Departementet foreslår enkelte presiseringer
i tolloven §§ 3-3 og 3-6. Tolloven § 3-3 regulerer meldeplikt for
fører av ulike transportmidler ved ankomst til bestemmelsessted
i tollområdet. Tolloven § 3-6 regulerer meldeplikt mv. ved videre
transport i tollområdet.
Ifølge tolloven § 3-3 første ledd første punktum plikter
fører av fartøy og luftfartøy som ankommer sted i tollområdet å
melde fra til tollmyndighetene om ankomsten snarest mulig. Meldeplikten
omfatter fartøyet som sådan og ikke varer om bord, jf. tolloven
§ 3-1. Etter § 3-3 annet ledd kan departementet gi forskrift om meldeplikten,
herunder om når og hvordan melding skal gis.
Ordlyden i § 3-3 første ledd første punktum
tilsier at meldeplikten oppstår snarest mulig etter ankomst til
sted i tollområdet. For å klargjøre at meldeplikt også kan inntre
før ankomst til sted i tollområdet foreslås overskriften til § 3-3
og § 3-3 første ledd første punktum presisert. Det foreslås også
en redaksjonell endring i § 3-3 annet ledd, slik at forskriftsfullmakten
her, i likhet med tolloven før øvrig, benytter uttrykket «etter denne
paragraf», i stedet for «etter første ledd».
At meldeplikten kan inntre før ankomst foreslås også
klargjort for fartøy (skip) med ufortollede varer som drar fra sted
i tollområdet til nytt sted i tollområdet, jf. forslaget § 3-6 første
ledd annet punktum.
Bakgrunnen for forslaget er implementering av direktiv
2010/65/EU om rapporteringsformaliteter for skip. Hovedregelen etter
direktivet er at fører av skip plikter å melde fra om ankomst senest
24 timer før ankomst til havn i tollområdet. Direktivet innebærer
for øvrig ingen nye meldingskrav for sjøtransporten etter tollregelverket.
Forslaget om endringer i tollregelverket har
vært på høring ved Toll- og avgiftsdirektoratet. Innspill fra høringsrunden
knytter seg først og fremst til utformingen av bestemmelser i tollforskriften.
Innspillene vil bli vurdert av Toll- og avgiftsdirektoratet. Det
vises til forslag til endringer i tolloven §§ 3-3 og 3-6.
Departementet foreslår enkelte endringer i tolloven
§ 8-6, som gir regler om fastsettelse av en vares opprinnelse der
dette ikke følger av særskilt avtale om preferansetollbehandling.
Slike regler kan være til bruk i forbindelse med offentlige anskaffelser,
utarbeidelse av handelsstatistikk, iverksettelse av særlige reguleringer
som handelsrestriksjoner mv. Paragrafen er omtalt i Ot.prp. nr.
58 (2006–2007) Om lov om toll og vareførsel (tolloven), side 75–76.
De nærmere bestemmelsene om fastsettelse av opprinnelse
for slike tilfeller følger i dag av tolloven § 8-6 første til fjerde
ledd. Disse bestemmelsene er relativt detaljerte og kan være mer hensiktsmessig
at fastsettes i forskrift. Departementet foreslår at det i § 8-6
første ledd inntas en definisjon av hva som menes med ikke-preferensiell
opprinnelse. De materielle reglene i gjeldende § 8-6 første ledd
flyttes til annet ledd, i noe omredigert form, med tre underpunkter.
Oppregningen er ikke uttømmende. De øvrige bestemmelsene om fastsettelsen
gis i tollforskriften. Forslaget innebærer ingen materielle endringer.
Overskriften til kapittel 8 foreslås også endret uten at dette skal
ha materiell betydning.
Forslaget om endringer i opprinnelsesregelverket
har vært på høring ved Toll- og avgiftsdirektoratet, som ikke har
mottatt vesentlige merknader. Endringen har ingen administrative eller
økonomiske konsekvenser.
Det vises til forslag til endringer i tolloven
§ 8-6.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.