Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i finansieringsvirksomhetsloven og verdipapirhandelloven
(nye kapitalkrav mv.)
I
I lov 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet
og finansinstitusjoner gjøres følgende endringer:
§ 1-1 skal lyde:
§ 1-1 Formål og virkeområde
Formålet med loven er å bidra til finansiell stabilitet,
herunder at banker og finansinstitusjoner virker på en hensiktsmessig
og betryggende måte. Finansiell stabilitet innebærer at det finansielle
systemet er robust nok til å motta innskudd og andre tilbakebetalingspliktige
midler fra allmennheten, formidle finansiering, utføre betalinger
og omfordele risiko på en tilfredsstillende måte.
Loven gjelder finansieringsvirksomhet og finansinstitusjoner
når annet ikke følger av bestemmelse i eller i medhold av loven.
§ 2-9 første ledd skal lyde:
En finansinstitusjon skal til enhver tid oppfylle de krav
til kapital som følger av §§ 2-9 a til 2-9 e, samt
forskrift og enkeltvedtak gitt i medhold av disse bestemmelsene.
§§ 2-9 a til 2-9 e gjelder ikke forsikringsselskaper,
pensjonsforetak og holdingselskap i forsikringskonsern med
mindre annet er fastsatt ved forskrift gitt av departementet.
§ 2-9 nytt fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere krav
til finansinstitusjoner ut fra hensynet til å fremme finansiell
stabilitet.
§ 2-9 a første ledd skal lyde:
En finansinstitusjon skal til enhver tid ha ren kjernekapital
som utgjør minst fire og en halv prosent av et beregningsgrunnlag
etter regler fastsatt i forskrift. En finansinstitusjons kjernekapital
skal til enhver tid utgjøre minst seks prosent av det samme beregningsgrunnlaget. En
finansinstitusjons ansvarlige kapital skal til enhver tid utgjøre
minst åtte prosent av det samme beregningsgrunnlaget.
§ 2-9 a åttende ledd skal lyde:
Departementet kan i forskrift fastsette bestemmelser om:
a) hva som skal anses som ren kjernekapital,
kjernekapital og tilleggskapital, samt sammensetningen av ansvarlig
kapital,
b) beregningsgrunnlaget for kredittrisiko, markedsrisiko
og operasjonell risiko mv., herunder
regler som sikrer at beregningsgrunnlaget i tilstrekkelig grad reflekterer
risikoen i finansinstitusjonens eiendeler,
c) bruk av interne målemetoder,
d) hvilke sikkerheter det kan tas hensyn til ved beregningen
av minstekrav til kapital, og
e) at ren kjernekapital eller kjernekapitalen
i finansinstitusjoner minst skal utgjøre en bestemt prosent av verdien
av foretakets eiendeler og ikke balanseførte forpliktelser, beregnet
uten risikovekting, og regler for slike beregninger (uvektet kjernekapitalandel).
§ 2-9 b skal lyde:
§ 2-9 b Vurdering av risiko
og samlet kapitalbehov
En finansinstitusjon skal til enhver tid ha oversikt over,
og med jevne mellomrom vurdere, hvilke enkelte risikoer og samlet
risiko, herunder systemrisiko, som er knyttet til virksomheten.
En finansinstitusjon skal til enhver tid ha ansvarlig
kapital som er forsvarlig ut fra risikoen ved og omfanget av den
virksomhet institusjonen driver.
Ved vurderingen av risiko knyttet til virksomheten
og samlet risikoeksponering skal det tas hensyn til kredittrisiko,
likviditetsrisiko, finansieringsrisiko, markeds- og valutarisiko,
operasjonell risiko, systemrisiko og annen risiko knyttet til de
enkelte virksomhetsområdene. Vurderingen skal omfatte risikoeksponering
som følge av at institusjonens eiendeler blir overdratt til eller
stilt som sikkerhet overfor andre finansinstitusjoner.
En finansinstitusjon skal vurdere kapitalbehovet på kort
og lengre sikt og hvordan dette kapitalbehovet kan tilfredsstilles.
Vurderingen av kapitalbehov skal omfatte størrelsen på, og sammensetningen
og fordelingen av, kapitalen sett i forhold til arten og omfanget
av den risiko som til enhver tid er knyttet til virksomheten og
til den risiko som vil kunne oppstå.
Banker, kredittforetak og morselskap i finanskonsern
skal jevnlig beregne foretakets kjernekapital som andel av verdien
av dets eiendeler og ikke balanseførte forpliktelser beregnet uten
risikovekting (uvektet kjernekapitalandel).
Styret skal overvåke og styre finansinstitusjonens samlede
risiko og jevnlig vurdere om finansinstitusjonens styrings- og kontrollordninger
er tilpasset risikonivå og omfang av virksomheten. Institusjonen skal
ha et risikoutvalg oppnevnt av styret blant de av styremedlemmene
som ikke inngår i den faktiske ledelse av virksomheten som skal
forberede styrebehandlingen. Departementet kan gjøre unntak fra plikten
til å ha risikoutvalg.
Departementet kan i forskrift fastsette bestemmelser om overvåking,
vurdering, styring og kontroll av risiko og kapitalbehov. Departementet
kan fastsette høyere kapitalkrav eller virksomhetsbegrensninger
for å sikre at ansvarlig kapital er i samsvar med institusjonens
risikoeksponering.
§ 2-9 c skal lyde:
§ 2-9 c Opplysningskrav
En finansinstitusjon skal offentliggjøre informasjon om
virksomheten, risikoen knyttet til institusjonen og ansvarlig kapital
etter bestemmelser fastsatt i forskrift. Banker, kredittforetak
og morselskap i finanskonsern skal også offentliggjøre informasjon
om størrelsen på kjernekapital som andel av verdien av institusjonens
eiendeler og ikke balanseførte forpliktelser beregnet uten risikovekting
(uvektet kjernekapitalandel). Morselskap i finanskonsern skal i
tillegg offentliggjøre informasjon om uvektet kjernekapitalandel
på konsolidert grunnlag.
Departementet kan i forskrift fastsette bestemmelser om:
a) institusjonens offentliggjøring av informasjon,
b) krav til dokumentasjon, herunder bestemmelser som gjør
unntak fra lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger.
§ 2-9 d skal lyde:
§ 2-9 d Tilsynsmessig oppfølging,
retting og pålegg
Finanstilsynet skal se til at de finansinstitusjoner det
har tilsyn med har hensiktsmessige og klare retningslinjer og rutiner,
i samsvar med lov og bestemmelser gitt i medhold av lov, for overvåking,
vurdering, styring og kontroll av risiko og kapitalbehov.
Finanstilsynet skal vurdere alle risikoer som
institusjonene er og kan bli eksponert for, og den risikoen som
institusjonene representerer for det finansielle systemet.
Institusjon som ikke oppfyller krav i henhold til §§ 2-9
til 2-9 e og § 2-17 eller forskrifter fastsatt
i medhold av lovbestemmelsene skal straks iverksette nødvendige
tiltak for å rette opp dette. Ved manglende etterlevelse av kravene
kan Finanstilsynet pålegge institusjonen:
a) å endre organiseringen,
styringen og kontrollen av virksomheten og de strategier, prosesser,
retningslinjer og rutiner som virksomheten drives etter,
b) et høyere kapitalkrav enn
summen av minstekrav som angitt i § 2-9 a og bufferkrav i § 2-9
e,
c) å endre eller begrense virksomheten,
d) å redusere risikoen knyttet til virksomheten,
herunder produkter og systemer.
e) å redusere forskjellen i løpetid mellom institusjonens
forpliktelser og eiendeler,
f) å begrense omfanget av prestasjonsbetinget godtgjørelse,
g) å benytte årets resultat til å øke kjernekapitaldekningen
og ikke å utbetale utbytte og rente på kjernekapital,
Finanstilsynet kan gi pålegg etter tredje ledd
som felles pålegg for en gruppe av institusjoner som er utsatt for
samme type risiko, eller medfører samme type risiko for det finansielle
system.
Ny § 2-9 e skal lyde:
§ 2-9 e Krav til bevaringsbuffer,
systemrisikobuffer, buffer for systemviktige institusjoner og
motsyklisk kapitalbuffer
En finansinstitusjon skal ha en bevaringsbuffer bestående
av ren kjernekapital som skal utgjøre to og et halvt prosentpoeng
i tillegg til minstekravet til kapital etter § 2-9 a første ledd.
En finansinstitusjon skal ha en systemrisikobuffer
bestående av ren kjernekapital som skal utgjøre tre prosentpoeng
i tillegg til minstekravet til kapital etter § 2-9 a første ledd
og bevaringsbuffer etter foregående ledd. Departementet kan i forskrift
fastsette at kravet skal være høyere eller lavere enn tre prosentpoeng.
En finansinstitusjon som er systemviktig skal
ha en buffer bestående av ren kjernekapital som skal utgjøre to
prosentpoeng i tillegg til minstekravet til kapital etter § 2-9
a første ledd, bevaringsbuffer og systemrisikobuffer etter de to
foregående leddene. Departementet kan i forskrift fastsette kriterier
for hvilke institusjoner som skal regnes som systemviktige og fastsette
særlige virksomhetsregler og soliditetskrav for slike institusjoner
og fastsette at kravet skal være høyere eller lavere enn to prosentpoeng.
En finansinstitusjon skal ha en motsyklisk kapitalbuffer
bestående av ren kjernekapital som skal utgjøre mellom 0 og 2,5
prosentpoeng i tillegg til minstekravet til kapital etter § 2-9
a første ledd og bevaringsbuffer, systemrisikobuffer og buffer for
systemviktige institusjoner etter de foregående leddene. Departementet
fastsetter kravet til den motsykliske kapitalbufferen. Kravet kan
i særlige tilfeller settes høyere enn to og et halvt prosentpoeng.
Hvis en finansinstitusjon ikke oppfyller de fire nevnte
bufferkravene, skal institusjonen utarbeide en plan for økning av
ren kjernekapitaldekning, og den kan ikke uten samtykke fra Finanstilsynet
utbetale utbytte til aksjonærer og bonus til ansatte.
Departementet kan i forskrift fastsette bestemmelser
om bevaringsbuffer, systemrisikobuffer, buffer for systemviktige
institusjoner og motsyklisk kapitalbuffer, om beregningen av bufferkravene
og om konsekvenser dersom kravene ikke er oppfylt.
§ 2-10 skal lyde:
§ 2-10 Høyeste engasjement med
en enkelt motpart
En finansinstitusjon kan ikke ha høyere samlet engasjement
med en enkelt motpart enn det som til enhver
tid er forsvarlig.
Kongen kan fastsette forskrift om høyeste samlede engasjement
med en enkelt motpart, herunder om beregningsmåte
for engasjement i og utenfor balansen og andre forhold vedrørende
gjennomføringen av kravet. Kongen kan gi bestemmelser om anvendelsen av
grense for høyeste engasjement med en enkelt motpart også
på engasjementer med to eller flere motparter når
bestemmende innflytelse eller økonomiske forbindelser mellom disse er
slik at økonomiske problemer hos den ene kan medføre betalingsvanskeligheter
for den andre.
§ 2-17 skal lyde:
§ 2-17 Likviditet og stabil
finansiering
En finansinstitusjon skal sørge for at den til enhver tid
har tilstrekkelige likvide eiendeler til at den kan
dekke sine forpliktelser ved forfall.
En finansinstitusjon skal sørge for forsvarlig likviditetsstyring
etter retningslinjer fastsatt av styret. Finanstilsynet kan fastsette
rapporteringskrav.
Banker, kredittforetak og finansieringsselskaper skal rapportere
gjenstående løpetid for poster i balansen og ikke-balanseførte finansielle
instrumenter til Finanstilsynet. Finanstilsynet kan fastsette nærmere krav
til slik rapportering.
Finner Finanstilsynet at likviditetsrisikoen knyttet til
virksomheten ikke er forsvarlig, kan Finanstilsynet gi finansinstitusjonen
pålegg som begrenser adgangen til å gi nye lån eller kreditter eller
kreve at andre tiltak blir satt i verk for å rette på forholdet.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
til gjennomføring av bestemmelsene i paragrafen her.
Departementet kan i forskrift fastsette minstekrav til
finansinstitusjoners beholdning av likvide eiendeler (likviditetsreserve).
Departementet kan i forskrift fastsette minstekrav til
finansinstitusjoners sammensetning av finansieringskilder for å
sikre stabil finansiering av virksomheten og motvirke risiko knyttet
til inndekning av fremtidig innlånsbehov (stabil finansiering).
II
I lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel gjøres
følgende endringer:
§ 9-11 syvende ledd skal lyde:
(7) Verdipapirforetaket skal ha retningslinjer
og rutiner for beregning og utbetaling av resultatavhengig godtgjørelse. Departementet
kan ved forskrift fastsette nærmere regler om godtgjørelsesordninger
i verdipapirforetak som ikke er finansinstitusjon. Bestemmelsene
i finansieringsvirksomhetsloven §§ 2-18 til 2-22 gjelder tilsvarende.
§ 9-15 første ledd skal lyde:
(1) Et verdipapirforetak skal til enhver tid ha
ren kjernekapital som utgjør minst fire og en halv prosent av et
beregningsgrunnlag etter regler fastsatt i forskrift. Et verdipapirforetaks
kjernekapital skal til enhver tid utgjøre minst seks prosent av
det samme beregningsgrunnlaget. Et verdipapirforetaks
ansvarlige kapital skal til enhver tid utgjøre minst åtte prosent
av det samme beregningsgrunnlaget.
§ 9-15 tiende ledd skal lyde:
(10) Departementet kan i forskrift fastsette bestemmelser
om:
1. hva som skal anses som ren kjernekapital,
kjernekapital og tilleggskapital, samt sammensetningen av ansvarlig
kapital,
2. beregningsgrunnlaget for kredittrisiko, markedsrisiko
og operasjonell risiko, hva som skal anses som ren kjernekapital,
kjernekapital og tilleggskapital, samt sammensetningen av ansvarlig
kapital,
3. bruk av interne målemetoder,
4. hvilke sikkerheter det kan tas hensyn til ved beregningen
av minstekrav til kapital, og
5. at ren kjernekapital eller kjernekapital i
verdipapirforetak minst skal utgjøre en bestemt prosent av verdien
av foretakets eiendeler og ikke balanseførte forpliktelser, beregnet
uten risikovekting, og regler for slike beregninger (uvektet kjernekapitalandel).
Ny § 9-15 a skal lyde:
§ 9-15 a Krav til bevaringsbuffer,
systemrisikobuffer, buffer for systemviktige foretak og motsyklisk
kapitalbuffer
(1) Et verdipapirforetak skal ha en bevaringsbuffer
bestående av ren kjernekapital som skal utgjøre to og et halvt prosentpoeng
i tillegg til minstekravet til kapital etter § 9-15 første ledd.
(2) Et verdipapirforetak skal ha en systemrisikobuffer
bestående av ren kjernekapital i tillegg til minstekravet til kapital
etter § 9-15 første ledd og bevaringsbuffer etter foregående ledd.
Departementet fastsetter kravet til systemrisikobufferen. Kravet
kan i særlige tilfeller settes høyere eller lavere enn tre prosent.
(3) Et verdipapirforetak som er systemviktig,
skal ha en buffer bestående av ren kjernekapital i tillegg til minstekravet
til kapital etter § 9-15 første ledd, bevaringsbuffer og systemrisikobuffer
etter de to foregående leddene. Departementet fastsetter kravet
til slik buffer. Departementet kan i forskrift fastsette kriterier
for hvilke foretak som skal regnes som systemviktige og fastsette
særlige virksomhetsregler og soliditetskrav for slike foretak.
(4) Et verdipapirforetak skal ha en motsyklisk
kapitalbuffer bestående av ren kjernekapital som skal utgjøre mellom
0 og 2,5 prosentpoeng i tillegg til minstekravet til kapital etter
§ 9-15 første ledd og bevaringsbuffer, systemrisikobuffer og buffer
for systemviktige foretak etter de foregående leddene. Departementet
fastsetter kravet til den motsykliske kapitalbufferen. Kravet kan
i særlige tilfeller settes høyere enn to og et halvt prosentpoeng.
(5) Hvis et verdipapirforetak ikke oppfyller de fire
nevnte bufferkravene, skal foretaket utarbeide en plan for økning
av ren kjernekapitaldekning, og det kan ikke uten samtykke fra Finanstilsynet
utbetale utbytte til aksjonærer og bonus til ansatte.
(6) Departementet kan i forskrift fastsette bestemmelser
om bevaringsbuffer, systemrisikobuffer, buffer for systemviktige
foretak og motsyklisk kapitalbuffer, om beregningen av bufferkravene
og om konsekvenser dersom kravene ikke er oppfylt.
(7) Departementet kan i forskrift unnta verdipapirforetak
fra bestemmelsene i paragrafen her.
Ny § 9-15 b skal lyde:
§ 9-15 b Likviditet og stabil
finansiering
(1) Et verdipapirforetak skal sørge for at det
til enhver tid har tilstrekkelige likvider til at det kan dekke
sine forpliktelser ved forfall.
(2) Et verdipapirforetak skal ha en dokumentert likviditetsstrategi
og sørge for forsvarlig likviditetsstyring etter retningslinjer
fastsatt av styret. Verdipapirforetakets system for styring og kontroll
skal være tilpasset arten, kompleksiteten og omfanget av virksomheten
og etablere metoder for å måle likviditetsrisikoen.
(3) Finner Finanstilsynet at likviditetsrisikoen knyttet
til virksomheten ikke er forsvarlig, kan Finanstilsynet gi pålegg
om å iverksette tiltak for å rette på forholdet.
(4) Departementet kan i forskrift fastsette nærmere
regler til gjennomføring av bestemmelsene i paragrafen her.
(5) Departementet kan i forskrift fastsette minstekrav
til verdipapirforetakets beholdning av likvide eiendeler (likviditetsreserve).
(6) Departementet kan i forskrift fastsette minstekrav
til verdipapirforetakets sammensetning av finansieringskilder for
å sikre stabil finansiering av virksomheten og motvirke risiko knyttet
til inndekning av fremtidig innlånsbehov (stabil finansiering).
(7) Departementet kan i forskrift unnta verdipapirforetak
fra bestemmelsene i paragrafen her.
§ 9-16 første ledd skal lyde:
(1) Et verdipapirforetak skal til enhver
tid ha oversikt over, og med jevne mellomrom vurdere, hvilke
enkelte risikoer og samlet risiko, herunder systemrisiko, som
er knyttet til virksomheten. Et verdipapirforetak skal
til enhver tid ha ansvarlig kapital som er forsvarlig
ut fra risikoen ved og omfanget av den virksomhet foretaket driver.
§ 9-16 annet ledd skal lyde:
(2) Ved vurderingen av risiko knyttet til virksomheten
og samlet risikoeksponering skal det tas hensyn til kredittrisiko,
likviditetsrisiko, finansieringsrisiko, markeds- og valutarisiko,
operasjonell risiko, systemrisiko, og annen risiko knyttet til de
enkelte virksomhetsområdene. Vurderingen skal omfatte risikoeksponering
som følge av at foretakets eiendeler blir overdratt til eller stilt
som sikkerhet overfor andre foretak.
§ 9-16 nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd.
§ 9-16 nytt fjerde ledd skal lyde:
(4) Styret skal overvåke og styre verdipapirforetakets
samlede risiko og jevnlig vurdere om foretakets styrings- og kontrollordninger
er tilpasset risikonivå og omfang av virksomheten. Departementet kan
i forskrift fastsette bestemmelser om overvåking, vurdering, styring
og kontroll av risiko og kapitalbehov. Departementet kan fastsette
høyere kapitalkrav eller virksomhetsbegrensninger for å sikre at
ansvarlig kapital er i samsvar med foretakets risikoeksponering.
§ 9-16 nåværende tredje ledd blir nytt femte ledd
og skal lyde:
(5) Finanstilsynet skal se til at de verdipapirforetak
det har tilsyn med har hensiktsmessige og klare retningslinjer og
rutiner, i samsvar med lov og bestemmelser gitt i medhold av lov,
for vurdering, styring og kontroll av risiko og kapitalbehov. Finanstilsynet
skal vurdere de risikoer som verdipapirforetaket er, og kan bli,
eksponert for og den risiko som verdipapirforetaket representerer
for det finansielle system.
§ 9-16 nåværende fjerde og femte ledd blir nye sjette og
syvende ledd.
§ 9-18 skal lyde:
§ 9-18 Retting og pålegg
(1) Verdipapirforetak som ikke oppfyller krav i henhold
til §§ 9-14, 9-15, 9-15 a, 9-15 b, 9-16
og 9-17 eller forskrifter fastsatt i medhold av lovbestemmelsene,
skal straks iverksette nødvendige tiltak for å rette opp dette.
Ved manglende etterlevelse av kravene kan Finanstilsynet pålegge foretaket:
1. å endre organiseringen, styringen
og kontrollen av virksomheten og de strategier, prosesser, retningslinjer
og rutiner som virksomheten drives etter,
2. et høyere kapitalkrav enn
summen av minstekrav som angitt i § 9-15 og bufferkrav i § 9-15
a,
3. å endre eller begrense virksomheten,
4. å redusere risikoen knyttet til virksomheten,
herunder produkter og systemer.
5. å redusere forskjellen i løpetid mellom foretakets forpliktelser
og eiendeler,
6. å begrense omfanget av prestasjonsbetinget godtgjørelse,
7. å benytte årets resultat til å øke kjernekapitaldekningen
og ikke å utbetale utbytte og rente på kjernekapital.
(2) Finanstilsynet kan gi pålegg etter første
ledd som felles pålegg for en gruppe av foretak som er utsatt for
samme type risiko, eller medfører samme type risiko for det finansielle
system.
§ 9-20 skal lyde:
§ 9-20 Høyeste engasjement med
en enkelt motpart
(1) Et verdipapirforetak kan ikke ha høyere samlet engasjement
med en enkelt motpart enn det som til enhver
tid er forsvarlig.
(2) Departementet kan fastsette forskrift om høyeste samlede
engasjement med en enkelt motpart, herunder om
beregningsmåte for engasjement i og utenfor balansen.
(3) Departementet kan gi bestemmelser om anvendelsen av
grense for høyeste engasjement med en enkelt motpart også
på engasjementer med to eller flere motparter,
når bestemmende innflytelse eller økonomiske forbindelser mellom
disse er slik at økonomiske problemer hos den ene kan medføre
betalingsvanskeligheter for den andre.
§ 9-21 skal lyde:
§ 9-21 Konsolidering
(1) Kravene i §§ 9-14 og 9-20 skal anvendes på konsolidert
grunnlag, dersom verdipapirforetaket:
1. har et datterforetak som er verdipapirforetak
eller finansinstitusjon,
2. direkte eller indirekte har 20 prosent eller mer av stemmerettene
eller kapitalen i foretak som nevnt i nr. 1, eller
3. har morselskap, med mindre halvparten eller
mer av virksomheten i konsernet er virksomhet som ikke er konsesjonspliktig
og underlagt kapitalkrav som i kapittelet her eller tilsvarende
kapitalkrav.
(2) Kravene i § 9-14 skal anvendes på konsolidert grunnlag,
dersom verdipapirforetaket:
1. har en kapitalinteresse i et annet foretak som nevnt
i finansieringsvirksomhetsloven § 2a-2 bokstav h, eller
2. er underlagt felles ledelse med et annet foretak som
nevnt i finansieringsvirksomhetsloven § 2a-2 bokstav i. Finanstilsynet
kan i forskrift eller ved enkeltvedtak gjøre unntak fra første punktum.
(3) Ved konsolidering av datterselskaper skal konsernregnskap
basert på prinsippet om fullkonsolidering legges til grunn. Ved
konsolidering av annet enn datterselskaper skal prinsippet om forholdsmessig
konsolidering legges til grunn.
(4) Departementet kan gi nærmere regler om konsolidering,
herunder om hva som skal regnes som datterforetak eller morselskap
etter første ledd.
III
1. Ikrafttredelse
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette
i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.
2. Overgangsregler
Fra 1. juli 2013 til 30. juni 2014 skal krav
til systemrisikobuffer etter § 2-9 e annet ledd være minst to prosentpoeng.
Fra 1. juli 2013 til 30. juni 2015 skal det
ikke være krav til buffer for systemviktige institusjoner etter
§ 2-9 e tredje ledd.
Fra 1. juli 2015 til 30. juni 2016 skal krav
til buffer for systemviktige institusjoner etter § 2-9 e tredje
ledd være minst ett prosentpoeng.
Kongen kan gi ytterligere overgangsbestemmelser.