4.8 Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet

4.8.1 Kap. 800 Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet

4.8.1.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 156,5 mill. kroner. I forbindelse med arbeidet med oppfølging av Meld. St. 6 En helhetlig integreringspolitikk er det behov for å øke bevilgningen på kap. 800 post 1. Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 800 post 1 med 0,7 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon på kap. 821 post 21.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.8.2 Kap. 820 Integrerings- og mangfoldsdirektoratet

4.8.2.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 179,2 mill. kroner. Nettsiden tvangsekteskap.no overføres fra regjeringen.no til imdi.no. Det foreslås derfor å øke kap. 820 post 1 med 0,25 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 821 post 21.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre viser til forslag om å bevilge netto 51,2 mill. kroner til 500 flere kvoteflyktninger, nærmere omtalt under kap. 490 post 1. En slik endring vil medføre en budsjettendring på post 1 med 4,1 mill. kroner.

Dette medlem foreslår dermed å øke posten med samlet 4,1 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 4,35 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

820

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

4 350 000

fra kr 179 187 000 til kr 183 537 000»

4.8.3 Kap. 821 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

4.8.3.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter, kunnskapsutvikling, kan overføres

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 46,3 mill. kroner. Det foreslås å redusere kap. 821 post 21 med 0,7 mill. kroner mot tilsvarende økning på kap. 800 post 1, jf. nærmere omtale under kap. 800 post 1. Det foreslås å redusere posten med 0,2 mill. kroner mot tilsvarende økning på kap. 822 post 21, jf. omtale under kap. 822 post 21.

Nettsiden tvangsekteskap.no overføres fra regjeringen.no til imdi.no. Det foreslås derfor å redusere posten med 0,25 mill. kroner mot tilsvarende økning på kap. 820 post 1.

Videre foreslås det å redusere kap. 821 post 21 med 6 mill. kroner mot tilsvarende økning på kap. 821 post 45. Midlene vil bli benyttet til utvikling av IMDis nye saksbehandlingssystem, IMpact.

Samlet foreslås det å redusere bevilgningen på kap. 821 post 21 med 7,15 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.8.3.2 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 10,5 mill. kroner. Det foreslås å øke posten med 6 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon på kap. 821 post 21, jf. omtalen under kap. 821 post 21.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.8.3.3 Post 60 Integreringstilskudd, kan overføres

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 5 090,9 mill. kroner. Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 821 post 60 med 66,5 mill. kroner. Endringene på posten skyldes i hovedsak en reduksjon i antallet som utløser tilskudd for år 2–5. Antall personer som utløser år 1-tilskudd har imidlertid økt sammenlignet med saldert budsjett 2013.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener integreringen av personer som er innrømmet internasjonal beskyttelse i Norge er utfordrende, og viser til at kommunene melder om store kostnader knyttet til mottak av flyktninger som de er nødt til å dekke gjennom frie inntekter. Disse medlemmer viser til at KS i forbindelse med behandlingen av Prop. 1 S (2012–2013) påviste at integreringstilskuddet var for lavt i forhold å matche kostnadene tilknyttet bosetting av flyktninger. Flere kommuner melder om betydelige merkostnader, som etter disse medlemmers oppfatning er av en slik karakter at kommuner som bosetter og har store ekstrakostnader knyttet til mottak, får tilgang på skjønnsmidler som dekker disse kostnadene. Disse medlemmer mener kommuner som velger å bosette flyktninger i dag tilbys ekstra oppgaver uten at disse fullfinansieres.

Komiteens medlem fra Venstre viser til forslag om å bevilge netto 51,2 mill. kroner til 500 flere kvoteflyktninger, nærmere omtalt under kap. 490 post 1. En slik endring vil medføre en budsjettendring på post 60 med 70,6 mill. kroner.

Dette medlem foreslår dermed å øke posten med samlet 70,6 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 4,148 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

821

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

60

Integreringstilskudd, kan overføres, forhøyes med

4 148 000

fra kr 5 090 852 000 til kr 5 095 000 000»

4.8.3.4 Post 61 Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige, mindreårige flyktninger, overslagsbevilgning

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 314,3 mill. kroner. Det foreslås at bevilgningen på kap. 821 post 61 økes med 43,9 mill. kroner. Dette skyldes en økning i prognosen for antall enslige mindreårige flyktninger som utløser tilskudd sammenlignet med prognosen som lå til grunn for saldert budsjett 2013.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre viser til forslag om å bevilge netto 51,2 mill. kroner til 500 flere kvoteflyktninger, nærmere omtalt under kap. 490 post 1. En slik endring vil medføre en budsjettendring på post 61 med 0,4 mill. kroner.

Dette medlem foreslår dermed å øke posten med samlet 0,4 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 44,284 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

821

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

61

Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige, mindreårige flyktninger, overslagsbevilgning, forhøyes med

44 284 000

fra kr 314 268 000 til kr 358 552 000»

4.8.3.5 Post 62 Kommunale innvandrertiltak

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 172,8 mill. kroner. Det foreslås å redusere kap. 821 post 62 med 0,5 mill. kroner mot tilsvarende økning på kap. 82,1 post 71. Tiltaket for særlig utsatte innvandrergrupper som ble finansiert over posten er avsluttet og midlene føres tilbake til kap. 821 post 71.

I Meld. St. 6 En helhetlig integreringspolitikk varsles det et forsøk med gratis skolefritidsordning på en skole i Oslo. Det foreslås en intern omdisponering på posten på 1,7 mill. kroner fra gratis kjernetid i barnehage til gratis deltids skolefritidsordning i Oslo.

Det foreslås at bevilgningen på kap. 821 post 62 reduseres med 0,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre mener at ordningen med gratis kjernetid i barnehager er et godt integreringstiltak, og ønsker å bevilge 25 mill. kroner slik at ordningen allerede fra høsten av kan utvides til å gjelde alle 3-åringer i Groruddalen og Søndre Nordstrand – per i dag gjelder denne bare 4–5-åringer – og til flere bydeler i Oslo.

Dette medlem foreslår dermed å øke posten med samlet 25 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 24,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

821

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

62

Kommunale innvandrertiltak, forhøyes med

24 500 000

fra kr 172 823 000 til kr 197 323 000»

4.8.3.6 Post 71 Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 51,1 mill. kroner. Det foreslås å øke kap. 821 post 71 med 0,5 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon på kap. 821 post 62, jf. omtale under kap. 821 post 62.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.8.4 Kap. 3821 Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

4.8.4.1 Post 1 Integreringstilskudd for overføringsflyktninger, ODA-godkjente utgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 87,5 mill. kroner. Visse innenlandske utgifter knyttet til bosetting av overføringsflyktninger kan i henhold til retningslinjene fra OECD/DAC godkjennes som offisiell utviklingshjelp.

Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 3821 post 1 med 2,4 mill. kroner. Endringene skyldes at antall enslige mindreårige og enslige voksne nå er lagt inn beregningsgrunnlaget for ODA-godkjente utgifter.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre viser til forslag om å bevilge netto 51,2 mill. kroner til 500 flere kvoteflyktninger, nærmere omtalt under kap. 490 post 1. En slik endring vil medføre et budsjettkutt på post 1 med 40,1 mill. kroner.

Dette medlem foreslår dermed å øke posten med samlet 40,1 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 42,488 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

3821

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

1

Integreringstilskudd for overføringsflyktninger, ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

42 488 000

fra kr 87 472 000 til kr 129 960 000»

4.8.4.2 Post 2 Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige, mindreårige flyktninger, ODA-godkjente utgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 19 mill. kroner. Visse innenlandske utgifter knyttet til mottak av asylsøkere og flyktninger kan i henhold til retningslinjene fra OECD/DAC godkjennes som offisiell utviklingshjelp. Det er utgifter etter bosetting det første året en enslig mindreårig er i Norge som kan godkjennes som ODA-utgifter.

Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 3821 post 2 med 12,5 mill. kroner. Bevilgningsøkningen skyldes at enslige mindreårige blir bosatt raskere fra mottak enn forutsatt i saldert budsjett 2013. Prognosen for antall bosatte enslige mindreårige i 2013 er også økt noe sammenlignet med saldert budsjett 2013.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre viser til forslag om å bevilge netto 51,2 mill. kroner til 500 flere kvoteflyktninger, nærmere omtalt under kap. 490 post 1. En slik endring vil medføre en budsjettendring på post 2 med 0,9 mill. kroner.

Dette medlem foreslår dermed å øke posten med samlet 0,9 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 13,427 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

3821

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

2

Særskilt tilskudd ved bosetting av enslige, mindreårige flyktninger, ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

13 427 000

fra kr 19 024 000 til kr 32 451 000»

4.8.5 Kap. 822 Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

4.8.5.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 28,1 mill. kroner. Det foreslås å overføre 1,3 mill. kroner fra kap. 552 post 72 til kap. 822 post 21 til videreutvikling av nettbasert norskopplæring.

For å styrke Nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk (Vox) sitt arbeid med å tilrettelegge digitale norskprøver for personer med nedsatt funksjonsevne foreslås det å overføre 0,2 mill. kroner til posten fra kap. 821 post 21.

Samlet foreslås det å øke bevilgningen på kap. 822 post 21 med 1,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.8.5.2 Post 60 Tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 1 648,7 mill. kroner. Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 822 post 60 med 84,5 mill. kroner. Endringene på posten skyldes i hovedsak at antall personer som utløser år 2-tilskudd er høyere enn antallet som lå til grunn for saldert budsjett 2013. I tillegg har prognosene for antall asylsøkere økt fra 9 000 i saldert budsjett til 11 000. Dette fører til økte utgifter til norskopplæring i mottak. Det er videre merutgifter som følge av et etterslep på utbetalingen av resultattilskudd fra 2012. Etterslepet var ikke hensyntatt i anslaget som lå til grunn for saldert budsjett.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til merknad under kap. 490, post 21.

Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 32,9 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 51,603 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

822

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

60

Tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, forhøyes med

51 603 000

fra kr 1 648 676 000 til kr 1 700 279 000»

Komiteens medlem fra Venstre viser til forslag om å bevilge netto 51,2 mill. kroner netto til 500 flere kvoteflyktninger, nærmere omtalt under kap. 490 post 1. En slik endring vil medføre en budsjettendring på post 60 med 5,5 mill. kroner.

Dette medlem foreslår dermed å øke posten med samlet 5,5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 90,003 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

822

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

60

Tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere, forhøyes med

90 003 000

fra kr 1 648 676 000 til kr 1 738 679 000»

4.8.6 Kap. 3822 Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

4.8.6.1 Post 1 Norskopplæring i mottak, ODA-godkjente midler

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 96,6 mill. kroner. Visse innenlandske utgifter knyttet til mottak av asylsøkere og flyktninger kan i henhold til retningslinjene fra OECD/DAC godkjennes som offisiell utviklingshjelp.

Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 3822 post 1 med 29 mill. kroner. Prognosen for antall asylsøkere i 2013 er økt med 2 000 sammenlignet med prognosene som lå til grunn for saldert budsjett 2013. Dette innebærer en økning i antall personer med norskopplæring i mottak.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til merknad under kap. 490 post 21.

Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 22,8 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 6,225 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

3822

Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere

1

Norskopplæring i mottak, ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

6 225 000

fra kr 96 567 000 til kr 102 792 000»

4.8.7 Kap. 840 Krisetiltak

4.8.7.1 Post 70 Tilskudd til voldsforebyggende tiltak mv., kan nyttes under kap. 858 post 1

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 35,1 mill. kroner. I Prop. 1 S (2012–2013) for Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet ble det redegjort for at arbeidet med å styrke hjelpe- og behandlingstilbudet til voldsutøvere ville fortsette i 2013. Stiftelsen Alternativ til vold (ATV) står sentralt i arbeidet. Nye ATV-kontorer i Bergen og Nedre Romerike er under etablering.

Parallelt med etableringen av nye ATV-kontorer ønsker regjeringen å styrke Bufdir/ familievernets tilbud til voldsutøvere og øke kunnskapen om behovet for tilbud til denne gruppen.

På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen på kap. 840 post 70 reduseres med 2,4 mill. kroner mot tilsvarende økning på kap. 842 post 21.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.8.8 Kap. 842 Familievern

4.8.8.1 Post 1 Driftsutgifter

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at en rekke familievernkontorer sliter med for liten kapasitet og for lite ressurser i forhold til etterspørsel og behov. Dette medlem viser til at Familievernkontoret i Sør-Trøndelag har innført en midlertidig inntaksstopp. Familievernkontorer melder om en stadig økning i henvendelser og saker. Obligatorisk mekling tar opp mye tid og ressurser, mens andre parsamtaler, terapi, veiledning og forebyggende arbeid må nedprioriteres. Dette medlem viser til at forpliktende foreldreskap, forebygging av samlivsproblemer og et godt samarbeid mellom foreldrene også etter samlivsbrudd, er avgjørende for barns oppvekst. Dette medlem mener det er uakseptabelt at familievernet ikke bevilges nok midler til å sørge for et forsvarlig og godt tilbud til alle som trenger og etterspør det. Dette medlem foreslår derfor å styrke bevilgningen til det statlige- og kirkelige familievernet med 50 mill. kroner. Det er behov for en akutt kapasitetsøkning, økt klientbehandling og mer forebygging.

Dette medlem foreslår å øke posten med 50 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 50 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

842

Familievern

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70, forhøyes med

50 000 000

fra kr 214 938 000 til kr 264 938 000»

4.8.8.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 16,4 mill. kroner. Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 842 post 21 med 2,4 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon på kap. 840 post 70, jf. omtale under kap. 840 post 70.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.8.9 Kap. 844 Kontantstøtte

4.8.9.1 Post 70 Tilskudd, overslagsbevilgning

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 878 mill. kroner. Utgiftene til kontantstøtte foreslås økt med 322 mill. kroner til 1 200 mill. kroner i 2013. Antall barn med høy kontantstøttesats (13–18 måneder) i 2012 ble høyere enn det som er lagt til grunn for saldert budsjett 2013. Det legges nå til grunn flere barn med høy kontantstøttesats også i 2013. Den økte kontantsstøttesatsen for barn i aldersgruppen 13–18 måneder fra 1. august 2012 ser ut til å ha ført til høyere etterspørsel etter kontantstøtte for barn i denne aldersgruppen enn tidligere forutsatt.

Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 844 post 70 med 322 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer at kontantstøtten under den rød-grønne regjeringen har blitt en mer eksklusiv støtteordning, med mer attraktive satser for et mindre antall barn. I den forbindelse finner disse medlemmer det positivt at regjeringen har vist forståelse for at valgfrihet er viktig for familiene, men mener det er uheldig at ordningen har blitt krympet inn til å omfatte så mange færre barnefamilier. Disse medlemmer mener ordningen med kontantstøtte for ett- og toåringer var god, men konstaterer at regjeringen i større grad ønsker å foreta større utbetalinger til en mindre krets med barnefamilier – dessverre på bekostning av de familiene som hadde innrettet seg etter gammel modell i forbindelse med fødsel og permisjon.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Finansdepartementets anslag for økt bruk av kontantstøtte som følge av justering av foreldrebetaling som omtalt under kap. 571 post 60, tilsvarende en økning i kontantstøtteutbetalingene på 5,4 mill. kroner.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 5,4 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 327,4 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

844

Kontantstøtte

70

Tilskudd, overslagsbevilgning, forhøyes med

327 400 000

fra kr 878 000 000 til kr 1 205 400 000»

Komiteens medlem fra Venstre viser til omtale og forslag under kap. 571 post 60 vedrørende å øke bevilgningene tilsvarende tusen flere barnehageplasser. Dette vil være et avgjørende viktig bidrag for i større grad å kunne sikre barn som er født etter 1. september rett til barnehageplass. Som en følge av dette forventes det også at bevilgningene til kontantstøtte vil reduseres med 2,7 mill. kroner.

Dette medlem foreslår dermed å redusere posten med samlet 2,7 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 319,3 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

844

Kontantstøtte

70

Tilskudd, overslagsbevilgning, forhøyes med

319 300 000

fra kr 878 000 000 til kr 1 197 300 000»

4.8.10 Kap. 845 Barnetrygd

4.8.10.1 Post 70 Tilskudd, overslagsbevilgning

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 14 985 mill. kroner. Bevilgningen til barnetrygd foreslås økt til 15 040 mill. kroner i 2013. Hovedårsaken til dette er at antall barn med barnetrygd antas å bli høyere enn lagt til grunn for saldert budsjett 2013.

Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 845 post 70 med 55 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at barnetrygden er et bidrag til forsørgelse av barn gjennom en universell støtteordning som må indeksreguleres hvert år. Disse medlemmer er derfor skuffet over at regjeringen hvert år svekker barnetrygden ved ikke å indeksregulere ordningen. Disse medlemmer registrerer at regjeringen ikke tar signalene på alvor, og ignorerer barnetrygdens betydning i fattigdomsbekjempelsen. Disse medlemmer har vært tydelige på at verdien av barnetrygden ikke skal svekkes ytterligere, og viser videre til at barnetrygden i 16 år har vært unntatt fra slik justering. Disse medlemmer vil bemerke at satsene på barnetrygd har vært nominelt uendret i perioden 2004–2012. Målt i faste kroner har utbetalt barnetrygd derfor hatt en nedgang på nesten 10 pst. Fordelingsutvalget (NOU 2009:10) pekte på at barnetrygdens omfordelende effekt har blitt betydelig svekket i løpet av de siste 10–12 årene, fordi beløpet ikke har blitt justert i takt med prisstigningen eller lønnsveksten.

Disse medlemmer viser til at flere faginstanser har tatt til orde for å justere opp satsene på barnetrygden som et ledd i fattigdomsbekjempelse. Selv om barnetrygden gis til alle barnefamilier, og bidrar til at færre familier lever under EUs lavinntektsgrense, så har fattigdommen blant småbarnsfamilier økt de siste årene og en justering av satsene ville hjulpet flere familier.

Videre viser disse medlemmer til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2013, hvor det ble foreslått å indeksregulere barnetrygden i 2013 gjennom en økning på 300 mill. kroner. Disse medlemmer konstaterer at regjeringspartiene dessverre ikke viste noen interesse for å imøtekomme et ønske om å bidra til å bedre forholdene for barnefamilier på dette punktet.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet for 2014, fremme forslag om å innføre en årlig indeksregulering av barnetrygden.»

4.8.11 Kap. 846 Forsknings- og utredningsvirksomhet, tilskudd mv.

4.8.11.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 50

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 32,1 mill. kroner. I statsbudsjettet for 2012 ble bevilgningen på posten økt med 1 mill. kroner til finansiering av en nasjonal ekspert i Europarådet. Finansieringsansvaret er likt fordelt mellom Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD) og Utenriksdepartementet (UD). BLD har hittil forestått utbetaling av de samlede kostnadene. UDs andel har derfor vært overført BLDs inntektskapittel 3846 post 1. Fra 2013 vil UD overføre sin del av finansieringen direkte til Europarådet.

Bevilgningen på kap. 846 post 21 foreslås dermed redusert med 0,517 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.8.12 Kap. 3846 Forsknings- og utredningsvirksomhet, tilskudd mv.

4.8.12.1 Post 1 Prosjektinntekter

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 0,517 mill. kroner. Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 3846 post 21 med 0,517 mill. kroner, jf. omtale under kap. 846 post 21.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.8.13 Kap. 852 Adopsjonsstønad

4.8.13.1 Post 70 Tilskudd for foreldre som adopterer barn fra utlandet

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener det bør legges til rette for flere adopsjoner enn i dag. Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti mener adopsjonsstøtten må økes til 2 G. Dette medlem viser til at det er høye kostnader ved å adoptere barn fra utlandet, og at tilskuddet til foreldre som adopterer barn fra utlandet er ment å bidra til å motvirke en skjev sosial fordeling av adopsjon knyttet til foreldrenes økonomi. Dette medlem foreslår å øke adopsjonsstøtten til 2 G fra 1. juli 2013.

Dette medlem foreslår å øke posten med 20,8 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 20,8 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

852

Adopsjonsstøtte

70

Tilskudd til foreldre som adopterer barn fra utlandet, overslagsbevilgning, forhøyes med

20 800 000

fra kr 15 865 000 til kr 36 665 000»

4.8.14 Kap. 854 Tiltak i barne- og ungdomsvernet

4.8.14.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgingen på posten er 70,8 mill. kroner. Det foreslås å redusere bevilgningen med 0,517 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap 857 post 70, jf. nærmere omtale under kap 857 post 70.

Det vises til omtale under kap. 43 Stortingets ombudsmann for forvaltningen, post 1 Driftsutgifter. Som delvis inndekking for utgiftene til etablering av Sivilombudsmannen som nasjonal forebyggende mekanisme, foreslås det at bevilgningen på kap. 854 post 21 reduseres med 0,3 mill. kroner.

Samlet foreslås det å redusere bevilgningen på kap. 854 post 21 med 0,817 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.8.14.2 Post 50 Forskning og utvikling

Sammendrag

Bevilgingen på posten er 25,3 mill. kroner. Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 854 post 50 med 0,326 mill. kroner, for å finansiere merutgiftene på kapittel 857 post 70.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.8.14.3 Post 65 Refusjon av kommunale utgifter til barneverntiltak knyttet til enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger

Sammendrag

Bevilgingen på posten er 1 100 mill. kroner. Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 77 mill. kroner som følge av en økning i gjennomsnittlige utgifter per barn per år. Økningen i gjennomsnittlige utgifter skyldes at flere enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger blir plassert i dyrere barnevernstiltak enn lagt til grunn for saldert budsjett 2013. Anslaget for antall barn som inngår i ordningen settes imidlertid noe ned.

Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 854 post 65 med 77 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre viser til forslag om å bevilge netto 51,2 mill. kroner netto til 500 flere kvoteflyktninger, nærmere omtalt under kap. 490 post 1. En slik endring vil medføre en budsjettendring på post 65 med 4,5 mill. kroner.

Dette medlem foreslår dermed å øke posten med samlet 4,5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 81,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet

65

Refusjon av kommunale utgifter til barnevernstiltak knyttet til enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger, overslagsbevilgning, forhøyes med

81 500 000

fra kr 1 100 000 000 til kr 1 181 500 000»

4.8.15 Kap. 854 Tiltak i barne- og ungdomsvernet

4.8.15.1 Post 71 Utvikling og opplysningsarbeid mv.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at altfor mange barn og unge må vente på fosterhjemsplass. Dette medlem viser til at flere enn 1 000 nye barn og unge trenger fosterhjem hvert år. Per 31. desember 2012 hadde 153 barn og unge ventet på fosterhjem i mer enn seks uker. Dette er barn som har vedtak om fosterhjem og som er i en svært sårbar situasjon. I tillegg kommer barna som bare er meldt inn som aktuelle for plassering i fosterhjem. Dette medlem mener det er helt uholdbart og uakseptabelt at barn står i kø og venter på å få plass i et fosterhjem. Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti har fremmet forslag om en handlingsplan for full fosterhjemsdekning innen 2015, jf. Dokument 8:81 S (2012–2013). Dette medlem mener at myndighetene, så lenge det er mangel på fosterhjem, må være villige til å satse og bruke mer midler på kampanjer som bidrar til å rekruttere nok fosterforeldre. Dette medlem foreslår at det bevilges ytterligere 5 mill. kroner til rekruttering av fosterhjem i 2013.

Dette medlem viser til at Fosterhjemsundersøkelsen 2010 indikerer at bare 55 pst. av fosterforeldrene er helt eller delvis enige i at de får god oppfølging fra det offentlige støtteapparatet. 67 pst. oppgir det å takle barnets atferd og reaksjoner som en av de største utfordringene ved å være fosterforeldre. 36 pst. melder om manglede kontinuitet og stabilitet i kontakten med saksbehandler i barnevernet. Dette medlem mener det er viktig å legge til rette for at fosterhjemmene får nødvendig individuell støtte, oppfølging og veiledning tilpasset barnets behov. Dette medlem viser til at det for tiden gjennomføres store omstillinger i Bufetat. Ett av elementene er utfasingen av individuell veiledning av fosterhjem. Dette er riktignok en kommunal oppgave, men i de færreste kommunene står barnevernstjenesten klar til å overta Bufetats arbeid på så kort tid. Dette medlem vil understrekes at god veiledning av fosterforeldrene er nødvendig og at behovet nå er mer prekært enn tidligere. Barna er taperne når statlige myndigheter legger ned tilbud før kommunale myndigheter står klare til å overta. Overføring av oppgaver fra stat til kommune bør forberedes, planlegges og gjennomføres over tid. Dette medlem mener 15 mill. kroner ekstra bør bevilges til veiledning av fosterhjem.

Dette medlem foreslår å øke posten med 20 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 20 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

854

Tiltak i barne- og ungdomsvernet

71

Utvikling og opplysningsarbeid mv., kan nyttes under post 21, forhøyes med

20 000 000

fra kr 31 555 000 til kr 51 555 000»

4.8.16 Kap. 855 Statlig forvaltning av barnevernet

4.8.16.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Det har over tid vært en vekst i antall barn og utgifter i det statlige barnevernet. Det har samtidig vært utviklet og tatt i bruk mindre kostnadskrevende tiltak. Barne-, ungdoms- og familieetaten gjennomfører en rekke innsparingstiltak, men det er behov for å gjennomføre omstillingene over noe lengre tid for å ivareta barnas behov på en best mulig måte.

På grunn av aktivitetsvekst i 2012 og 2013 foreslås det å øke bevilgningen på kap. 855 post 1 med 174 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er tilfredse med at regjeringen ikke ønsker å foreta overilte innsparinger, men synes det samtidig er påfallende at denne erkjennelsen kommer midt i en budsjettperiode og få måneder før et valg, slik at det kan se ut som man plutselig ønsker å bevilge mer penger. Disse medlemmer er videre kjente med at det offentlige de siste årene har kuttet til dels dramatisk i det private barnevernstilbudet og i institusjonstilbudet. Dette er svært uheldig, da det fjerner viktig kompetanse og mangfold innen tilbudet, og disse medlemmer håper regjeringen nå vil ta grep for igjen å bedre mulighetene for å opprettholde et mangfoldig tiltak utenom det offentlige apparatet. Disse medlemmer merker seg at deler av utgiftsveksten skyldes en kraftig økning i bruken av fosterhjem, men det er samtidig grunn til å stille spørsmål om hvorvidt det er til barnas beste bevisst å kanalisere stadig flere barn med alvorlige problemer inn i fosterhjem.

Komiteens medlem fra Venstre viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden om å overføre oppgaver fra Barne-, ungdoms- og familieetatens regionskontorer til den kommunale barnevernstjenesten (Dokument 8:18 S (2009–2010)). I forslaget ble det vist til en Fafo-rapport (rapport 2009:41) hvor det kommer fram at det kommunale og statlige barnevernet har store samarbeidsproblemer og at Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) er i ferd med å bli en byråkratisk, ressurskrevende organisasjon som ikke på langt nær bidrar godt nok til at de mest sårbare barna får hjelpen de bør og har krav på. Dette medlem er bekymret over at barnevernet i dag ikke klarer å sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. Dette medlem mener kommunene må få et helhetlig ansvar for barnevernet og er av den oppfatning at nedleggelse og overføring av Bufetats oppgaver regionalt er noe som bør vurderes. På denne bakgrunn foreslår dette medlem å kutte 75 mill. kroner i det statlige, regionale barnevernet og omfordele midlene til det kommunale barnevernet. Det vises til omtale under kap. 571 post 60.

Dette medlem foreslår dermed å redusere posten med samlet 75 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 99 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

855

Statlig forvaltning av barnevernet

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 22 og post 60, forhøyes med

99 000 000

fra kr 3 685 960 000 til kr 3 784 960 000»

4.8.17 Kap. 857 Barne- og ungdomstiltak

4.8.17.1 Post 60 Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn, kan overføres

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at selv om de fleste barn og unge i Norge klarer seg godt økonomisk og sosialt, så er andelen som er rammet av fattigdom og dårlige oppvekst- og levekår høyere i de større byene enn det den er ellers i landet. Disse medlemmer er derfor av den oppfatning at det er et særlig behov for en ytterligere satsing utover regjeringens forslag rettet inn mot barn og unge i større byer som er rammet av fattigdomsproblemer. Disse medlemmer understreker at denne satsingen må skje i samarbeid mellom offentlige instanser og frivillig sektor til beste for utsatte barn og unge.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 20 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

857

Barne- og ungdomstiltak

60

Barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn, kan overføres, forhøyes med

20 000 000

fra kr 64 333 000 til kr 84 333 000»

4.8.17.2 Post 70 Barne- og ungdomsorganisasjoner

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 112,3 mil. kroner. BLD ga i 2012 tilsagn om 1,743 mill. kroner til tilskuddsordningen Mangfold og inkludering som forvaltes av Landsforeningen for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU). Ved en feil ble kun 900 000 kroner av støtten utbetalt til LNU i 2012.

Det foreslås derfor at bevilgningen på kap. 857 post 70 økes med 843 000 kroner for å dekke merutgiften til tilskuddsordningen Mangfold og inkludering, jf. reduksjon i bevilgningen på kap. 854 post 21 og post 50.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at barn som vokser opp i familier med inntekt under fattigdomsgrensen (slik den er definert av f.eks. EU eller OECD) ofte ikke har mulighet til delta på de samme fritidsaktivitetene som klassekameratene, og at de har ofte ingen ferieturer å snakke om etter sommerferien. Disse medlemmer viser til prosjektet «Ferie for alle» i regi av Røde Kors, som har gitt barn fra økonomisk vanskeligstilte familier anledning til å delta på ferieturer. Disse medlemmer ønsker derfor å bidra til at alle barn fra økonomisk vanskeligstilte familier som ønsker det, skal kunne delta på arrangementer som «Ferie for alle» eller tilsvarende prosjekter i regi av frivillige organisasjoner.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 15 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 15,843 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

857

Barne- og ungdomstiltak

70

Barne- og ungdomsorganisasjoner, forhøyes med

15 843 000

fra kr 112 328 000 til kr 128 171 000»

4.8.18 Kap. 858 Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet

4.8.18.1 Post 1 Driftsutgifter

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at lange ventetider og avslag på søknader om deltakelse på Bufdirs adopsjonsforberedende kurs, tyder på utilstrekkelig kapasitet for adopsjonsforberedende kurs. Flere av familiene som ønsket å gå på adopsjonsforberedende kurs i vår, har fått beskjed om at alle kurs er fulltegnet. Dette medlem vil understreke at det ikke er ønskelig at adopsjonsprosessen forsinkes for søkere. Det er allerede mange faktorer som gjør adopsjon fra utlandet svært krevende, som ventetid i kommunene, normal behandlingstid i Bufetat, samt ventetid i utlandet. Dette medlem mener på denne bakgrunn det er behov for ytterligere midler til adopsjonsforberedende kurs som kan gi grunnlag for kapasitetsutvidelse. Dette medlem foreslår derfor 5 mill. kroner ekstra til adopsjonsforberedende kurs og oppfølging av adopsjonssøkende.

Dette medlem foreslår å øke posten med 5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

858

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 855 post 1, forhøyes med

5 000 000

fra kr 224 474 000 til kr 229 474 000»

4.8.18.2 Post 72 (Ny) Kompetansetiltak

Komiteens medlem fra Venstre mener det er et offentlig ansvar å påse at barn ikke lider eller blir utsatt for omsorgssvikt. Dette medlem viser til at hver tredje kommune i dag har mindre enn to årsverk i barnevernstjenesten. Dette medlem er bekymret over dette. Det faglige skjønnet er barnevernets viktigste ressurs, men med mindre enn to ansatte er det vanskelig å bygge opp et godt fagmiljø. Dette medlem mener vi må iverksette flere tiltak for å øke kompetansen innen barnevernet, slik at kompetansen i fremtiden vil samsvare bedre med arbeidsoppgavene og ansvaret. Dette medlem viser i den forbindelse til Stortingets behandling av representantforslag fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden om å øke kompetansen i barnevernet (Dokument 8:85 S (2010–2011)). Ett virkemiddel er å innføre en kompetansepott som et virkemiddel for å gjøre det mer attraktivt å jobbe i barnevernet. I dag er det mye gjennomtrekk i barnevernstjenesten, noe som medfører manglende kontinuitet, og som igjen hindrer oppbygging av sterke fagmiljøer. Mange nyansatte truer rettssikkerheten til barna ved at risikoen for feilvurderinger øker, noe som kan få fatale konsekvenser for barnet. Det må derfor bygges opp sterke fagmiljøer i kommunene, som kan komme tidlig inn med riktig tiltak for å snu en negativ utvikling. Dette medlem mener derfor det bør innføres en kompetansepott for barnevernet og bevilger 50 mill. kroner som skal gå til kompetansehevende kurs og videreutdanning.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

858

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet

72

(Ny) Kompetansetiltak, bevilges med

50 000 000»

4.8.19 Kap. 860 Forbrukerrådet

4.8.19.1 Post 50 Basisbevilgning

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 105,7 mill. kroner. I forbindelse med at Forbrukerrådet flyttet til nye lokaler i mars 2013, ble det klart at Forbrukerrådet har behov for et bedre arkivsystem.

Til dekning av merutgifter til gjennomgang og ordning av arkivene, foreslås det å øke bevilgningen på kap. 860 post 50 med 1 mill. kroner, mot en tilsvarende reduksjon på kap. 865 post 21.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.8.20 Kap. 865 Forbrukerpolitiske tiltak og internasjonalt samarbeid

4.8.20.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 7,6 mill. kroner. Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 865 post 21 med 1 mill. kroner, jf. omtale under kap. 860 post 50.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.8.21 Kap. 2530 Foreldrepenger

4.8.21.1 Post 70 Foreldrepenger ved fødsel, overslagsbevilgning

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 17 200 mill. kroner. Utgiftene til foreldrepenger ved fødsel foreslås redusert med 315 mill. kroner til 16 885 mill. kroner i 2013. Hovedårsaken er at utgiftene til foreldrepenger ved fødsel ble lavere i 2012 enn lagt til grunn for saldert budsjett 2013. I tillegg anslås det nå en lavere vekst i foreldrepengegrunnlaget.

Det er tidligere lagt til grunn at den foreslåtte utvidelsen av foreldrepengeperioden fra 1. juli 2013 ikke vil ha budsjettvirkning i 2013. Arbeids- og velferdsdirektoratet har gjennomgått observert adferd hos fedre i forbindelse med utvidelsen av foreldrepengeperioden og fedrekvoten fra 1. juli 2009. Dataene viser at flere fedre splittet opp uttaket av fedrekvoten og at noen fedre valgte å ta ut deler av kvoten tidlig i foreldrepengeperioden.

Hvis man får samme effekt ved utvidelsen fra 1. juli 2013, kan dette innebære en viss utgiftsøkning som følge av utvidelsen allerede i 2013. Dette er usikkert, og budsjetteffekten vil uansett være svært liten i forhold til den totale bevilgningen på posten. Det er imidlertid tatt høyde for en slik effekt ved beregning av utgiftsbehovet for 2013.

Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 2530 post 70 med 315 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at deler av debatten i forbindelse med statsbudsjettet for 2013 dreide seg om hvorvidt Fremskrittspartiet kuttet i sykelønnssatsene som følge av at bevilgningen ble foreslått redusert. Påstander om reduksjon var i dette tilfellet opplagt fremkommet mot bedre vitende, og disse medlemmer finner det underlig at slike tall kan misforstås. Disse medlemmer vil imidlertid påpeke, av rent pedagogiske og edukative årsaker, at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett nå «kutter i foreldrepengesatsene» på samme måte. Disse medlemmer synes regjeringen i større grad burde ha problematisert egne prinsipper når denne situasjonen oppstår, men antar at så ikke ble gjort av rent taktiske hensyn.

4.8.21.2 Post 71 Engangsstønad ved fødsel og adopsjon, overslagsbevilgning

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 358,2 mill. kroner.

Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 2530 post 71 med 0,2 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

4.8.21.3 Post 72 Feriepenger av foreldrepenger, overslagsbevilgning

Sammendrag

Bevilgningen på posten er 420 mill. kroner. Utgiftene til feriepenger av foreldrepenger anslås redusert med 5 mill. kroner til 415 mill. kroner i 2013. Mindrebehovet skyldes at regnskapsførte utgifter til foreldrepenger ved fødsel (post 70) ble lavere i 2012 enn lagt til grunn for feriepengeanslaget i Saldert budsjett 2013.

Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 2530 post 72 med 5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.