Forslagsstilleren viser til debatten som har
gått den siste tiden om bruk av religiøse plagg og symboler til
uniformer. Debatten om hijab i politiet har vart en stund, og det
har vært bred debatt om bruk av dette religiøse symbolet i politiet. Statsråd
Hadia Tajik har slått fast at hijab ikke blir en del av politiuniformen
i overskuelig framtid. Kulturministeren viser i sin begrunnelse
til den kristen-humanistiske arv Norge har. Forslagsstilleren oppfatter
dette som en innsiktsfull og riktig avgjørelse. Debatten fra politiet
kan delvis overføres til Forsvaret. Forsvaret er samfunnets skarpeste
sikkerhetspolitiske verktøy, og dets hovedoppgave er å beskytte
landets suverenitet. Forslagsstilleren mener at uniformene i Forsvaret
skal representere verdinøytralitet, ikke religion, politikk eller
ideologi. Prinsippet om nøytralitet fjernes dersom man godtar synlige
religiøse symboler til uniformene, slik dagens uniformsreglement
gjør.
Forslagsstilleren ser argumentet om at det kan være
positivt for Forsvaret å rekruttere personell fra ulike religioner,
men forslagsstilleren mener at dette ikke er vektige nok argumenter
for å gå på akkord med prinsippet om uniformens nøytralitet.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre dagens uniformsreglement,
slik at det ikke vil være tillatt å benytte synlige religiøse eller
politiske symboler som del av uniformen i Forsvaret.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre Myrli,
Tore Nordtun og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen,
Siv Jensen, Peter N. Myhre, Tom Staahle og Karin S. Woldseth, fra Høyre,
Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine M. Eriksen Søreide,
fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, fra Senterpartiet,
Lars Peder Brekk, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Arvid Svendsen,
viser til Dokument 8:37 S (2012/2013), representantforslag fra stortingsrepresentanten
Jan Arild Ellingsen om å forby synlige religiøse eller politiske
symboler som del av Forsvarets uniformer.
Komiteen viser til at gjeldende
praksis i Forsvaret i flere tiår har vært å tillate bruk av religiøse
symboler, og at denne praksisen er forankret i Forsvarets uniformsreglement.
Komiteen er enig med forslagsstiller
i at Forsvaret er samfunnets skarpeste sikkerhetspolitiske verktøy,
og at dets hovedoppgave er å beskytte landets suverenitet. Komiteen viser
til at Norge er et flerkulturelt samfunn, og mener derfor det er
naturlig å ha som målsetting at Forsvaret bør gjenspeile det mangfoldet
i befolkningen som det i siste instans skal beskytte.
Komiteen viser til at Norge har
verneplikt for alle menn, og vil påpeke at Forsvarets legitimitet nyter
godt av denne verneplikten. Vernepliktens posisjon som rekrutteringsinstrument
for Forsvaret forsterker ytterligere det prinsipp at ingen skal
utestenges fra tjenesten som følge av religionsutøvelse.
Komiteen viser til at soldater
i Norges forsvar, likesom andre lands militære styrker, må bære uniform
i tjeneste i samsvar med fastsatt uniformsreglement. Dette er et
innarbeidet internasjonalt prinsipp. Det er viktig blant annet for
å kunne identifisere tydelig de som er del av landets væpnede styrker
og er gitt myndighet til om nødvendig å bruke våpenmakt på statens
vegne for å utføre sine oppdrag. Komiteen vil understreke
at Forsvarets rolle overfor ytre fiender dermed har vesentlige likhetstrekk
med politiets funksjon overfor egne borgere, samtidig som det også
er klar forskjell på oppgavene og rekrutteringssystemet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,viser
i denne sammenheng til at Forsvaret – i motsetning til politiet
– bygger på prinsippet om allmenn verneplikt. Forsvaret anser det
av flere grunner viktig at personellsammensetningen skal gjenspeile
det norske samfunnets mangfold av mennesker med forskjellig kulturell,
etnisk og religiøs bakgrunn. Derfor anser Forsvaret forskjeller
i religiøs tilhørighet som en styrke for organisasjonen.
Komiteen vil peke
på at Forsvaret – i motsetning til politiet – er gitt hovedoppgaver
knyttet til å forsvare landet mot angrep fra fremmede makter. Som
påpekt av stortingsflertallet i Innst. 236 S (2010–2011) har politiet
en spesiell rolle som eneste institusjon som kan bruke makt overfor
sivilister. Samtidig finnes det militære avdelinger som er gitt
begrenset politimyndighet, slik tilfellet er for Kystvakten, Garnisonen
i Sør-Varanger (GSV) og Hans Majestet Kongens Garde (HMKG). Komiteen viser
i denne sammenheng også til at økt samarbeid om terrorbekjempelse
kan i tiden framover berøre grenseflaten mellom politiets og Forsvarets
oppgaver.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre,mener
på denne bakgrunn at Forsvarets uniformsreglement må utformes slik
at det ivaretar flere hensyn. Reglementet må for det første sikre
at militært personell er klart identifiserbart og avspeile at de
utelukkende utøver sin funksjon på statens vegne. Samtidig må uniformsreglementet –
i samsvar med internasjonal og norsk lov – søke å ivareta enkeltindividenes
rettigheter og integritet også innen de rammer som den militære
tjenesten setter. Flertallet mener derfor at Forsvaret
fortsatt må ha mulighet til å utforme uniformsreglementet slik at
det hjemler adgang til mindre modifikasjoner av antrekket, når disse er
forenlig med tjenestens art og hensynet til personellets sikkerhet
og helse. Flertallet viser i denne sammenheng til
at soldaters rett til å bære enkelte hodeplagg kan bli trukket tilbake
av sikkerhetsmessige årsaker, for eksempel ved bæring av personlig
sikkerhetsutrustning som vernemaske eller under spesielle værforhold.
Flertallet mener utviklingen
av Forsvarets uniformsreglement fortsatt må kunne avbalansere flere
hensyn og finner på den bakgrunn ikke å kunne bifalle et så absolutt
forbudsvedtak som det som fremmes i Dokument 8:37 S (2012–2013).
Flertallet viser til forsvarsministerens
brev av 20. mars 2013 (vedlagt), og slutter seg til konklusjonen
om å ikke ønske «å utestenge noen – verken kvinner eller menn –
fra å tjenestegjøre i Forsvaret fordi de bruker såkalte ikke-diskutable religiøse
symboler».
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at spørsmålet om bruk av synlige religiøse
eller politiske symboler som del av Forsvarets uniformer er av stor
prinsipiell betydning, og har fellestrekk med tilsvarende diskusjoner
om bruk av slike symboler i politiet eller rettsvesenet. I disse
tilfellene er det konkludert med at synlige religiøse eller politiske
symboler ikke skal tillates.
Disse medlemmer mener at det
samme prinsippet må anvendes i alle deler av statsapparatet som
utøver myndighet på statens vegne. Forsvaret utgjør statens ultimate
maktmiddel og har som hovedoppgave å beskytte stat, samfunn og befolkning
fra ytre fiender. Dette kan medføre bruk av dødelig makt på den
norske stats vegne. Soldatens rolle som representant for nettopp statsmakten
og staten Norge, og ikke en tro, et livssyn eller en politisk retning
eller ideologi, må derfor være fullstendig og uomtvistelig.
Disse medlemmer ser også at en
full aksept av synlige religiøse eller politiske symboler prinsipielt
åpner for en potensiell fremtidig utglidning av hvilke symboler
som derfor må aksepteres som del av en militær uniform i tråd med
den utvikling og økte spredning man ser av stadig nye tros- og livssyn
i samfunnet.
Disse medlemmer har merket seg
forsvarsministerens uttalelse i saken, og støtter fullt ut den målsetting
at Forsvaret skal gjenspeile det mangfoldet i befolkningen som det
i siste instans skal beskytte. Dette må likevel gjøres innen de rammene
som settes av en militær uniform fri for synlige religiøse eller
politiske symboler utover de symboler som faktisk benyttes av den
norske stat. Enhver står selvfølgelig likevel fritt til å bære religiøse
eller politiske symboler som ikke er synlige ved bruk av uniform.
Disse medlemmer merker seg videre
at forsvarsministerens svar inneholder en henvisning til feltprestkorpsets
eksisterende bruk av religiøse symboler. Disse medlemmer mener
at feltprestkorpset, som også skal være representert med sjelesørgere
fra ulike tros- og livssynssamfunn, utgjør et riktig unntak i denne
sammenheng, og vil vise til at militære sjelesørgeres rolle er klart
definert både i sedvane og krigens folkerett, blant annet gjennom
at de er definert som ikke-stridende og har svært begrenset mulighet til
å utøve makt.
Komiteens medlemmer fra Høyre velger på
denne bakgrunn å støtte det foreliggende representantforslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
ikke å utestenge noen – verken kvinner eller menn – fra å tjenestegjøre
i Forsvaret. Disse medlemmer ønsker at alle som fyller
de gitte kriterier skal kunne tjenestegjøre i Forsvaret i henhold
til Forsvarets behov for mannskaper. Disse medlemmer mener
at uniformen med tilbehør skal uttrykke politisk og religiøs nøytralitet
samt lojalitet til den norske stat. Det vil kunne svekke verdinøytraliteten
til soldatene hvis de ved sin påkledning synliggjør religion, politikk
eller ideologi. Dette har man tatt hensyn til i politiet, hvor det
ikke er åpnet for bruk av synlige religiøse symboler knyttet til politiuniformen. Disse
medlemmer vil understreke det sterke symbolet det norske
flagget er på uniformen. Dette er symbolet på at de tjenestegjørende
er lojale overfor nasjonen og den til enhver tid sittende regjering
og den politikk som utføres, hva angår Forsvaret. Dette kan være
seg å gå til krig, forsvare landet eller delta i fredsoperasjoner.
I denne sammenheng er det avgjørende at det er en verdinøytralitet
knyttet til religiøs tilhørighet blant de tjenestegjørende. Disse
medlemmer har merket seg at det i blant annet Frankrike
og Østerrike har vært alvorlige tilfeller av manglende lojalitet
overfor landet blant soldater med sterk religiøs overbevisning. Disse
medlemmer har oppfattet at denne illojaliteten har fått
bygge seg opp gjennom utstrakt fokus på symbolbruk og religiøse handlinger
blant grupper av tjenestegjørende i de respektive land. Denne illojaliteten
har resultert i at franske militære styrker tidvis ikke har kunnet
løse pålagte oppdrag i land hvor en bestemt religion er strekt representert.
For å unngå enhver tvil om lojalitet og nøytral fremferd mener disse
medlemmer det er nødvendig å fjerne adgangen til å bære
såkalte ikke-diskutable religiøse symboler til uniform i Forsvaret.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen endre dagens uniformsreglement,
slik at det ikke vil være tillatt å benytte synlige religiøse eller
politiske symboler som del av uniformen i Forsvaret.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:37 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentanten Jan Arild Ellingsen om å forby synlige
religiøse eller politiske symboler som del av Forsvarets uniformer
– bifalles ikke.
Jeg viser til brev fra utenriks- og forsvarskomiteen
angående Dokument 8:37 S (2012-2013) – representantforslag fra stortingsrepresentant
Jan Arild Ellingsen om bruk av religiøse og politiske symboler som
del av Forsvarets uniformer.
Forsvaret har over lang tid arbeidet med spørsmål
knyttet til mangfold, inkludering og religiøse symboler. Dette temaet
er viktig også for meg.
Feltprosten har i en uttalelse til tros- og livssynspolitisk
utvalg uttrykt at Forsvaret skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen,
og være religions- og livssynsinkluderende. Jeg er opptatt av at
alt forsvarspersonell skal ha likeverdige muligheter til tros- og
livssynsutøvelse.
Bruk av religiøse symboler i Forsvaret har vært tillatt
og praktisert i flere tiår. Den første norske soldaten som fikk
bruke turban i tjenesten, tjenestegjorde allerede i 1989. Hijab
har i praksis vært i bruk siden midten av 2000-tallet. Feltprestene
bærer kors på høyre side av uniformsjakken. 1. juli 2012 ga forsvarssjefen
nærmere presiseringer for hvordan symbolene kan brukes, for å få
til en ensartet praksis for alle soldater. Dette innebærer ingen
prinsipielle endringer, og er innenfor etatssjefens fullmakter.
Det er en premiss at symbolene kun skal anvendes på en slik måte
at de er forenlige med tjenestens innhold, operative hensyn og sikkerhetsmessige
bestemmelser.
Forsvaret er en sentral samfunnsaktør, og bør gjenspeile
mangfoldet i befolkningen. Dette er viktig for å opprettholde den
høye legitimiteten og støtten til Forsvaret, samtidig som sektoren/etaten
også reflekterer befolkningens kultur og verdier. Regjeringen mener
at hensynet til å rekruttere bredt, og sikre at Forsvaret representerer alle
samfunnslag, uavhengig av livssyn og etnisitet, må komme foran kravet
til en nøytral uniform.
Forsvaret er i en særstilling i forhold til
politiet når det gjelder spørsmålet om bruk av religiøse symboler
på uniformer. Forsvaret rekrutterer størstedelen av sitt personell
gjennom verneplikten. Norge praktiserer verneplikt for menn, noe som
innebærer at den må omfatte alle menn, uavhengig av religion, etnisitet
eller seksuell legning. Vi praktiserer også frivillig tjenesteplikt for
kvinner.
Regjeringen ønsker ikke å utestenge noen – verken
kvinner eller menn – fra å tjenestegjøre i Forsvaret fordi de bruker
såkalte ikke-diskutable religiøse symboler.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 24. april 2013
Ine Marie Eriksen Søreide |
Snorre Serigstad Valen |
leder |
ordfører |