Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Håkon Haugli, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen, Thor Lillehovde,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn, Kari
Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, viser til representantforslaget
som tar utgangspunkt i at noen pasienter er ressurssterke og svært
bevisste på hvilke tjenester man både har rett til og behov for,
mens andre pasientgrupper har et mindre bevisst forhold til dette. Komiteen vil
understreke at det forhold at mange enkeltmennesker av forskjellige
grunner vil ha liten mulighet til å fremme sine rettigheter og behov,
stiller særlige krav til lovgivning, regelverk, organisering, kunnskap
og etisk refleksjon i helsetjenesten. Komiteen vil
også fremheve at de samme forhold i spesielle livssituasjoner kan
være situasjonen for alle, også for enkeltmennesker som ellers vil
regne seg selv som ressurssterke. Vi er alle sårbare ved alvorlig
sykdom, og komiteen mener organisering og drift av
helsetjenesten må ha dette som fundament.
Komiteen viser til sykehistorien
som forslagsstillerne omtaler, hvor Helsetilsynet har konkludert med
at det sviktet i flere ledd ved oppfølgingen av ham, og at han ikke
fikk forsvarlig helsehjelp. Uheldige hendelser som fører til dødsfall
er svært alvorlig, og komiteen mener samfunnet har
en etisk plikt til å arbeide systematisk for å forebygge slike hendelser. Komiteen mener
bedre kunnskap, skjerpet bevissthet og systematisk forbedringsarbeid må
hele pasientsikkerhetsområdet på etableres blant de viktigste sakene
på den helsepolitiske dagsorden og blant ledere i helsetjenesten.
Komiteen mener Meld. St. 10 (2012–2013) «God
kvalitet – trygge tjenester. Kvalitet og pasientsikkerhet i helse-
og omsorgstjenesten» både beskriver det arbeid som er satt i gang,
og retning for videre arbeid. Komiteen mener gode
løsninger innebærer avveining av krevende dilemmaer blant annet
knyttet til melding om uheldige hendelser, god læringskultur og
spørsmålet om samfunnets sanksjoner ved brudd på lov og regelverk.
Regjeringen fremhever i Meld. St. 10 (2012–2013), og komiteen støtter
dette, at det er behov for en vurdering av om dagens virkemidler
for å håndtere mistanke om lovbrudd eller alvorlige hendelser er
gode nok, inkludert en vurdering av problemstillinger knyttet til
læring og bruk av sanksjoner overfor helsepersonell og virksomheter
i helse- og omsorgstjenesten. Komiteen støtter derfor
at regjeringen har varslet en bred utredning om hvordan samfunnet
bør følge opp alvorlige hendelser og mistanke om lovbrudd i helse-
og omsorgstjenesten.Komiteen mener
det vil være naturlig at utvalget også vurderer hvordan utsatte
gruppers interesser bør ivaretas ved upåregnelige alvorlige hendelser,
og legger til grunn at pårørendes rolle også vurderes i tillegg
til de arbeider som allerede er gjennomført. Komiteen viser
ellers til stortingsmeldingen, hvor det blant annet fremgår at pasientsikkerhetskampanjen
videreføres gjennom en femåring handlingsplan.Komiteen mener
det bidrar til ledelsesmessig motivasjon og innsats at helse- og
omsorgsministeren så tydelig fremhever pasientsikkerhetsarbeidet
i Stortinget, i styringsdokumenter til de regionale helseforetakene
og i allmenn debatt.
Komiteen viser til Prop. 100
L (2012–2013) «Endringer i pasient- og brukerrettighetsloven mv. (styrking
av pasienters, brukeres og pårørendes stilling)», som nå er til
behandling i Stortinget med lovforslag som skal styrke pasienters,
brukeres og pårørendes stilling.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener det vesentlige fra representantforslaget er ivaretatt gjennom
det arbeidet som pågår, og foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er avgjørende at
helsetjenesten tar nødvendige hensyn til ulike menneskers funksjonsnivå
i møte med den enkelte pasient. Disse medlemmer mener
det er grunnleggende at man i spesielle tilfeller som det er vist
til i dette representantforslaget, legger til grunn den informasjonen
man får av pårørende. Disse medlemmer mener dette
er en god indikasjon på at pårørendes rettigheter ikke er tilstrekkelig
ivaretatt i dagens lovverk. Disse medlemmer erkjenner
at feilbehandlinger kan og trolig vil finne sted i helsetjenesten. Disse medlemmer er
imidlertid overrasket over at flertallet ikke i større grad velger
å gi et tydelig signal om hva man forventer av helsetjenesten i
slike situasjoner. Disse medlemmer mener det er nødvendig
med tydelige signaler fra Stortinget for å bidra til å styrke kampen
mot uheldige hendelser i helsesektoren. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
der man styrker pårørendes rettigheter etter alvorlige, uheldige
hendelser i helsetjenesten.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag som
sikrer tilstrekkelig motivasjon i helsesektoren for å lære av egne
og andres feil, og på den måten redusere uheldige hendelser.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en tiltaksplan
for å forbedre pasientsikkerheten generelt og til sårbare pasientgrupper
spesielt. Sykehusene, Statens helsetilsyn og pasient- og brukerorganisasjoner
bør inviteres til å delta i utformingen av en slik konkret tiltaksplan.»