I St.meld. nr. 44 (2008–2009) Utdanningslinja fremgår
det at de menneskelige ressursenes andel av nasjonalformuen har
økt betydelig de siste 25 årene og at de nå utgjør 80 pst. Det er
altså befolkningens kompetanse som er den viktigste faktoren for
vekst. Tilgangen på utdannet arbeidskraft vil i stor grad bestemme
næringsstrukturen i Norge. For å sikre høy verdiskaping er det derfor
viktig at landet, uavhengig av fagfelt, har kompetanse til å huse
bedrifter og næringer med høyt verdiskapingspotensial. Tilstrekkelig tilgang
på avansert IKT-kompetanse er et ledd i å sørge for slik kapasitet.
Regjeringen er derfor opptatt av at norsk samfunns- og næringsliv
får tilgang på slik kompetanse. Ifølge fremskrivningene fra Statistisk
sentralbyrå vil vi ha mangel på høyere grads teknologer fremover,
også innen IKT. Den forventede knappheten på IKT-kompetanse kan
derfor bli et hinder for næringsutvikling og måloppnåelse på flere politikkområder.
I 2010 ble det uteksaminert i underkant av 1 000 kandidater
i IKT-fag på bachelor- og masternivå i Norge. Andelen ungdommer
som søker IKT-fag har sunket kraftig siden 2004. Også internasjonalt
tyder tallene på at det ikke er nok søkere til dette fagområdet.
Til tross for at ungdom er svært hyppige brukere av Internett, er
det mindre enn 30 pst. av guttene og 15 pst. av jentene som planlegger
å ta IKT-relaterte studier på videregående nivå.
Vi har ikke god nok kunnskap om hvorfor antallet
som søker seg til høyere IKT-utdanning har sunket så kraftig. Fremover
bør vi derfor undersøke om det er særlige utfordringer knyttet til IKT-fag
som man må ta tak i.
Realfagsstrategien «Et felles løft for realfagene» ble
lansert i 2006. Hovedmålene for strategien er å øke interessen for
realfag og teknologi og styrke rekruttering og gjennomføring på
alle nivåer av utdanningssystemet. I tillegg skal norske elevers
realfagskompetanse styrkes, og man ønsker å øke jenteandelen på
studier i matematikk, fysikk, kjemi og teknologifagene.
I takt med den økende digitaliseringen opplever stadig
flere profesjoner som tidligere hadde lite innslag av IKT at digital
kompetanse og bruk av digitale verktøy blir viktig. Dagens fagutdanninger
må også være egnet til å møte morgendagens behov. Det er derfor
viktig å sørge for at IKT-perspektivet inngår i annen relevant profesjonsutdanning,
samt utdanning også på lavere nivå.
Selv om vi øker antallet uteksaminerte IKT-kandidater
i årene fremover, vil det trolig ikke dekke etterspørselen etter
IKT-kompetanse i samfunnet. Regjeringens arbeidsinnvandringspolitikk bygger
på St.meld nr. 18 (2007–2009) Arbeidsinnvandring. Regjeringen ønsker
å legge til rette for enkel og effektiv rekruttering av nødvendig
arbeidskraft fra utlandet.
EØS-området vil være hovedarena for norske arbeidsgiveres
rekruttering av arbeidskraft fra utlandet. I 2009 ble kravet til
arbeidstillatelser for EØS-borgere opphevet. I stedet ble det innført
en registreringsordning, som innebærer at EØS-borgere som skal bo
og arbeide i Norge i mer enn tre måneder må registrere seg hos politiet
eller ved et servicesenter for utenlandske arbeidstakere.
Borgere fra land utenfor EØS- og EFTA-området,
trenger fremdeles oppholdstillatelse for å arbeide i Norge. Tillatelse
kan gis til faglærte arbeidstakere som har fått et konkret arbeidstilbud
med norske lønns- og arbeidsvilkår. For å sikre rask rekruttering
av arbeidskraft fra tredjeland, er det innført en ordning med tidlig
arbeidsstart.
For å bedre informasjonen til utenlandske arbeidstakere
som ønsker å arbeide i Norge, er Arbeids- og velferdsdirektoratet
i gang med å opprette en egen nettportal.
I 2009 ble det utført forskning og utvikling (FoU)
innen IKT for 8,7 mrd. kroner i Norge. Dette utgjorde om lag 20
pst. av de samlede utgiftene til FoU i Norge.
Næringslivet står for ca. 80 pst. av FoU innen IKT.
Mesteparten av dette (ca. 90 pst.) dreier seg imidlertid om utviklingsarbeid.
Omtrent halvparten av næringslivets FoU skjer i næringer som tradisjonelt
benytter mye IKT, men som ikke naturlig defineres som del av IKT-sektoren. I
2012 ble det lagt frem en evaluering av Norges forskningsråd og
en fagevaluering av norsk IKT-forskning. Begge evalueringene gir
uttrykk for at det er behov for å øke de offentlige investeringene
i norsk IKT-forskning. Spørsmålet om bevilgninger til IKT-forskning
vil håndteres i de ordinære budsjettrundene.
Det offentlige bevilger ca. 2 mrd. kroner til
forskning og utvikling innen IKT hvert år. En del av dette kommer
som en andel av de årlige basisbevilgningene til universitetene
og høgskolene. Bevilgningen går blant annet til å finansiere faste forsknings-
og undervisningsstillinger. Forskningsrådets VERDIKT-program (Kjernekompetanse
og verdiskaping i IKT) har vært det største norske IKT-programmet
med offentlig støtte siden det ble etablert i 2007. Brukerstyrt innovasjonsarena
(BIA) er Forskningsrådets program rettet mot FoU i næringslivet. Kunnskaps-,
teknologi- og IKT-næringen står for 20 pst. av porteføljen. Skattefunn
er en skattefradragsordning for næringslivet. Norske bedrifter med
forsknings- eller utviklingsprosjekter har rett til skattefradrag
for kostnader knyttet til forskning og utvikling (FoU). I 2011 var
IKT det mest brukte temaet i Skattefunn.
Nærings-ph.d. er en treårig doktorgrad som stipendiaten
tar i en bedrift. Framover vil offentlig sektor ha stort behov for
avansert IKT-kompetanse, særlig knyttet til digitalisering og omstilling.
Mange aktører både ved forskningsinstitusjonene og i offentlig virksomhet
har etterlyst en finansieringsmekanisme tilsvarende, og i tillegg
til, nærings-ph.d. Her delfinansierer den offentlige aktøren et
doktorgradsløp for egne ansatte innenfor kunnskapsområder som er
viktige for virksomheten. Regjeringen har i Meld. St. 18 (2012–2013)
annonsert at den vil følge opp dette ved å få utredet en ordning
tilsvarende nærings-ph.d. også for offentlige virksomheter.
Allerede i Sårbarhetsutvalgets rapport fra 2000, NOU
2000:24 Et sårbart samfunn, slås det fast at IKT-systemene er blitt
en av samfunnets bærebjelker, og at samfunnet er blitt mer sårbart
for svikt i disse systemene. Siden den gang er IKT-systemer blitt
stadig mer sentrale, mer integrert i alle deler av samfunnet og
viktigere for at samfunnet skal fungere normalt. Forebyggende IKT-sikkerhet
er derfor en viktig del av samfunnssikkerheten.
Informasjonssikkerhet er en kontinuerlig prosess.
Den raske teknologiske utviklingen gjør at det stadig dukker opp
nye sikkerhetsutfordringer i takt med introduksjon av nye produkter
og tekniske løsninger, og endrede bruksmønstre. Sikkerhetsutfordringene
omfatter alle nivåer i samfunnet, fra beskyttelse av enkeltpersoners pc-er
og mobile enheter til beskyttelse av systemer som er avgjørende
for samfunnskritiske funksjoner. Riksrevisjonen har tidligere avdekket
en god del svakheter i informasjonssikkerheten i statsforvaltningen.
Nasjonal sikkerhetsmyndighet slår fast i Rapport om sikkerhetstilstanden
2011 at samfunnsviktige IKT-systemer ofte ikke er godt nok sikret,
og at truslene som virksomhetene blir utsatt for, øker.
Regjeringen har utarbeidet en egen strategi
for informasjonssikkerhet. Arbeidet med informasjonssikkerhet har
høy prioritet i regjeringen.
Trusler mot informasjonssikkerheten kan være både
tilsiktede og utilsiktede og kan like gjerne handle om utilsiktet
skade på fysisk infrastruktur som sabotasje mot datasystemene.
Sikker og forutsigbar tilgang på strøm vil være særlig
kritisk for tilbyderne av IKT-infrastruktur og for virksomheter
som er avhengig av IKT. Denne avhengigheten representerer en vesentlig sårbarhet
i samfunnet. Et viktig tiltak for å forebygge negative konsekvenser
av både naturhendelser, uhell eller sabotasje er å sørge for tilstrekkelig
sikring av kritisk infrastruktur. Dersom infrastrukturen klassifiseres
som et skjermingsverdig objekt etter regelverket, må det iverksettes
sikringstiltak som skal forebygge identifiserte trusler og mulige
hendelser. God sikring av kritisk informasjonsinfrastruktur er en viktig
forutsetning for informasjonssikkerheten.
Behovet for sikkerhet må veies opp mot hensynet
til miljø og samfunnsøkonomi når infrastrukturen planlegges og bygges
ut.
Ikke-planlagt nedetid i IKT-systemer kan skyldes
eksterne angrep, men det kan også skyldes uforutsette hendelser
og menneskelige feil. Det er derfor viktig at man har planer og
rutiner for hva som skal gjøres når en hendelse inntreffer – uavhengig
av årsak.
I de årlige trusselvurderingene fra myndighetene blir
det konstatert at trusselen knyttet til IKT-basert spionasje og
sabotasje har økt de siste årene. Nasjonal sikkerhetsmyndighets
avdeling NorCERT oppdager stadig flere IKT-hendelser i Norge. Antall
håndterte IKT-hendelser er tredoblet fra 2007 til 2011. I tillegg
er sakene som behandles mer alvorlige og krever mer oppfølging.
Fagdepartementene har et overordnet ansvar for å
ivareta sikkerheten i IKT-infrastrukturen i egen sektor, og for
at det forebyggende arbeidet med IKT-sikkerheten i sektoren er tilfredsstillende.
Den raske teknologiutviklingen og den stadig større betydningen
av IKT-sikkerhet i samfunnet gjør at det er behov for å gjennomgå
disse ansvarsforholdene jevnlig for å vurdere om det er behov for
justeringer. Enkelte departementer har et særskilt ansvar knyttet
til IKT-sikkerhet. I forbindelse med revisjonen av Nasjonale retningslinjer
for informasjonssikkerhet ble ansvaret til disse departementene
spesielt vurdert for å se om ansvarsdelingen fremdeles var den beste.
Justis- og beredskapsdepartementet har fått et tydeligere ansvar
for å ivareta helheten i regjeringens politikk for samfunnssikkerhet.
Regjeringen overfører derfor ansvaret for forebyggende informasjonssikkerhet
i sivil sektor fra Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
til Justis- og beredskapsdepartementet.
Flere regelverk pålegger virksomheter å ha et styringssystem
for informasjonssikkerhet. Dette fremgår blant annet av e-forvaltningsforskriften som
gjelder i hele offentlig sektor. Forskrift til personopplysningsloven
gjelder både privat og offentlig sektor. I tillegg gjelder sikkerhetsloven i
hele offentlig sektor og bestemte deler av privat sektor. I flere
av regelverkene er det krav om at sikkerheten skal være tilpasset
risikoen. Mange virksomheter – også private selskaper som banker
og teleselskaper – forvalter imidlertid systemer som regnes som
en del av den kritiske infrastrukturen. I slike tilfeller stiller
de enkelte fagmyndighetene krav om kontinuitet i driften for de
aktuelle systemene. Ved hendelser innenfor elektronisk kommunikasjon,
er det et krav at virksomhetene skal varsle Post- og teletilsynet.
Det er viktig at forvaltningen selv gjør gode risiko-
og sårbarhetsvurderinger. Datatilsynet, Nasjonal sikkerhetsmyndighet
og Riksrevisjonen har avdekket svakheter i forvaltningens risikovurderinger.
Det er påpekt at eksisterende sikkerhetstiltak ofte er fragmenterte
og lite systematiske, og at arbeidet med informasjonssikkerhet verken
er tilstrekkelig forankret i virksomhetens ledelse eller godt integrert
i virksomhetsstyringen. Økt bruk av internasjonale sikkerhetsstandarder
i statsforvaltningen vil kunne bidra til bedre helhet og systematikk
i sikkerhetsarbeidet.
Den enkelte brukeren er i mange tilfeller blitt
et av de viktigste forsvarsleddene mot tilsiktede IKT-hendelser.
Dette gjør at kravene til brukerne øker. Bruk av nettsamfunn og
sosiale nettverk skaper en rekke sikkerhetsutfordringer. Mangelfull
sikkerhet hos privatpersoner kan også få konsekvenser for samfunnssikkerheten.
Selv om den enkelte har et ansvar for å utøve kritisk
sans på nett, er dette vanskelig dersom man ikke har tilstrekkelig
kunnskap og kompetanse. Både myndighetene og den enkelte arbeidsgiver
har et ansvar for å sørge for at det finnes informasjon tilgjengelig,
og for å arbeide for økt bevisstgjøring om informasjonssikkerhet. Det
er mange offentlige og private aktører som arbeider aktivt for å
øke sikkerhetskompetansen i befolkningen.
De næringsrettede virkemidlene skal utløse samfunns-
og bedriftsøkonomisk lønnsomme prosjekter som ellers ikke ville
blitt iverksatt, uavhengig av bransje. Hensikten med et næringspolitisk
virkemiddel er at det skal bidra til bedre utnyttelse av samfunnets
ressurser enn hva som hadde vært tilfellet dersom virkemiddelet
ikke hadde vært tatt i bruk. I dette ligger det at markedet fortsatt
skal være den viktigste kilden til kapital for nye prosjekter, mens
det offentlige skal kunne bidra der markedet svikter. Kun unntaksvis
vil den offentlige finansieringen utgjøre mer enn 50 pst. av et
prosjekts kostnader. Innovasjon Norge, SIVA og Norges forskningsråd
forvalter en stor andel av regjeringens næringsrettede virkemidler.
De er opprettet blant annet for å motvirke markedsvikt knyttet til
små og mellomstore bedrifter, forskning, utvikling og innovasjon.
Følgende tiltak er nevnt i meldingen:
Nytt mandat for Investinor
Nærings- og handelsdepartementet vil vurdere å endre dagens føringer
om spesifikke satsingsområder for å bidra til større grad av fleksibilitet.
I tillegg vil eierskapet til Investinor bli overført fra Innovasjon
Norge til Nærings- og handelsdepartementet.
Forenkling av Innovasjon Norges virkemiddelportefølje
Nærings- og handelsdepartementet vil be de to viktigste aktørene
(Innovasjon Norge og SIVA) om å foreta en gjennomgang av selskapenes samlede
virkemiddelportefølje. Innovasjon Norge vil få i oppdrag å foreslå
konkrete tiltak for denne type forenkling og vurdere oppfølging i
samarbeid med eiere og berørte departement.
Nye landsdekkende såkornfond
Nærings- og handelsdepartementet foreslår å opprette nye landsdekkende
såkornfond, og at Innovasjon Norge får ansvaret for å forvalte statens
eierandeler.
Melding til Stortinget om immaterielle
rettigheter
Nærings- og handelsdepartementet vil legge frem en egen melding
til Stortinget om immaterielle rettigheter hvor man gjør rede for
immaterielle rettigheters betydning for innovasjon og verdiskaping.