Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2014 fremme forslag om at Special Olympics Norge sikres midler
til det viktige arbeidet organisasjonen utfører for mennesker med
funksjonshemning.»
Forslagsstillerne ønsker med representantforslaget
å rette oppmerksomheten mot forholdene for psykisk utviklingshemmede
og deres helhetlige tilbud når det gjelder aktivitet, utfoldelse
og livskvalitet.
De viser til at internasjonalt har særlig organisasjonen
Special Olympics markert seg som en viktig faktor, ikke bare for
idrettsutfoldelse, men også for en helhetlig personlig utvikling
for mennesker med utviklingshemning. Forslagsstillerne mener det
er viktig med en svært positiv holdning til Special Olympics Norges
arbeid for en gruppe mennesker som ellers ikke får særlig oppmerksomhet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Håkon Haugli, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen, Thor Lillehovde,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn, Kari
Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Høyre, lederen Bent Høie, Sonja
Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun
Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Line Henriette Hjemdal, er enig med forslagsstillerne i
viktigheten av at også psykisk utviklingshemmede får mulighet til
å delta i folkehelsefremmende aktiviteter og idrettsaktiviteter.
Mennesker med utviklingshemming er avhengig av god tilrettelegging
og organisert tilbud i regi av idrettslag, andre frivillige lag
og foreninger – ofte i samarbeid med lokale myndigheter. Komiteen viser
til helse- og omsorgsministerens brev av 16. mai 2013 (vedlagt)
og vil fremheve at regjeringen gjennom spillemiddeltildelingen til
Norges idrettsforbund (NIF) og olympiske og paralympiske komité
legger til rette for bred idrettsdeltagelse i nærmiljøet for personer
med nedsatt funksjonsevne. Komiteen vil også fremheve
norsk idretts arbeid med integrering der de ulike organisasjonsleddene
har ansvar for tilbudene til personer med nedsatt funksjonsevne.
Det fremgår av statsrådens brev at Special Olympics Norge ikke er
medlem av NIF, men organisasjonen hadde i årene 2008–2013 en samarbeidsavtale
med NIF. Avtalen ble sagt opp tidlig i 2013 etter at Special Olympics
Norge hadde inngått samarbeid med Eurolotto.
Komiteen er kjent med at Special
Olympics Norge er etablert som en del av den internasjonale Special
Olympics-bevegelsen for å jobbe med utbredelse av idrett for mennesker
med utviklingshemning, og at en rekke norske idrettsprofiler støtter
organisasjonen med ambassadørarbeid. Komiteen har
merket seg at den norske troppen gjorde en solid innsats da Special
Olympics ble arrangert i PyeongChang i Sør-Korea fra 29. januar
til 5. februar, hvor den norske troppen med 27 deltakere tok med
seg 16 gull, 10 sølv og 20 bronsemedaljer, og dette er dobbelt så
mange medaljer som Norge tok med seg hjem fra mesterskapet for fire
år siden i Idaho, USA.
Representantforslaget ber om at organisasjonen sikres
midler i statsbudsjettet for 2014. Komiteen viser
til at statsbudsjettet fremmes som en helhet til fastsatt tid, og
en nærmere behandling av konkrete bevilgningssaker vil finne sted
her.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Special Olympics
Norge er etablert som en del av den internasjonale Special Olympics
bevegelse for å jobbe med utbredelse av idrett og folkehelse for
mennesker med utviklingshemming. Special Olympics Norge er ansvarlig
for å legge til rette for idrett og fysisk aktivitet for mennesker
med utviklingshemming. Deres grunntanke er at alle kan og bør bedrive
fysisk aktivitet regelmessig for å bygge opp kroppen etter hvert
som det går fremover. Det er vitenskapelig bevist at fysisk aktivitet
fører til bedre psykisk, fysisk og sosial helse.
Disse medlemmer støtter Special
Olympics’ uttalelse om at samhold, faste treffpunkter og aktivitet
resulterer i økt livskvalitet samtidig som det i et folkehelseperspektiv
bidrar sterkt til å redusere fedmeproblematikken som igjen reduserer
hjerte- og karsykdommer. Special Olympics ønsker, etter disse
medlemmers syn, å drive oppsøkende virksomhet hvor de i
større grad får involvert de ulike bofellesskapene i en positiv
trend med økt fokus på sunn mat og fysisk aktivitet.
Disse medlemmer ønsker å påpeke
at mennesker med utviklingshemming i dag er integrert i ordinære,
lokale idrettslag, etter nedleggelsen av Norges Funksjonshemmedes
Idrettsforbund. Enkelte er aktive i godt organiserte idrettstilbud.
Likevel er det mange som ikke finner veien til disse tilbudene.
Det kan være på grunn av mangel på motivasjon, interesse for organisert
idrett, problemer knyttet til rutiner i boligene de bor, eller rett
og slett mangel på informasjon om de eksisterende tilbudene. Det
kan være flere grunner til at man ikke finner seg til rette i disse
tilbudene som her er nevnt. Disse medlemmer understreker
at ett av målene i Meld. St. 16 (2010–2011) Nasjonal helse- og omsorgsplan
(2011–2015) er å legge til rette for systematisk og langsiktig folkehelsearbeid,
og det påpekes samtidig at statlige myndigheter skal vurdere helsemessige
konsekvenser. Flere utviklingshemmede er avhengig av ulike hjelpemidler
for å være aktive, for eksempel på grunn av svekket syn eller hørsel.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Dokument 8:129 S (2011–2012) og Innst. 195 S (2012–2013) der
Fremskrittspartiet foreslo en opptrappingsplan for tilpasset utdanning
og arbeid for personer med utviklingshemming. Disse medlemmer viser
videre til Dokument 8:160 S (2009–2010) og Innst. 210 S (2010–2011)
hvor Fremskrittspartiet foreslår å fjerne aldersgrensen på 26 år
for dekning til hjelpemidler til trening og aktivisering for funksjonshemmede.
Disse medlemmer påpeker at det
er nødvendig for videre drift og forutsigbarhet at Special Olympics
Norge har nødvendige midler til sin virksomhet. Derfor tillater disse
medlemmer seg å fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2014 sørge for at Special Olympics Norge får en stabil og forutsigbar
finansiering.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2014 sørge for at Special Olympics Norge får en stabil og forutsigbar
finansiering.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:116 S (2012–2013) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Siv Jensen, Solveig Horne og Kari Kjønaas
Kjos om et styrket aktivitets- og folkehelsetilbud for mennesker
med psykisk utviklingshemning – vedlegges protokollen.
Jeg viser til Dokument 8:116 (2012-2013) oversendt
fra Stortingets helse- og omsorgskomité i brev av 30. april 2013.
Helse- og omsorgskomiteen ber om min uttalelse til representantsforslaget.
Representantene tar til orde for et styrket
aktivitets- og folkehelsetilbud for mennesker med utviklingshemming.
Jeg er enig i at dette er viktig. Alle må gis muligheter til et
aktivt liv.
Regelmessig fysisk aktivitet gir dokumenterte positive
helseeffekter fysisk, psykisk og sosialt, og reduserer sykelighet
og dødelighet generelt. Samtidig vet vi at individuelt tilpasset
fysisk aktivitet er viktig i behandling av ulike tilstander og sykdommer, samt
i rehabilitering etter sykdom og skade – og har av den grunn fått
større plass i helse- og omsorgstjenestene. Kroppen er skapt for
bevegelse og stimulering gjennom allsidig lek og fysisk aktivitet
er nødvendig for barn og unges vekst og utvikling. Fysisk aktivitet
er derfor en kilde til helse og livskvalitet for alle uansett alder
og funksjonsnivå.
Mange mennesker med utviklingshemming er avhengige
av god tilrettelegging – ofte med hjelp av støttekontakter, og de
er avhengige av organiserte tilbud i regi av et idrettslag, andre
frivillige lag og foreninger – ofte i samarbeid med lokale myndigheter. Både
idretts- og friluftslivsorganisasjoner gjør i dag en stor innsats
for at mennesker med ulike funksjonsnedsettelser skal kunne delta
i fritidsaktiviteter og i et inkluderende og meningsfullt fellesskap.
Dette er i samsvar med det såkalte integreringsvedtaket fra Idrettstinget
i 1996 som trådte i kraft 1. januar 2008.
Mange personer med utviklingshemming har større
utfordringer med vekt og kosthold enn befolkningen for øvrig. Det
er viktig å tilrettelegge for breddeidrett på lokalt nivå slik at
flest mulig, uavhengig av fysiske og intellektuelle forutsetninger,
kan lære sunt kosthold og bedre helse ved å delta i fysisk aktivitet.
Gjennom spillemiddeltildelingen til Norges idrettsforbund og olympiske
og paralympiske komite (NIF) legger regjeringen til rette for bred
idrettsdeltakelse i nærmiljøet for personer med nedsatt funksjonsevne.
Representantene viser i sitt forslag til Nasjonal helse-
og omsorgsplan 2011-2015, jf. Meld. St. 16 (2010-2011). Regjeringen
følger opp denne meldingen og la nylig fram for Stortinget en melding
om folkehelse, Meld. St. 34 (2012-2013) God
helse – felles ansvar. Vi vil skape et mer helsefremmende
samfunn som gjør det enklere å ta sunne valg på de arenaer hvor
folk virker og lever livene sine – i bo- og nærmiljøer, på skolen
og arbeidsplassen. Samtidig vil vi gjennom målrettet innsats ta
vare på de som faller utenfor eller som trenger hjelp til å legge
om livsstilen i et støttende miljø. Det foreslås derfor en styrking
av forebyggende helsetjenester som helsestasjons- og skolehelsetjeneste
og frisklivstilbud i kommunene. Regjeringen følger opp dette og
har i revidert nasjonalbudsjett foreslått en tilleggsbevilgning på
14 millioner til frisklivstilbud. I kommuneøkonomisproposisjonen
for 2014 har regjeringen varslet en styrking av helsestasjons- og
skolehelsetjeneste på 180 millioner kroner neste år.
Folkehelsemeldingen legger gjennom sektorovergripende
samarbeid og virkemiddelbruk et godt grunnlag for befolkningens
fysiske aktivitet. For eksempel varsler meldingen en nasjonal strategi
for et aktivt friluftsliv og en rekke tiltak for å fremme friluftsliv
for alle. Meldingen understøtter Meld. St. 26 (2011-2012) Den norske idrettsmodellen. Blant utfordringene
er å øke aktivitetsnivået hos voksne og eldre, men også blant ungdom.
Gjennomsnittstall viser at kun en av fem voksne og bare halvparten
av 15-åringene oppfyller helsemyndighetenes anbefalinger om henholdsvis
30 og 60 minutter daglig fysisk aktivitet. Det skjer et kraftig
fall i fysisk aktivitet fra 9 til 15-årsalder. Meldingen legger
også grunnlag for et bedre samarbeid mellom det offentlige og frivillige organisasjoner
som arbeider med folkehelse – både nasjonalt og ikke minst lokalt.
Meldingen legger grunnlag for god understøttelse av kommunesektorens
arbeid for folkehelsen – som etter folkehelseloven har et omfattende
ansvar som favner bredden i folkehelsearbeidet, herunder tilrettelegging
for samarbeid med frivillige organisasjoner.
Konkret berører representantforslaget den statlige
idrettspolitikken, selv om det er berøringsflater til flere departementers
ansvarsområder, jf. over. Meld. St. 26 (2011-2012) Den
norske idrettsmodellen legger blant annet vekt på idrettstilbud
som inkluderer flere barn og unge og som hindrer tidlig frafall
fra idretten, på utvikling av anlegg med appell til ungdom og egenorganisert
fysisk aktivitet samt sterkere satsing på friluftsliv. Samtidig
er idrettsmeldingen tydelig på at statlig grunntilskudd til aktivitetsformål på
idrettsområdet er knyttet til mottakerens primære formål og organisasjonsform.
Det innebærer at statlig grunntilskudd vil gå til frivillige, medlemsbaserte organisasjoner
som har idrett og fysisk aktivitet som sitt primære formål.
I samråd med kulturministeren viser jeg til
idrettens eget integreringsvedtak som innebærer at både mennesker
med fysiske funksjonsnedsettelser og personer med utviklingshemming
skal få anledning til å delta i ordinær idrettsaktivitet. Integreringsprosessen
er historisk i verdenssammenheng. Målsettingen med full integrering,
der de ulike organisasjonsleddene i norsk idrett har ansvar for
tilbudet, er blant annet å skape flere og bedre tilbud til personer
med nedsatt funksjonsevne i de lokale idrettslagene. Integreringsvedtaket
oppløste det tidligere Norges Funksjonshemmedes Idrettsforening,
tidligere Special Olympics Norge, som hadde status som særforbund. Special
Olympics Norge ble samtidig etablert som egen organisasjon som en
del av den internasjonale Special Olympics-bevegelsen. Special Olympics Norge
er ikke medlem av NIF, men har i perioden 2008 – 2013 hatt en samarbeidsavtale
med NIF. Jeg er kjent med at denne samarbeidsavtalen ble oppsagt av
NIF tidlig i 2013, og at dette har sin bakgrunn i at Special Olympics
Norge har inngått samarbeid med Eurolotto. Det vises også til at
Special Olympics Norge har søkt Kulturdepartementet om tilskudd
for 2013. Søknaden ligger til behandling i Kulturdepartementet.
Jeg viser til at regjeringen arbeider med en
stortingsmelding om levekår og tiltak for personer med utviklingshemming.
Det er over 20 år siden den såkalte ansvarsreformen ble gjennomført.
Stortinget besluttet da å avvikle de fylkeskommunale institusjonene
for personer med utviklingshemming. Regjeringen vil foreta en gjennomgang
av levekårene for mennesker med utviklingshemming og vurdere hvor langt
vi har kommet i å gjennomføre ansvarsreformens mål. Fritid og idrett
for personer med utviklingshemming er ett av de temaene meldingen
vil omtale.
Regjeringens mål og verdier som gjelder for
alle, er likestilling og likeverd, selvbestemmelse og deltakelse.
Dette er naturlig nok verdier som må være tydelige i politikk og
tilrettelegging for mennesker med utviklingshemming. Mennesker med
utviklingshemming er ofte avhengige av bistand fra det offentlige når
det gjelder små og store valg i livet, som daglig rytme og aktivitet,
hvor man vil bo, med hvem, yrke, skole og fritidsaktiviteter. Mennesker
med utviklingshemming har rett til et selvstendig liv og skal ha
de samme valgmulighetene som andre. Dette gjelder også muligheten
til å delta i ordinære idrettstilbud eller aktiviteter i fritiden
og dagliglivet for øvrig. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet koordinerer
den samlede politikken på dette feltet.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 11. juni 2013
Bent Høie |
Are Helseth |
leder |
ordfører |