Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
1. Stortinget ber regjeringen
utarbeide en tiltaksplan for å forbedre pasientsikkerheten generelt, og
til sårbare pasientgrupper spesielt. Sykehusene, Statens helsetilsyn
og pasient- og brukerorganisasjoner bør inviteres til å delta i
utformingen av en slik konkret tiltaksplan.
2. Stortinget ber regjeringen legge frem
en sak der man styrker pårørendes rettigheter etter alvorlige uheldige
hendelser i helsetjenesten.
3. Stortinget ber regjeringen legge frem
forslag som sikrer tilstrekkelig motivasjon i helsesektoren for å
lære av egne og andres feil, og på den måten redusere uheldige hendelser.»
Forslagsstillerne framholder at noen pasientgrupper
er spesielt sårbare, og at det derfor er grunnlag for å vurdere
nødvendigheten av å stramme inn både retningslinjer og praksis for
hvordan helsetjenesten møter disse pasientgruppene. Av pasientgrupper
som dette kan være aktuelt for, nevnes barn, personer med demens,
personer med nedsatt funksjonsevne og personer som ikke kan gjøre
seg forstått ved hjelp av språk.
Det vises til en sykehistorie der helsetjenesten sviktet
en slik pasient. Forslagsstillerne mener tiden er inne for å vurdere
sterkere tiltak for å hindre uheldige hendelser, enten i form av
positive reaksjoner ved kvalitetsforbedring eller straffereaksjoner
ved alvorlige, uheldige hendelser. Forslagsstillerne mener også
det er på høy tid å styrke de pårørendes vern og tilbud i etterkant
av uheldige hendelser.
Det vises til at det gjennom pasientsikkerhetskampanjen
«I trygge hender» har vært gjort forsøk på å styrke pasientsikkerheten.
Forslagsstillerne mener at det innenfor denne kampanjen bør rettes
særlig oppmerksomhet på pasienter som får spesielle utfordringer
i sitt møte med helsetjenesten. Forslagsstillerne mener at også
helseforetakenes styrer bør ha et mer forpliktende ansvar for å
følge opp uheldige hendelser.
Forslagsstillerne mener det bør utarbeides en
felles tiltaksplan for å styrke pasientsikkerheten generelt og til
sårbare pasientgrupper spesielt. De mener dette bør gjøres gjennom
systematisk oppmerksomhet på kvalitet i helsetjenesten, større grad
av tilsyn og sterkere pasient- og pårørenderettigheter. Forslagsstillerne
mener de det bør utarbeides en slik tiltaksplan i et samarbeid mellom
offentlige etater, sykehusene, Statens helsetilsyn og pasient- og
brukerorganisasjoner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Håkon Haugli, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen, Thor Lillehovde,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn, Kari
Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, viser til representantforslaget
som tar utgangspunkt i at noen pasienter er ressurssterke og svært
bevisste på hvilke tjenester man både har rett til og behov for,
mens andre pasientgrupper har et mindre bevisst forhold til dette. Komiteen vil
understreke at det forhold at mange enkeltmennesker av forskjellige
grunner vil ha liten mulighet til å fremme sine rettigheter og behov,
stiller særlige krav til lovgivning, regelverk, organisering, kunnskap
og etisk refleksjon i helsetjenesten. Komiteen vil
også fremheve at de samme forhold i spesielle livssituasjoner kan
være situasjonen for alle, også for enkeltmennesker som ellers vil
regne seg selv som ressurssterke. Vi er alle sårbare ved alvorlig
sykdom, og komiteen mener organisering og drift av
helsetjenesten må ha dette som fundament.
Komiteen viser til sykehistorien
som forslagsstillerne omtaler, hvor Helsetilsynet har konkludert med
at det sviktet i flere ledd ved oppfølgingen av ham, og at han ikke
fikk forsvarlig helsehjelp. Uheldige hendelser som fører til dødsfall
er svært alvorlig, og komiteen mener samfunnet har
en etisk plikt til å arbeide systematisk for å forebygge slike hendelser. Komiteen mener
bedre kunnskap, skjerpet bevissthet og systematisk forbedringsarbeid må
hele pasientsikkerhetsområdet på etableres blant de viktigste sakene
på den helsepolitiske dagsorden og blant ledere i helsetjenesten.
Komiteen mener Meld. St. 10 (2012–2013) «God
kvalitet – trygge tjenester. Kvalitet og pasientsikkerhet i helse-
og omsorgstjenesten» både beskriver det arbeid som er satt i gang,
og retning for videre arbeid. Komiteen mener gode
løsninger innebærer avveining av krevende dilemmaer blant annet
knyttet til melding om uheldige hendelser, god læringskultur og
spørsmålet om samfunnets sanksjoner ved brudd på lov og regelverk.
Regjeringen fremhever i Meld. St. 10 (2012–2013), og komiteen støtter
dette, at det er behov for en vurdering av om dagens virkemidler
for å håndtere mistanke om lovbrudd eller alvorlige hendelser er
gode nok, inkludert en vurdering av problemstillinger knyttet til
læring og bruk av sanksjoner overfor helsepersonell og virksomheter
i helse- og omsorgstjenesten. Komiteen støtter derfor
at regjeringen har varslet en bred utredning om hvordan samfunnet
bør følge opp alvorlige hendelser og mistanke om lovbrudd i helse-
og omsorgstjenesten.Komiteen mener
det vil være naturlig at utvalget også vurderer hvordan utsatte
gruppers interesser bør ivaretas ved upåregnelige alvorlige hendelser,
og legger til grunn at pårørendes rolle også vurderes i tillegg
til de arbeider som allerede er gjennomført. Komiteen viser
ellers til stortingsmeldingen, hvor det blant annet fremgår at pasientsikkerhetskampanjen
videreføres gjennom en femåring handlingsplan.Komiteen mener
det bidrar til ledelsesmessig motivasjon og innsats at helse- og
omsorgsministeren så tydelig fremhever pasientsikkerhetsarbeidet
i Stortinget, i styringsdokumenter til de regionale helseforetakene
og i allmenn debatt.
Komiteen viser til Prop. 100
L (2012–2013) «Endringer i pasient- og brukerrettighetsloven mv. (styrking
av pasienters, brukeres og pårørendes stilling)», som nå er til
behandling i Stortinget med lovforslag som skal styrke pasienters,
brukeres og pårørendes stilling.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener det vesentlige fra representantforslaget er ivaretatt gjennom
det arbeidet som pågår, og foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er avgjørende at
helsetjenesten tar nødvendige hensyn til ulike menneskers funksjonsnivå
i møte med den enkelte pasient. Disse medlemmer mener
det er grunnleggende at man i spesielle tilfeller som det er vist
til i dette representantforslaget, legger til grunn den informasjonen
man får av pårørende. Disse medlemmer mener dette
er en god indikasjon på at pårørendes rettigheter ikke er tilstrekkelig
ivaretatt i dagens lovverk. Disse medlemmer erkjenner
at feilbehandlinger kan og trolig vil finne sted i helsetjenesten. Disse medlemmer er
imidlertid overrasket over at flertallet ikke i større grad velger
å gi et tydelig signal om hva man forventer av helsetjenesten i
slike situasjoner. Disse medlemmer mener det er nødvendig
med tydelige signaler fra Stortinget for å bidra til å styrke kampen
mot uheldige hendelser i helsesektoren. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
der man styrker pårørendes rettigheter etter alvorlige, uheldige
hendelser i helsetjenesten.»
«Stortinget ber regjeringen legge frem forslag som
sikrer tilstrekkelig motivasjon i helsesektoren for å lære av egne
og andres feil, og på den måten redusere uheldige hendelser.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en tiltaksplan
for å forbedre pasientsikkerheten generelt og til sårbare pasientgrupper
spesielt. Sykehusene, Statens helsetilsyn og pasient- og brukerorganisasjoner
bør inviteres til å delta i utformingen av en slik konkret tiltaksplan.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og
Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
der man styrker pårørendes rettigheter etter alvorlige, uheldige
hendelser i helsetjenesten.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge frem forslag
som sikrer tilstrekkelig motivasjon i helsesektoren for å lære av
egne og andres feil, og på den måten redusere uheldige hendelser.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen utarbeide en tiltaksplan
for å forbedre pasientsikkerheten generelt og til sårbare pasientgrupper
spesielt. Sykehusene, Statens helsetilsyn og pasient- og brukerorganisasjoner
bør inviteres til å delta i utformingen av en slik konkret tiltaksplan.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:114 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Anders Anundsen, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen om å styrke pasientrettighetene
for sårbare pasientgrupper – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra helse- og omsorgskomiteen 30. april
2013 vedlagt dokument 8:114 (2012-2013) til uttalelse.
I fremlegget ber representantene Anders Anundsen,
Jon Jæger Gåsvatn, Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen om:
1. Stortinget
ber regjeringen utarbeide en tiltaksplan for å forbedre pasientsikkerheten
generelt, og til sårbare pasientgrupper spesielt. Sykehusene, Statens
helsetilsyn og pasient- og brukerorganisasjoner bør inviteres til
å delta i utformingen av en slik konkret tiltaksplan.
2. Stortinget ber
regjeringen legge frem en sak der man styrker pårørendes rettigheter
etter alvorlige uheldige hendelser i helsetjenesten.
3. Stortinget ber
regjeringen legge frem forslag som sikrer tilstrekkelig motivasjon
i helsesektoren for å lære av egne og andres feil, og på den måten
redusere uheldige hendelser.
Den 23. april 2013 behandlet Stortinget Meld. St.10
(2012-2013) «God kvalitet – trygge tjenester. Kvalitet og pasientsikkerhet
i helse- og omsorgstjenesten.»
Bent Høie var saksordfører og formidlet følgende
hovedbudskap fra komiteens innstilling:
«Alle partiene i komiteen har sluttet seg til de handlingspunktene
som er oppsummert avslutningsvis i hvert kapittel i stortingsmeldingen.
Dette er tiltak som dermed har bred støtte i gjennomføringen, som
oppfattes som nødvendige, og som går i riktig retning.
Komiteen
har spesielt merket seg følgende hovedtiltak:
etablere et femårig
nasjonalt program for pasientsikkerhet
etablere permanent undersøkelsesenhet i
Statens helsetilsyn
gjennomføre en bred utredning om samfunnets oppfølging
av alvorlige hendelser og mistanke om lovbrudd i helse- og omsorgstjenesten
forslag om lovendring for å styrke pasienter
og pårørendes rettsstilling i tilsynssaker
gjennomføre et nasjonalt forsøk med kvalitetsbasert
finansiering i spesialisthelsetjenesten
utvikle og publisere flere kvalitetsindikatorer
og utrede etablering av et nasjonalt register for den kommunale
helse- og omsorgstjenesten»
De overordnede målene i meldingen er et mer brukerorientert
helse- og omsorgstilbud (inkludert pårørende), økt satsning på systematisk
kvalitetsforbedring og bedre pasientsikkerhet og færre uønskede hendelser.
Jeg mener at mål og tiltak i denne stortingsmeldingen ivaretar de
intensjonene forslagsstillerne ønsker å oppnå.
Stortingsmeldingen retter oppmerksomheten mot det
systematiske forbedringsarbeidet. Innholdet i meldingen er organisert
etter de viktigste virkemidlene, og ikke etter spesifikke målgrupper,
diagnoser eller liknende. Dette er helt bevisst, fordi jeg ønsker
en helse- og omsorgstjeneste som arbeider systematisk med kvalitetsforbedring
og pasientsikkerhet overfor alle pasienter og brukere av tjenesten,
og involverer pasienter og pårørende på en god måte.
Den nasjonale pasientsikkerhetskampanjen «I trygge
hender» har satt i gang tiltak på områder hvor vi vet det er svikt
og hvor det foreligger kunnskap om hvordan vi kan forebygge og redusere
uønskede hendelser og pasientskader. Kampanjen har igangsatt viktige
og riktige tiltak som skal videreføres og videreutvikles i det nasjonale
programmet for pasientsikkerhet. Vi viderefører kampanjens organisering
der en bredt sammensatt styringsgruppe med representanter fra kommune-
og spesialisthelsetjenesten, pasienter, brukere og statlig forvaltning
er sentrale i utformingen av programmet. Programmet skal være en arena
der de ansvarlige aktørene deltar i et felles løft for å fremme
pasientsikkerheten.
Vi har i dag systemer som fanger opp uønskede hendelser,
og stortingsmeldingen har varslet videreutvikling av både meldeordning
til Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten med blant annet
pilotering av ordningen i kommunene, og en permanent undersøkelsesenhet
i Statens helsetilsyn.
Regjeringen la 22. mars i år frem en lovproposisjon
for Stortinget, Prop. 100 L (2012-2013), med lovforslag som skal
styrke pasienters, brukeres og pårørendes stilling m.m. Proposisjonen
er per dags dato til behandling i helse- og omsorgskomiteen.
De foreslåtte tiltakene og lovendringene skal gjelde
for alle pasienter, brukere og pårørende, herunder sårbare pasientgrupper.
Det foreslås bl.a:
at dersom en pasient/bruker
blir påført skade, alvorlige komplikasjoner eller død, og utfallet
er uventet i forhold til påregnelig risiko, skal helse- og omsorgstjenesten
informere om hvilke tiltak som iverksettes for at lignende hendelse
ikke skal skje igjen.
at helse- og omsorgstjenesten også skal
informere om adgangen til å henvende seg til pasient- og brukerombudet
og Fylkesmannen.
at den nå gjeldende plikten helsepersonell
har til å informere om adgangen til å søke erstatning hos Norsk
pasientskadeerstatning også skal gjelde på systemnivå, dvs. hos
helseinstitusjoner i spesialisthelsetjenesten og hos kommunen i
den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
at pasienter, brukere og pårørende gis
innsyns- og uttalerett i tilsynssaker som behandles av Fylkesmannen.
Slike rettigheter gis også i saker hvor Statens helsetilsyn behandler
meldinger om alvorlige hendelser.
at pårørendes rett til å be Fylkesmannen
vurdere mulig lovbrudd i helse- og omsorgstjenesten og rett til
informasjon tydeliggjøres.
at retten til å be Fylkesmannen vurdere
mulig lovbrudd også skal gjelde systemfeil, ikke bare individfeil.
De foreslåtte lovendringene vil hovedsakelig fremgå
av pasient- og brukerrettighetsloven, men det foreslås også endringer
i spesialisthelsetjenesteloven og helse- og omsorgstjenesteloven.
I Meld. St. 10 (2012 – 2013) legges det vekt
på at for å lære av uønskede hendelser og for å bedre kvaliteten
på tjenestene, må vi ha kunnskap om kvalitet og pasientsikkerhet,
og åpenhet om resultatene. Ansatte og ledere må vite om virksomheten
drives med for høy risiko, og om det er for stor variasjon i resultatene.
Måling av kvalitet og systematisk forbedringsarbeid
skal stå sentralt i utviklingen av tjenestene framover. Kvalitetsmåling
oppleves som meningsfylt for ledere og ansatte, dersom det kan føre
til læring og endring i praksis.
Det konkrete arbeidet for å bedre kvaliteten
i helse- og omsorgstjenesten må i all hovedsak skje i virksomhetene.
Systematisk kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeid er et ansvar for
ledere på alle nivåer i tjenesten. Arbeidet må forankres hos og
etterspørres av toppledelsen, men mellomledere som arbeider nær pasienten
har en nøkkelrolle.
Systematisk kvalitetsarbeid er en del av den
ordinære virksomheten i helse- og omsorgstjenesten, og skal bidra
til å gjøre arbeidet mer effektivt.
Regjeringen og nasjonale helsemyndigheter skal etterspørre
kvalitet og støtte opp under arbeidet med tiltak på samfunns- og
systemnivå.
Helse- og omsorgsdepartementet som eier av spesialisthelsetjenesten
har vært opptatt av at de regionale helseforetakene og underliggende
helseforetak har en systematisk oppfølging av uønskede hendelser og
rapporter fra ulike tilsynsmyndigheter. Dette for å sikre at tiltak
iverksettes, og at organisasjonen kontinuerlig lærer av uønskede
hendelser og gjennomførte tilsyn. Dette fremgår av oppdragsdokument
og foretaksmøtene i de regionale helseforetakene de senere årene.
I foretaksmøtene både i 2011 og 2012 ble det også stilt krav om
at styrene skal ha en gjennomgang av tilstanden i helseforetaksgruppen
minimum én gang per år med hensyn til risikovurdering, oppfølging
av internkontroll og tiltak for å følge opp avvik. Departementet
har også hatt særskilt fokus på oppfølging av tilsyn i sine tertialoppfølgingsmøter
med de regionale helseforetakene. I oppfølgingsmøtene har de regionale
helseforetakene blitt bedt om å presentere sine rutiner for systematisk
oppfølging av tilsyn, herunder hvordan de sikrer erfaringsutveksling
i regionene.
Jeg antar også at representantene er godt kjent med
at regjeringen i Meld. St. 10 (2012-2013) «God kvalitet – trygge
tjenester», varslet en bred utredning av hvordan samfunnet bør følge
opp alvorlige hendelser og mistanke om lovbrudd i helse- og omsorgstjenesten.
På side 73 i meldingen fremgår bl.a. følgende:
«Regjeringen vil (…) sørge for at det blir gjennomført
en bred utredning av hvordan samfunnet bør følge opp alvorlige hendelser
og mistanke om lovbrudd i helse- og omsorgstjenesten. Oppfølgning
av slike hendelser rører dypere sett ved spørsmål som omhandler
rettsstatlige prinsipper, moral og etikk. Utredningen skal bidra
til å sikre at hele bredden i problemstillingen blir vurdert. Det
er behov for en vurdering av om dagens virkemidler for å håndtere mistanke
om lovbrudd eller alvorlige hendelser er effektive nok, inkludert
en vurdering av problemstillinger knyttet til læring og bruk av
sanksjoner. Utredningen skal helt konkret vurdere om det ved særlig alvorlige
hendelser er behov for å følge opp saken utover det tilsynet som
følger av dagens lovgivning, herunder om det bør opprettes en uavhengig
sikkerhetskommisjon. I denne sammenheng er det nødvendig å vurdere
hvilken rolle en slik kommisjon eventuelt skal ha som en del av
et helhetlig system for å følge opp uønskede hendelser.»
Regjeringen vil i løpet av våren nedsette et
bredt sammensatt offentlig utvalg som skal vurdere de ovennevnte
problemstillingene.
Etter min mening viser ovennevnte at regjeringen
allerede har vurdert og satt i gang flere tiltak som ivaretar de
hensyn som representantene etterspør. Videre vil flere av problemstillingene
være sentrale vurderingstemaer for det planlagte utvalget.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 11. juni 2013
Bent Høie |
Are Helseth |
leder |
ordfører |