Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre Myrli,
Tore Nordtun og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen,
Siv Jensen, Sylvi Listhaug, Helge André Njåstad og Tom Staahle, fra
Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine M. Eriksen
Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen,
fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Arvid Svendsen, viser til at formålet med proposisjonen
er å få Stortingets godkjenning til å starte opp syv nye investeringsprosjekter,
starte opp hovedanskaffelsen av kampfly, og å orientere Stortinget
om noen andre prosjekter og tiltak.
Komiteen har gjennomført høring
med forsvarsministeren og forsvarssjefen i forbindelse med denne
proposisjonen. Referat fra høringen er vedlagt innstillingen. I
tillegg har komiteen stilt en rekke spørsmål til
Forsvarsdepartementet (FD). Spørsmålene og svar fra departementet
er også vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til
at det ved behandlingen av St.prp. nr. 48 (2007–2008), jf. Innst.
S. nr. 318 (2007–2008), ble vedtatt at 334-skvadronen, 337-skvadronen
og 339-skvadronen skulle organiseres under felles ledelse på Bardufoss.
Det vises videre til at det i Prop. 73 S (2011–2012) ble lagt til
grunn at Bardufoss flystasjon videreføres som hovedbase for Forsvarets
helikoptre.
Komiteen merker seg at prosjektet
omfatter nye hangarer, kontor og oppstillingsplasser for helikopter
i tilknytning til eksisterende helikopterbase på Bardufoss. Komiteen støtter etableringen
av helikopterbasen innenfor en kostnadsramme på 512 mill. kroner,
og merker seg at totalprosjektet inkludert de prosjekter som blir gjennomført
innenfor Forsvarsdepartementets fullmakter, er beregnet til om lag
600 mill. kroner.
Komiteen vil understreke at det
må stilles til rådighet nødvendige ressurser for å fylle Bardufoss
sin rolle som hovedbase for Forsvarets helikoptre, og at organiseringen
må sikre at hovedbasen på Bardufoss blir den reelle ledelsen for
alle helikopterskvadronene. Komiteen forutsetter
at Stortinget holdes orientert om størrelsen på støtte- og basefunksjoner
for samtlige detasjement underlagt Bardufoss.
Komiteen merker seg
at Forsvaret legger opp til en samling av virksomheten i Rusta leir
på bakgrunn av en helhetlig gjennomføringsplan for Bardufoss, og
at det er behov for oppdatering og fornying av eksisterende infrastruktur
i leiren. Komiteen merker seg at prosjektet omfatter
en total fornying og økning av kapasiteten på vann, avløp, overvann,
lavspent, høgspent og tele/data i bakken. Komiteen støtter
prosjektet innenfor en kostnadsramme på 172 mill. kroner
Komiteen viser til
at Stortinget i Prop. 1 S (2010–2011) ble informert om at Haakonsvern ble
valgt som beste alternativ for å plassere et helikopterdetasjement
i Sør-Norge for å støtte Kystvakten og fregattvåpenet. Komiteen viser videre
til at det i Prop. 1 S (2010–2011) ble informert om at detasjementet
på Haakonsvern vil kunne operere seks NH90-helikoptre med en total
bemanning på om lag 60 personer, og at investeringene var beregnet
til om lag 280 mill. kroner.
Komiteen merker seg at prosjektet
omfatter hangarer, landingsplass, taksebane og oppstillingsplasser
for helikopter, nytt bygg med plass for vedlikehold, garasjering
og klargjøring av NH90-helikoptre, samt at kontor og rom for operative
funksjoner vil bli etablert i eksisterende kontorbygg. Komiteen merker
seg at denne delen skal gjennomføres innenfor en kostnadsramme på
275 mill. kroner. Videre merker komiteen seg at det
under prosjekteringen har kommet frem behov for endringer for å
dekke de funksjonelle behovene for helikopterdetasjementet. Dette
gjelder blant annet investeringer i vei, kontorbygg, boligkvarter
og verkstedutrustning, som er prosjekter som vil bli gjennomført innenfor
Forsvarsdepartementets fullmakter.
Komiteen viser til at totalkostnadene
for helikopterdetasjementet nå er på om lag 435 mill. kroner, noe
som utgjør en kostnadsøkning på 155 mill. kroner etter at Stortinget
ble informert om prosjektet i Prop. 1 S (2010–2011). Dette er en
betydelig kostnadsøkning, men komiteen velger likevel
å støtte prosjektet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
bekymret over kostnadsutviklingen knyttet til helikopterdetasjementet. Disse medlemmer er
forundret over at det i forbindelse med utredelsen av det beste
alternativet for plassering av detasjementet ikke ble gjennomført
en bedre kostnads- og behovsanalyse. Disse medlemmer mener
dette gir grunn til å stille spørsmålstegn ved beslutningsgrunnlag
og rutiner knyttet til denne type utredninger. At det gjennom prosjekteringen
fremkommer helt åpenbare svakheter i forarbeidet, tyder på manglende
rutiner og kunnskap om prosjektering. Forsvarsdepartementet har
i en rekke saker som omfatter innkjøp og infrastrukturprosjekter,
vist til at det i større prosjekter er kvalitetssikringsrutiner.
Det synes ikke å innbefatte dette prosjektet. Disse medlemmer vil
vise til at det er Forsvarsdepartementet som er ansvarlig for at prosjektene
holdes innenfor de gitte rammer. For at Stortinget skal kunne fatte
vedtak, må beslutningsgrunnlaget være korrekt. Det er derfor viktig
at det i alle prosjekter er foretatt grundige analyser og vurderinger
før saken legges frem for Stortinget. Dersom det er slik at kostnader knyttet
til nødvendige funksjoner holdes utenfor beregningene i beslutningsgrunnlaget,
vil det etter disse medlemmers oppfatning kunne sås tvil
om riktig vedtak blir fattet.
Komiteen viser til
at det ved behandlingen av St.prp. nr. 48 (2007–2008), jf. Innst.
S. nr. 318 (2007–2008), ble lagt til grunn at MJK skal være lokalisert
på Haakonsvern orlogsstasjon, i tillegg til at enhet for styrkeproduksjon,
trening og øving er ved Ramsund orlogsstasjon. Komiteen merker
seg behovet til MJK om å ha en funksjonell bygningsmasse, og at
prosjektet omfatter bygging av nytt administrasjonsbygg og to flerbrukshaller
på Haakonsvern.
Komiteen støtter prosjektet innenfor
en kostnadsramme på 296 mill. kroner.
Komiteen merker seg
at det er nødvendig å erstatte FLO sitt gamle depotbygg med nye
kontorer og lagerfasiliteter, og at prosjektet omfatter et nytt
administrasjonsbygg med kontorarbeidsplasser, kartlager og arkiv,
i nærheten av logistikksenteret på Haakonsvern.
Komiteen støtter prosjektet innenfor
en kostnadsramme på 112 mill. kroner.
Komiteen merker seg
at for å ivareta spesialstyrkenes krav til de operative kapasitetene
til innsetting fra luften er det nødvendig å bygge et tradisjonelt
industribygg for dropp- og fallskjermmateriell i tilknytning til
Rena flyplass. Komiteen merker seg at i det nye bygget
vil det være plass for å rigge last, og rom for å oppbevare, pakke
og tørke droppmateriell og fallskjermer.
Komiteen støtter prosjektet innenfor
en kostnadsramme på 108 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
opptatt av at spesialstyrkene må ha tilgang på egnede lokaler for
teknisk- og annen bruk også på lokasjoner som ikke er begrenset
til Rena. Disse medlemmer ser det nye prosjektet
som en nødvendig utvidelse av tilgangen til lokaliteter for spesialavdelingene. Disse
medlemmer forventer at behov for lagring og klargjøring
av materiell kan gjennomføres ved ulike lokaliteter, uavhengig av
stedstilknytning til spesialstyrkenes faste tilholdssted og lokalisering.
Komiteen merker seg
at hovedrullebanen ved Bodø hovedflystasjon har alvorlige skader
og mangKorr Innst 475 Ller, og at det er nødvendig med en utbedring
av hovedrullebanen for å opprettholde sikkerheten for personell
og materiell, samt unngå ytterligere verdiforringing og risiko for
driftsavbrudd. Komiteen merker seg videre at kostnadene
til utbedringsprosjektet vil bli fordelt mellom Forsvaret og Avinor
i henhold til etablert samarbeidsavtale.
Komiteen støtter prosjektet innenfor
en kostnadsramme på 162 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet forutsetter
at det tilføres nok midler til å sikre en fullgod rullebanekapasitet
ved Bodø hovedflystasjon. Disse medlemmer er opptatt
av Luftforsvarets operative evne, og vil således påpeke at det ikke
må oppstå situasjoner der rullebanekapasiteten er til hinder for
Forsvarets beredskap og oppdrag.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil understreke behovet for at rullebanen
i Bodø utbedres på en god måte, gitt den slitasje og de skader som
er på dagens dekke. Disse medlemmer merker seg likevel
at dette er et betydelig kostnadselement, som ikke lå inne i de
regnestykker og kostnadsanalyser som ble presentert for Stortinget
i forbindelse med Prop. 73 S (2011–2012), jf. Innst. 388 S (2011–2012),
hvor Bodø hovedflystasjon ble vedtatt nedlagt og dagens militære
aktivitet flyttet.
Disse medlemmer har merket seg
redegjørelsen for valg av metode og tekniske alternativ som er gitt
i Forsvarsdepartementets skriftlige svar til komiteen, og at dette
alternativet er valgt fordi det er enkelt å gjennomføre, har kort
gjennomføringstid og i liten grad vil påvirke flytrafikken. Disse
medlemmer viser til at også Avinor og Bodø kommune har gitt
sin tilslutning til løsningen.
Disse medlemmer vil likevel særlig
understreke at løsningen ikke skal legge bindende føringer eller
begrensninger for videreutviklingen av flyplassen i Bodø, og er
opptatt av at det sikres en mulighet til langsiktig videreutvikling av
flyplassen, uavhengig av hvilken statlig etat som eier arealene. Disse
medlemmer vil peke på behovet for at regjeringen utarbeider
hensiktsmessige løsninger, på kort og lang sikt, for utviklingen
av Bodø lufthavn og Bodø kommune. Dette betinger en robust flyplassløsning
som legger til rette for å videreføre eksisterende funksjoner, samt
utvikle nye.
Disse medlemmer viser i den forbindelse
til sine merknader i Innst. 388 S (2011–2012), jf. Prop. 73 S (2011–2012),
vedrørende videre militær aktivitet i Bodø, og regjeringens vedtak
om å etablere en fremskutt operasjonsbase på Evenes. Disse
medlemmer har i den forbindelse særlig merket seg at generalinspektøren
for Luftforsvaret har anbefalt en løsning hvor QRA og fremskutte
operasjoner videreføres fra Bodø ut F-16s operative levetid. Disse
medlemmer mener at en slik løsning synes hensiktsmessig, og
dessuten vil avhjelpe risikoen for et betydelig kompetansetap i
de flytekniske fagmiljøene, med potensielle reduksjoner i operativ
evne som konsekvens.
Komiteen viser til
at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Prop. 73 S (2011–2012), jf.
Innst. 388 S (2011–2012), ga sin tilslutning til anskaffelse av
inntil 52 F-35 Lightning II kampfly, samt at regjeringen i Prop.
1 S (2012–2013) varslet at de ville komme tilbake til Stortinget med
forslag til fullmakt til å bestille F-35 for levering i 2017 som
første del av hovedleveransen for nye kampfly.
Komiteen viser videre til at
Stortinget i Prop. 110 S (2010–2011), jf. Innst. 441(2010–2011), også
ga sin tilslutning til å anskaffe de fire første treningsflyene.
Komiteen merker seg at regjeringen
i denne proposisjonen ber om en fullmakt til å bestille seks F-35
kampfly, medberegnet nødvendig tilleggsutstyr og tjenester, med
forventet levering av de seks flyene i 2017. Komiteen merker seg
at kostnaden for denne delen av anskaffelsen er på 12,9 mrd. kroner,
hvorav 4,5 mrd. kroner utgjør de seks flyene, mens resten av kostnadene fordeler
seg mellom nødvendig integrasjonsarbeid, anskaffelse av simulator,
IKT, logistikk og utdanningsvirksomhet.
Komiteen merker seg også at Forsvarsdepartementet
understreker at kostnadene for den norske kampflyanskaffelsen fortsatt
ligger innenfor de estimatene som det ble redegjort for i Prop.
1 S (2012–2013). Komiteen registrerer at den forventede
totale kostnaden for anskaffelsen av inntil 52 fly med tilleggsutstyr,
utgjør 62,6 mrd. 2013-kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet gir sin tilslutning
til at regjeringen får fullmakt til å bestille seks F-35 kampfly medberegnet
nødvendig tilleggsutstyr og tjenester, med forventet levering av
de seks flyene i 2017.
Komiteener opptatt av at kampflyanskaffelsen skal
ha en positiv innvirkning på norsk industri- og teknologiutvikling,
noe Stortinget har slått fast ved flere anledninger. Komiteen merker seg
at det så langt ikke er inngått industrikontrakter i samme størrelsesorden
som de totale anskaffelseskostnadene.
Komiteen mener regjeringen må
sikre norsk industri avtaler som gjenspeiler de forutsetninger som
lå til grunn før en anskaffelse skulle gjennomføres. Komiteen vil
derfor vise til behandlingen av Kapittel 3 «Nye prosjekter for godkjenning»
(kapittel 1760) i Innst. 441 S (2010–2011), jf. Prop. 110 S (2010–2011),
og følgende utdrag av innstillingen:
«Komiteen viser videre til at flere av høringsinstansene
mente at en burde bruke tiden fra vedtak foreligger om anskaffelse
av treningsfly og utvikling av JSM trinn 2, og frem til endelig
vedtak om hovedanskaffelse i 2012, til å få på plass flere kontrakter
for norsk industri. Komiteen deler høringsinstansenes oppfatning
om at industrielle leveranser for norsk industri er svært viktig, og
vil nok en gang understreke betydningen av at den industrielle verdiskapingen
i tilknytning til anskaffelse av nye kampfly med tilhørende system
for Norge, må være i samme størrelsesorden som anskaffelseskostnadene.»
Videre vil komiteen vise til
omtalen av industriprogrammet i Innst. 388 S (2011–2012), jf. Prop.
73 S (2011–2012) kapittel 222 «Luftforsvaret»,med
følgende utdrag avinnstillingen:
«Komiteen legger, som regjeringen, stor vekt på etableringen
av et industrisamarbeid mellom norsk og amerikansk industri i tilknytning
til anskaffelsen av nye kampfly. Komiteen viser til at regjeringens
målsetting for industrisamarbeidet er å sikre en nasjonal verdiskapning
over tid i samme størrelsesorden som anskaffelseskostnaden for flyene,
i tråd med Stortingets ambisjon slik denne kom til uttrykk gjennom
behandlingen av St.prp. nr. 36 (2008–2009), jf. Innst. S. 299 (2008–2009).
Komiteen legger fortsatt denne ambisjonen til grunn.»
Videre sa komiteen i Innst. 388 S (2011–2012):
«Komiteen har oppfattet at regjeringen gjennom hele
prosessen knyttet til anskaffelsen av nye kampfly har lagt til grunn
at anskaffelseskravene som var knyttet til industrielle forhold
innebar at verdiskapningen, gjennom norsk industri, skulle være
av samme størrelsesorden som det anskaffelsen av kampfly utgjør
i kostnad. Komiteen ser det som hensiktsmessig både for norsk industri
og kontraktspartnerne at disse avtaler er på plass før endelig undertegnelse
av kjøp av hovedleveransen av F-35. Komiteen oppfatter at det er
slik at dersom JSM skal bli integrert på F-35, er det viktig at
amerikanske myndigheter gir sin tilslutning til dette. Komiteen
vil derfor understreke viktigheten av at Norge får på plass en slik
beslutning i forkant av endelig bestilling av flyene.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at regjeringen, gjennom den fremlagte proposisjon og de svar
komiteen har fått på sine spørsmål, er sikker på at F-35-programmet
er under kontroll. Disse medlemmer har i flere år
fulgt programmet nøye og har således gjennomgått de rapporter som
kommer fra U.S. Government Accountability Office (GAO), senest i
april i år, som omhandler F-35-prosjektet. Disse medlemmer ser
store utfordringer i de påstander som fremkommer i GAOs rapporter,
selv om flere av utfordringene nå ser ut til å ha en mer positiv
utvikling. Disse medlemmer registrerer at det er
snakk om vesentlige økonomiske usikkerhetsmomenter i prosjektet,
og det signaliseres betydelige pris- og driftskostnadsøkninger.
Videre registrerer disse medlemmer at visse tekniske
spesifikasjoner for flyet endres i negativ retning med hensyn til
operativ evne og kapabilitet. Disse medlemmer forutsetter
at regjeringen følger prosjektets utvikling nøye og at det ikke forekommer
avvik med hensyn til kapasiteter og kapabiliteter. I motsatt fall
skal dette meddeles Stortinget umiddelbart. Disse medlemmer vil i
denne sammenheng vise til at det ble lagt inn et bredt spekter av
tekniske krav til nettopp kapasiteter og kapabiliteter for valg
av kampflytype. Det var, slik disse medlemmer oppfatter
det, disse kriteriene som ble avgjørende for valget av flytype.
I tillegg er F-35, ifølge regjeringen, det rimeligste alternativet.
Det er derfor viktig å opplyse Stortinget om endrede egenskaper
ved F-35 som vil kunne ha innvirkning på evnen til å løse de oppdrag
som ble gjennomført simuleringsmessig i utvelgelsesprosessen. Disse medlemmer ser
behovet for nær oppfølging av programmet under hele programmets
levetid. Disse medlemmer registrerer at regjeringen gjennom
sine usikkerhetsanalyser hevder å ha full økonomisk oversikt og
kontroll vedrørende kostnadsbildet for F-35-anskaffelsen. Disse medlemmer viser
også til regjeringens gjentatte forsikringer overfor komiteen om
at rammen for anskaffelsen holdes. I motsatt fall vil disse medlemmer påstå
at regjeringens informasjon til Stortinget har vært feilaktig og
gitt på sviktende grunnlag.
Disse medlemmer er, med bakgrunn
i de tekniske utfordringer som beskrives i GAO-rapporten fra 17. april
2013, skeptiske til anskaffelse av nye kampfly tidlig i utviklingsfasen. Disse
medlemmer ser utfordringer knyttet til mulige begrensninger
i operativ bruk og kapabiliteter. Disse medlemmer ser
òg økonomiske utfordringer knyttet til anskaffelse i perioder med
lav produksjon og midlertidige tekniske løsninger.
Hovedanliggendet for komiteens
medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti er å bidra til
å sikre at Norge anskaffer et kampflyvåpen med operativ evne i tråd
med den ambisjon for kampflyvåpenet som ligger til grunn for utviklingen
av den norske forsvarsstrukturen, og som utgjør en sentral komponent
i et reelt terskelforsvar med høy operativ evne og fleksibilitet. Disse
medlemmer viser til at regjeringen i proposisjonen ber om
fullmakt til å bestille seks F-35 kampfly med tilhørende utstyr og
infrastruktur som første del av den norske hovedleveransen av nye
kampfly.
Disse medlemmer vil uttrykke
sin fortsatte støtte til anskaffelsen av F-35, basert på den informasjon
regjeringen i denne proposisjonen, i tidligere saker, i skriftlige
svar og i høringer har presentert for Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
i den forbindelse særlig vise til merknadene fra forsvarskomiteens
medlem fra Høyre i Innst. S. nr. 299 (2008–2009), jf. St.prp. nr.
36 (2008–2009), samt egne merknader i Innst. 441 S (2010–2011),
jf. Prop. 110 S (2010–2011) og Innst. 388 S (2011–2012), jf. Prop.
73 S (2011–2012), og de forutsetninger som siden 2009 har ligget
til grunn for Høyres støtte til anskaffelsen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil understreke regjeringens særlige
ansvar for at en så viktig sak er belyst på en tilstrekkelig god
måte, og for å sette Stortinget i stand til å fatte en opplyst beslutning
på et realistisk grunnlag.
Disse medlemmer vil i den forbindelse
peke på at regjeringen i denne saken fortsatt står ved at den norske
anskaffelsen vil finne sted innenfor vedtatte økonomiske rammer
og i tråd med den reviderte leveranseplanen, at den generelle utviklingen
i programmet er positiv, og at flyenes teknologiske og operative
evne vil leve opp til det nivået man fra norsk side har lagt til
grunn. Disse medlemmer må forutsette at regjeringens
informasjon til Stortinget i så måte er korrekt.
Disse medlemmer merker seg likevel
at det fortsatt er et ikke ubetydelig avvik mellom det bildet regjeringen
presenterer og informasjon som kommer frem gjennom andre lands offisielle
dokumenter, som riksrevisjonsrapporter, tekniske vurderinger med
videre, samt i internasjonale medier og fagpresse. Dette gjelder
fremdrift og produksjonstakt, teknologiutvikling og kostnader. På
det nåværende tidspunkt synes utviklingen og integrasjonen av programvare
og den høyteknologiske hjelmen som særskilt sårbare og belemret
med betydelig risiko med tanke på flyets endelige operative kapasitet. Disse medlemmer viser
til at Forsvarsdepartementet likevel i sitt svar av 22. mai 2013,
på skriftlig spørsmål nr. 8 fra komiteen, skriver at de teknologiske
utfordringene er identifisert og at det er utviklet løsninger. Disse
medlemmer forutsetter at disse forholdene følges opp særlig
nøye.
Disse medlemmer merker seg også
at det blant alle de andre partnerlandene i F-35-programmet diskuteres
reduksjoner i antall, forsinkede leveranser eller kansellering av
hele anskaffelsen, noe disse medlemmer vurderer som
særlig bekymringsfullt med tanke på fremdriften i programmet og
enhetskostnadene pr. fly. Eventuelle reduksjoner eller forsinkelser
hos programmets hovedkunde, USA, vil kunne få spesielt store konsekvenser.
Disse medlemmer vil understreke
at støtten til forslaget om anskaffelsen av seks F-35 kampfly bygger
på regjeringens gjentatte forsikringer om at flyenes tekniske og
operative kapasiteter og kostnadsrammer holder. Disse medlemmer viser
for øvrig til sine merknader i tidligere innstillinger om kampflyanskaffelsen,
herunder Innst. 388 S (2011–2012), jf. Prop. 73 S (2011–2012).
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
i lys av den fortsatte usikkerheten rundt programmet igjen sette
et spørsmålstegn ved hvorvidt det er optimalt at Norge, som eneste
land, fremskynder sin anskaffelse samtidig som den strekkes ut over
flere år. Disse medlemmer viser til at bestillingsprosedyrene
for anskaffelsen er regulert gjennom Production Sustainment &
Follow-on Development Memorandum of Understanding (PSFD MoU), som
alle partnerlandene har underskrevet. De formelle prosedyrene for
den videre anskaffelsen skal naturligvis etterleves, men disse
medlemmer legger likevel til grunn at takten i og tidsrommet for
den norske anskaffelsen løpende må tilpasses eventuelle endringer
i forutsetningene for å sikre en mest mulig optimal prosess.
Komiteen merker seg at utbetalingene
på produksjons- og oppfølgingsavtalen på F-35-partnerskapet fra
2007 til 2012 er på 493 mill. kroner, og at det for resten av investeringsperioden
frem til 2025 forventes en kostnad på om lag 800 mill. kroner, hvorav
146 mill. kroner vil bli utbetalt i 2013.
Komiteen merker at utviklingen
av JSM-missilet er positiv og at trinn 2 er ventet ferdigstilt medio
2013, og at arbeidet med å ferdigstille vedtaksgrunnlaget for den
siste delen av utviklingen, JSM utvikKorr Innst 475 Llingstrinn
3, pågår. Komiteen merker seg også at arbeidet med
å få på plass en kostnadsdeling for integrering av JSM med andre
nasjoner hittil har vist seg svært vanskelig.
Komiteen merker seg at Nammo
på Raufoss arbeider videre med utviklingen av APEX-ammunisjonen,
og at målet med denne delen er å bringe ammunisjonen frem til et
ferdig utviklet produkt som er klar for serieproduksjon og kvalifisert
for integrasjon på F-35. Komiteen merker seg videre
at etter gjeldende planer vil 25 mm APEX bli integrert på F-35 i
utviklingsfasen sammen med to andre ammunisjonstyper, noe som vil
kunne gi et godt potensial for salg av APEX til andre F-35-nasjoner.
Komiteen merker seg at for å
sikre nødvendig vern av F-35-flyene er det nødvendig å anskaffe ulike
former for vernetiltak (motmidler), blant annet narremidler mot
varme- og radarsøkende missiler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at dette skal anskaffes og implementeres, men håper dette ikke er
en nyhet i prosjektet men en kjent forsterkning av kampflyets egenskaper.
Komiteen merker seg
at det er behov for å etablere et programmeringslaboratorium i USA for
å holde F-35-flyenes elektroniske system oppdaterte, og at regjeringen
vil komme tilbake til Stortinget med et kostnadsbilde når partnerlandene
er blitt enige om organisering og finansiering.
Komiteen merker seg at norsk
industri hittil har klart å konkurrere seg frem til industrikontrakter
i F-35-programmet til en verdi av om lag 2,2 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
klar over at det i dette prosjektet ikke er et ordinært gjenkjøpsregime,
men vil her vise til tidligere behandlinger av kampflyanskaffelsen
og de klare krav som har vært fremmet av samlede komiteer vedrørende
størrelse og forventning til industrikontrakter i sammenheng med
kampflyanskaffelsen. Disse medlemmer ser frem til
at JSM er operativt og integrert i F-35, og at dette skjer innenfor
de rammer som er lagt. Disse medlemmer ønsker en
orientering fra regjeringen om hvilke andre land som ønsker å anskaffe
JSM og i hvilket tidsperspektiv leveransene vil skje.
Komiteen merker seg
at logistikkprosjektet i LOS-programmet vil bli forsinket.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at de ulike delene av LOS-programmet gjentatte ganger har blitt
forsinket og at kostnadene ved utviklingen har økt betydelig fra
de opprinnelige planene. Logistikkprosjektet er ytterligere et eksempel
på dette. Flertallet finner dette uheldig og kritikkverdig,
og mener at erfaringen nå viser at programmet ikke har vært tilstrekkelig
godt planlagt eller fulgt opp av de ansvarlige. Flertalletviser til at kostnadene øker med ytterligere
210 mill. kroner, men at risikoen i prosjektet gjennom nye prosedyrer
skal reduseres, og forutsetter at regjeringen tar sitt ansvar for
at prosjektet nå ferdigstilles og implementeres raskest mulig og
innenfor kostnadsrammen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet merker seg utfordringene
leverandøren har med å gjennomføre prosjektet og at det er risiko
for at kostnadsrammen ikke lenger er tilstrekkelig for å gjennomføre
hele omfanget. Disse medlemmer ser positivt på at det
er iverksatt tiltak for å redusere risikoen i gjennomføringen og
sikre kontroll med kostnadsutviklingen. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen vil ta stilling til det endelige omfanget når
de viktigste elementene i prosjektet er på plass.