Regjeringen Stoltenberg II foreslo å redusere skattesatsen
på alminnelig inntekt for upersonlige skattytere (selskaper) fra
28 til 27 prosent med virkning fra inntektsåret 2014. Skattesatsen skulle
holdes uendret på 28 prosent for personlige skattytere.
Regjeringen foreslår å redusere skattesatsen
på alminnelig inntekt til 27 prosent for både selskaper og personer.
En isolert reduksjon i skattesatsen for selskaper er ingen god løsning
slik skattesystemet er utformet i dag. Ulik skattesats på personer
og selskaper er et brudd med en nøkkelegenskap i skattesystemet
siden skattereformen 1992. Det vil gi insentiv til uheldige skattemessige
disposisjoner. Det krever også kompliserende tilpasninger i skattereglene
for personlige næringsdrivende for å gi tilsvarende lettelser.
Satsreduksjonen nødvendiggjør enkelte lovendringer.
Det vises til forslag til endring i skatteloven § 10-65 annet ledd
og § 10-67 annet ledd under romertall III. Det foreslås at endringene trer
i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2014.
Satsreduksjonen behandles i Innst. 3 S (2013–2014).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Flertallet viser til regjeringens
forslag om å redusere skatt på alminnelig inntekt fra 28 til 27 prosent
og til sine merknader i Innst. 3 S (2013–2014).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Prop.
1 LS (2013–2014) og opprettholder forslaget fra regjeringen Stoltenberg
II om skatt på alminnelig inntekt. Disse medlemmer viser
videre til sine merknader i Innst. 3 S (2013–2014).
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sine merknader i Innst. 3 S (2013–2014) hvor det framgår at
Venstre primært ikke støtter regjeringens forslag om reduksjon i
skattesatsen, men vil utsette dette i påvente av Scheel-utvalgets innstilling. Dette
medlem mener imidlertid at det prinsipielt er helt riktig
at skattesatsen for personlige skattytere skal være det samme som for
upersonlige. Dette er helt i tråd med hovedtanken i skattereformen
fra 2005–2006.
Dette medlem er på denne bakgrunn
mot de foreslåtte endringer i skatteloven § 10-65 annet ledd og
§ 10-67 annet ledd under romertall III.
Som en konsekvens av den framforhandlede budsjettavtalen
mellom regjeringspartiene, Kristelig Folkeparti og Venstre, vil
Venstre stemme subsidiært for regjeringens forslag om endringer i
skatt på alminnelig inntekt.