Grunnkapitalen i Statens pensjonsfond Norge (SPN)
stammer i hovedsak fra overskudd på trygderegnskapene etter innføringen
av folketrygden i 1967 og fram til slutten av 1970-tallet. Kapitalen
i SPN er plassert som innskudd i Folketrygdfondet som forvalter
midlene i eget navn og etter et mandat fastsatt av departementet.
Avkastningen av SPN overføres ikke til statskassen, men legges løpende
til kapitalen. Det er således ingen overføring mellom statsbudsjettet
og SPN, og det er heller ingen overføringer av kapital mellom SPU
og SPN. Markedsverdien av SPN utgjorde 145 mrd. kroner ved utgangen
av 2012.
Hoveddelen av midlene i SPN er plassert i det norske
aksje- og obligasjonsmarkedet. Fondets særtrekk, slik som størrelse
og langsiktighet, skiller SPN fra mange andre investorer i det norske
kapitalmarkedet. Størrelse gir visse fordeler, blant annet muligheten
til å utnytte stordriftsfordeler i forvaltningen. Samtidig medfører
fondets størrelse visse begrensninger på muligheten for store skift
i porteføljens sammensetning over kort tid. Det norske markedet
er for øvrig kjennetegnet ved lav omsettelighet av aksjene og obligasjonene
til flere selskaper. Det forsterker utfordringene ved å foreta store
tilpasninger i porteføljen på kort sikt.
SPN er en betydelig eier og långiver i det norske kapitalmarkedet.
Den norske aksjeporteføljen utgjør vel 10 pst. av markedsverdien
til Oslo Børs hovedindeks (justert for eierandelene som ikke er
fritt omsettelige, såkalt fri flyt), noe som gjør fondet til en
av de største investorene på børsen. I det norske obligasjonsmarkedet
utgjør den norske delen av SPNs obligasjonsportefølje om lag 5 pst.
av verdien av referanseindeksen. SPNs store, langsiktige eierpost
i det norske aksje- og obligasjonsmarkedet bidrar til stabilitet
i markedet. Reglene for rebalansering er en viktig del av dette.
De innebærer at fondet kjøper seg opp i den aktivaklassen som har
falt i verdi, for å opprettholde den fordelingen mellom aksjer og
obligasjoner som departementet har fastsatt. Fondet kjøper dermed
aksjer i perioder der andre selger og bidrar på den måten til å
tilføre markedet likviditet.
Finansdepartementet har fastsatt en referanseindeks
for investeringene i SPN. Referanseindeksen gjenspeiler departementets
valg av investeringsstrategi. Indeksen er en detaljert beskrivelse
av hvordan fondets kapital i utgangspunktet skal være investert. Den
strategiske referanseindeksen er fordelt på aksjer (60 pst.) og
obligasjoner (40 pst.), og er videre fordelt på to geografiske regioner,
Norge (85 pst.) og Norden for øvrig utenom Island (15 pst.).
Folketrygdfondet har innenfor visse rammer anledning
til å avvike fra referanseindeksen. Formålet med slike avvik er
å oppnå meravkastning. Departementet har i mandatet for SPN stilt
krav om at Folketrygdfondet skal legge opp forvaltningen med sikte på
at det annualiserte standardavviket til differanseavkastningen mellom
faktisk portefølje og faktisk referanseindeks på ex ante basis (forventet
relativ volatilitet) ikke overstiger 3 prosentenheter. Gitt visse forutsetninger
om normalfordeling innebærer dette kravet at den forventede avkastningsforskjellen
mellom fondet og referanseindeksen i to av tre år er inntil 3 prosentenheter.
I ett av tre år er den forventede forskjellen høyere enn 3 prosentenheter.
Metoden for beregning av forventet relativ volatilitet må godkjennes
av departementet. I tillegg er det fastsatt flere supplerende risikorammer,
jf. Meld. St. 15 (2010–2011) Forvaltningen av Statens pensjonsfond
i 2010.
Mandatet som departementet har fastsatt for SPN,
åpner for at fondsmidlene kan investeres i selskaper som ikke er
børsnoterte (unoterte selskaper) i de tilfeller hvor styret har
uttrykt en intensjon om å søke om notering på regulert markedsplass.
Det er således ikke åpnet for at fondets midler kan investeres i
unoterte aksjer på generell basis.
Reglene for rebalansering er en viktig del av
investeringsstrategien for SPN. I Meld. St. 17 (2011–2012) Forvaltningen
av Statens pensjonsfond i 2011 ble det redegjort for erfaringene
med rebalansering i SPU. Departementet la vekt på at rebalansering
har som formål å sikre at risikoen i fondet over tid ikke avviker
vesentlig fra det som er forankret i valget av fondets langsiktige
fordeling på aktivaklasser. Samtidig pekte departementet på at rebalansering
har et visst motsyklisk trekk ved at fondet kjøper seg opp i den
aktivaklassen som relativt sett har falt i verdi. Departementet
konkluderte med at rebalansering bør videreføres, men at en ville
arbeide videre med den mer detaljerte utformingen av reglene. I
Nasjonalbudsjettet 2013 ble det orientert om de nye reglene om rebalansering
i SPU, jf. Meld. St. 1 (2012–2013).
I lys av endringene i reglene for rebalansering
i SPU vil departementet, etter råd fra Folketrygdfondet, vurdere
om det er behov for å justere gjeldende rebalanseringsregler også
for SPN. Departementet vil i så fall orientere Stortinget om dette.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteen viser til at grunnkapitalen
i SPN i hovedsak stammer fra overskudd på trygderegnskapene i årene
etter innføringen av folketrygden i 1967. Markedsverdien av SPN
utgjorde 145 mrd. kroner ved utgangen av 2012. Avkastningen overføres
ikke til statskassen, men legges løpende til kapitalen. Hoveddelen
av midlene i SPN er plassert i det norske aksje- og obligasjonsmarkedet.
SPN er en betydelig eier og långiver i det norske kapitalmarkedet.
Komiteen viser til at den store,
langsiktige eierposten i det norske aksje- og obligasjonsmarkedet bidrar
til stabilitet i markedet. Reglene for rebalansering fører til at
fondet kjøper seg opp i den aktivaklassen som har falt i verdi,
for å opprettholde den fordelingen mellom aksjer og obligasjoner
som departementet har fastsatt. Fondet bidrar på denne måten til
å tilføre markedet likviditet og har dermed en motsyklisk virkning
som bidrar til stabilitet i markedet.