Det er behov for å gjennomføre en konseptvalgutredning
(KVU) om framtidig dekommisjonering (nedbygging) av de nukleære
anleggene på Kjeller og i Halden. Det er ikke besluttet når dekommisjonering
av de nukleære anleggene skal skje. KVU-en skal inngå som beslutningsgrunnlag
for valg av oppryddingsnivå når dekommisjonering av de nukleære anleggene
i Norge vil finne sted. En slik avklaring skal ta hensyn til konsekvensene
for miljø og samfunn i de respektive kommunene, sikkerhetsrisiko
og kostnadsnivå ved valg av et bestemt dekommisjoneringsnivå, samt
nasjonal lovgivning og relevante internasjonale anbefalinger. Kostnadene
ved å få gjennomført konseptvalgutredningen er anslått til 6 mill. kroner.
Regjeringen har lagt fram Meld. St. 28 (2012–2013)
Unike idear, store verdiar – om immaterielle verdiar og rettar.
I meldingen foreslår regjeringen enkelte tiltak for å styrke kunnskapen
og kompetansen om immaterielle rettigheter. Enkelte av tiltakene
skal gjennomføres av Patentstyret og Innovasjon Norge, og det foreslås
derfor at bevilgningene over kap. 901 Patentstyret og kap. 2421
Innovasjon Norge økes med til sammen 2,4 mill. kroner ved at bevilgningen over
kap. 900 Nærings- og handelsdepartementet, post 21 Spesielle driftsutgifter
reduseres tilsvarende, jf. nærmere omtale under kap. 901 post 1
og kap. 2421 post 70.
Regjeringen legger våren 2013 fram en handlingsplan
om kulturnæringene som skal bidra til økt verdiskaping og lønnsomme
arbeidsplasser innenfor kulturnæringene. Planen vektlegger satsing
på innovasjon og entreprenørskap gjennom samarbeid og nettverk,
eksport av kulturtjenester, internasjonalisering og økt kunnskap
om kulturnæringene. Handlingsplanen er et samarbeid mellom Nærings-
og handelsdepartementet, Kulturdepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet.
I handlingsplanen foreslås det en kulturnæringssatsing
som skal forvaltes av Innovasjon Norge og Norsk Kulturråd i fellesskap.
Tiltaket foreslås finansiert med midler over budsjettene til Nærings-
og handelsdepartementet, Kulturdepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet.
Det foreslås derfor at bevilgningen over kap. 2421 Innovasjon Norge,
post 71 Reiseliv, nettverks- og kompetanseprogrammer økes med 5
mill. kroner ved at bevilgningen under kap. 900 Nærings- og handelsdepartementet,
post 21 Spesielle driftsutgifter reduseres tilsvarende, jf. omtale
under kap. 2421 post 71.
På dette grunnlag foreslås bevilgningen under kap.
900 post 21 redusert med 1,4 mill. kroner, til 42,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Norge har i mange år vært medlem i Den internasjonale
sjøfartsorganisasjonen (IMO), FNs maritime organisasjon, og vil
gjennom medlemskapet påvirke utforming av internasjonale regelverk
for skipsfarten. I Prop 1 S (2012–2013) er medlemsbidraget til IMO
omtalt, men ikke støtte til enkeltprosjekter. Norge har i tillegg
til medlemsbidraget også støttet egnede IMO-prosjekter innen sjøsikkerhet,
miljø og security i flere år. For budsjettåret 2013 er det satt
av 1 mill. kroner til støtte til IMOs bistandsprosjekter under kap.
900 Nærings- og handelsdepartementet, post 70 Tilskudd til internasjonale
organisasjoner.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens medlem fra Venstre mener at
mange offentlige regler, skjemaer og påbud fører til unødige rapporteringskrav
og kompliserte regelverk. Småbedrifter og gründere rammes ekstra
hardt av «skjemaveldet», og dette medlem ser det
som en hovedoppgave å forenkle hverdagen til disse bedriftene gjennom
å avskaffe unødvendige lover og forskrifter, samt å forenkle innrapporteringen
gjennom økt bruk av internettbaserte løsninger.
Dette medlem viser i den forbindelse
til Dokument 8:61 S (2009–2010), forslag fra Trine Skei Grande og
Borghild Tenden om å opprette et eget norsk regelråd etter svensk
modell. I Sverige er bedriftenes administrative kostnader knyttet
til skjemaveldet redusert med 7,3 pst. netto, og 11 pst. brutto, og
har gitt svensk næringsliv en besparelse på over 7 mrd. svenske
kroner. Målet om 25 pst. reduksjon opprettholdes, og man er på god
vei til å lykkes. Erfaringene med det svenske regelrådet er så gode
at mandatperioden for rådet er forlenget til ut 2014 og avsluttes
ikke ved utgangen av 2010, som opprinnelig planlagt.
Dette medlem foreslår derfor
å bevilge 20 mill. kroner til etablering og drift av et norsk regelråd.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
900 | | Nærings- og handelsdepartementet | |
| 74 | (Ny) Tilskudd til regelråd, bevilges
med | 20 000 000» |
Styret for det industrielle rettsvern endret
navn til Patentstyret i forbindelse med ikrafttredelsen av patentstyrelova
1. april 2013.
Regjeringen har lagt fram Meld. St. 28 (2012–2013)
Unike idear, store verdiar – om immaterielle verdiar og rettar.
I meldingen vises det til at god håndtering av immaterielle verdier
kan være et konkurransefortrinn for norske bedrifter, og at det
er behov for å styrke bedriftenes kompetanse på området. Regjeringen
foreslår derfor å øke bevilgningen til veiledning- og rådgivningstjenesten
for små og mellomstore bedrifter gjennom Patentstyret. Det foreslås også
en mindre økning på 0,4 mill. kroner, til Patentstyrets utadrettede
arbeid. Kostnadene er dekket inn ved tilsvarende reduksjon av Nærings-
og handelsdepartementets budsjett, jf. nærmere omtale under kap. 900
post 21.
På dette grunnlag foreslås bevilgningen under kap.
901 post 1 økt med 1,4 mill. kroner, fra 235,4 mill. kroner til
236,8 mill. kroner.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Som oppfølging av Prop. 111 L (2012–2013) Endringer
i aksjelovgivningen mv. (forenklinger), legges det opp til å utvikle
en teknisk løsning som gjør det mulig å stifte aksjeselskaper elektronisk
i Foretaksregisteret. Dette vil kunne redusere omfanget av den formelle
prosessen ved nystiftelse av aksjeselskap betraktelig. Løsningen
kan f.eks. knyttes til Altinn, der stiftelsesdokumentet med vedlegg, opprettes
og underskrives i Altinn. Opplysninger som skal gis i registermeldingen
til Foretaksregisteret kan da også hentes automatisk fra stiftelsesdokumentet.
Brønnøysundregistrene har beregnet kostnadene forbundet med en slik
løsning til 5 mill. kroner.
På dette grunnlag foreslås bevilgningen under kap.
904 post 1 økt med 5 mill. kroner, fra 314,8 mill. kroner til 319,8
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at regjeringen i statsbudsjettet for 2013 valgte å videreføre
gjeldende ordning knyttet til tiltak for sysselsetting av sjøfolk
etter de samme kriterier som har gjeldt siden 2008. Dette medfører
at de rederier som er innenfor ordningen mottar refusjon tilsvarende
summen som er innbetalt inntektsskatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift,
begrenset oppad til 198 000 kroner. Ordningen forvaltes av Sjøfartsdirektoratet
på grunnlag av forskrift om forvaltning av tilskudd til sysselsetting
av sjøfolk, veiledninger fastsatt av Nærings- og handelsdepartementet
og brev med nærmere presisering om rapporteringsrutiner og maler.
I regjeringens forslag til statsbudsjett for
2013 ble det foreslått å sette av 1 600 mill. kroner til sysselsettingstiltak
for norske sjøfolk. Dette er det samme beløpet i kroner som ble
foreslått i statsbudsjettet for 2012. Dersom en tar med den årlige
lønns- og prisveksten i samfunnet, innebærer dette en reell nedgang
i bevilgningen til sysselsettingen av sjøfolk. Regjeringen bemerket
i budsjettproposisjonen at grunnen til dette er at man ønsker å
begrense veksten innenfor dette området. Disse medlemmer vil videre
påpeke at de rederier som er en del av ordningen også må delta i
tiltak for opplæring av sjøfolk. Dette innebærer at alle rederier
må betale inn et beløp per ansatt til et kompetansefond under Stiftelsen Norsk
Maritim Kompetanse. Det beløp som betales inn er 500 kroner per
ansatt. Disse midlene fordeles til flere formål som er redegjort
for i proposisjonen. Regjeringen bemerket i budsjettproposisjonen
at de legger til grunn at ca. 11 000 sjøfolk vil omfattes av ordningen
i 2013. Det er dette som danner grunnlaget for bevilgningen på 1 600
mill. kroner. Det knytter seg stor usikkerhet til bevilgningens
størrelse hva gjelder tiltak for sysselsetting av sjøfolk da dette
vil være avhengig av både lønnsutviklingen for sjøfolkene og ikke
minst det antallet sjøfolk som blir omfattet av den. Disse
medlemmer vil bemerke at det refusjonstaket som ligger til
grunn for ordningen og som er satt til 198 000 kroner per sysselsatt
ikke har vært regulert siden innføringen av denne begrensningen
gjeldende fra 1. juli 2008, jf. St.prp. nr. 59 (2007–2008). Dette
ble av flertallet gjennomført for å begrense ytterligere vekst for
de samlede utgifter under refusjonsordningen.
Disse medlemmer vil vise til
at refusjonsordningen er svært viktig for de rederiene dette gjelder
all den tid disse opererer i et internasjonalt marked der mange
av de land vi konkurrerer med har betydelig bedre ordninger enn
det vi nå har i Norge. Mens man fra norsk side har valgt denne ordningen med
en refusjonsordning begrenset oppad til 198 000 kroner, har flere
av de land vi konkurrerer med valgt en modell med en ren nettolønnsordning.
Dette innebærer selvfølgelig at så lenge vi fra norsk side har et refusjonstak
begrenset oppad til 198 000 kroner, og som ikke har vært justert
siden 2008, mens andre opererer med en ren nettolønn, medfører dette
tapt konkurransekraft for de norske rederiene. Disse medlemmer mener
det nå må iverksettes et arbeid som har som siktemål å lovfeste
en fullverdig nettolønnsordning for sjøfolk slik at en er sikret
en bedre konkurranseevne overfor de land vi konkurrerer med og samtidig
gir næringen en større forutsigbarhet og ikke minst sikkerhet for
at en får refundert de faktiske utgiftene en har på lik linje med
våre konkurrenter. Inntil man får vedtatt en lovfestet fullverdig
nettolønnsordning for norske sjøfolk må man sørge for at det refusjonstaket
som i dag er gjeldende innenfor dette feltet blir lønns- og prisjustert
slik at man opprettholder det faktiske nivået en hadde på ikrafttredelsestidspunktet
1. juli 2008.
Disse medlemmer er av den mening
at det bør jobbes internasjonalt for å avskaffe denne formen for
næringssubsidier, men inntil det kan oppnås enighet på dette området
bør også Norge ha en ordning som er konkurransedyktig av hensyn
til sysselsetting av norske sjøfolk. Disse medlemmer vil
i den sammenheng vise til Fremskrittspartiets representantforslag
om en lovfestet, fullverdig nettolønnsordning for sjøfolk, jf. Dokument
8:9 S (2011–2012). Dette forslaget ble ikke vedtatt av Stortinget.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 170 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 170 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
909 | | Tiltak for sysselsetting av sjøfolk | |
| 73 | Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslagsbevilgning, forhøyes med | 170 000 000 |
| | fra kr 1 600 000 000 til kr 1 770 000
000» | |
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
en lovfestet, fullverdig nettolønnsordning gjeldende for de som
oppfyller dagens kriterier for å bli omfattet av refusjonstaket
på 198 000 kroner.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
en justering av refusjonstaket knyttet til sysselsetting av sjøfolk,
slik at dette tar høyde for lønns- og prisveksten fra og med innføringen
1. juli 2008 og frem til og med lønnsoppgjørene våren 2013.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre har høye ambisjoner for den maritime næringen. Disse
medlemmer vil legge til rette for at godt kvalifiserte sjøfolk
får gode arbeids- og levevilkår. Disse medlemmer viser
til at 100 000 mennesker har sin arbeidsplass i den maritime næringen,
som har en verdiskaping som utgjør i overkant av 7 pst. av Norges
BNP. Disse medlemmer vil understreke at det er bred
politisk enighet om at ordningene med tilskudd til sysselsetting
av sjøfolk skal bestå. Disse medlemmer viser til
at Høyre har lagt frem en maritim strategi, hvor disse medlemmer legger
til grunn at rammevilkårene for skipsfartsnæringen må være på nivå
med rammevilkårene i EU. Høyre vil nedsette et utvalg som skal ha som
mandat å styrke Norge som maritimt vertsland. Høyres mål er en konkurransedyktig
nettolønnsordning i både NIS og NOR, i kombinasjon med en vurdering
av områdebegrensningene som nå gjelder i NIS. Disse medlemmer viser
til et slikt utvalg først vil bli nedsatt i etterkant av det nå
nært forestående Stortingsvalget i 2013, og at utvalgets vurderinger
og anbefalinger således ikke foreligger. Disse medlemmer viser
til at Høyre i forbindelse med revidert budsjett for 2013 av naturlige
årsaker derfor fortsatt vil legge til grunn den modell som lå til
grunn for vårt alternative statsbudsjett for 2013. Disse medlemmer legger
imidlertid til grunn at en justering som omfatter offiserer, motormenn,
matroser og opplæringsstillinger, skal gjelde alt fra revidert budsjett
2013. Det samme skal vår forpliktelse til å sikre drift av Hurtigruten
av hensyn til lokalbefolkningen, turistnæringen og lokalt reiseliv,
og disse medlemmer viser til at Høyre støtter den
avtalen som er inngått mellom den norske stat og Hurtigruten fra
2012 til 2019.
Disse medlemmer vil fremheve
at arbeidsplassene i den maritime næringen til dels er utsatt for sterk
internasjonal konkurranse og at tilbakemeldinger Høyre får viser
at dagens ordning med fartsområdebegrensninger for ulike grupper
i kombinasjon med ulike nettolønnsordninger har svakheter. Hvor god
dagens ordning er oppleves ulikt fra rederier i de ulike kategoriene
ordninger, og disse medlemmer vil understreke at
Høyre ikke utelukker at et bredt, grundig og partsinkluderende utvalgsarbeid kan
lande på en fremtidig løsning som er skreddersydd for å i større
grad enn i dag sikre norsk maritim kompetanse og norsk kapital.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 74 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
909 | | Tiltak for sysselsetting av sjøfolk | |
| 73 | Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslagsbevilgning, nedsettes med | 74 000 000 |
| | fra kr 1 600 000 000 til kr 1 526 000
000» | |
Komiteens medlem fra Venstre mener at
den sjøfartskultur som er utviklet over mange år både innenriks
og utenriks, må sikres gjennom gode skatte- og avgiftsordninger.
Disse må være konkurransedyktige nok til at norsk skipsfart forblir
en viktig del av norsk næringsliv. Det må imidlertid ikke være slik
at skatteordningene blir så gunstige for en næring, at de utkonkurrerer
andre næringer som driver med lignende aktivitet. Dette medlem mener derfor
at nettolønnsordningen for sjøfolk må avvikles fordi den oppfattes
som urettferdig for landbasert reiseliv langs kysten og for fiskerinæringen.
Dette medlem viser videre til
at Econ Pöyry i en nylig framlagt rapport konkluderer med at ordningen
er samfunnsøkonomisk ulønnsom. Dette medlem viser
videre til at hovedbegrunnelsen for ordningen er at «alle andre»
har den. Dette medlem tror at ordningen vil bli avviklet
i en rekke land dersom Norge og/eller andre land tar et første skritt. Dette
medlem viser i så måte til et oppslag i Dagens Næringsliv
13. juni 2012 hvor det framgår at finansministeren og næringsministeren
er uenige om fortsatt subsidiering av norske sjøfolk og hvor finansministeren
uttaler:
«Vi er for like konkurransevilkår på et lavest mulig
subsidienivå. Jeg tror EU-landene nå gjør klokt i å ta ned sine
subsidier fra A til Å og bruke midlene på vekstfremmende tiltak
som gir sysselsetting.»
Det er en uttalelse dette medlem er
grunnleggende enig i. Dette medlem oppfordrer derfor næringsministeren
til snarest å ta et initiativ til at ordningen avvikles i de fleste
land, slik at konkurranseforskjellen fortsatt blir lik mellom norske
og andre sjøfolk.
Dette medlem foreslår dermed
å redusere posten med samlet 535 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 535 mill.
kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
909 | | Tiltak for sysselsetting av sjøfolk | |
| 73 | Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslagsbevilgning, nedsettes med | 535 000 000 |
| | fra kr 1 600 000 000 til kr 1 065 000
000» | |
Det foreslås å bevilge 1,1 mill. kroner til
å dekke økte pensjonskostnader i 2013 som følge av sammenslåingen
av Skipsregistrene og Sjøfartsdirektoratet per 1. januar 2012, jf.
omtale i Prop. 1 S (2011–2012) for Nærings- og handelsdepartementet.
På dette grunnlag foreslås bevilgningen under kap.
910 post 1 økt med 1,1 mill. kroner, fra 358,2 mill. kroner til
359,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
For å stimulere til økt FoU-virksomhet i skogsektoren
foreslås det å øke bevilgningen til relevante programmer for næringen
under Norges forskningsråd, som brukerstyrt innovasjonsarena (BIA)
og Bærekraftig verdiskaping i mat- og biobaserte næringer (BIONÆR),
med 25 mill. kroner. Framtidig vekst i skogsektoren vil måtte komme
fra nye produkter, utnyttelse av nye råstoff og nye produksjoner,
som vil være vanskelig å oppnå uten en betydelig FoU-innsats. Tiltaket
skal treffe hele verdikjeden skog og tre. Det vises til nærmere
omtale av tiltakspakken for skogsektoren under Andre saker.
På dette grunnlag foreslås bevilgningen under kap.
920 post 50 økt med 25 mill. kroner, fra 1 413,9 mill. kroner til
1 438,9 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil trappe
opp bevilgningene til brukerstyrt og næringsrettet forskning og
utvikling.
Disse medlemmer viser til at
den næringsrettede forskningen gjennom forskningsrådets BIA-program
(Brukerstyrt innovasjonsprogram) er en av norsk næringslivs viktigste
utviklingsarenaer. Disse medlemmer viser til at SSBs
rapport 46/2012 Innovasjon i norsk næringsliv 2008–2010 dokumenterer
en bekymringsfull utvikling. De siste fire til fem årene har det
vært en nedgang i den næringsrettede forskningen, og det er grunn
til å tro at en konsekvens av dette er mindre innovasjon i bedriftene. Disse medlemmer viser
til at regjeringen nylig la frem en forskningsmelding. I sin reaksjon
på forskningsmeldingen uttalte Abelia at det er
«uforståelig at meldingen ikke fremmer vesentlige
tiltak som tar sikte på å stimulere til mer forskning i næringslivet
eller oppnå mer forskningsbasert innovasjon.»
NHO uttalte:
«den store svakheten er at meldingen er oppsiktsvekkende
lite nytenkende og tiltaksløs når det gjelder direkte næringsrettede
tiltak.»
Disse medlemmer legger særlig
vekt på at BIA finansierer prosjekter som springer ut av prosjekter
hvor ideene er utviklet i eksisterende bedrifter, og ikke minst
at det allerede finnes godkjente prosjekter som kan settes i gang
forutsatt en økt ramme. Disse medlemmer vil derfor
øke bevilgningen til BIA med 200 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 200 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 225 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
920 | | Norges forskningsråd | |
| 50 | Tilskudd, forhøyes med | 225 000 000 |
| | fra kr 1 413 900 000 til kr 1 638 900
000» | |
Komiteens medlem fra Venstre mener det
er et stort behov for å styrke den næringsrettede forskning. Dette
medlem viser til den nylig fremlagte forskningsmeldingen,
Meld. St. 18 (2012–2013), som på ingen måte bidrar til det løftet
som er nødvendig på dette området. Dette medlem viser i
denne forbindelse til beskrivelsen NHO har gitt av nevnte melding:
«Meld. St. 18 er oppsiktsvekkende svak når det gjelder
direkte tiltak for å fremme forskning og utvikling i næringslivet.
Det finnes ingen forpliktende signaler om å trappe opp innsatsen
på eksisterende virkemidler som beviselig fungerer godt.»
Dette medlem deler denne beskrivelsen,
og vil i denne forbindelse foreslå å styrke den næringsrettede forskningen
gjennom Forskningsrådets programmer med 75 mill. kroner i inneværende
år, herunder 25 mill. kroner øremerket Brukerstyrt innovasjonsarena
(BIA). BIA er Forskningsrådets største program og en av norsk næringslivs
viktigste samarbeidspartnere. 50 pst. av FoU-investeringene i Norge gjøres
av bedrifter som har BIA som eneste finansieringskilde. BIA finansierer
FoU-prosjekter som tar utgangspunkt i bedriftenes egne strategier
og utfordringer, og det er et betydelig potensial for flere realiserte
prosjekter gitt at rammen økes.
Videre mener dette medlem at
det er et stort potensial for FoU knyttet til arbeidskraftsbesparende teknologi
til bruk i offentlig sektor, og særlig i helsesektoren. Dette vil
øke effektiviteten i sektoren og dermed bedre både behandlingskapasitet
og ikke minst frigjøre tilstrekkelig antall hender som det er og
vil bli behov for i tiden som kommer. Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn at Forskningsrådet igangsetter et program for
forskning på arbeidskraftsbesparende teknologi i helsesektoren,
med en ramme på 25 mill. kroner.
Dette medlem mener også at det
er behov for å styrke forskningen på nye anvendelsesområder for biomasse
(skog), og foreslår å bevilge 25 mill. kroner til dette. I tillegg
vises det til øvrige næringsrelevante tiltak fremmet av dette
medlem i denne innstillingen, herunder forbedringer i Skattefunn,
økte program-midler til SIVA, diverse risiko-kapitaltiltak mv.
Dette medlem viser i denne forbindelse
også til behandlingen av Meld. St. 18 (2012–2013).
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 75 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 100 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
920 | | Norges forskningsråd | |
| 50 | Tilskudd, forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 1 413 900 000 til kr 1 513 900 000» | |
Det er behov for å dekke økte kostnader i forbindelse
med oppskytingen av AISSat-2 satellitten gjennom omdisponering innenfor
kap. 922. Det vises til omtale under post 74.
På denne bakgrunn foreslås bevilgningen under kap.
922 post 50 redusert med 0,8 mill. kroner, fra 53,3 mill. kroner
til 52,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Oppskytingen av AISSat-2 satellitten, som skal finne
sted i andre halvdel av 2013, vil bli dyrere enn tidligere antatt.
Årsaken til dette er at de endelige kostnadene fra leverandør for
oppskyting har økt i forhold til tidligere beregninger. Økningen
foreslås dekket inn ved å redusere kap. 922 post 50 tilsvarende.
På dette grunnlag foreslås bevilgningen under kap.
922 post 74 økt med 0,8 mill. kroner, fra 13,5 mill. kroner til
14,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Statistisk
sentralbyrå (SSB) har evaluert Skattefunn-ordningen, og avleverte
sluttrapport i januar 2008. Evalueringen viser blant annet at for
hver krone som gis under Skattefunn, øker FoU-innsatsen i bedriftene
med det dobbelte, at verdiskaping og innovasjon har økt i perioden
Skattefunn har eksistert, og at mange bedrifter som ikke hadde noen
FoU-aktivitet, nå er stimulert til å starte et langsiktig arbeid.
Disse medlemmer konstaterer at
Skattefunn er en svært effektiv, målrettet og ubyråkratisk ordning
rettet mot en del av næringslivet som ikke nås lett gjennom andre
tiltak og som tradisjonelt ikke har hatt FoU-aktivitet av noen betydning.
Ordningen er en viktig del av det å stimulere til et mer kunnskapsorientert
norsk næringsliv.
Disse medlemmer er glad for at
også regjeringen har varslet at de mener at Skattefunn er et godt virkemiddel
og vil styrke ordningen, etter å ha svekket ordningen betydelig. Disse
medlemmer konstaterer imidlertid at regjeringen ikke vil
legge frem hvilke endringer som skal foreslås før i statsbudsjettet
for 2014.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget i 2005 fattet vedtak om innføring av en ny tilskuddsordning
for ulønnet arbeid som ikke omfattes av den ordinære Skattefunn-ordningen.
Ulønnet arbeidsinnsats vil typisk finnes i enkeltpersonforetak og
noen gründerselskaper. Det ble også bevilget samlet 70 mill. kroner
til ordningen i forbindelse med prosjekter som oppfyller Skattefunns
FoU-kriterier og som kunne dokumentere ulønnet arbeid utført i perioden 2002–2005.
Den sittende regjering har imidlertid valgt å ikke videreføre denne
ordningen med bakgrunn i at EFTAs overvåkingsorgan ESA i mars 2006 besluttet
å åpne en formell undersøkelsesprosedyre. ESA har imidlertid nå
fattet positivt vedtak om tilskuddsordningen for ulønnet arbeid
i Skattefunn-prosjekter. ESAs vedtak åpner trolig ikke for at ordningen
skal gis tilbakevirkende kraft for årene 2006 og 2007, men at den
kan gjelde for inneværende år. Imidlertid er det fullt mulig å gi
støtte til ulønnet forskningsinnsats i 2006 og 2007, slik mange
småbedrifter har lagt til grunn, som bagatellmessig støtte på samme
måte som for årene 2002–2005. Regjeringen og regjeringspartiene
har imidlertid ikke benyttet denne muligheten, men tvert imot stemt
ned forslag fra opposisjonen om å gjeninnføre ordningen ved flere
anledninger.
Disse medlemmer mener at ordningen
med støtte til ulønnet arbeidsinnsats er en målrettet ordning spesielt
rettet mot den type gründere og enkeltpersonforetak som har mulighet
til å vokse og til bidra til økt innovasjon og verdiskaping.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 40 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
928 | | Skattefunn | |
| 71 | (Ny) Tilskudd til ulønnet forskningsinnsats,
bevilges med | 40 000 000» |
Regjeringen foreslår en tilførsel på 500 mill.
kroner i innskuddskapital til Investinor AS for å øke selskapets
mulighet til å bidra til framvekst av internasjonalt orienterte
konkurransedyktige bedrifter innen skogsektoren, primært nyetableringer.
Midlene forutsettes disponert i tråd med gjeldende føringer for selskapet,
hvor Investinor blant annet kan gjøre investeringer som ivaretar
utnyttelse av viktige naturressurser og bidrar til mindre miljøbelastning
og begrensning av menneskeskapte klimaendringer. Selskapets normale
avkastningskrav skal gjelde.
Det legges opp til at overføring av midlene
skal skje gradvis, etter hvert som selskapet har behov for dem til
investeringer og i samsvar med aksjelovens bestemmelser. Dette er
i tråd med vanlig bransjepraksis. Nærings- og handelsdepartementet
legger derfor opp til å plassere midlene på en ikke-rentebærende
konto i Norges Bank som forvaltes av Nærings- og handelsdepartementet.
Dette innebærer at overføringer til Investinor AS også kan finne
sted etter 2013.
På dette grunnlag foreslås bevilgningen under kap.
950 post 96 økt med 500 mill. kroner, fra 700 mill. kroner til 1 200
mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at regjeringen i forbindelse med den lanserte «tiltakspakken
for skogsektoren», fremmer forslag om å utvide kapitalen i Investinor
AS med 500 mill. kroner. Disse medlemmer merker seg
at Investinor ifølge sin 1. kvartalsrapport for 2013 har drøyt 2,5
mrd. kroner stående i ubrukt investeringskapital. Disse medlemmer stiller
seg derfor undrende til hvorfor bevilgningen økes med 500 mill.
kroner. Disse medlemmer merker seg imidlertid at
midlene kun utbetales ved behov, og antar derfor at bevilgningen
reverseres i forbindelse med nysalderingen.
Disse medlemmer er skeptisk til
om investeringer i skogbruks- og trefordelingsindustrien faller inn
under Investinors portefølje, samt hvorvidt det vil være en høy
terskel for dagens virksomheter i skogsektoren for å få utløst denne
type investeringer, da Investinor ifølge vedtektsfestet formål primært
vil være tilgjengelig for selskap i vekst og industrialiseringsfasen,
og ikke gjelder forbedringsprosjekter i eksisterende virksomhet.
Disse medlemmer merker seg også
at Investinor ikke har hele landet som virksomhetsområde, og er
følgelig betenkelige i forhold til hvor treffsikkert dette tiltaket
er.
Disse medlemmer mener at om man
skulle gjennomført tiltak for denne næringen og brukt 500 mill.
kroner, er det andre tiltak som kunne vært langt mer hensiktsmessige,
men som ville fått budsjetteffekt og kommet inn under handlingsregelen.
Regjeringens tiltak gir etter disse medlemmers syn inntrykk
av å være en «pyntet brud».
Komiteens medlem fra Venstre viser til
regjeringens forslag om å øke innskuddskapitalen i Investinor med
500 mill. kroner som et ledd i den såkalte «skogpakken». Dette forslaget
er etter dette medlems syn intet annet en ren symbolpolitikk uten
reelt innhold. Investinor har minst av alt bruk for mer kapital.
Selskapet har per 1. mai 2013 investert 1 293,1 mill. kroner av
de totalt 3 700 mill. kroner selskapet har i investeringskapital,
eller tilsvarende 35 pst.
I svar på Venstres spørsmål nr. 112 skriver
også departementet at:
«Hvor mange av dagens selskaper innen skog- og trenæringene
som egner seg for investeringer fra Investinor avhenger av selskapsspesifikke
vurderinger, og vil således være vanskelig å beregne. Vi mener derfor
at det ikke er forsvarlig å oppgi noe konkret anslag på det. Samtidig
vil vi bemerke at Investinors handlingsrom for investeringer innen
skog- og trenæringene ikke er begrenset til øremerkningen på 500
mill. kroner. Det vil også være mulig for selskapet å disponere
mer av sin investeringskapital til denne næringen dersom det vurderes
som forretningsmessig riktig av selskapet.»
Dette underbygger etter dette medlems syn vår
påstand om at dette er en helt unødvendig bevilgning.
Dette medlem går således mot
regjeringens forslag.
For å stimulere til økt utviklingsvirksomhet
i skogsektoren foreslås det å bevilge 40 mill. kroner til landsdekkende
innovasjonstilskudd og tapsfond for innovasjonslån, slik at flere
innovasjons- og utviklingsprosjekter fra skogsektoren kan motta
støtte. Innovasjon Norge velger selv hvor stor del av midlene som
benyttes til landsdekkende innovasjonstilskudd eller tapsfond for
innovasjonslån. Tiltaket skal treffe hele verdikjeden skog og tre.
Det vises til nærmere omtale av tiltakspakken for skogsektoren under kapitlet
Andre saker.
På dette grunnlag foreslås bevilgningen under kap.
2421 post 50 økt med 40 mill. kroner, fra 233,2 mill. kroner til
273,2 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
det er viktig å stimulere til økt forsknings- og utviklingsvirksomhet. Disse
medlemmer viser til at landsdekkende innovasjonslåneordninger
er et godt virkemiddel i så måte. Disse medlemmer viser
til at Høyre vil styrke de landsdekkende innovasjonslåneordningene
med 200 mill. kroner og at Høyre derfor foreslår å øke bevilgningen
til formålet med 67 mill. kroner (tapsavsetning).
Disse medlemmer viser til at
de landsdekkende etablerertilskuddene i Innovasjon Norge fungerer
godt. Disse medlemmer frykter ordningen nå er så
underdimensjonert fra regjeringens side, at den ikke kan gi den
ønskede effekt. Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen
med 15 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 82 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 122 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 50 | Innovasjon – prosjekter, fond, forhøyes
med | 122 000 000 |
| | fra kr 233 200 000 til kr 355 200 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre mener det
er en stor utfordring å skape bedre markedsbaserte muligheter for
å støtte de mest lovende ideene og innovasjonene med risikokapital
– slik at prosjekter med stort verdiskapende potensial får bedre
muligheter til å lykkes gjennom en sterkere oppskalering i tidlig
fase. For å skape en mer dynamisk kultur for entreprenørskap og
verdiskapende innovasjon, trengs det en nyorientering i norsk innovasjonspolitikk
knyttet til det offentlige virkemiddelapparatet.
Det finnes i dag statlig støttede regionale
og nasjonale såkornsordninger som totalt teller 16 fond. Prosjekttilfanget
er tilsynelatende høyt og av god kvalitet, og investeringstakten
har derfor vært høyere enn antatt. Denne ordningen har gjort at
selskaper med stort vekstpotensial har lettere tilgang på kapital enn
tidligere, og derved bidratt til at potensielle suksesser ikke er
avsluttet.
Dette medlem har lenge tatt til
orde for en lignende ordning som først og fremst er rettet mot selskaper
med tilsvarende potensial i enda tidligere fase, der risikoen er
så høy at det er svært lite attraktivt for investorer som styrer
etter forretningsmessige idealer. En vesentlig risikoavlastning
fra det offentlige vil åpne opp for interesse fra investorer som
kan gi betydelige tilleggsverdier til oppstartsselskaper i denne
fasen.
Dette medlem viser til Dokument
8:47 S (2010–2011) fra representantene Trine Skei Grande og Borghild
Tenden om vridning av offentlige hjelpemidler i startfasen for oppstartsselskaper
med stort vekstpotensial, og er svært fornøyd med at næringsministeren
følger opp dette gjennom en endring av ordningen med landsdekkende
etableretilskudd rettet mot vekstbedrifter. Dette medlem mener
imidlertid at en intern omfordeling av 34 mill. kroner innenfor
Innovasjon Norges portefølje, slik regjeringen foreslo og fikk vedtatt
i forbindelse med statsbudsjett for 2013, er i minste laget, og
foreslår derfor å styrke ordningen med en bevilgning på 20 mill. kroner.
Dette medlem mener videre at
innovative offentlige anskaffelser har et potensial for å bli et
kraftfullt innovasjonsverktøy som kan løse viktige samfunnsutfordringer. Dette
medlem viser til at markedet for offentlige anskaffelser
beløper seg til nær 400 mrd. kroner årlig. Skal vi lykkes må vi
imidlertid ha inn insentivmekanismer som står i forhold til størrelsen
av markedet og potensialet som finnes for å la offentlig sektor
bli en innovasjonsdriver for privat næringsliv. En strategi som
ikke følges av midler vil heller ikke få ønsket effekt, og risikerer
å bli et velment slag i luften.
Dette medlem foreslår derfor
at det etableres en tilskuddsordning på 25 mill. kroner for innovative offentlige
anskaffelser som gir offentlige virksomheter anledning til å søke
om ekstraordinære offentlige midler for å foreta særlig krevende
innovative innkjøp.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 45 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 85 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 50 | Innovasjon – prosjekter, fond, forhøyes
med | 85 000 000 |
| | fra kr 233 200 000 til kr 318 200 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre ønsker å
etablere en resultatbasert finansiering av inkubasjon etter modell
av «Innovationsbron» i Sverige. Resultatbasert finansiering skal
premiere de innovasjonsmiljøene som får til best resultat i form
av avkastning og samfunnsnytte over tid. Dette medlem foreslår
i første omgang å gjøre dette i form av en tilskuddsordning på 75
mill. kroner innenfor Innovasjon Norge, men er åpen for å se på
andre organisasjonsformer på sikt. Dette medlem viser
videre til forslag om å styrke ordningen med støtte til oppstartsselskaper
med 20 mill. kroner, jf. post 50 over og forslag om å styrke SIVAs
inkubatorprogram med 30 mill. kroner under kap. 2426 post 70 under
som ledd i en helhetlig strategi for å styrke innovasjonsmiljøene
i Norge.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 60 | (Ny) Innovasjonsbro, kan overføres,
bevilges med | 75 000 000» |
Regjeringen har lagt fram Meld. St. 28 (2012–2013)
Unike idear, store verdiar – om immaterielle verdiar og rettar.
I meldingen vises det til at god håndtering av immaterielle verdier
kan være et konkurransefortrinn for norske bedrifter, og at det
er behov for å styrke bedriftenes kompetanse på området. Regjeringen
foreslår derfor å øke bevilgningen til veiledning- og rådgivningstjenesten
for små og mellomstore bedrifter gjennom Innovasjon Norge. Kostnadene
foreslås dekket inn ved tilsvarende reduksjon under kap. 900 post
21.
På dette grunnlag foreslås bevilgningen under kap.
2421 post 70 økt med 1 mill. kroner, til 339,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
For å stimulere til økt utviklingsvirksomhet
foreslås det å bevilge 10 mill. kroner til nettverksaktiviteter
i skogsektoren. Gjennom tiltaket skal Innovasjon Norge tilby finansiell
og faglig støtte til langsiktig utvikling av nettverk og næringsklynger,
og tiltaket skal treffe hele verdikjeden skog og tre. Innovasjon
Norge skal som et ledd i arbeidet med nettverket ha en mobiliseringsrolle
for å foredle og få frem gode prosjekter, og en del av bevilgningen
må gå til å dekke kostnader ved å ivareta denne rollen. Det vises
til nærmere omtale av tiltakspakken for skogsektoren under kapitlet
Andre saker.
Regjeringen la våren 2013 fram en handlingsplan om
kulturnæringene. Handlingsplanen skal bidra til økt verdiskaping
og lønnsomme arbeidsplasser innenfor kulturnæringene, og vektlegger
satsing på innovasjon og entreprenørskap gjennom samarbeid og nettverk,
eksport av kulturtjenester, internasjonalisering og økt kunnskap
om kulturnæringene.
I handlingsplanen foreslås det en kulturnæringssatsing
som skal forvaltes av Innovasjon Norge og Norsk Kulturråd i fellesskap.
Tiltaket foreslås finansiert med midler over budsjettene til Nærings-
og handelsdepartementet, Kulturdepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet.
Målet er økt profesjonalisering, innovasjon og kommersialisering i
kulturnæringene, samt å synliggjøre en koordinert virkemiddelinnsats
overfor kulturnæringene. Det foreslås at det settes av 5 mill. kroner
til tiltaket ved å øke bevilgningen over kap. 2421 Innovasjon Norge,
post 71 Reiseliv, nettverks- og kompetanseprogrammer. Kostnadene
foreslås dekket inn ved tilsvarende reduksjon av Nærings- og handelsdepartementets
budsjett, jf. omtale under kap. 900 post 21.
På dette grunnlag foreslås bevilgningen under kap.
2421 post 71 økt med 15 mill. kroner, fra 401,2 mill. kroner til
416,2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre ønsker å satse på å styrke det private, norske eierskapet.
Dette vil ha flere positive effekter. Når Høyre ønsker å utvikle
en ny veileder for offentlig-privat-innovasjonssamarbeid, så er
det fordi vi mener dette kan åpne for økt innovasjon. Når det offentlige
bruker rundt 400 mrd. kroner på offentlige anskaffelser, mener disse
medlemmer at det å styrke innovasjonsprofilen på disse anskaffelsene
vil kunne gi grunnlag for en satsing på flere gründere. Disse
medlemmer foreslår derfor å bevilge 15 mill. kroner i oppstart
midler til en ny veileder for offentlig-privat-innovasjonssamarbeid.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 15 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 74 | (Ny) Offentlig-privat innovasjonssamarbeid, kan overføres, bevilges med | 15 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at det i felles forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre
ble foreslått en egen tilskuddsordning for å investere i pilotanlegg
for utvikling av klima-, miljø- og energiløsninger, jf. St.prp.
nr. 37 (2008–2009). Disse medlemmer viser til at
bevilgninger til miljøteknologi kan gi viktige bidrag til en nødvendig
omstilling av norsk næringsliv i en mer miljøvennlig retning, samtidig
som det kan stimulere til ny teknologiutvikling. Dette vil styrke
norsk industris konkurranseevne.
Disse medlemmer viser til betydningen
av vår maritime næring, som sysselsetter 100 000 mennesker og står
for en verdiskaping som utgjør i overkant av 7 pst. av Norges BNP. Disse
medlemmer viser til at den norske maritime næringen har lagt
stor vekt på en omstilling i mer miljøvennlig retning. Disse
medlemmer viser til at Høyre vil bevilge 25 mill. kroner
ytterligere til miljøteknologifond, rettet mot maritim næring.
Disse medlemmer peker på at det
i Stortingets klimaforlik fra 2012 var enighet om en nasjonal satsing
på klimateknologi gjennom opprettelsen av et nytt fond for klima,
fornybar energi og energiomlegging med utgangspunkt i Enovas Grunnfond,
som da var på 25 mrd. kroner. Det var i klimaforliket enighet om
å trappe opp fondskapitalen i det nye fondet til 50 mrd. kroner
innen 2016. Disse medlemmer mener at man bør legge
den samme årlige avkastning til grunn for dette fondet som man i
dag gjør for Statens pensjonsfond utland. Dette vil gi om lag dobbelt
så store midler tilgjengelig hvert år til støtte til utvikling av
klimateknologi enn dersom man som dagens regjering legger renten
på statsobligasjoner til grunn.
Disse medlemmer peker på at med
opprettelsen av et nytt fond for klima, fornybar energi og energiomlegging
vil det bli tilgjengelig langt mer offentlige midler til utvikling
av klimateknologi enn tidligere. Disse medlemmer peker
på at det derfor er viktig å få frem gode og relevante prosjekter som
kvalifiserer for støtte fra fondet gjennom miljøteknologiordningen. Disse
medlemmer har merket seg at Enova gir uttrykk for at de
i dag ikke klarer å bruke opp de pengene som blir bevilget til teknologiutvikling
fordi tilgangen på gode prosjekter er for liten. Mye tyder på at
hovedproblemet ligger i den tidlige utviklingsfasen, dvs. pilot-
og demonstrasjonsfasen, som dekkes av miljøteknologiordningen. Innovasjon
Norge opplyser de i 2012 mottok søknader for nesten 1 mrd. kroner
til denne ordningen, mens de bare hadde bevilgninger til en fjerdedel. Disse
medlemmer vil derfor fremheve at for å styrke Enova er det
også nødvendig å styrke miljøteknologiordningen. Videre vil disse
medlemmer anbefale at miljøteknologiprogrammet videreføres
også etter 2013 for å sikre en bedre samordning av og innretning
på virkemiddelapparatet.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 25 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 76 | Miljøteknologi, kan
overføres, forhøyes med | 25 000 000 |
| | fra kr 260 300 000 til kr 285 300 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre er
fornøyd med at regjeringen har adoptert Venstres forslag om å innføre
en egen tilskuddsordning for å investere i pilotanlegg for utvikling
av klima-, miljø- og energiløsninger, den såkalte miljøteknologiordningen.
Dette ble blant annet foreslått i forbindelse med behandlingen av
«krisepakken» St.prp. nr. 37 (2008–2009) i felles forslag fra Venstre,
Høyre og Kristelig Folkeparti. Dette medlem viser
til at Innovasjon Norge har rapportert at de i 2011 kom inn søknader
om tilskudd gjennom ordningen på 900 mill. kroner, hvorav søknader
for omkring 750 mill. kroner ble vurdert som relevante og behandlet,
mens den økonomiske rammen for ordningen av Stortinget var fastsatt
til 228,5 mill. kroner. Dette viser at miljøteknologiordningen er
treffsikker, møter et stort behov i næringslivet og er rimelig treffsikker.
Det er imidlertid et behov for å styrke ordningen slik at flest mulig
bedrifter med relevante prosjekter kan få støtte. Dette medlem ønsker
derfor å styrke ordningen ut over forslaget fra regjeringen med
40 mill. kroner.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 40 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 40 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 76 | Miljøteknologi, kan
overføres, forhøyes med | 40 000 000 |
| | fra kr 260 300 000 til kr 300 300 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
det er viktig å stimulere til økt forsknings- og utviklingsvirksomhet. Disse
medlemmer viser til at landsdekkende innovasjonslåneordninger
er et godt virkemiddel i så måte. Disse medlemmer foreslår
derfor å styrke de landsdekkende innovasjonslåneordningene med 200
mill. kroner. Disse medlemmer viser til forslag om
økt tapsavsetning under post 50.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 200 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 90 | Lån fra statskassen til utlånsvirksomhet, overslagsbevilgning, forhøyes med | 200 000 000 |
| | fra kr 42 550 000 000 til kr 42 750
000 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Norwegian Centres of Expertise (NCE) er et nasjonalt program
med mål om regional vekst gjennom mer samarbeid mellom næringsliv
og utdannings- og forskningsmiljøer. Disse medlemmer viser
til at NCE-klyngene er lokalisert i store deler av landet. Disse
medlemmene viser til at Høyres engasjement for disse viktige
norske klyngene daterer seg til de initiativ Høyres kommunalminister
Erna Solberg tok for å opprette slike klynger, da Høyre satt i Bondevik
II-regjeringen.
Disse medlemmer viser til at
Norge gjør det dårligere enn våre naboer og handelspartnere innen forskning
og innovasjon. Det utdannes for få innen natur- og ingeniørfag og
en for liten andel av forskning og utvikling utføres i næringslivet.
Høyre vil utvide denne satsingen på flere måter. Disse medlemmer viser
til at Høyre vil legge til rette for Global Centres of Expertise
(GCE) på næringslivsområdet, og at dette vil være et element i å
realisere Høyres ambisjon om universitetsmiljøer i verdenstoppen. Slike
satsinger må gjøres så ambisiøse og attraktive at de naturlig vil
tiltrekke seg internasjonalt ledende forskere fra andre land.
Disse medlemmer foreslår derfor
å bevilge 50 mill. kroner til å styrke NCE-programmet og til oppstart
GCE.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2426 | | SIVA SF | |
| 70 | Tilskudd, forhøyes med | 50 000 000 |
| | fra kr 48 000 000 til kr 98 000 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at SIVA haretablert 50 inkubatormiljøer
rundt om i hele landet. Eierskapet til disse deles mellom SIVA, privat
næringsliv, kommuner, fylkeskommuner, universiteter og høyskoler.
Nøkkelen til suksess ligger i at miljøene kan bruke hverandres sterke
sider. Årlig får 150 nye gründerbedrifter hjelp til å vokse og utvikle
seg. Siden oppstarten av inkubatorprogrammet i år 2000 har mer enn
1 000 bedrifter fått denne muligheten. Erfaringene viser at bedriftene
som utvikles i inkubatorene, er høykompetente virksomheter som sysselsetter
om lag 2 600 personer. Inkubatormiljøene er spredt over hele landet,
slik at attraktive arbeidsplasser også utvikles i distriktene. Ettersom konkurransekraften
og tilgangen på kapital er mindre i utkantene, er det svært viktig
å lykkes med dette. Det er ikke bare god næringspolitikk, det danner
også grunnlag for levende distrikter.
Tall fra SSB viser at bare tre av ti bedrifter
som ble etablert i 2003, var aktive fem år senere. Bedriftene fra
inkubatorene kan vise til sterkere vekst, flere ansatte og bedre
markedstilgang enn gjennomsnittet. Bedriftene er også mer solide.
Ca. 85 pst. av inkubatorbedriftene overlever de første tre vanskelige
årene. Dette viser oss at inkubasjon er en effektiv strategi for
å skape nye arbeidsplasser, og en strategi dette medlem vil
styrke.
Inkubasjon gir resultater i form av solide arbeidsplasser
og økt verdiskaping, noe vi trenger mer av. Samtidig viser flere
evalueringer at inkubatorordningen og innovasjonsmiljøene er for
svakt finansiert. Ved å øke satsingen på inkubasjon kan vi årlig
utvikle 3–400 nye bedrifter, i stedet for rundt 150 som i dag. Dette
vil også gi resultater i form av avkastning og økte skatteinntekter.
Siden 2004 har Siva tilført inkubatorene 188,5 mill. kroner i tilskudd.
Inkubatorbedriftene har bidratt tilbake til det offentlige med 2,2
mrd. kroner i skatter og avgifter. Eller sagt på en annen måte:
For hver krone som er brukt, skapes det verdier tilsvarende 16,50
kroner.
Dette medlem foreslår på denne
bakgrunn å styrke SIVAs programmidler med en økt bevilgning på 30
mill. kroner.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 30 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 30 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2426 | | SIVA SF | |
| 70 | Tilskudd, forhøyes med | 30 000 000 |
| | fra kr 48 000 000 til kr 78 000 000» | |
Før Eksportkreditt Norge inngår eller endrer
låneavtaler på vegne av staten, vil det ofte være behov for å innhente
eksterne advokat- og/eller konsulentuttalelser for å sikre lånets
godhet. Som oppdragsgiver mottar Eksportkreditt Norge faktura fra
advokaten/konsulenten og viderefakturerer siden disse regningene
til låntaker. Inntil nå har slik fakturabehandling vært dekket over
Eksportkreditt Norges driftsbudsjett. For klarere å skille mellom
selskapets ordinære driftsutgifter og utgifter knyttet til utlånsordningen
som skal viderefaktureres tredjepart, foreslås det å opprette en
ny nettobudsjettert post til dette formålet. Det er vanskelig å
anslå totalvolum for viderefakturerte utgifter i løpet av et år,
da dette avhenger av antall lånesaker og sakenes kompleksitet. Utleggene
vil ikke være garantert av tredjeparter, og det kan påregnes enkelte
mindre tap, anslagsvis i størrelsesorden 0,2 mill. kroner per år.
Valutatap som oppstår i forbindelse med viderefaktureringer i fremmed valuta
dekkes over posten og valutagevinster godskrives posten.
Det foreslås derfor en bevilgning på 0,2 mill.
kroner under kap. 2429, ny post 71.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det fremmes forslag om å øke bevilgningen under
post 1 Gebyrinntekter. Økningen er knyttet til flere tinglysinger
i Løsøreregisteret og flere registreringer og endringer i Foretaksregisteret.
På dette grunnlag foreslås bevilgningen under kap.
3904 post 1 økt med 52 mill. kroner, fra 468 mill. kroner til 520
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Norge deltok på verdensutstillingen EXPO 2012 i
Yeosu, Sør-Korea. EXPO 2012 var et samarbeidsprosjekt mellom privat
næringsliv og flere departementer. Utgiftene var beregnet til 24
mill. kroner, hvorav halvparten var næringslivsbidrag. Nærings- og
handelsdepartementets andel var på totalt 4 mill. kroner i 2011
og 2012.
EXPO 2012 fikk et overskudd på nesten 3,1 mill. kroner.
Beløpet skal tilbakeføres og Nærings- og handelsdepartementets andel
utgjør om lag 0,5 mill. kroner.
På dette grunnlag foreslås det en bevilgning
på 0,5 mill. kroner under nytt kap. 3934 post 71.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Eksportfinans ASA inngikk i mars 2008 en avtale
med selskapets største private aksjonærer som innebar at selskapet
på nærmere angitte vilkår sikres mot verdifall i en definert portefølje
av verdipapirer etter 29. februar 2008, innenfor en totalramme på
5 mrd. kroner. De øvrige aksjonærene ble i etterkant invitert til
å delta i avtalen på proratarisk basis. Garantiavtalen skjermer
Eksportfinans ASA mot ytterligere regnskapsmessige tap som følge
av verdifall i verdipapirporteføljen. Den bidrar dermed til å beskytte
egenkapitalen i selskapet. Med hjemmel i fullmakt fra Stortinget
tiltrådte Nærings- og handelsdepartementet avtalen i juni 2008 med
et garantiansvar begrenset oppad til 750 mill. kroner, som tilsvarer
15 pst. av den totale garantirammen, jf. St.prp. nr. 62 og Innst.
S. nr. 308 (2007–2008).
Ifølge garantiavtalen er den enkelte garantist hvert
år fra og med 2011 forpliktet til å foreta utbetaling til Eksportfinans
av et beløp som tilsvarer garantistens andel av eventuelt verdifall
på likviditetsporteføljen per utgangen av februar. På den annen
side skal Eksportfinans foreta utbetaling til garantistene dersom
det inntreffer verdistigning på porteføljen.
Per 28. februar 2013 utgjorde den urealiserte
verdistigningen som dekkes av garantiavtalen 852,3 mill. kroner.
Statens andel av dette utgjorde 127,8 mill. kroner.
Eksportfinans ASA utbetalte 127,8 mill. kroner til
Nærings- og handelsdepartementet i mars 2013, i samsvar med ovennevnte
avtalemessige forpliktelser og etter fullmakt fra Stortinget, jf.
Prop. 1 S og Innst. 8 S (2012–2013). På dette grunnlag foreslås
det å bevilge 127,8 mill. kroner under kap. 3950, ny post 87.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Midler som Innovasjon Norge ikke har bundet opp
ved tilsagn om lån, garantier eller tilskudd innen utgangen av et
år, skal tilbakeføres til statskassen påfølgende budsjettår. Videre
skal også annullerte eller reduserte tilsagn ved utgangen av det
tredje året etter at tilsagn er gitt, tilbakeføres. På grunnlag
av regnskapet for 2012 for Innovasjon Norges landsdekkende innovasjonsordning
vil det bli tilbakeført i overkant av 12,5 mill. kroner i 2013.
Tilbakeføringen er i hovedsak knyttet til annullerte tilsagn fra
2009.
På dette grunnlag foreslås bevilgningen under kap.
5325 post 50 økt med 7,5 mill. kroner, til 12,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Den eldste SUS/Baltikum-ordningen opphørte i 2010.
I forbindelse med RNB 2012 ble det vedtatt en bevilgning på 2,8
mill. kroner for tilbakeføring til statskassen fra risikoavsetningsfond
for SUS/Baltikum-ordningen. Det tilsvarte gjenstående beløp for ordningen.
Ved en feil ble beløpet ikke overført til statskassen i 2012.
På dette grunnlag foreslås en bevilgning på
2,8 mill. kroner under kap. 5460, ny post 50.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På bakgrunn av reviderte renteanslag for resterende
del av 2013 og faktiske renter på inngåtte lån som har hatt eller
vil få renteforfall i 2013, forventes statens renteinntekter på
lån til Innovasjon Norge å bli lavere enn bevilgningen under posten.
På dette grunnlag foreslås bevilgningen under kap.
5625 post 80 redusert med 80 mill. kroner, fra 380 mill. kroner
til 300 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Innovasjon Norges innovasjonslåneordning finansieres
ved innlån fra statskassen, hvor renten følger statspapirer med
tilsvarende løpetid. Ordningens administrasjonskostnader dekkes
normalt av rentemarginen mellom innlån og utlån. Nettobeløpet, etter at
administrasjonskostnadene er dekket, skal tilbakeføres statskassen
påfølgende år. Netto rentemargin for 2012 med utbetaling i 2013
ble budsjettert til 5 mill. kroner. På grunn av en gunstig rentemargin
og økt lånevolum ble netto rentemargin langt større enn ventet.
På dette grunnlag foreslås bevilgningen under kap.
5625 post 81 økt med 19,1 mill. kroner, fra 5 mill. kroner til 24,1
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Utbyttet fra lavrisikolåneordningen er fastsatt
til 75 pst. av årsresultat, men begrenset oppad til statens gjennomsnittlige
innlånsrente multiplisert med ordningens innskuddskapital på 619,8
mill. kroner. Innlånsrenten beregnes på bakgrunn av renten på 5-års statsobligasjoner.
Administrasjonskostnadene ved ordningen blir dekket av rentemarginen.
Statens gjennomsnittlige innlånsrente var lavere i 2012 enn lagt
til grunn i saldert budsjett. Utbyttet ble budsjettert til 18 mill.
kroner i 2013, mens utbetalt utbytte ble 10,7 mill. kroner.
På dette grunnlag foreslås bevilgningen under kap.
5625 post 85 redusert med 7,3 mill. kroner, fra 18 mill. kroner
til 10,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Årsresultatet for investeringsfondene for Øst-Europa
og Nordvest-Russland ble på henholdsvis 230 000 kroner og et underskudd
på 1,1 mill. kroner. Utbyttet er fastsatt til 75 pst. av årsresultatet
for hvert av fondene. Utbyttet utgjør dermed om lag 170 000 kroner.
På dette grunnlag foreslås bevilgningen under kap.
5625 post 86 redusert med 0,3 mill. kroner, til 0,2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Stortinget bevilget i 2012 et konvertibelt,
ansvarlig lån på 50 mill. kroner til Secora AS ved behandlingen
av Prop. 142 S (2011–2012) og Innst. 118 S (2012–2013) Secora AS
– finansielle rammer. Lånets løpetid er 3 år med betingelser på
markedsmessige vilkår.
Det foreslås derfor en bevilgning på 4 mill.
kroner under nytt kap. 5650 post 81.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Basert på nye opplysninger fra selskapene hvor Nærings-
og handelsdepartementet forvalter statens eierinteresser foreslås
det samlede utbytteanslaget for regnskapsåret 2012, med utbetaling
i 2013, redusert med 622,7 mill. kroner, til 13 000,2 mill. kroner.
Reduksjonen skyldes i hovedsak redusert utbytte fra
Statkraft. Utbyttet fra Statkraft er redusert med 2 372,4 mill.
kroner, fra 5 270 mill. kroner til 2 897,7 mill. kroner. Utbyttegrunnlaget
er 2 791,1 mill. kroner lavere enn det som ble lagt til grunn for
saldert budsjett, i hovedsak grunnet nedskrivning av verdien på
investeringer, hovedsakelig gasskraftverk i Tyskland. Det er fortsatt
lagt til grunn en utbytteprosent på 85.
Utbyttene fra de børsnoterte selskapene, inkludert
Aker Kværner Holding, øker samlet sett med 1 236,9 mill. kroner.
For Telenor ASA, Yara International ASA og DNB ASA øker utbyttene
til staten med henholdsvis om lag 712 mill. kroner, 609 mill. kroner
og 55 mill. kroner. Fra Aker Kværner Holding AS vil utbyttet være
7,3 mill. kroner høyere enn i saldert budsjett. For Cermaq derimot
er utbyttet til staten beregnet til å bli om lag 146 mill. kroner
lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett.
Utbyttet fra Entra Eiendom AS er nedjustert
med 68,4 mill. kroner som følge av lavere årsresultat. For Argentum
Fondsinvesteringer AS, derimot, er utbytteanslaget oppjustert med
375 mill. kroner til 675 mill. kroner som følge av høyere utbyttegrunnlag
enn lagt til grunn i saldert budsjett. For Mesta AS er utbyttet
oppjustert med 165 mill. kroner til 300 mill. kroner som følge av
planlagt ekstraordinært utbytte eller kapitalnedsettelse i 2013.
Videre er utbytteanslagene for Flytoget og Nammo økt med henholdsvis
31 og 7,3 mill. kroner. For Electronic Chart Centre AS er budsjettert
utbyttebeløp oppjustert fra null til 3 mill. kroner som et tiltak
for å trekke ut overskuddslikviditet og oppnå en riktigere kapitalisering av
selskapet.
På dette grunnlag foreslås bevilgningen på kap. 5656
post 85 redusert med 622,7 mill. kroner, fra 13 622,9 mill. kroner
til 13 000,2 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil foreslå
en forsiktig økning til 90 pst. utbytte i Statkraft SF og 75 pst.
utbytte i Entra Eiendom AS.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 370 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 252,7 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5656 | | Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning | |
| 85 | Utbytte, nedsettes med | 252 700 000 |
| | fra kr 13 622 853 000 tilkr 13 370 153
000» | |
Komiteens medlem fra Venstre legger til
grunn at det er mulig å ta ut et noe større utbytte fra selskapene
Entra Eiendom og Statkraft enn det regjeringen legger opp til. Dette
medlem foreslår derfor å øke utbytte fra Statkraft til 90
pst tilsvarende en økning på 170,5 mill. kroner og økt utbytte fra
Entra Eiendom til 65 pst tilsvarende en økning på 124,5 mill. kroner.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 295,0 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 327,7
mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5656 | | Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning | |
| 85 | Utbytte, nedsettes med | 327 700 000 |
| | fra kr 13 622 853 000 til kr 13 295
153 000» | |
Skogen er en fornybar ressurs og danner grunnlag
for en verdikjede som omfatter skogbruk og industri med om lag 25 000
sysselsatte i Norge, og er en viktig næring flere steder i landet.
Skogindustrien utgjør hjørnesteinsbedrifter i mange lokalsamfunn. Situasjonen
for treforedlingsindustrien i Norge er nå bekymringsfull. Flere
treforedlingsbedrifter er lagt ned eller har måttet redusere bemanningen
og gjennomført permitteringer de siste årene. Denne situasjonen
kan medføre betydelige negative konsekvenser for både skogbruket,
treforedlingsindustrien og den tremekaniske industrien. Regjeringen
fremmer på denne bakgrunn et forslag til en tiltakspakke for skogsektoren
på til sammen 250 mill. kroner. I tillegg foreslås det at kapitalen
i Investinor økes med 500 mill. kroner, som øremerkes skogsektoren.
Tiltakene skal treffe hele verdikjeden skog og tre.
Av pakken på 250 mill. kroner foreslås 75 mill. kroner
over Nærings- og handelsdepartementets budsjett til tiltak for å
stimulere til økt forsknings- og utviklingsaktivitet i skogsektoren.
Det foreslås økte bevilgninger til forsknings- og innovasjonsprogrammer og
styrket nettverksaktivitet for å få fram gode treforedlingsprosjekter.
Over Landbruks- og matdepartementets budsjett foreslås
det at 75 mill. kroner skal gå til infrastrukturtiltak for å forbedre
tilgjengeligheten til skogressursene samt utviklingstiltak for økt
trebruk. Det foreslås også en bevilgning på 100 mill. kroner over Samferdselsdepartementets
budsjett til å bedre framkommeligheten på det offentlige veinettet,
særlig innrettet mot transportbehovene i treforedlingsindustrien.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at skogressursene er fornybare ressurser og danner grunnlag
for en verdikjede som omfatter skogbruk og industri, med om lag
25 000 sysselsatte i Norge. Skogsindustrien legger et viktig grunnlag
for verdiskaping over store deler av landet og utgjør hjørnesteinsbedrifter
i mange lokalsamfunn. Flertallet understreker at
en lønnsom og konkurransedyktig treforedlingsindustri er av stor
betydning for tilstøtende virksomheter i andre deler av verdikjeden,
som kjøpere av tømmer fra skogbruket og kjøpere av biproduktene
fra trelast- og treindustrien. Flertallet viser til
at norsk treforedlingsindustri de siste årene har møtt økte utfordringer i
de internasjonale markedene. Flertallet mener det
er svært positivt at regjeringen nå iverksetter en tiltakspakke
for skogsektoren på til sammen 250 mill. kroner. Tiltakspakken vil,
etter flertallets syn, hjelpe skognæringen både på
kort og lang sikt, og viser at regjeringen tar utfordringene næringen står
overfor på alvor samtidig som man vektlegger mulighetene i tiden
framover.
Flertallet støtter at kapitalen
til Investinor i tillegg økes med 500 mill. kroner som øremerkes skog-
og trenæringen. Flertallet ser dette som viktig for
å kunne øke selskapets mulighet til å bidra til fremvekst av nye
internasjonalt konkurransedyktige bedrifter innen skog- og trenæringen. Flertallet støtter
også at bevilgningene til forsknings- og innovasjonsprogrammer i
Innovasjon Norge og Norges forskningsråd økes med totalt 75 mill.
kroner, noe som skal stimulere til styrket nettverksaktivitet og
økt forsknings- og utviklingsaktivitet i hele skogsektoren.
Flertallet støtter videre at
det over Landbruksdepartementets budsjett bevilges 75 mill. kroner
til infrastrukturtiltak for å forbedre tilgjengeligheten til skogressursene,
samt utviklingstiltak for økt trebruk. Flertallet understreker
betydningen av at det blir bevilget 30 mill. kroner for å få etablert
flere tømmerhavner. Dette for å få mer tømmer over på kjøl og gi
økte muligheter til frakt sjøveien langs vår egen kyst, men også
frakt over til land vi eksporterer til. Likeledes at det nå kan
satses mer på at eksisterende skogsveier utbedres. Flertallet viser
til at skogsektoren er en betydelig transportbruker som står for
om lag 14 pst. av samlet godstransport på vei i Norge. Det er derfor
viktig at infrastrukturen bedres slik at transportkostnadene reduseres
og leveringssikkerheten til industrien kan økes.
Flertallet støtter at det bevilges
100 mill. kroner over Samferdselsdepartementets budsjett til å bedre
framkommeligheten på det offentlige veinettet, og understreker betydningen
av at det åpnes for å øke maksgrensene for tillatt totalvekt for
vogntog og tillatt vogntoglengde på vegstrekninger der dette er mulig. Flertallet viser
til at forslag til nødvendige regelendringer for å tillate økt lengde
fra 22 til 24 meter, og økt totalvekt fra 56 til 60 for tømmertransporter
vil bli sendt på høring i løpet av kort tid. Flertallet merker
seg at forslaget er møtt med stor tilfredshet i skognæringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at regjeringen 29. april 2013 lanserte en egen tiltakspakke
for skogsektoren. I tillegg til å utvide kapitalen til Investinor
AS med 500 mill. kroner, fremmer regjeringen i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett for 2013 en tiltakspakke for skog- og treindustrien
på til sammen 250 mill. kroner. 75 mill. kroner av disse midlene
bevilges over Nærings- og handelsdepartementets budsjett. Av disse
midlene er 40 mill. kroner øremerket innovasjonstilskudd og tapsavsetninger
for innovasjonslån, og 10 mill. kroner til nettverks- og innovasjonsaktiviteter.
Det legges opp til at Norges forskningsråd får styrket sine rammer
med 25 mill. kroner til aktuelle programmer for skogsektoren.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise
til Fremskrittspartiets representantforslag om rammevilkår for norsk
skogbruk og treforedlingsindustri, jf. Dokument 8:93 S (2012–2013). Disse medlemmer er
opptatt av at skal en oppnå lønnsomhet i skogsektoren, må en legge
til rette for gode og langsiktige rammevilkår i hele verdikjeden,
helt fra den som hugger treet til og med produsenten av sluttproduktet.
Disse medlemmer mener at en bør
fjerne formueskatten generelt og spesielt innen næringslivet da
denne skatten ikke pålegges utenlandske eiere og derav forskjellsbehandler
norske eiere i skog og treindustrien. For det fjerde mener disse
medlemmer at eiendomsskatt rammer næringslivet økonomisk
i ulik grad og kan gi bedre økonomiske vilkår for næringsvirksomheter
som ligger i kommuner som ikke har eiendomsskatt på næringsvirksomheter
i motsetning til virksomheter som ligger i kommuner med eiendomsskatt
på verker og bruk. Disse medlemmer er av den formening
at inntektssystemet til kommunene bør legges om slik at kommunene
i større grad beholder sine skatteinntekter, herunder spesielt selskapsskatten. Disse
medlemmer er av den formening at dette kan være med på å stimulere
kommunene til å tilrettelegge for næringsetablering og -utvikling
i kommunene.
Disse medlemmer er av den formening
at virksomheter i skogsektoren vil ha behov for å gjøre nyinvesteringer
for å kunne omstille seg. Disse medlemmer viser i
denne sammenheng til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2013 slik det fremkommer i Innst. 3 S (2012–2013), hvor det ble
fremmet forslag om å øke den skattemessige avskrivningssatsen for
driftsmidler i saldogruppe d (personbiler, traktorer, maskiner,
redskap, instrumenter, inventar mv.) fra dagens 20 pst. til 25 pst.
Disse medlemmer er av den formening
at for å kunne omstille virksomheten, samt utvikle nye produkter,
er det behov for forskning innen bransjen og den enkelte bedrift. Disse
medlemmer er av den formening at Skattefunn-ordningen bør
styrkes og at det bør gis direkte skattefradrag for FoU-investeringer.
Dette er skatteordninger som beviselig fungerer godt og må satses
videre på. Disse medlemmer mener at bedriftene selv
er de beste til å definere hvilke behov de har for innovasjon og
nye måter å arbeide på for fortsatt å kunne være konkurransedyktige.
Det å investere i innovasjon er å satse på fremtiden. Det er i den
forbindelse også viktig at man ikke har et for rigid system knyttet
til hva som skal til for å kunne få godkjent prosjekter under Skattefunn-ordningen.
Det vises i denne sammenheng til Stortingets
behandling av Meld. St. 22 (2011–2012) om verktøy for vekst – om
Innovasjon Norge og SIVA SF, jf. Innst. 365 S (2011–2012).
Disse medlemmer er av den formening
at bedre fradragsordninger for egenprodusert FoU og FoU kjøpt eksternt
vil være gunstig for bedrifter i omstillingsprosesser. Bedre fradragsordninger
for FoU er også etterspurt av treindustrien selv.
Disse medlemmer viser til at
i forbindelse med Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2013 slik det fremkommer i Innst. 3 S (2012–2013), blir det
foreslått å styrke Skattefunn-ordningen ved å øke grensen for egenutført
FoU til 8 mill. kroner og ekstern FoU til 12 mill. kroner, fjerne
regelen om maksimal timesats på 530 kroner, fjerne regelen om at
antall timer for egne ansatte begrenses til maksimalt 1 850 timer
per år, og etablere en ordning som indeksregulerer beløpene for
henholdsvis egenutført og innkjøpt FoU i Skattefunn-ordningen hvert
år.
Disse medlemmer mener at denne
brukerstyrte nasjonale konkurransearenaen burde vært styrket. Alle
analyser peker på at det er forskningsinnsatsen i næringslivet som
er årsak til at Norge scorer middels i Europa og på bunn i Norden
når det gjelder forskningsinnsats regnet i pst. av bruttonasjonalprodukt
(BNP).
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2013 slik det fremkommer i Innst.
12 S (2012–2013), hvor Brukerstyrt Innovasjonsarena (BIA) ble foreslått
økt med 90 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag til budsjett.
Disse medlemmer har fått konkrete
innspill fra skognæringen i forbindelse med behandlingen av revidert
nasjonalbudsjett på hvilke tiltak som bør ses nærmere på eller gjennomføres.
Dette går på CO2-kompensasjon der systemet
er innrettet på en måte som fører til konkurransevridning. Det går
videre på å se på askeavfall som en ressurs, slik man gjør i Sverige,
og hvor man blant annet benytter dette som konstruksjonsmateriale,
samt nyttelastbegrensninger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for likebehandling
av alle treforedlingsvirksomheter med hensyn tils CO2-kompensasjon
når det gjelder både gamle og nye kontrakter, slik at virksomhetene
kan konkurrere på like vilkår.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå regelverket
slik at det ikke er til hinder for å utnytte aske som en ressurs
slik man gjør i Sverige, og om nødvendig fremme sak for Stortinget.»
«Stortinget ber regjeringen harmonisere norsk regelverk
med nordisk regelverk når det gjelder transport av tømmer og trelast
slik at man gir mulighet for bruk av modulvogntog.»
Komiteens medlemmer fra Høyre vil påpeke
at skognæringen er viktig for Norge. Mange mennesker har hatt en
trygg arbeidsplass i næringen, og potensialet for verdiskaping er
stort. Norske skogeiere har lange og gode tradisjoner for bærekraftig forvaltning
av skogressursene. Det er bygget opp en stor trekapital og tilveksten
er 2,5 ganger det som avvirkes til industrielle formål. Dette er
dermed en fornybar ressurs med et stort potensial for å skape aktivitet. Disse
medlemmer vil påpeke at skognæringen er en komplett og viktig
foredlingskjede, fra rot til avanserte produkter som selges i internasjonale markeder,
med lange tradisjoner i Norge. I et klimaperspektiv fanger dessuten
norske skoger opp ca. 50 pst. av Norges totalutslipp. Skogen kan
bære oss inn i en mer klimavennlig fremtid, både gjennom opptak av
klimagasser og gjennom å levere produkter basert på en fornybar
ressurs. Regjeringens egne prognoser viser at dersom ikke avvirkning
og industriell utnyttelse av ressursen økes, står vi på terskelen
til at både tilvekst og karbonfangst vil bli lavere enn i dag, fordi skogen
forfaller og råtner på rot. Det vil innebære mange tapte muligheter.
Disse medlemmer merker seg at
situasjonen nå fremstår som kritisk for skognæringen. Arbeidsplassene
er ikke lenger like trygge. Norges konkurransekraft har over tid
blitt svekket og altfor lite har blitt gjort for å styrke den. Regjeringens
skogpakke slik den presenteres i revidert nasjonalbudsjett, kan
som best karakteriseres som «too little, too late». Disse
medlemmer viser i denne forbindelse til adm. direktør Sven
Ombudstvedt i Norske Skog som 25. april 2013 uttalte at:
«Særnorske regler tapper oss for 200 millioner i året»
og
«Norske Skog ville være mer konkurransedyktig enn
sine svenske og finske konkurrenter dersom politikerne hadde gitt
dem samme rammebetingelser som konkurrentene på andre siden av grensen
har».
Regjeringen har ikke manglet informasjon om den
urovekkende utviklingen i konkurransekraften til tradisjonelle konkurranseutsatte
arbeidsplasser som har funnet sted de siste årene. Høyre, skognæringen og
andre aktører har lansert flere nye ideer og bedre løsninger som
kunne styrket konkurransekraften i bransjen. Det er ikke før næringen
står med kniven på strupen at dette nå blir en realitet. Regjeringen
mangler gjennomføringskraft.
Disse medlemmer slutter seg til
regjeringens foreslåtte tiltak, men forbedrer satsingen på en skogstrategi
vesentlig gjennom følgende forslag:
Økte bevilgninger
til forskning og innovasjon, spesielt den næringsrettede delen gjennom
BIA, men også Skattefunn.
Startavskrivninger med 10 pst. i saldogruppe
d innføres fra 1. juli 2013.
Økt generell samferdselssatsing og påplussing
av 20 mill. kroner til kartlegging/beregning av tåleevne for fylkesveinettet.
Fjerning av dieselavgift på biodiesel (B30
til B100).
Disse medlemmer viser for øvrig
til en rekke andre forslag som ville bedre dynamikken og redusere
reguleringsnivået og dermed kostnadsnivået i skognæringen. Dette
er forslag som deregulering av eiendomsomsetningen og fjerning av
INON som begrep i arealforvaltningen. Disse medlemmer viser
også til forslag i statsbudsjettet for 2013 der bl.a. formuesskatten
reduseres kraftig. Det lokale eierskap har tradisjonelt spilt en
helt sentral rolle og er viktig i en distriktsnæring som skognæringen.
Regjeringens politikk som svekker dette eierskapet, treffer dermed ganske
målrettet en sentral verdikjede som skognæringen. Videre har det
vist seg at regjeringens avgiftspolitikk på biodiesel var en effektiv
stopp for en innovativ nysatsing i skognæringen. Norske Skog har
i stedet etablert et pilotanlegg i New Zealand. Disse medlemmer viser
også til forslag om å unnta flyttbare maskiner og utstyr i industrien
fra grunnlaget for eiendomsskatt. I sum belaster disse særnorske
skattene verdikjeden i skognæringen med årlige kostnader som langt
overstiger regjeringens «tiltakspakke» slik den fremmes i dette
dokumentet.
Disse medlemmer har ved flere
anledninger de siste årene uttrykt bekymring over norsk konkurransekraft.
Norsk timelønnskostnad har beveget seg fra 20 pst. over våre nærmeste
handelspartnere til nær 70 pst. over under den rød-grønne regjeringen. Dette
har skjedd uten at utviklingen i norsk produktivitet har utviklet
seg tilsvarende godt. Disse medlemmer mener tiden
er inne for å analysere hele verdikjeden og utarbeide en helhetlig
skogstrategi for en langsiktig, bærekraftig og lønnsom industriell utnyttelse
av norske skogressurser. Analysen må ha fokus på kostnadsreduksjoner
og effektivisering i kjeden «stubbe til marked».
Transportkostnader er svært sentrale for skognæringen.
Forslaget om lengre vogntog og høyere totalvekt er positivt og nødvendig,
selv om det kommer sent og etter mange påminnelser. Forslagene er
imidlertid foreløpig bare ute til utredning. Det er først når de
iverksettes at de får effekt. Disse medlemmer mener
tiltaket bør iverksettes så raskt som mulig og senest innen 1. august
2013. I tillegg bør Norge ha som mål litt lenger frem å harmonisere
bestemmelsene med Norden for øvrig. Det bør også vurderes om ikke
veistrekninger heller burde godkjennes ut fra hvilken totalvekt
den vesentligste delen av strekningen tåler og at begrensninger
innføres der flaskehalsene faktisk er. Dette vil medføre økt fokus på
flaskehalsene.
Disse medlemmer vil også bemerke
at regjeringen bevilger 500 mill. kroner til Investinor som øremerkes
investeringer innen skognæringen og da primært nyetableringer. Disse
medlemmer forutsetter at Investinor kan investere i prosjekter
over hele landet og at de utvikler den nødvendige kompetanse for
å fylle rollen. Investinor kan ikke investere mer enn 49 pst. mens
resten må komme fra private kilder. Norske eiermiljøer er svekket
som følge av bl.a. den årlige belastningen som formuesskatten utgjør
og disse medlemmer tror privat kapitaltilgang kan
bli en betydelig utfordring. Regjeringen mangler helt tanker om
hvordan man skal kunne stimulere privat kapital til å investere
og disse medlemmer tror samtidig at skognæringen
selv må være forberedt på å reise mye av denne kapitalen selv, enten
direkte eller via skogeiersamvirke. Disse medlemmer merker
seg samtidig at det per 31. desember 2012 sto tilsammen drøye 1 200
mill. kroner på skogavgiftskontoer. Dette er kapital som eies av
den enkelte skogeier, men som er øremerket investeringstiltak i
skogen. Disse medlemmer mener krisen er så prekær
at det burde utredes om en skal åpne for at deler av denne kapitalen
også skal kunne investeres i industriell kapasitet.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en helhetlig skogstrategi
for en langsiktig, bærekraftig og lønnsom industriell utnyttelse
av norske skogressurser. Analysen må ha fokus på kostnadsreduksjoner
og effektivisering i kjeden 'stubbe til marked'.»
«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme
på egnet måte en sak der det vurderes om skogavgift og eventuelt
på hvilken måte kapital på skogavgiftskonto kan mobiliseres som
en kapitalkilde for industriell satsing i næringen.»
Ved ekstraordinær generalforsamling i Raufoss ASA
12. januar 2004 ble selskapet besluttet oppløst. Det ble valgt et
avviklingsstyre som ble gitt fullmakt til å la selskapet fortsette
sin virksomhet i den utstrekning og med den varighet som styret
fant riktig for å oppnå mest mulig fordelaktig realisasjon av selskapets
eiendeler. På ekstraordinær generalforsamling 13. desember 2012
i Raufoss ASA ble endelig avviklingsoppgjør godkjent og selskapet
ble slettet i Enhetsregisteret i Brønnøysund 29. desember 2012. Statens
aksjer i Raufoss ASA var bokført i statsregnskapet med 75,4 mill.
kroner tilsvarende en eierandel på 50,3 pst. Det vil bli redegjort
for avskrivingen i stortingsmeldingen om statsregnskapet for 2013.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
For å styrke formålene til Norsk Designråd og Norsk
Form opprettes en ny stiftelse hvor hoveddelen av aktivitetene til
Norsk Designråd og Norsk Form inngår. Den nye stiftelsen får navnet
Norsk Design- og Arkitektursenter (DogA). Det tas sikte på at de
eksisterende stiftelsene avvikles. Den nye stiftelsen skal være
operativ fra 1. januar 2014.
Formålet til den nye stiftelsen skal være å
fremme forståelse, kunnskap om og bruk av design og arkitektur ut
fra et næringsmessig og samfunnsmessig perspektiv.
Stiftelsen skal fremme kvalitet og nytenkning ved
bruk av design og arkitektur for utvikling av omgivelser, produkter
og tjenester, og stimulere til innovasjon, effektivisering og økt
verdiskaping i norsk næringsliv og offentlig sektor.
Formålene til den nye stiftelsen vil derfor
i all hovedsak innebære en videreføring av formålene til Norsk Designråd
og Norsk Form slik de er definert i dag, men en ny stiftelse vil
i større grad se formålene i sammenheng, kunne operere mer helhetlig
overfor målgrupper og arbeide mer effektivt. De budsjettmessige
og administrative konsekvenser vil bli behandlet i Prop. 1 S (2013–2014).
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til at regjeringen med nærings- og handelsministeren i spissen
lanserte høsten 2011 mål om å redusere næringslivets administrative kostnader
som følge av lovpålagte krav med 10 mrd. kroner innen utgangen av
2015. Gjennom nettstedet www.enklereregler.no har regjeringen mottatt
i overkant av 300 forslag til forenklingstiltak.
Disse medlemmer stiller spørsmålstegn
ved status for regjeringens forenklingsarbeid samt regjeringens
beregninger på hva som anses som besparelse for henholdsvis det
offentlige og næringslivet.
Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til at opposisjonen blant annet har fremmet representantforslag
om etablering av et eget «Regelråd», jf. Dokument 8:99 S (2011–2012),
representantforslag om endring av bestemmelser om oppbevaringsplikt
for regnskapsdokumenter, jf. Dokument 8:97 S (2011–2012), representantforslag
om forenklinger i rapportering, skjemaer og regelverk for næringslivet
med 30 konkrete forslag, jf. Dokument 8:96 S (2011–2012) samt representantforslag
om resultatmåling av forenklingsløftet med halvårlige rapporteringer,
jf. Dokument 8:98 S (2011–2012).
Disse medlemmer viser også til
at det i forbindelse med statsbudsjettet for 2013 ble lagt opp til en
øremerking av bevilgning til Altinn II på 100 mill. kroner som skulle
gå til arbeidet med å ytterligere stabilisere Altinn-plattformen. Disse
medlemmer ønsker å bli gjort kjent med status for dette
arbeidet.