Statsgjeldskrisen og usikkerhet rundt europeiske bankers
finansieringsmuligheter var med på å prege utviklingen i finansmarkedene
i 2012. Ved inngangen til året var det stor usikkerhet i markedene.
I løpet av første kvartal annonserte europeiske myndigheter tiltak
for å dempe uroen. Samtidig viste den amerikanske økonomien flere
tegn til bedring, blant annet ved at indikatorer for forbrukertilliten
steg og arbeidsledigheten falt til sitt laveste nivå på tre år.
Videre varslet en rekke sentralbanker, inkludert den amerikanske,
europeiske, japanske og kinesiske, nye tiltak for å holde rentene
lave og stimulere økonomisk vekst. Dette bidro til at uroen i aksje-
og rentemarkedene avtok gjennom kvartalet.
I andre kvartal var det tegn til svakere vekst
i verdensøkonomien og fornyet frykt for en forverring av den europeiske
statsgjeldskrisen. Dette reduserte på nytt investorenes risikovilje.
Flere sentrale institusjoner senket sine vekstanslag etter svakere
utvikling enn ventet i både Europa, USA og Kina. Kinesiske myndigheter
opplyste i april at landets økonomiske vekst falt til vel 8 pst.
i første kvartal, det laveste nivået på nesten tre år. Samtidig
vekket svakere vekstutsikter i Europa bekymring for lavere etterspørsel etter
kinesiske produkter i Kinas største eksportmarked. OECD advarte
i mai om mulige alvorlige konsekvenser for verdensøkonomien dersom
myndighetene ikke gjennomførte tiltak for å stimulere veksten og hindre
en spredning av gjeldskrisen. Spania og Kypros ble i juni henholdsvis
det fjerde og femte eurolandet siden 2010 som måtte be om finansiell
støtte fra myndighetene i euroområdet og IMF. Aksjemarkedene falt
betydelig gjennom kvartalet som følge av den økte usikkerheten.
Rentene på statsobligasjoner fra blant annet USA, Tyskland og Storbritannia
falt til rekordlave nivåer, drevet av stigende etterspørsel fra
investorer som søkte sikrere plasseringer. Rentene på statsobligasjoner
fra Italia og Spania, euroområdets tredje og fjerde største økonomier,
gikk til gjengjeld opp på grunn av økende frykt for mislighold av
landenes gjeld.
I juli uttalte sentralbanksjefen i ESB at banken ville
bruke alle midler på å nedkjempe statsgjeldskrisen i Europa og redde
euroen. En rekke andre sentralbanker, inkludert den amerikanske
og kinesiske, annonserte i andre halvår flere tiltak for å holde
aktiviteten oppe. Frykten for at den økonomiske veksten i Kina ville
stagnere avtok også i andre halvår. Dette bidro til at aksjemarkedene
steg betydelig gjennom andre halvår 2012.
Slutten av fjoråret var preget av den utfordrende budsjettsituasjonen
i USA.
Det vises til meldingen for omtale av
fondets markedsverdi
avkastning
risiko og rammer
kostnader
miljørelaterte investeringer
operative referanseporteføljer
departementets vurderinger
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteen viser til at den internasjonale
statsgjeldkrisen og usikkerhet rundt europeiske bankers finansieringsmuligheter
var med på å prege utviklingen i finansmarkedene i 2012. Det er
fortsatt stor usikkerhet knyttet til utviklingen i den internasjonale økonomien.
Komiteen viser til den langsiktige
investeringsstrategien hvor målet er at investeringene skal fordeles
mellom aksjer, obligasjoner og eiendom. Ved utgangen av 2012 var
den faktiske fordelingen i SPU henholdsvis 61,2 pst., 38,1 pst.
og 0,7 pst. Andelen aksjer i referanseindeksen økte i 2012 på grunn av
en høyere avkastning i aksjemarkedet enn i obligasjonsmarkedet.
Som en følge av flere endringer i strategien for SPU øker andelen
verdipapirer fra framvoksende markeder framover. Om lag 40 pst.
av den tilførte kapitalen i 2012 ble investert i framvoksende markeder.
Komiteen viser til at SPU samlet
fikk en avkastning på 13,4 pst. i 2012, målt i fondets valutakurv og
før fradrag for forvaltningskostnader. Aksjeporteføljen oppnådde
en avkastning på 18,1 pst. i 2012, mens obligasjonsporteføljen fikk
en avkastning på 6,7 pst. Samlet avkastning på eiendomsinvesteringene
var på 5,8 pst.
Komiteen viser til at forvaltningskostnadene
i SPU er betydelig lavere enn andre fond, jf. omtale i avsnitt 4.1.5.
Forvaltningskostnadene falt i 2012 til 2,2 mrd. kroner fra 2,5 mrd.
kroner i 2011. De forholdsvis lave kostnadene skyldes i hovedsak
at SPU har få investeringer i aktivaklasser hvor kostnadene er høye,
som for eksempel unoterte aksjer og eiendom, samt at mesteparten
av midlene forvaltes internt i Norges Bank.
I 2009 ble det besluttet å etablere særskilte
mandater for miljørelatert investeringer i SPU. Det er lagt opp
til at investeringene normalt skal være i intervallet 20–30 mrd.
kroner. Dette har ført til økte investeringer innen blant annet
fornybar energi, miljørelatert teknologi, vannforvaltning og avfallshåndtering. Samlet
avkastning av de miljørelaterte investeringene var om lag 9 pst.
i 2012, målt i fondets valutakurv. Samtidig bør det forventes at
investeringene i fornybar energi vil fortsette å vokse på verdensbasis
i årene som kommer. Om en internasjonal klimaavtale kommer på plass,
vil dette kunne utløse enda større investeringsbehov i miljørelaterte
investeringer framover, samtidig som verdien av investeringer i selskaper
som investerer i fossil energi kan falle.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til at det er behov for en gjennomgang av erfaringene
med de miljørettede investeringene i SPU. Flertallet ber
derfor regjeringen komme tilbake til Stortinget med en slik gjennomgang.
Det vises til meldingen for omtale av
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Det vises til meldingen for omtale av
Norges Banks rammeverk
for eiendomsinvesteringer i SPU
sikkerheten i IT-infrastrukturen i Norges
Bank
uavhengig gjennomgang av avkastningstallene
i SPU
ansvarlige investeringer i SPU
santiago-prinsippene
Folketrygdfondets rammeverk for risikostyring og
kontroll av motpartsrisiko
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Investeringene i Statens pensjonsfond er finansielle.
Departementet legger til grunn at god avkastning på lang sikt er
avhengig av en bærekraftig utvikling i økonomisk, miljømessig og
samfunnsmessig forstand, samt av velfungerende, legitime og effektive
markeder. Finansdepartementet var tidlig ute med å innføre etiske
retningslinjer sammenliknet med mange andre fond. I tråd med utviklingen
internasjonalt er det over tid blitt lagt større vekt på å integrere hensyn
til god selskapsstyring, miljø og samfunnsmessige forhold i investeringsvirksomheten.
Det er også blitt lagt vekt på at virkemidlene en har til rådighet
som ansvarlig investor må benyttes på en samordnet, forutsigbar
og konsistent måte.
Figur 4.32 i meldingen viser de viktigste milepælene
i utviklingen av strategien for ansvarlig investeringspraksis i
SPU. I 2008 og 2009 evaluerte departementet de etiske retningslinjene
for SPU. Det ble som følge av evalueringen iverksatt flere nye tiltak og
virkemidler for å styrke fondets ansvarlige investeringspraksis.
Departementet innførte nye retningslinjer for ansvarlig investeringspraksis
1. mars 2010, som avløste de etiske retningslinjene av 2004.
Strategien for ansvarlig investeringspraksis
i forvaltningen av Statens pensjonsfond omfatter for tiden følgende
områder:
internasjonalt samarbeid
og bidrag til utvikling av beste praksis
miljørelaterte investeringer
forskning og utredning
eierskapsutøvelse og
observasjon og utelukkelse av selskaper
Som følge av evalueringen av de etiske retningslinjene
ble det opprettet særskilte miljørelaterte investeringer. Investeringene
gjøres innenfor samme rammeverk som fondets øvrige investeringer
i aksjer og obligasjoner. Resultatene for de miljørelaterte investeringene
er nærmere omtalt i avsnitt 4.1.6 i meldingen.
Både Finansdepartementet, Norges Bank, Folketrygdfondet
og Etikkrådet deltar i den internasjonale debatten om ansvarlig
investeringspraksis og samarbeider med andre aktører om å bidra
til utvikling av praksis og forskning innenfor sine områder. Denne typen
samarbeid er nyttig fordi det kan bidra til utvikling og klargjøring
av praksis internasjonalt, samtidig som det gir kunnskap for utviklingen
av egen strategi. Strategirådet for SPU i 2013 skal se nærmere på
fondets overordnede strategi for ansvarlig investeringspraksis og
blant annet vurdere hvordan en kan lukke eventuelle avvik fra beste
praksis internasjonalt slik at fondet er en pådriver for utviklingen. Strategirådets
mandat og sammensetning er nærmere omtalt i avsnitt 4.4.5 i meldingen.
I 2012 har både Finansdepartementet og Folketrygdfondet
deltatt i arbeidet med å nylansere Norsif – Forum for bærekraftige
og ansvarlige investeringer. Norsif er en uavhengig forening for
kapitaleiere, forvaltere og tjenestetilbydere som ønsker å bidra
til ansvarlig og bærekraftig forvaltning.
Utøvelsen av eierrettigheter for SPU og SPN bygger
på en felles plattform av internasjonalt anerkjente prinsipper.
Norges Bank og Folketrygdfondet har nedfelt egne prinsipper for
utøvelsen av eierrettigheter med utgangspunkt i disse grunnprinsippene.
Eierskapsarbeidet er et sentralt virkemiddel
i forvaltningen av Statens pensjonsfond. I takt med den internasjonale
utviklingen på området har både Norges Bank og Folketrygdfondet
utvidet sitt eierskapsarbeid og økt samspillet mellom eierskapsarbeidet
og den øvrige forvaltningen. Eierskapsarbeidet i Norges Bank og
Folketrygdfondet er nærmere omtalt i avsnittene 4.4.2 og 4.4.3 i
meldingen.
Selskaper skal utelukkes fra fondet dersom de produserer
nærmere angitte produkter. Selskaper kan også utelukkes dersom det
foreligger en uakseptabel risiko for at de medvirker til eller selv
er ansvarlig for grovt uetiske forhold slik dette er definert i
retningslinjene. Utelukkelse av selskaper er et virkemiddel forbeholdt
særlige tilfeller. Observasjon kan besluttes der det er tvil om
vilkårene for utelukkelse er oppfylt, om utviklingen framover i
tid eller der det av andre grunner finnes hensiktsmessig. Utgangspunktet for
vurderingen av om et selskap skal settes til observasjon, er de
konkrete kriteriene for utelukkelse i retningslinjene. Det er ikke
tilstrekkelig at det er en generell risiko for at noe kan gå galt
i et prosjekt eller et område. Vurderingen bør knytte seg til om
vilkårene i det eller de aktuelle uttrekkskriteriene blir oppfylt
dersom en konkret risiko materialiserer seg.
Etikkrådets arbeid med observasjon og utelukkelse
av selskaper fra SPU er beskrevet nærmere i avsnitt 4.4.4 i meldingen.
I avsnitt 4.4.6 i meldingen gis en vurdering av Etikkrådets ressurssituasjon.
Det vises til meldingen for nærmere omtale av
ansvarlig investeringspraksis
og eierskapsarbeid i SPU
ansvarlig investeringspraksis og eierskapsarbeid i
SPN
observasjon og utelukkelse av selskaper
strategirådet for SPU
etikkrådets ressurssituasjon
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteen viser til omtalen av
utviklingen av strategien for ansvarlig investeringspraksis i SPU,
og departementets vektlegging av at god avkastning på lang sikt
er avhengig av en bærekraftig utvikling i økonomisk, miljømessig
og samfunnsmessig forstand, samt av velfungerende, legitime og effektive markeder.
I 2012 har Finansdepartementet og Folketrygdfondet deltatt i arbeidet
med å nylansere Norsif – Forum for bærekraftige og ansvarlige investeringer. Komiteen viser
til at eierskapsarbeidet tar utgangspunkt i FNs Global Compact,
OECDs retningslinjer for eierstyring og selskapsledelse og OECDs retningslinjer
for flernasjonale selskaper. En annen viktig del av arbeidet med
ansvarlig investeringspraksis er kontakt med enkeltselskaper og
en klar kommunikasjon av forventninger fra Norges Bank.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, merker seg nedsalget
i 23 selskaper som etter bankens vurdering «ikke produserte palmeolje
på en bærekraftig måte». Dette gjaldt en rekke selskaper som bidro
til tropisk avskoging gjennom virksomhet i palmeoljeindustrien i Malaysia
og Indonesia. Flertallet mener dette sender et viktig
signal til markedet og ser positivt på beslutningen.
Flertallet viser til at Norges
Banks forventninger til selskaper i 2012 er utvidet til også å inkludere
risiko ved tropisk avskoging. Det slås fast at «Norges Bank forventer
at selskaper som bidrar til slik avskoging skal innføre tiltak for
å redusere avskoging eller plante ny tilvekst». Flertallet ser positivt
på denne utvidelsen, men vil samtidig presisere at nyplanting i
form av treplantasjer ikke oppveier skadene knyttet til ødeleggelse
av regnskog og derfor ikke skal sidestilles med eller erstatte redusert avskoging. Flertallet mener
det er viktig at forventningene konkretiseres, blant annet med sikte
på å unngå avskoging.
Flertallet viser til at forvaltningen
av Statens pensjonsfond har hatt en positiv utvikling med mer åpenhet
og klare retningslinjer for ansvarlig investeringspraksis. Under
den åpne høringen til meldingen vektla flere høringsinstanser at
det er behov for mer åpenhet rundt eierskapsutøvelse i SPU. Flertallet er
positiv til at praksisen med mest mulig åpenhet og klare retningslinjer
rundt eierskapsutøvelsen videreutvikles.
Flertallet merket seg også at
enkelte organisasjoner under høringen hevdet at det i noen saker har
tatt lang tid fra Etikkrådet har kommet med tilråding om uttrekk
til uttrekket blir iverksatt av regjeringen. Flertallet vil
understreke at det ikke bør ta lengre tid enn nødvendig fra en anbefaling
av uttrekk tas av Etikkrådet til en beslutning tas i regjering.