at det i Norge har blitt større grad av tillit de siste
30 årene. Dette har skjedd parallelt med urbanisering, sekularisering og
økt etnisk mangfold (Wollebæk og Segaard 2011).
Regjeringen støtter en aktiv og mangfoldig frivillighet,
og anerkjenner frivillige organisasjoner som viktige arenaer og
aktører som bidrar til deltakelse og fellesskap. Rammene for regjeringens frivillighetspolitikk
er lagt i St.meld. nr. 39 (2006–2007) Frivillighet for alle.
Frivillige organisasjoner og frivillig innsats
er sentralt i kulturlivet og i idretten. Det vises her til Meld.
St. 10 (2011–2012) Kultur, inkludering og deltaking og til Meld.
St. 26 (2011–2012) Den norske idrettsmodellen.
Det pekes i meldingen på at frivillig sektor
i Norge har lang tradisjon for å være åpen og inkluderende, og har
samlet brede lag av befolkningen. Til tross for et vitalt og mangfoldig organisasjonslandskap,
faller noen grupper i samfunnet utenfor. Både myndigheter og frivilligheten
selv må gjøre en innsats for å stimulere til økt deltakelse fra
underrepresenterte grupper.
Andelen av innvandrere og deres barn som deltar i
frivillig arbeid er på et forholdsvis høyt nivå sammenliknet med
mange andre land. Likevel er innvandrere og deres barn generelt
underrepresentert som medlemmer i de tradisjonelle norske frivillige
organisasjonene. Dette gjelder i særlig grad kvinner og jenter.
Bildet er imidlertid sammensatt. Deltakelse i frivillige organisasjoner øker
blant annet med botid i landet og med norskferdigheter. Det er særlig
når det gjelder medlemskap og styreverv at innvandrere er underrepresentert.
Et eksempel er borettslag, med like høy andel personer med innvandrerbakgrunn
som deltar i dugnad og annet frivillig arbeid, men få med styreverv.
Det er klare forskjeller i hvilke organisasjoner innvandrere
og den øvrige befolkningen deltar i. Innvandrere deltar i mindre
grad i frivillig arbeid i kultur- og fritidssektoren og innen velforeninger,
men er mer aktive innen velferd, utdanning og religiøse organisasjoner.
Personer med innvandrerbakgrunn deltar i mer etnisk mangfoldige
organisasjoner, mens de med norsk bakgrunn oftere deltar i organisasjoner
sammen med andre med lik bakgrunn. Innen idretten er det relativt
god representasjon blant gutter med innvandrerbakgrunn, mens jenter
er underrepresentert.
Sosioøkonomiske faktorer har stor betydning
for deltakelse og aktivitetsnivå i frivilligheten. Noe nytt i norsk
sammenheng er imidlertid at man i mindre kommuner lykkes bedre med
å trekke med større deler av befolkningen i frivillig arbeid enn
i byer, selv om sosioøkonomiske faktorer fortsatt har betydning
her.
Strategier og tiltak innenfor den generelle
frivillighetspolitikken har både direkte og indirekte betydning
for inkludering av underrepresenterte grupper, herunder innvandrere
og deres barn. Tiltak for å bedre de generelle rammevilkårene for
frivillig sektor, økt satsing på kunnskap og forskning, økt oppmerksomhet
på bred deltakelse og inkludering er sentralt. Regjeringen startet opp
forskningsprogrammet Virtuelt senter for forskning på sivilsamfunn
og frivillig sektor i 2008.
Det kan se ut som om mange frivillige organisasjoner
ikke har klart å nå ut med informasjon om sine tilbud til innvandrere
og deres barn i stor nok grad. En del frivillige organisasjoner
og Frivillighet Norge har tatt et særlig ansvar for å øke oppmerksomheten
på denne problemstillingen. Regjeringen bidrar med midler slik at
frivilligheten kan bli mer inkluderende, blant annet gjennom øremerkede
tilskudd til Frivillighet Norge og gjennom ulike tilskuddsordninger
som Frifond og Mangfold og inkludering.
En stor del av barn og unges fritid, idrett
og kulturaktiviteter er organisert eller tilrettelegges av frivillige
organisasjoner. Det bør være et særskilt søkelys på de gruppene
som faller utenfor frivilligheten i kommuner og lokalsamfunn. Lavterskeltilbud,
ulike former for tilrettelegging og tett kontakt mellom kommunale
instanser, skole og foreldre er noen faktorer som er avgjørende
for om man lykkes med inkludering av grupper som faller utenfor
frivilligheten.
Frivilligsentraler er også viktige bidrag for
en åpen og inkluderende frivillighet og som møteplass. Regjeringen
vil bidra til at frivilligsentraler blir videreutviklet og har i
2012 gitt tilskudd til frivilligsentraler i kommuner og bydeler
med mange innvandrere, nettopp for å styrke disse som møteplass
og arena for samfunnsdeltakelse.
For å synliggjøre mangfoldet i befolkningen
på en positiv måte, vil regjeringen innføre en nasjonal uke for
mangfold og flerkultur i 2013.
Det pekes i meldingen på at i et demokratisk
perspektiv er bredden i organisasjonslivet positivt. Et variert
organisasjonsliv er også en viktig del av et samfunn som verdsetter
mangfold, og innvandrerorganisasjoner er en naturlig del av frivilligheten
i Norge.
Det er hevdet at deltakelse i innvandrerorganisasjoner,
hvor medlemmene har samme landbakgrunn, kan være et problem med
hensyn til deltakelse i storsamfunnet. Forskning viser imidlertid
at dette ikke er en nødvendig motsetning (Ødegård 2010, Loga 2011).
For i større grad å benytte innvandrerorganisasjonene som positive ressurser,
må myndigheter og andre frivillige organisasjoner være i kontakt
med og inngå i samarbeid med dem. Innvandrerorganisasjonene har
òg et selvstendig ansvar for å søke slikt samarbeid.
Det er også slik at deltakelse i én type frivillig
organisasjon ofte medfører engasjement og deltakelse i andre organisasjoner.
I meldingen nevnes lokale og regionale innvandrerråd og KIM.
Regjeringen ser det som ønskelig at det utvikles mer
samarbeid mellom innvandrerorganisasjoner og andre frivillige organisasjoner
og lokale aktører.
Frivillige organisasjoner har en fleksibilitet
og en arbeidsform som i mange tilfeller treffer andre mennesker
og målgrupper enn offentlige myndigheter er i stand til. Regjeringen
ønsker å legge til rette for at frivillige organisasjoner spiller
en rolle i integreringsarbeid.
Det er i mange år gitt tilskudd til frivillige
organisasjoner for at de skal drive konkret arbeid for å øke innvandreres
deltakelse i samfunnslivet.
Lokale innvandrerorganisasjoner kan fungere som
en base for slik deltakelse og samarbeid med andre lokale frivillige
organisasjoner og aktører. I 2011 fikk 225 lokale innvandrerorganisasjoner
driftstilskudd, og 790 ulike aktiviteter og tiltak mottok tilskuddsmidler
over Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementets budsjett.
Regjeringen vil medvirke til å styrke frivilligheten lokalt og bygge
opp under bærekraftige lokale organisasjoner, og vil derfor øke
driftsstøtten til mellomstore og store lokale innvandrerorganisasjoner.
IMDi har i flere år hatt intensjonsavtaler med seks
landsomfattende frivillige organisasjoner med mål om å gjøre det
enklere for kommuner å ta imot og bosette nyankomne innvandrere.
En ekstern evalueringsrapport fra 2011 viser at avtalene har bidratt
til å styrke arbeidet på integreringsfeltet (Dahle m.fl. 2011).
Regjeringen vil videreføre denne formen for samarbeid mellom stat
og frivillig sektor.
Ulike frivillige organisasjoner gjør også en
viktig innsats med å hjelpe arbeidsinnvandrere med å tilpasse seg
det norske samfunnet. Regjeringen vil bidra til at arbeidsinnvandrere
og andre som ikke er omfattet av introduksjonsordningen får informasjon
om rettigheter og plikter i Norge, og viderefører tilskuddet til
informasjons- og veiledningstiltak.
Kommunene bør benytte både det potensialet som
ligger i bruk av frivillige organisasjoner i kvalifiseringen av
introduksjonsdeltakerne og det potensialet organisasjonene har som møteplass
og arena for deltakelse for flyktninger og deres familier i lokalsamfunn.
Regjeringen vil:
øke driftsstøtten
til mellomstore og store lokale innvandrerorganisasjoner
bidra til at frivillig sektor fortsatt
skaper møteplasser og er aktør i integreringsarbeidet
innføre en nasjonal uke for mangfold og
flerkultur i 2013
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til meldingen,
der det fremgår at innvandrernes deltakelse i samfunnet er lavere
enn for resten av befolkningen. Valgdeltakelsen er lavere og de
er underrepresentert i politiske organer på alle nivåer, med unntak
for noen kommunestyrer i større byer. Andelen styrerepresentanter
med innvandrerbakgrunn er lav i alle typer styrer, både i offentlig
og privat sektor. Innvandrere har en lavere organisasjonsprosent
i fagforeninger. De deltar i relativt høy grad i frivillig arbeid,
men på andre arenaer enn resten av befolkningen, og de er i mindre
grad brukere av kultur- og idrettstilbud. Spesielt er jenter underrepresentert. Flertallet viser
til at innvandreres deltakelse på tradisjonelle arenaer er høyere
i mindre kommuner.
Samfunnsdeltakelse bidrar til en bedre integrering
gjennom vennskap, nettverksbygging, samarbeid om felles interesser
og bedre muligheter til å praktisere norsk språk.
Flertallet viser til høringen,
der Frivillighet Norge foreslår en egen støtteordning til samarbeid
mellom tradisjonelle organisasjoner og innvandrerorganisasjoner. Flertallet viser dessuten
til at det i høringen framkom ulike syn på støtten til innvandrernes
egne organisasjoner. LIM er skeptiske til å øke driftsstøtten til
innvandrerorganisasjoner og foreslår at statlige tilskuddsordninger
bør prioritere tiltak som fremmer deltakelse på fellesarenaer framfor støtte
til rene etniske eller religiøse organisasjoner som holder grupper
isolert fra hverandre. KIM ønsker en økt satsing på lokale innvandrerorganisasjoner,
som de mener kan fungere som brohode mellom myndigheter og innvandrere.
Flertallet støtter regjeringens
forslag om en ytterligere styrking av driftsstøtten til større innvandrerorganisasjoner,
tettere samarbeid med frivillig sektor om felles møteplasser og
en synliggjøring av innvandrernes betydning for det norske samfunnet
gjennom ei nasjonal uke for mangfold og flerkultur.
Flertallet viser til Caritas
som peker spesielt på sivilsamfunnets rolle når det gjelder inkludering
av kvinner gjennom informasjon, veiledning og motivasjon. Caritas
mener også at frivillige må få en sentral rolle i norskundervisning
og grunnleggende samfunnsopplæring for arbeidsinnvandrere og deres
familiegjenforente. Det samme gjelder informasjon og veiledning. Flertallet viser
til sine merknader under kap. 2 Arbeid.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til Stortingets høring der Redd
Barna er særlig opptatt av barns deltakelse i fritidsaktiviteter.
De viser blant annet til at overgangen fra å være asylsøkere til
å bli bosatt er spesielt vanskelig for barnefamilier. På mottaket
er de voksne henvist til en passiv tilværelse, mens det er skole
og aktiviteter for barna. Det snus på hodet når de bosettes i en
kommune. Foreldrene ventes å være aktive og er selv ansvarlige for
barnas integreringsprosess utover skolegangen. Redd Barna mener
frivillig sektor må brukes mer systematisk i denne overgangsfasen.
De foreslår en egen introduksjonsordning for barn, som er tilpasset
deres behov i integreringsfasen. Dette flertallet viser
i den forbindelse til sine merknader om økt individretting og fleksibilitet
i introduksjonsprogrammet under kapittel 2 og merknadene under kapittel
3 om tiltak i barnehage og skole.
Redd Barna ber også om at verdien av frivillighet
vektlegges og viser til betydningen av menneskelige relasjoner når
det gjelder integrering og følelse av tilhørighet. Dette
flertallet støtter dette.
Et tredje flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Frivillighet Norge som etterlyser mer kunnskap om hva
som motiverer til deltakelse og som foreslår et eget forskningsprosjekt
for å få bedre kunnskap om dette. Frivillighet Norge ønsker også
at frivilligheten blir representert i et uavhengig programstyre
for bevilgningen til forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor.
Dette flertallet viser i den
forbindelse til Stortingets behandling av St.meld. nr. 39 (2006–2007)
Frivillighet for alle. I Innst. S nr. 104 (2007–2008) legges det
til grunn fire strategier for frivillighetspolitikken, herunder
økt oppmerksomhet om inkludering og integrering og styrket kunnskap
og forskning. Dette flertallet viser også til Prop.
1 S (2012–2013) statsbudsjettet 2013 for Kulturdepartementet, der forskningsprogrammet
«Virtuelt senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor»
er omtalt. Dette programmet avsluttes sommeren 2013. Det redegjøres
samtidig for at forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor vil
bli videreført. Dette flertallet viser til at organiseringen
av forskningsprosjekter skjer på den måten som anses hensiktsmessig
i det enkelte tilfelle.
Dette flertalletviser
også til integreringsmeldingen, der det påpekes flere årsaker til
lavere deltakelse. Mange organiserte fritidsaktiviteter koster en
del, og barn og unge med innvandrerbakgrunn er overrepresentert blant
familier med vedvarende lavinntekt. Innvandrede foreldre har mindre
kjennskap til det organiserte fritidsfeltet i Norge. Rekruttering skjer
ofte via kjente. Kjønnsforskjeller kan henge sammen med ulike forventninger
og tradisjoner til hva gutter og jenter kan gjøre i fritiden. Dette
flertallet viser også til gjennomgangen i meldingen av ulike
tilskuddsordninger som skal fremme økt deltakelse.
Dette flertallet viser til regjeringens
planer om å innføre en nasjonal uke for mangfold og flerkultur i
2013, og at Røde Kors i høringen takket for det oppdraget de har
fått med å samordne de ulike aktivitetene under uka.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig at innvandrere deltar i både det politiske ordskiftet
og engasjerer seg i sitt nærmiljø. Disse medlemmer mener
det er viktig å ivareta personer med ulik bakgrunn og å hjelpe dem
på veien til å bli fullverdige medborgere, gjennom deltakelse i
frivillig virksomhet, som foreldre i møte med barnehage og skole,
i borettslag og sameie mv. Disse medlemmer mener
alle utenlandske borgere som har opphold i Norge skal behandles
med respekt og verdighet.
Disse medlemmer viser til at
personer med en viss botid i Norge opparbeider seg rett til å stemme
og å være kandidater ved kommune- og fylkestingsvalg, samt delta
i annen politisk virksomhet. Til tross for dette er det en lavere
deltakelse i valg blant personer med innvandrerbakgrunn enn for
personer med norsk bakgrunn. Disse medlemmer har
respekt for enkeltmenneskets valg og at det er mange forklaringsgrunner
til lav deltakelse. Disse medlemmer deler ikke komitéflertallets
oppfatning om at dette er et problem, men heller et uttrykk for
at det tar tid for mange å sette seg inn i norsk politisk kultur,
eller at de ikke har interesse for det.
Disse medlemmer støtter ikke
regjeringens forslag om en ytterligere styrking av driftsstøtten til
større innvandrerorganisasjoner. Disse medlemmer mener
fremveksten av etnisk baserte foreninger ikke nødvendigvis er integreringsfremmende,
og at integrering innebærer en aktiv deltakelse i frivillige organisasjoner
der det ikke spørres etter nasjonal eller etnisk opprinnelse. Disse
medlemmer ønsker på ingen måte å forby personer med samme
etniske eller landmessige bakgrunn å danne organisasjoner, men mener
at det ikke er naturgitt at dette fremmer integrering.
Disse medlemmer mener frivillig
sektor i dag spiller en viktig rolle i integreringsarbeidet, og ønsker
derfor å dreie støtten i den retningen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti peker på at frivillige organisasjoner
i en årrekke har vært viktige aktører i integreringsarbeidet. De
er viktige arenaer for arbeidstrening og samfunnsdeltakelse, samtidig
som deres innsats mot uverdige forhold, det være seg rasisme, diskriminering,
tvangsekteskap, kjønnslemlestelse eller annet, er av stor betydning
for vårt demokrati.
Disse medlemmer mener kommunene
i større grad bør benytte både det potensial som ligger i bruk av
frivillige organisasjoner i kvalifiseringen av introduksjonsdeltakerne
og det potensialet organisasjonene har som møteplass og arena for
deltakelse for flyktninger og deres familier i lokalsamfunn.
Disse medlemmer mener det er
viktig å videreutvikle samarbeidet mellom det offentlige og de frivillige
organisasjonene, og at innsatsen til frivillige organisasjoner må
styrkes gjennom økt driftsstøtte.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er viktig å styrke det lokale integreringsarbeidet gjennom å gi
kommuner og frivillige organisasjoner ressurser til å drive integreringsarbeid.
Disse medlemmer mener at integreringsarbeidet
hadde vært tjent med at den offentlige støtten hadde blitt dreid
fra støtte til innvandrerorganisasjoner basert på opprinnelsesland,
til støtte til hele spekteret av frivillige organisasjoner som ønsker
å jobbe med integreringsarbeid i lokalmiljøene, herunder også trosorganisasjonene.
Herunder bør tiltak som gjøres gjennom for eksempel Caritas, Røde
Kors og Mira-senteret styrkes. Disse tiltakene vil legge bedre til rette
for integrering av kvinner og barn i det norske samfunnet. Flere
frivillige organisasjoner driver viktig integreringsarbeid gjennom allerede
etablerte institusjoner og tiltak som bør prioriteres. Disse
medlemmer vil understreke at det likevel er kommunene som
har hovedansvaret for introduksjonsarbeidet, og ønsker fortsatt
tilskudd til kommunale introduksjonstiltak.